Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:28

capopjekop schreef:
Ik ben als kind katholiek opgevoed. Bidden bij het eten en we gingen regelmatig naar de kerk. Ik weet niet op welk punt dat is opgehouden eigenlijk. Tegenwoordig is m'n hele familie eigenlijk niet meer gelovig en komen we alleen nog in de kerk voor een begrafenis.

Ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik geloof erin dat je goed moet zijn voor mens en dier en ik geloof in karma. Maar ik geloof niet in godsdienst. En dan idd omdat door de hele geschiedenis heen zo veel leed is aangedaan uit naam van een god. Mensen hebben zich verrijkt aan het geloof. Betaal geld en je komt in de hemel.

Ik zie nog te vaak dat mensen buiten gesloten worden omdat ze bijvoorbeeld transgender of homoseksueel zijn. Of op andere gronden. Ik kan niet snappen hoe je dat kunt rijmen met een god die er voor iedereen zou moeten zijn. Of hypocriet gedrag. Mensen die naar buiten de vrome gelovige spelen terwijl er achter de voordeur dingen gebeuren die niet bij dat beeld passen. Wie houdt je dan voor de gek?

Ik vind het overigens wel mooi dat mensen kracht en gemeenschapszin uit een geloof kunnen halen.

Ik pik deze eruit omdat ik dit ook vreselijk vind. Mijn beste vriend heeft jaren therapie moeten volgen om zijn homoseksualiteit te accepteren, na een vreselijke jeugd in een streng gelovige gemeenschap waar het enorm werd afgekeurd. Triest hoor.

En ik pik deze reactie eruit omdat ik ook een mooi tegenvoorbeeld heb: het kan heus anders :) Als een kerk maar wil. Ik ben gelovig opgevoed maar doe er al ruim 15 jaar niks mee. Ik geloof uberhaupt niet. Maar de kerk waar ik mee opgroeide plaatste deze week in het lokale suffertje nog een advertentie dat ze roze zaterdag (dat is daar binnenkort) omarmen. En dat je bij die kerk kan zijn wie je wilt en mag houden van wie je wilt. Mijn broer is homoseksueel en ik heb vroeger nooit iemand bij die kerk op een negatieve reactie kunnen betrappen. Dus dit kán ook.... helaas is het niet de standaard.

Mijn oma was zwaar gelovig. Maar ik ken niemand die zo open en warm was als zij. Zij zei altijd "dat we allemaal broers en zussen van elkaar zijn, want we zijn allemaal kinderen van God". Dus wie je ook bent, waar je van houdt, hoe je ook leeft: we moeten voor elkaar zorgen want we zijn familie van elkaar, zei ze dan. Die gedachte vind ik wel mooi. De vraag is of je voor zo'n overtuiging een kerk of geloof nodig hebt - vast niet. Maar mijn oma haalde dit wel uit haar geloof en ik heb dat wel altijd bewonderd.

De protestantse kerk waar ik mee opgroeide, sprak zich openlijk uit tégen de Nashville verklaring.
De protestantse kerk van mijn beste vriend elders in het land, ondertekende en steunde dat juist.

Zoveel kerken, zoveel mensen, zoveel interpretaties van geloof, zoveel verschillende ervaringen...

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:35

MirjamRobin schreef:
Hoi TS, ik vind het tof dat je dit over jezelf deelt en dit vraagt hier op bokt!

Ik ben christen, dus ja ik geloof in God en de Here Jezus :j . Ik ben christelijk opgevoed, maar niet op een dwingende manier om het zo maar te zeggen en we gingen ook niet altijd naar de kerk (mijn moeder geloofde, maar mijn vader niet). Ik was altijd al wel geïnteresseerd in het geloof en wilde bijvoorbeeld naar kinderkamp van de kerk. Via een vriendin van de basisschool kreeg ik een christelijk dagboekje en ik vond het erg leuk om daar zelf mee bezig te zijn, toen ging ik ook zelf meer bidden en kreeg ik meer een relatie met God. Ik heb van kinds af aan last van psychische klachten en regelmatig was ik dusdanig angstig of overprikkeld dat niets me rustig kon krijgen, het hielp (en helpt nog steeds) me dan enorm om me op God te richten. Voor mij is het geloof een enorme rijkdom, ik zou niet weten wat ik er zonder zou moeten.

