Als je date veel over zijn ex praat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 10:52

Ja exact, je slaat de spijker op zn kop _O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:52

Ik wil alleen maar weten... was die moeder Maroescha?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 10:54

Ik ben vorig jaar uit een relatie gestapt waarbij mijn (nu) ex het constant had over zijn ex. Alles wat ik deed werd onder een vergrootglas gelegd, want dat deed zijn ex ook. Een film kijken en zeggen dat de hoofdrolspeler een mooie man is, maakte hem helemaal hysterisch, want zijn ex vond dat ook een mooie man en was vreemd gegaan.

Ik heb voor mezelf gekozen en ben hier uit gestapt. Een keer iets over je ex zeggen is prima, maar als een ex tussen jullie in komt te staan, wordt het problematisch.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:28

Haha nou, ik zou in dit geval wel gewoon zeggen: goh, ik hoef niet elke dag een verhaal over je ex te horen. En ook niet op álles wat ik zeg hoef je met een verhaal over je ex te komen, hou je gewoon een beetje in. Het boeit me geen reet hoe zij op vakantie is en of zij het druk had en ik hoef er ook niks over te horen.

En als je toch per se zo'n verhaal wil zeggen, dit doe ik wel eens, is dat je het gewoon een beetje verdraait naar "Oh ja, daar ben ik wel eens met een vriend (of vriendin, of iemand) geweest ja." "Iemand die ik kende heeft meegedaan aan Heel Holland Bakt!"

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:52

BaileyMix schreef:
Haha nou, ik zou in dit geval wel gewoon zeggen: goh, ik hoef niet elke dag een verhaal over je ex te horen. En ook niet op álles wat ik zeg hoef je met een verhaal over je ex te komen, hou je gewoon een beetje in. Het boeit me geen reet hoe zij op vakantie is en of zij het druk had en ik hoef er ook niks over te horen.

En als je toch per se zo'n verhaal wil zeggen, dit doe ik wel eens, is dat je het gewoon een beetje verdraait naar "Oh ja, daar ben ik wel eens met een vriend (of vriendin, of iemand) geweest ja." "Iemand die ik kende heeft meegedaan aan Heel Holland Bakt!"

Oh ik zou gek worden! Maargoed, ik ben sowieso niet van censuur, politiek correct en mooi verpakken :+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:01

Dorine92 schreef:
Oh ik zou gek worden! Maargoed, ik ben sowieso niet van censuur, politiek correct en mooi verpakken :+

Ja, ik wel, alle drie :+ Fatsoen en stoppen met lomp gedrag noem ik het dan weer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:08

Citaat:

Hm, dat vind ik dan weer liegen eigenlijk.. :o
En als ik er dan later toch achter zou komen dat het zn ex betrof, zou ik me heel er afvragen waarom iemand dat niet gewoon kan vertellen :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:23

Cer schreef:
Citaat:

En als ik er dan later toch achter zou komen dat het zn ex betrof, zou ik me heel er afvragen waarom iemand dat niet gewoon kan vertellen :)

Nah, is toch geen liegen. Gewoon onnodig om iedere dag meerdere malen het woord 'ex' te laten vallen. Voegt niks toe aan het verhaal dat je ooit bij X bent geweest of Y hebt gegeten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:15

Het is dingen verbergen op niks af. Je heft niet door hoepetjes te springen om iemand niet te noemen omdat een ander daar misschien iets van denkt.als je niet gewoon je verhaal kunt doen zoals je dat gewend bent, omdat je met iemand bent, dan is er iets mis in die relatie. Als je bij het daten al met kromme tenen zit, om welke reden dan ook, is het gewoon niet logish om dan nog verder te daten met elkaar.
Je moet gewoon jezelf kunnen zijn anders komt het echt niet goed.

Ik vind de door TS genoemde dingen juist precies waar het volkomen logish is dat er een ex genoemd wordt. Heeft ook niks te maken met niet over een ex zijn, maar gewoon met het gedeelde verleden of door iets aan een ex herinnerd worden.
Als je niet van dat soort communicatie houdt, en liever een luisteraar hebt die niet reageert met een eigen verhaal,t dan gewoon kappen met daten, want dat veranderd niet.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-05-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:20

Cer schreef:
Citaat:

Ik zou dit dus ook hebben. Als het woord ex regelmatig valt, omdat die er nou eenmaal bij was, noem ik dat normaal doen en gewoon de waarheid vertellen

Verder helemaal met Lusitana eens

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:29

Lusitana schreef:
Het is dingen verbergen op niks af. Je heft niet door hoepetjes te springen om iemand niet te noemen omdat een ander daar misschien iets van denkt.als je niet gewoon je verhaal kunt doen zoals je dat gewend bent, omdat je met iemand bent, dan is er iets mis in die relatie. Als je bij het daten al met kromme tenen zit, om welke reden dan ook, is het gewoon niet logish om dan nog verder te daten met elkaar.
Je moet gewoon jezelf kunnen zijn anders komt het echt niet goed.

