Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:49

Pikeur schreef:
Ja vind ik echt schokkend hoor dat die gasten 7 dagen per week dag en nacht werken en dan nog met zulke enorme voertuigen de openbare weg op gaan. Echt levensgevaarlijk. Hier rijden ze regelmatig de sloot in ed in de weilanden maar pff je moet er toch niet aan denken dat ze een fietser of een auto over het hoofd zien.

Mee eens hoor, echt onverantwoord...

Tiggs schreef:
Verdient loonwerker zijn zo goed? Want ik ken wel advocaten die zulke weken draaien, maar die halen ook voordat ze partner worden al zo'n 10k per maand binnen.

Nee, het is liefde en passie voor het vak. Eigenlijk vergelijkbaar met wat wij met paarden hebben. Daardoor gaan veel jongens maar door, ik snap het wel hoor. Mijn vriend vindt het ook nog steeds een prachtig vak om naar te kijken, maar niet meer om in te werken. Hij vindt het goed zo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:04

Marsie2 schreef:
Tiggs schreef:
Verdient loonwerker zijn zo goed? Want ik ken wel advocaten die zulke weken draaien, maar die halen ook voordat ze partner worden al zo'n 10k per maand binnen.

Nee, het is liefde en passie voor het vak. Eigenlijk vergelijkbaar met wat wij met paarden hebben. Daardoor gaan veel jongens maar door, ik snap het wel hoor. Mijn vriend vindt het ook nog steeds een prachtig vak om naar te kijken, maar niet meer om in te werken. Hij vindt het goed zo.

Des te harder misschien wel (hoewel ik ook niet veel heb met mannen die geld en status belangrijk vinden), dan vindt hij z'n werk gewoon echt leuker en belangrijker dan zijn partner of zelfs kinderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:08

Ik denk ook weer niet dat je het zo moet zien.

Die boeren en loonwerkers doen dat werk al lang voordat er de liefde in het spel kwam :)
Het is een way of life.
Inderdaad net zoals bij de fanatieke paardrijders.

Ik heb hier kinderen met een dikke trekker het hooi zien schudden.
Vader reed de trekker hier op het land en kind van 12 ging draaien.
En nee dat was geen kinderarbeid, moeder had er een hekel aan, elke vakantie de kinderen met de trekkers bezig. Zij wilde dagjes weg en dan trokken de kinderen lange gezichten, want met die gave trekker mee mogen helpen was veel gaver dan de Efteling :P

Ondertussen zijn die kinderen nu grote volwassenen en ook mee in de maatschap thuis.
En ja de uren dat ik ze op het veld zie dan zit de vriendin/vrouw ook thuis.
Maar ik weet ook dat ze regelmatig een festival oid meepakken

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:16

Tiggs schreef:

.

Ik denk niet dat een loonwerker zoveel verdient in verhouding met andere banen.
Maar als ik al die kerels zie zijn het vooral jongetjes die er als 16/17 jarige beginnen en dan is het heel stoer…
Maar op een gegeven moment ontgroei je het vak maar omdat ze verder weinig ervaring hebben is het natuurlijk wel lastiger om door te stromen naar een meer volwassen baan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:40

Hoe zo is het geen volwassen baan?
Ik vind dit echt een zeer neerbuigende post en manier van kijken....

Alja schreef:
Tiggs schreef:

.

Maar als ik al die kerels zie zijn het vooral jongetjes die er als 16/17 jarige beginnen en dan is het heel stoer…
Maar op een gegeven moment ontgroei je het vak maar omdat ze verder weinig ervaring hebben is het natuurlijk wel lastiger om door te stromen naar een meer volwassen baan.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:04

Alja schreef:
Tiggs schreef:

.

Het is gewoon een officiële opleiding hea. Wat is daar niet volwassen aan. :') Kan wel trouwens wel voorstellen dat je net als bij paardenhouderij ofzo naar een paar jaar denk, had ik maar een andere opleiding gekozen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:17

DuoPenotti schreef:
Ik denk ook weer niet dat je het zo moet zien.