Overigens herken ik mij in het stukje van die innerlijke rust en vrede. Voor mij geeft het enorme rust dat ik dat niet 'uit mijzelf' hoef te halen. Want wat nu als dat niet meer te vinden is in jezelf? Zelfs als er dingen gebeuren in dit leven, en ik zie het in mijn werk bij de mensen om mij heen, als je het psychisch niet voor elkaar krijgt om in jezelf te geloven, niet hebt leren te vertrouwen in jezelf en de mensen om je heen, etc. etc. Dan geloof ik nog dat je leven waarde heeft, omdat er van buitenaf waarde aan je is gegeven. En dat mag je ontvangen, in plaats van dat je daar zelf keihard aan moet proberen te werken om iemand te zijn of te worden. Dan zeg ik natuurlijk niet dat ontvangen gelijk staat aan lui achterover zitten, ik denk dat elk mens moet streven naar groei en ontwikkeling als persoon, maar voor mij is die basis waar vanuit ik dat doe sterk bepaald door mijn mensbeeld en godsbeeld, het vormt mijn identiteit, dat ik weet wie ik ben. Zingeving in de letterlijke zin van het woord, zin die mij gegeven wordt.

Ik geloof echt dat elk mens ten diepste behoefte heeft aan geborgenheid, veiligheid, en geliefd zijn. Het weten dat je 'ertoe doet', en dat 'iemand jou ziet'. Iets wat je hopelijk vanuit je ouderlijk huis meekrijgt, ik zie dat echt als een stukje fundament. En voor mij is dat iets wat ik vind in God. Dat ik geloof dat ik geschapen ben, bedoelt ben, bij Hem veilig ben, Hij een plan heeft met mij en mijn leven (en met de wereld). Ik weet dat sommige mensen dit zien als wishful thinking, maar ik geloof dat bepaalde onderliggende verlangens die in de mens liggen (verlangen naar een goede wereld) juist ook iets zeggen over waarheid.

Dat ik geloof dat ik als mens bedoelt en gemaakt ben door God, daarmee zeg ik overigens niet dat ik niet 'geloof' in wetenschap of evolutie dat hoeft elkaar mijns inziens niet tegen te spreken, ik geloof i.i.g. dat God 'boven'/'achter' dat alles staat. Voor mij is God een onuitputtelijke onvoorwaardelijke bron waar ik uit kan putten. Zijn liefde geeft mij de kracht om ook andere mensen lief te hebben. Het zorgt ervoor dat ik het 'er zijn' voor anderen niet ten diepste doe om mij zelf beter te voelen of zelf gewaardeerd te worden (ook al is erkenning heus wel een effect wat je ontvangt, mijn streven is om onvoorwaardelijk lief te hebben, ook al is in zijn perfecte vorm bijna onmogelijk :+ ). Doordat ik zelf ook uit die bron van liefde kan putten zorgt het ervoor dat ik niet aan dingen onderdoor ga of over mijn grenzen heen ga. Dat is voor mij een heel betekenisvol aspect van mijn geloof.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:38

anjali schreef:
Er komen hier nu veel verhalen van mensen die niet geloven. Maar ts vroeg toch juist wie er wel Christelijk is en waarom die wel geloven?

Het is een openbaar forum, Anjali. In andere topics is er ook geen harde regel dat alleen mensen met standpunt A mogen reageren. Bovendien is dit een paardenforum. Indien je alleen verhalen van Christenen wil horen; zoek eens een Christelijk forum op!