Dit inderdaad...
je moet jezelf niet anders hoeven voordoen, en iemand anders zou dat ook niet moeten hoeven doen..

Uiteraard kan je altijd vragen of iemand ergens rekening mee kan houden, en dat kan je gewoon in overleg afspreken (althans, zo zou het moeten zijn). Maar dat is voor veel mensen best lastig soms..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:59

Ik zou het ook gewoon een beetje een afknapper vinden. Al twee jaar niet meer met die vrouw en nog moet ze in bijna ieder verhaal dagelijks genoemd worden... Dan ben je een beetje een dooie pier die nooit iets in zijn eentje of met anderen meemaakt, blijkbaar. Geen match inderdaad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:04

Ik heb het niet goed gelezen.. was het inderdaad "ieder verhaaltje dagelijks"?
want dat is wel een tikje teveel van het goede :')

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 15:11

Superleuk om te lezen hoe mensen hier verschillend in staan
Ik heb hem er ook niet op gewezen om erop te letten of ergens rekening mee te houden. Dat doe ik bij dates nooit. Ik laat iemand altijd gewoon helemaal zichzelf zijn en ik ben heel open en accepterend naar alle gedrag, anders leer je ze niet goed kennen naar mijn idee. Als het over mn streep maak ik mn conclusies wel.

@cer ja tot nu toe echt wel 95% van de verhalen :')

Cer

Re: Als je date veel over zijn ex praat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:12

...oh... nou.. ja dan moet je even kijken of dat wel een match is dan misschien.. :')
want ik neem aan dat het ondertussen ook niet meer van de zenuwen komt ofzo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:06

Gitana schreef:
Ik moet wel zeggen dat dit waarschijnlijk geen blijvertje is, maar ik denk nieteens dat het ligt aan dat hij zoveel over zn ex praat :')

Wat doe je dan nog met hem?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:09

Oefenen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 22:00

Sjonge jonge mensen :') serieus?
Ik denk gewoon even leuk over ervaringen praten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 00:12

Gitana schreef:
Sjonge jonge mensen :') serieus?
Ik denk gewoon even leuk over ervaringen praten

Precies, je hoeft toch niet meteen een toekomst met iemand te zien als je gewoon nog aan het daten bent. Ik denk de eerste paar maand nooit dat iets een blijvertje is, dat zijn ze meestal ook niet, maar ik neem gewoon de tijd om daar achter te komen. Daten om te daten is ook prima, je hoeft echt niet meteen toekomst er in te zien.

Ik vind dat noemen van die Ex in de context waarin jij voorbeelden geeft, ook wel iets dat ik zou benoemen.
Het valt me op dat je vaak het gesprek op je ex brengt, heb je dat zelf ook door?

Kan zijn dat hij zich er totaal onbewust van is en dat het een gewoonte is, iets dat hij tijdens zijn relatie met de ex ook veel deed.

Mijn moeder is ook zo’n type, als ik wat vertel, dan heeft ze altijd wel een tegen verhaal over één of andere buur-man/vrouw, kennis of vriendin, waar ik niets mee heb en waar ik ook niet echt iets over wil weten. Had ze zelf totaal niet door totdat ik haar erop ben gaan wijzen. Mijn moeder maakt zelf weinig mee en leeft haar leven een beetje door anderen (verwoord het wat krom, maar hopelijk volg je wat ik bedoel) dus weinig anekdotes over wat zij meemaakt, maar altijd over was weet ik veel wie allemaal meemaakt.

Misschien is jou date met zo, eigenlijk maar gewoon een saai leven en de enige anekdotes die hij heeft gaan over zijn ex. Ik zou hem er gewoon eens bewust van maken.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 00:33

Ha, altijd leuk zo'n autobiografische luisteraar. Iemand die bij alles wat hij of zij hoort, alleen maar op zoek is naar hoe diegene het op zichzelf kan betrekken en vervolgens een verhaal over zichzelf (en in dit geval zichzelf en zijn ex) kan vertellen.