Die boeren en loonwerkers doen dat werk al lang voordat er de liefde in het spel kwam :)
Het is een way of life.
Inderdaad net zoals bij de fanatieke paardrijders.

Ik heb hier kinderen met een dikke trekker het hooi zien schudden.
Vader reed de trekker hier op het land en kind van 12 ging draaien.
En nee dat was geen kinderarbeid, moeder had er een hekel aan, elke vakantie de kinderen met de trekkers bezig. Zij wilde dagjes weg en dan trokken de kinderen lange gezichten, want met die gave trekker mee mogen helpen was veel gaver dan de Efteling :P

Ondertussen zijn die kinderen nu grote volwassenen en ook mee in de maatschap thuis.
En ja de uren dat ik ze op het veld zie dan zit de vriendin/vrouw ook thuis.
Maar ik weet ook dat ze regelmatig een festival oid meepakken

Ja toch wel bijna iedereen doet iets anders voordat er liefde in het spel kwam. Mijn man zegt dat precies zo, net alsof dat voor mij niet geldt :+ onze oudste is helaas heel lastig met opvang/peuterspeelzaal en nu basisschool dus ik moet toch altijd paraat staan dat er een kans is dat ik hem op moet halen. Dat was iets wat we niet hadden kunnen voorzien maar nu wel op mijn bord komt. Maargoed het zal vast wel een keer goed komen als ze ouder zijn. Mijn zoontje zegt zelf 'als hij 100 is' Dus moet nog even geduld hebben :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:29

Alja schreef:
Tiggs schreef:

.

Want praktisch werk is of voor dummies of voor onvolwassen mensen? :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:31

Ja maar niet iedereen heeft een hobby/passie die zo intensief is voordat ze hun liefde tegen komen.
Zoals ook met paardrijden sommige mensen doen dat als hobby andere draait alles om de paarden heen.
Dan mag de wederhelft zich ook daar aan voegen

En de boeren en loonwerkers die ik ken zien hun werk echt als passie. Echt een soort van hobby.
En dat moet ook wel. Want voor het geld moet je het idd niet doen.

Zo ken ik ook vrachtwagen chauffeurs. Die rijden met zo'n passie. Dat het geen gewoon werken meer is.

Ik geef toe. Ik zou zo'n man niet willen.
Ondanks dat mijn vriend geen 9 tot 5 baan heeft.
Maar ik verbaas me wel over de verbazing in dit topic.

Kinke

Re: Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:52

als ik voor iedere keer dat ik een loonwerker op een trekker met een telefoon aan z'n oor een euro kreeg, dan kon ik nu met pensioen ;)
Inderdaad levensgevaarlijk.
De loonwerker die hier komt werk overigens niet 's nachts door en volgens mij ook niet op zondag. Is wel een groot bedrijf overigens.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 16:46

DuoPenotti schreef:
Ik geef toe. Ik zou zo'n man niet willen.
Ondanks dat mijn vriend geen 9 tot 5 baan heeft.
Maar ik verbaas me wel over de verbazing in dit topic.

Ik vind het in principe juist mooi als iemand een passie voor z'n werk heeft en vind veel werken ook niet raar. Maar wel dat er gewoon geen compromis of aanpassing naar je partner toe mogelijk is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:00

Ik vind het ook prachtig dat ze er zo toegewijd in zijn.
Maar als iemand dat al 30 jaar doet, of ja zegt 20 vanaf zijn 10 jaar.
Dan de tijd dat er geen kindjes waren dit ook deed. Is het dan te verwachten dat het ineens veranderd bij het krijgen van de kinderen?

Want zoals ik hier lees komen dan in de meeste gevallen de problemen. Wat ik begrijp hoor.
Voorheen is het meer, ik kan lekker naar de paarden zonder iemand die zeurt.
Maar dan is het de kinderen die niet alleen gelaten kunnen worden.
wat dan iets gemakkelijker gaat met het bedrijf aan huis en de babyfoon, maar met bijvoorbeeld loonwerk niet.