Ik reageer later nog met mijn ervaring.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:38

@leeslampje: dat laatste is zeker waar. Ik heb zelf jaren gitaarles gehad van pater heuft (de broer van ja :')) hele fijne man die altijd respectvol het gesprek aan ging. Die man accepteerde iedereen en zag het goede in de mens. Dus ik besef me zeker dat het niet zwart wit is

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:39

capopjekop schreef:
Dat laatste is zeker waar. Ik heb zelf jaren gitaarles gehad van pater heuft (de broer van ja :')) hele fijne man die altijd respectvol het gesprek aan ging. Die man accepteerde iedereen en zag het goede in de mens. Dus ik besef me zeker dat het niet zwart wit is

Zo las ik je reactie ook hoor, misschien kwam dat in mijn post niet echt lekker naar voren :j
Leuk voorbeeld ook!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:42

Supervixen schreef:
Ik geloof in mezelf en kan ook echt nooit gaan geloven in een hogere macht.
Ben soms wel een beetje jaloers op mensen die geloven dat ze na de dood in een soort hemel komen of iets dergelijks. Of dat je geliefden wachten op je na de dood. Lijkt me zo geruststellend. Voor mij is dood, dood. Best saai.

Ik geloof ook dat het na je dood niet afgelopen is. Daarvoor hoef je niet in een god te geloven of uberhoupt een geloof voor aan te dragen!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:56

Popstra schreef:
Supervixen schreef:
Ik geloof in mezelf en kan ook echt nooit gaan geloven in een hogere macht.
Ben soms wel een beetje jaloers op mensen die geloven dat ze na de dood in een soort hemel komen of iets dergelijks. Of dat je geliefden wachten op je na de dood. Lijkt me zo geruststellend. Voor mij is dood, dood. Best saai.

Ik geloof ook dat het na je dood niet afgelopen is. Daarvoor hoef je niet in een god te geloven of uberhoupt een geloof voor aan te dragen!

Maar met dat je zegt 'ik geloof ook dat het na je dood niet afgelopen is' zeg je daarmee toch ook dat je iets gelooft. Daarmee denk ik dat spreken over geloof verder gaat dan enkel binnen de religieuze context. En dat het dus gaat om de dingen die je niet letterlijk met je 'blote' oog kan 'bewijzen' maar waarvan je wel denkt dat het waar is. Maar het is heel logisch om dat enigszins in een bepaald consistent betekeniskader te brengen (wat vaak met verschillende geloven' gebeurt). In plaats van dat je denkt: ja ik geloof dat ik later kan dansen achter de regenboog, want (?)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:07

BeFunny schreef:
Sellyxx schreef:
Het wordt toch ingezameld én gegeven dóór de mensen uit de kerk? Dat is dan toch de kerk? Wat bedoel je dan met 'de' kerk zelf? Het stenen gebouw? Diaconie (vaak gezien als het 'geldbeheer') in een kerk staat juist in het teken van barmhartigheid en gerechtigheid.

Er werd aangegeven. De kerk doet dingen verkeerd, maar ook goed.

De kerk daaronder versta ik de "mensen" die er "werken" aldan niet vrijwillig
Het inzamelen, doneren gebeurd door de "bezoekers" om het maar even zo te noemen.

Rondgaan met een bakje of bedelen om spullen is niet per definitie goed.
Ik doneer ook wel eens dingen alleen heb daar de kerk niet voor nodig ;)

Het zijn de bezoekers die doneren en dus goed doen. Er wordt niets vanuit het kerkelijke bestuur gedoneerd.