Wat je ook nog zou kunnen doen is zelf juist heel empatisch gaan luisteren, dus juist niet terug reageren met een verhaal, maar gaan inzoomen op wat iemand verteld. Voorbeeldvragen zijn dan; ''hoe voelde je je daarbij, wat doet dit met je, hoe kijk je hier op terug etc. Je komt dan in ieder geval tot diepere gesprekken en wie weet kan je ook gelijk aankaarten hoe jij je erbij voelt dat in elk gesprek zijn ex tevoorschijn komt.
(al gebruik ik zelf dit vooral bij collega's, nog niet eerder getest op potentiele liefde relaties haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:49

Gitana schreef:
Wat een verhalen! :')

Ik zal vertellen waar het bij mijn date om gaat en wat ik merk. Hij praat niet heel positief over haar, maar ook zeker niet negatief. Dit maakt me verder niet uit. Ik ben niet iemand die jaloers word of me onzeker gaat voelen hierom. Ik denk dat hij haar in elk onderwerp wel benoemd, ook als het totaal niet nodig is naar mijn idee. Ik begrijp echter zeker dat een ex voorkomt in verhalen en dat het deel uitmaakt van je verleden! voorbeelden;
- hij was jarig en we hadden t over taart, ik zei hem dat ik niet van taart hielt. Hij begon direct een verhaal over dat de moeder van zijn ex in heel holland bakt zat en dat hij elke 2 weken taart at met zijn ex.
- ik vertelde hem iets over wat ik fijn vind qua communicatie. Hij zei hierop; “sorry dat dit zo overkwam, zij reageerde hier altijd goed op”. Dus is vroeg, wat bedoel je met zij? Oh ja, je ex natuurlijk :')
- we hadden het over vakanties. Vervolgens komen er hele verhalen over waar hij wel niet allemaal met zijn ex is geweest, en dat zij ook heel ondernemend was tijdens vakanties.
- ik vertelde hem dat ik het wat druk had de laatste tijd, maar dat ik wel wil doorgaan met mijn opleiding naast mn werk. Hij begon direct een verhaal over zn ervaring met de drukte van zn ex :')

Dit zijn maar ff een paar voorbeelden die ik nu kan bedenken, om het verhaal wat helderder te maken voor dit topic. Daarnaast voel ik me soms wel erg vergeleken worden. Ik moet wel zeggen dat dit waarschijnlijk geen blijvertje is, maar ik denk nieteens dat het ligt aan dat hij zoveel over zn ex praat :')

Vind dit zelf niet zo raar. De laatste twee op t randje, maar niet verschrikkelijk. Als je hem een kans wil geven zou ik er wel iets van zeggen.

Wil je hem geen kans geven. Tja. Bedenk je dat hoe langer je met hem date hoe meer pijn het doet als je toch pleiten gaat. En dat hij dan mss liever ook verder kijkt, tenzij hij er net zo (niet)serieus instaat.

Vind het zelf dan een beetje iemand aan het lijntje houden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:38

Ik moet er een beetje om lachen, want ik betrap mezelf er ook wel eens op. :)) Dan wil ik gewoon het gesprek gaande houden of interesse tonen door een vergelijkbare situatie aan te halen, eigenlijk om de herkenbaarheid duidelijk te maken of om frustraties te delen. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om alles op mezelf te betrekken. Dat is zeker niet de insteek en meteen beginnen over een eigen ervaring kan soms voor je gesprekspartner voelen als een soort van 'overtroeven' in plaats van gewoon luisteren. De een kan het subtiel gebruiken om door te gaan op het onderwerp, de ander walst er altijd overheen met een ervaring in extremen en zet de gesprekspartner buiten spel.
Als je lang met iemand samen bent geweest, heb je uiteraard veel ervaringen met elkaar gedeeld, dus ik kan me voorstellen dat in het geval van je date de ex regelmatig wordt genoemd. Ik vraag me in dit geval af of het probleem zit in de manier van communiceren of in het noemen van de ex. Wellicht de combinatie. Ik denk wel dat het minder vaak gebeurt als je nieuwe ervaringen maakt met elkaar, maar dat kost tijd.