En het is ook zeker niet als verwijt bedoeld, maar waarom had men dan verwacht dat de man wel ineens thuis was?
Echt oprechte vraag.

Maar besef me dat het misschien ook niet netjes is dit in dit topic te stellen...sorry
Als partner van iemand niet in loonwerk. Wel agrarisch.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:11

Kinderen neem je samen en heb je beide compromissen voor te sluiten. Dat enkel de vrouw daar dingen voor in moet leveren is wel heel 1950.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:14

waar.....
Maar dat weet je bij sommige beroepen toch?
Goede kennis rijd internationaal, die vrouw deed ook alles alleen.
heeft hij tot zijn pensioen gedaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 17:22

DuoPenotti schreef:
Ik vind het ook prachtig dat ze er zo toegewijd in zijn.
Maar als iemand dat al 30 jaar doet, of ja zegt 20 vanaf zijn 10 jaar.
Dan de tijd dat er geen kindjes waren dit ook deed. Is het dan te verwachten dat het ineens veranderd bij het krijgen van de kinderen?

Ik zou met zo iemand dus geen kinderen willen. Die wil ik sowieso niet, maar ik vind dat echt wel iets wat je samen doet. Dus beide minder werken, beide inleveren op hobby's en sociale afspraken.

Kan een loonwerker 4 dagen werken trouwens?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:07

hier ook een partner van een boer. We hebben een melkveebedrijf met ca. 110 koeien.

het is geven en nemen. Ik vind het prachtig om te zien dat mijn man zijn bedrijf met zoveel passie runt, zo bevlogen en vol ambities. En aan de andere kant kost dat hem inderdaad ook zijn leven.. hij leeft om te werken. hij leeft voor het bedrijf. Zo is het nu eenmaal, zo was het bij zijn vader, en bij zijn opa, en waarschijnlijk ook de generaties daarvoor. Ze werken tot ze erbij neervallen.. letterlijk en figuurlijk.

Als vrouw moet je daarmee om kunnen gaan, je aanpassen aan het boerenleven. Als je overal een punt van maakt of tegenin gaat dan zal het niet werken denk ik. Het is niet heel feministisch, maar de taakverdeling is hier wel duidelijk. Hij doet het landwerk en de koeien, melken en stalwerk. Ik doe het huishouden, de kinderen, de huisdieren en tuin (naja... die komt het laatst aan de beurt haha).
Daarnaast help ik ook op het bedrijf mee, de jongste kalfjes zijn mijn afdeling, ook met melken en boxen schoonmaken help ik mee. En de stomme klussen zoals kuilen moet ik ook paraat staan. We hebben verder geen mensen in dienst, en doen dus alles samen. Toen de kinderen klein waren was het best pittig soms. Maar nu ze ouder zijn is het wel makkelijker geworden.

Ik woon nu ruim 10 jaar op de boerderij, en het was zeker wennen. Aanpassen aan de vaste regelmaat van 2x per dag melken, 3 maaltijden en 2x koffie, tussen de middag warm eten. Manlief staat om 4.35 op en is vaak pas rond 20.30 klaar (dan nog boekhouding achter de pc). En dan nog af en toe 's nachts eruit voor kalfkoeien.
Als dit geen passie is dan houd je het nooit vol. Werkweken van 100 uur zijn geen uitzondering.

Ik heb me aangepast en zou niet meer anders willen. Het is hard werken, maar omdat we het samen doen zien we elkaar veel. Ook is hij heel betrokken bij de kinderen, helpen met huiswerk etc.
Dagjes weg of vakanties doet hij meestal niet mee, er is altijd wel wat op de boerderij, maar ook daar heb ik me overheen gezet. Ik ga gewoon zelf met de kinderen op stap. Vind hij niet altijd leuk, maar ik vind het wel in het belang van de kinderen dat ze wat meer van de wereld zien dan alleen het erf. :+
Ik heb alle vrijheid, heb mijn honden en paarden, leef heerlijk veel buiten. Nee ik zou niet meer terug willen naar mijn vorige leven (parttime kantoor, rijtjeswoning in dorp, 4x per jaar op vakantie)