Maar het tegenover elkaar 'uitspelen' van bezoekers en 'het kerkelijk bestuur' is wat mij betreft niet correct :) In de praktijk zijn de mensen die in de kerk werken of bepaalde bestuurlijke functies vervullen, evengoed lid, onderdeel en bezoeker van deze kerk. Dus dat zijn ook mensen die 'gewoon' geld in de zak doen zondag en bijdragen aan initiatieven of projecten. In een kerk zijn er allerlei soorten mensen met verschillende taken. De een maakt schoon, de ander doet dit, de ander doet dat, en weer een ander houdt zich bezig met het financiële taken. Maar mensen in een kerkgemeenschap zien zichzelf over het algemeen als een eenheid. Het is uiteraard aan mensen met een leidinggevende functie om dit op een goede en dienende manier te doen. Overigens ontvangen kerken geen overheidssubsidie (even los van uitzonderingen m.b.t. monumentale panden of bep. projecten) dus zijn afhankelijk van giften. Een 'bestuur' bestaande uit mensen/leden van deze kerk die zondag ook gewoon in de kerkbank zitten geeft hun tijd, aandacht en toewijding om erop toe te zien dat dingen op een goede manier verlopen. Dan heb je in een kerk vaak nog enkele betaalde werkers maar ook dit loopt volgens een bepaald systeem en ook zij zijn gewoon onderdeel en lid van deze kerk :).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:17

black_kelpie schreef:
Ik geloof dat de mensheid vanaf het begin heeft vastgehouden aan de aanwezigheid van goden om gebeurtenissen te verklaren waar geen antwoord voor was. Om de eigen situatie te proberen te beïnvloeden door middel van bidden en offers te brengen. In de loop van duizenden jaren zijn deze goden en gebruiken geëvolueerd, maar hebben vaak nog veel overeenkomsten.

Ik geloof niet in een God, ik geloof wel dat er meer is tussen leven en dood. Het Christendom trekt mij niet als geloof, wel vind ik het interessant. Ik vind het ook heel fijn voor Christenen dat zij troost, hoop en kracht vinden in een geloof.

In de kern komt het er bij mij op neer 'zolang je zelf goed leeft, goed voor anderen bent en anderen niet bezeerd' je prima door het leven kan als 'niet gelovige'. En eigenlijk is dat volgens mij de kern van elk geloof.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:21

Ik geloof niet, ook niet gelovig opgegroeid. Wel woon ik op dé Biblebelt en heb op een Christelijke school gezeten maar ik kan/wil zelf niet geloven dat als er iemand hoger is dan ons dat die zoveel onheil aan mij en anderen geeft.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:22

fotolijstje schreef:
Ik geloof niet, ook niet gelovig opgegroeid. Wel woon ik op dé Biblebelt en heb op een Christelijke school gezeten maar ik kan/wil zelf niet geloven dat als er iemand hoger is dan ons dat die zoveel onheil aan mij en anderen geeft.

dat is ook niet wat ik als christen geloof :) ik zie een andere oorsprong van het kwaad, en geloof ook dat God dat op een dag op een rechtvaardige manier zal herstellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:24

BeFunny schreef:
Het zijn de bezoekers die doneren en dus goed doen. Er wordt niets vanuit het kerkelijke bestuur gedoneerd.

Vanuit ons kerkelijk bestuur wel, maar ook dat is geld wat gekregen is van de leden.
Hoe zou het kerkelijke bestuur anders aan dat geld om weg te geven moeten komen :?

Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:37

fotolijstje schreef:

Volgens mij geeft God ons een eigen verantwoordelijkheid, zijn wij niet degene die genoeg kwaad in de wereld brengen? God schiep ons niet als robotjes die Hem loven en aanbidden maar als mensen die een eigen wil en keuze hebben. Hij wil geen mensen die automatisch voor Hem kiezen, Hij wil mensen die uit eigen keuze voor je kiezen. Je wilt in een relatie toch ook niet dat de ander van je houdt omdat jij dat wil en de ander opdraagt? Je wil iemand die volledig voor je gaat, een relatie met je wil, voor je wil leven en onvoorwaardelijk van je houdt. En dat is wat God wil, geen robotjes die elke dag lief doen omdat het zo geschapen is maar iemand die voor Hem kiest en houdt. Maar mensen met een eigen wil, die zelf het kwaad in de wereld brengen. We hebben altijd nog zelf een keuze om de ander lief te hebben of de ander te haten. Als iedereen ervoor kiest elkaar lief te hebben, zouden we een perfecte wereld hebben, niet dan?