Ik zou het wel erg vinden als je doorlopend wordt vergeleken met zijn ex... Als het die kant op gaat, zou ik vluchten.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:01

Gitana schreef:
Wat een verhalen! :')

Ik zal vertellen waar het bij mijn date om gaat en wat ik merk. Hij praat niet heel positief over haar, maar ook zeker niet negatief. Dit maakt me verder niet uit. Ik ben niet iemand die jaloers word of me onzeker gaat voelen hierom. Ik denk dat hij haar in elk onderwerp wel benoemd, ook als het totaal niet nodig is naar mijn idee. Ik begrijp echter zeker dat een ex voorkomt in verhalen en dat het deel uitmaakt van je verleden! voorbeelden;
- hij was jarig en we hadden t over taart, ik zei hem dat ik niet van taart hielt. Hij begon direct een verhaal over dat de moeder van zijn ex in heel holland bakt zat en dat hij elke 2 weken taart at met zijn ex.
- ik vertelde hem iets over wat ik fijn vind qua communicatie. Hij zei hierop; “sorry dat dit zo overkwam, zij reageerde hier altijd goed op”. Dus is vroeg, wat bedoel je met zij? Oh ja, je ex natuurlijk :')
- we hadden het over vakanties. Vervolgens komen er hele verhalen over waar hij wel niet allemaal met zijn ex is geweest, en dat zij ook heel ondernemend was tijdens vakanties.
- ik vertelde hem dat ik het wat druk had de laatste tijd, maar dat ik wel wil doorgaan met mijn opleiding naast mn werk. Hij begon direct een verhaal over zn ervaring met de drukte van zn ex :')

Dit zijn maar ff een paar voorbeelden die ik nu kan bedenken, om het verhaal wat helderder te maken voor dit topic. Daarnaast voel ik me soms wel erg vergeleken worden. Ik moet wel zeggen dat dit waarschijnlijk geen blijvertje is, maar ik denk nieteens dat het ligt aan dat hij zoveel over zn ex praat :')

1. Denk dat veel mensen de anekdote over een (ex)schoonmoeder in HBB leuk vinden, dus niet heel vreemd. Maar aangezien voor jou taartenbakprogramma's en ex-schoonmoeders niet zo interessant zijn had het ook makkelijk achterwege gelaten kunnen worden.
2. Hier vind ik het zelf echt heel storend, want het gaat over de communicatie tussen jullie twee. Wat ex fijn vond (en dan ook nog naar haar reageren met 'zij' alsof dat heeel logisch is in deze context) is hier niet relevant.
3. Qua vakanties is het mi voor een deel onvermijdelijk. Alleen dat er een soort vergelijking met de ex ('ook') in zit is volkomen overbodig en dat vind ik wel storend. Zonder die vergelijking np, want het waren nu eenmaal geen solovakanties of met vrienden.
4. Vind ik zelf niet het moment om met een eigen ervaring op de proppen te komen. Het leest een beetje alsof je date op sollicitatiegesprek is bij jou en dan zijn ex gebruikt als referentie om bepaalde relatiecompetenties van hem te bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:08

LuffB schreef:
Ha, altijd leuk zo'n autobiografische luisteraar. Iemand die bij alles wat hij of zij hoort, alleen maar op zoek is naar hoe diegene het op zichzelf kan betrekken en vervolgens een verhaal over zichzelf (en in dit geval zichzelf en zijn ex) kan vertellen.

Wat je ook nog zou kunnen doen is zelf juist heel empatisch gaan luisteren, dus juist niet terug reageren met een verhaal, maar gaan inzoomen op wat iemand verteld. Voorbeeldvragen zijn dan; ''hoe voelde je je daarbij, wat doet dit met je, hoe kijk je hier op terug etc. Je komt dan in ieder geval tot diepere gesprekken en wie weet kan je ook gelijk aankaarten hoe jij je erbij voelt dat in elk gesprek zijn ex tevoorschijn komt.
(al gebruik ik zelf dit vooral bij collega's, nog niet eerder getest op potentiele liefde relaties haha).

Haha

Voorbeeld:

Date: Heb jij nepnagels? Mij ex haat nepnagels. Zij had ook van zichzelf heel mooie nagels.

Jij: hoe voel je je daarbij? Wat doet dit met je? Hoe kijk je hierop terug?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:13

Dat is gewoon een verkapte manier om te zeggen dat hij nepnagels haat _O-