De loonwerkers die hier komen maken inderdaad lange dagen. Pittig werk hoor, maar ik hoor ze eigenlijk nooit klagen. Gezellige mannen/jongens die komen koffiedrinken en mooie verhalen hebben ze altijd :)

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:37

Hier ook gettouwd met een ZZP'er loonwerker.
Ik vind het echt heerlijk om mijn eigen ding te kunnen doen en gewoon veel vrije eigen tijd te hebben.
Wij wonen op een boerderij en hebben onze paarden en 3 kalfjes aan huis, hele dagen lekker de tijd om met alles om te tutten, zelf mijn daagjes inplannen/volplannen...

Ik vind het ook heerlijk als hij gewoon thuis is hoor, in de winterperiode is hij natuurlijk meer thuis dan zoners, en datvind ik ook wel erg lekker om in de avond even lekker samen op de bank te hangen, serietje of filmpje kijken etc...

Maar ik ben zelf vrachtwagenchauffeur geweest en ik ben dus gewend aan veel vrijheid, lekker mijn eigen ding te kunnen en mogen doen...dit waren dingen die ik niet op wilde geven ondanks een relatie...ik ben stiekem heel blij dat het werk van mijn man gewoon lekker aansluit op de vrije tijd die ik nodig heb voor mezelf...

Ja, dit werkt voor mij echt perfect en voor hem ook hij is gewoon heel erg blij dat ik niet zo'n controlerende gek ben die persee wil dat hij om 6 uur thuis is om samen te eten etc etc etc...hij vind het ook gewoon lekker dat ik geen moeite heb met zijn lange werkdagen en hij vind niks mooiers dan zijn werk eigenlijk ...

Het enige waar ik dan wel weer iets problemen mee heb, is dat zijn werk ook voor gaat op zijn zoontje (welke maar 1 x in de 2 weken een weekend bij ons is) en dat vind ik erg vervelend en not done. Als zijn zoontje fulltime bij ons woont, snap ik het, maar als je je zoon al zo weinig ziet, dan vind ik wel dat je als ZZP'er best 1 x in de 2 weken kunt zeggen dat je op zaterdag niet werkt om de weinig tijd die je al hebt met je zoon, toch aan je zoon te kunnen besteden...
Gelukkig ziet hij dit nu ook in en wil hij dit jaar echt verandering brengen daarin...dus fingers crossed dat het hem ook lukt om er verandering in te brengen hahaha

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:46

DuoPenotti schreef:
En het is ook zeker niet als verwijt bedoeld, maar waarom had men dan verwacht dat de man wel ineens thuis was?
Echt oprechte vraag.

Je krijgt samen kinderen, waarom moet de vrouw daar alleen voor zorgen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:51

Omdat je daar voor kiest als je een man hebt met een bepaald beroep.
Wil je dat niet is dat prima maar dan zou ik zeggen zoek verder.

Het komt niet uit de lucht vallen dat vele werk.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:58

DuoPenotti schreef:
waar.....
Maar dat weet je bij sommige beroepen toch?
Goede kennis rijd internationaal, die vrouw deed ook alles alleen.
heeft hij tot zijn pensioen gedaan.

Dat vind ik wel makkelijk. Als een vrouw er geen problemen mee heeft is het natuurlijk prima. Maar ook zij mag daarop terugkomen vind ik. En dan heb je het als ouders/team samen op te lossen. Een moeder hoort er niet alleen voor te staan, hoe zeer de vader ook van zijn werk houdt. Happy wife, happy life zegt mijne altijd :D

Mijn broer zit bij de marine en is soms maandenlang varen. Verder zit hij doordeweeks op de basis en is dus alleen in het weekend thuis als ze geluk heeft. Nu hebben ze een kind. Hij gaat vanaf volgend jaar een andere functie doen bij de marine zodat hij vaker thuis kan zijn en haar meer uit handen kan nemen en meer tijd kan doorbrengen met zijn gezin. Hij vindt het heel jammer, het is niet alleen werk maar echt zijn passie. Dat zie je aan alles. Maar vrouw en kind staat toch op één. Met wat moeite hoor, maar dat mag natuurlijk. Ik vind dat niet meer dan normaal in een gelijkwaardige relatie. Hij wil ook een gezin.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:00

DuoPenotti schreef:

Dat maakt dat je je ondergeschikt aan een man maakt.