Ik kan me voorstellen dat het onrechtvaardig voelt dat er zoveel onheil in de wereld is. Ik voel met je mee, en ben het volledig met je eens. Maar de vraag is of dat God z'n schuld is, of dat wij daarin een verantwoording hebben. Ik ben in ieder geval niet beter en doe ook genoeg dingen fout en daar ligt de bal bij mij en niet bij God.

Ik las over dat de kerk niet doneert maar de mensen. De mensen zijn toch de kerk? De overheid komt ook aan zijn geld door de mensen die belasting betalen, daardoor komt er geld vrij voor noodzakelijke dingen. Doordat je een relatie hebt met anderen in de gemeente, zorgen we met z'n allen voor elkaar.
Er gaan zeker dingen fout in de kerk, afschuwelijk. En daar schaam ik mij diep voor als christen want ik denk dat we zéker als christen de taak hebben wat uit te stralen naar de wereld. Aan de andere kant is het feit dat christen zijn niet ineens betekent dat je beter bent dan de rest. Ik ben in ieder geval niet in staat om alles te doen wat God wil. Daarvoor hebben we de hemel :D Nu helaas nog niet volmaakt, ooit wel. Dat is natuurlijk absoluut geen excuus voor de afschuwelijke dingen die gebeuren in de kerk, daar is namelijk geen excuus voor. Ik hoop echt dat we ook in de kerken steeds meer bezig zijn met zaken rondom misbruik bijvoorbeeld. Want ja, ook dat gebeurt bij de mensen die netjes 2x vooraan in de kerk zitten op zondag. Maar om God hier de schuld van te geven, nee. Dat vind ik niet (en dat vind ik, iedereen mag daar zelf over denken). Daar zitten onze eigen keuzes wat niet goed te praten is helaas.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:43

Amado7 schreef:
Ik kan me voorstellen dat het onrechtvaardig voelt dat er zoveel onheil in de wereld is. Ik voel met je mee, en ben het volledig met je eens. Maar de vraag is of dat God z'n schuld is, of dat wij daarin een verantwoording hebben. Ik ben in ieder geval niet beter en doe ook genoeg dingen fout en daar ligt de bal bij mij en niet bij God.

Voor mij is die vraag enorm simpel. Als god echt almachtig is en hij laat tóch gebeuren dat kindjes misbruikt worden (ook onder zijn dak!), mensen elkaar afmaken uit naam van god, de allerliefste mensen vreselijk lijden door kanker et cetera dan is hij niet beter dan de duivel die dan ook bestaat. Dan zijn we namelijk niets meer dan een losgeslagen Sims spel dat door een sadist gespeeld wordt.

Avalanche

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:06

Mooie post Amado.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:20

[***] schreef:
Amado7 schreef:

Voor mij is die vraag enorm simpel. Als god echt almachtig is en hij laat tóch gebeuren dat kindjes misbruikt worden (ook onder zijn dak!), mensen elkaar afmaken uit naam van god, de allerliefste mensen vreselijk lijden door kanker et cetera dan is hij niet beter dan de duivel die dan ook bestaat. Dan zijn we namelijk niets meer dan een losgeslagen Sims spel dat door een sadist gespeeld wordt.

God staat dat dus ook niet toe. Daarom heeft hij Jezus geofferd voor ons allemaal en belooft hij ons een wereld zonder kwaad. Na dit leven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:26

Sellyxx schreef:
Maar met dat je zegt 'ik geloof ook dat het na je dood niet afgelopen is' zeg je daarmee toch ook dat je iets gelooft. Daarmee denk ik dat spreken over geloof verder gaat dan enkel binnen de religieuze context. En dat het dus gaat om de dingen die je niet letterlijk met je 'blote' oog kan 'bewijzen' maar waarvan je wel denkt dat het waar is. Maar het is heel logisch om dat enigszins in een bepaald consistent betekeniskader te brengen (wat vaak met verschillende geloven' gebeurt). In plaats van dat je denkt: ja ik geloof dat ik later kan dansen achter de regenboog, want (?)

maar ik geloof dus niet in dat er een ,god, is maar respecteer wel ieders geloof zolang deze geen misbruik maakt ,,in de naam van,,

Als ik in een god zou MOETEN geloven dan spreekt het Boedisme mij wel aan. Vind dat het meest vredig

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:30

Ik ben atheist.
Em wat betreft de christelijke theologie, daar zijn imo duidelijk basis problemen zélfs met de eigen interne logica.
Een heel basaal voorbeeld, een god die alwetend is, almachtig en absoluut goed? Eén van die eigenschappen moet water bij de wijn doen.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:43

Ik ben niet gelovig en was eigenlijk ook altijd tegen elk geloof.

Mijn vader was katholiek opgevoed en haatte daardoor de kerk en alles wat ermee te maken had. Dat krijg je dan wel een beetje mee.

Mijn oma ( 1912) was van oorsprong christelijk, maar daar werd niks meer mee gedaan. Zij trouwde voor de oorlog een Joodse man en dat was al een hele stap destijds. Bij mijn moeder werd er verder thuis niet veel aan gedaan, behalve bepaalde zaken rondom eten.

Toen we de eerste keer in een Christelijk gebied kwamen wonen, ook voor onze zoon toch voor de christelijke bs gekozen, omdat ik wat mee krijgen niet zo erg vond.
Daarna in een wat strenger dorp ook naar Christelijk VO. De ene leraar deed daar meer mee dan de ander.

Ik geloof in niks en voel nog steeds wel weerstand tegen geloven, maar laat mensen in hun waarde als ze mij verder met rust laten.

Onze zoon had een vriendin die naar de kerk ging, maar dat was verder geen groot probleem. Toen mijn broer overleed, zei ik ook tegen haar ouders dat ik wel begreep dat zij meer steun konden vinden bij zulke zaken en ik wat met mijn ziel onder mijn arm liep.
Toch echt geen reden om verder in iets te gaan geloven.

Ik geloof ook echt in niks en heb er ook echt moeite mee als mensen zeggen dat iemand nog bij je is bijvoorbeeld. Voor mij is de dood echt een einde en klaar.
Maar ik snap wel dat geloven dat er nog iets is, ook troostend kan zijn. Maar als je dat zo niet voelt en niet gelooft, komt dat ook gewoon niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:49

Mijn ouders hebben me expres niet gelovig opgevoed, zodat ik zelf later zou kunnen kiezen. Ik had al heel jong besloten dat geloven niets voor mij is. Dat is nooit veranderd. Ik geloof niet in een god of een hogere macht, een hiernamaals of wedergeboorte.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:56

Amado7 schreef:
fotolijstje schreef:

Volgens mij geeft God ons een eigen verantwoordelijkheid, zijn wij niet degene die genoeg kwaad in de wereld brengen? God schiep ons niet als robotjes die Hem loven en aanbidden maar als mensen die een eigen wil en keuze hebben. Hij wil geen mensen die automatisch voor Hem kiezen, Hij wil mensen die uit eigen keuze voor je kiezen. Je wilt in een relatie toch ook niet dat de ander van je houdt omdat jij dat wil en de ander opdraagt? Je wil iemand die volledig voor je gaat, een relatie met je wil, voor je wil leven en onvoorwaardelijk van je houdt. En dat is wat God wil, geen robotjes die elke dag lief doen omdat het zo geschapen is maar iemand die voor Hem kiest en houdt. Maar mensen met een eigen wil, die zelf het kwaad in de wereld brengen. We hebben altijd nog zelf een keuze om de ander lief te hebben of de ander te haten. Als iedereen ervoor kiest elkaar lief te hebben, zouden we een perfecte wereld hebben, niet dan?

Ik las over dat de kerk niet doneert maar de mensen. De mensen zijn toch de kerk? De overheid komt ook aan zijn geld door de mensen die belasting betalen, daardoor komt er geld vrij voor noodzakelijke dingen. Doordat je een relatie hebt met anderen in de gemeente, zorgen we met z'n allen voor elkaar.
Er gaan zeker dingen fout in de kerk, afschuwelijk. En daar schaam ik mij diep voor als christen want ik denk dat we zéker als christen de taak hebben wat uit te stralen naar de wereld. Aan de andere kant is het feit dat christen zijn niet ineens betekent dat je beter bent dan de rest. Ik ben in ieder geval niet in staat om alles te doen wat God wil. Daarvoor hebben we de hemel :D Nu helaas nog niet volmaakt, ooit wel. Dat is natuurlijk absoluut geen excuus voor de afschuwelijke dingen die gebeuren in de kerk, daar is namelijk geen excuus voor. Ik hoop echt dat we ook in de kerken steeds meer bezig zijn met zaken rondom misbruik bijvoorbeeld. Want ja, ook dat gebeurt bij de mensen die netjes 2x vooraan in de kerk zitten op zondag. Maar om God hier de schuld van te geven, nee. Dat vind ik niet (en dat vind ik, iedereen mag daar zelf over denken). Daar zitten onze eigen keuzes wat niet goed te praten is helaas.

Maar de overheid pretendeert zichzelf niet als een liefdadigheidsinstelling.
En ik geloof niet dat God ons heeft geschapen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:57

verootjoo schreef:
God staat dat dus ook niet toe. Daarom heeft hij Jezus geofferd voor ons allemaal en belooft hij ons een wereld zonder kwaad. Na dit leven.

Dus die kindertjes die misbruikt worden moeten gewoon even afwachten?
Ik snap die uitleg echt totaal niet

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:58

verootjoo schreef:
[***] schreef:
quote="Amado7"

God staat dat dus ook niet toe. Daarom heeft hij Jezus geofferd voor ons allemaal en belooft hij ons een wereld zonder kwaad. Na dit leven.[/quote]
Advocaat van de duivel: In dit leven mag je dus gerust seksueel misbruikt worden en als je er niet in slaagt om te geloven dat God het beste met je voorheeft (jij kiest er immers niet voor om geboren te worden, dat je opgroeit in een familie met incest is kennelijk heel okee, karaktervormend en absoluut niet de schuld van God), kom je dus ook niet in de hemel.
De enige manier om dat goed te praten is door te geloven dat de duivel ook bestaat. Want anders zijn alle slechte dingen altijd jouw schuld, en alle goede dingen komen door God. Hoezo, " Als jij niet precies doet wat ik wil, zal je pijn lijden - en ik doe net alsof je zogenaamd vrije wil hebt."

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:11

Ik zou soms wel willen dat ik gelovig was, het lijkt me fijn om bij een gemeenschap te horen, ergens troost uit te kunnen putten, denken dat alles een bedoeling heeft en dan ook nog een leven na de dood :).

Maar mijn hersenen zijn daar veel te zwartwit voor helaas, ik ben hier een poosje en dan houdt het gewoon op, en leed en verdriet overkomen je, en zijn niet bedoeld om het na dit leven "beter te hebben" :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:16

Kinke schreef:
verootjoo schreef:

Dus die kindertjes die misbruikt worden moeten gewoon even afwachten?
Ik snap die uitleg echt totaal niet

In hun ogen wel ja.. maar dan moet dat kindje wel in god geloven, anders ben je voor niks misbruikt.