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:36

Ik ben vrouw van een akkerbouwer. We hebben 2 meiden (5 en 1 jaar) en een kleintje op komst.

Ondanks dat ik zelf een Boerendochter ben (varkens). Is het soms nodig om aan de bel te trekken. Zeker nu we een gezin hebben. Eerder had ik er totaal geen problemen mee. In de periodes dat hij druk was trok ik mijn eigen plan. Paardrijden in de avond etc.

Nu we kinderen hebben vind ik het belangrijker dat hij in drukke periodes tijd maakt voor zijn gezin. Zo hebben we nu in het voorjaar de afspraak dat hij op maandag, vrijdag en zondag avond met ons samen eet. De andere dagen schuif ik samen met de kindjes bij mijn ouders aan. Hij eet dan met het personeel een warme maaltijd op het land. Zo ook in het najaar tijdens de oogst periode.

Wij wonen in mijn ouderlijkhuis, het akkerbouwbedrijf van hem, zijn broer en ouders ligt 5km verderop. Mijn paard staat aan huis, dus voor de kindjes wakker zijn verzorg en voer ik de paarden en zet ze buiten. Vervolgens kleed ik mij en de kindjes aan, breng deze weg en rijdt naar het werk. Ik werk 3,5 dag buiten de deur. Mijn man begint om 6.00u met werken.
In de avond wanneer de kindjes in bed liggen heb ik tijd om paard te rijden. Middels de babyfoon houdt ik dan in de gaten of er iets aan de hand is. Daarnaast bel ik wanneer ik opstap en weer afstap mijn moeder of man, zodat iemand weet dat ik op mijn paard zit, mocht er iets gebeuren.

Grootste nadeel is dus dat ik niet zo gemakkelijk weg kan en vooral in de drukke perioden aan huis gekluisterd zit en de zorg voor de kindjes vooral alleen draag.
Desondanks is het ook een manier van leven en zorgt dit er voor dat we zo ruim en achteraf kunnen wonen en dat ik mijn paard aan huis heb staan etc. Ik zou niet gelukkig worden van een rijtjeshuis met een postzegel tuin.

Kortom, voor ons is het vooral een kwestie van met elkaar in gesprek blijven en aan de bel trekken als je het niet meer trekt. Samen zoeken naar een passende oplossing.

Heftig om te lezen dat sommige het er zo ontzettend moeilijk mee hebben! Maak het bespreekbaar en geef de ernst van de zaak duidelijk aan maar blijf wel realistisch in wat kan. Het vee moet toch verzorgd worden en je moet hooien als de zon schijnt...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:56

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat maakt dat je je ondergeschikt aan een man maakt.

Nee hoor. Dat maakt dat je achter je man en zijn beroep staat.
Een beroep wat er ook al was de eerste dag dat de relatie begon.
Iemand zo geëmancipeerd daar niet mee te kunnen dealen omdat ze zich dan ondergeschikt voelen kunnen beter een man zoeken met 9 tot 5 beroep.

Of niet aan kinderen beginnen. Want hoe geëmancipeerd ook. Kind een snotneus en 9 van de 10 vrouwen zijn thuis en niet de man.

Tot zover ondergeschikt..

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:04

Wat ouderwets.
En jouw beroep en passies? Daar kan hij toch net zo goed rekening mee houden?

Op werkgebied is ook een en ander (gelukkig) aan het veranderen voor vrouwen/moeders. Dat is weer een heel andere discussie: lagere lonen dus sneller parttime zodra er kinderen komen etc.

Als je beide helemaal oké bent met de indeling is dat prima natuurlijk. Maar ik vind wel dat als een van beide aangeeft moeite hebben/krijgen met de tijdindeling, je daar beide een oplossing voor moet zoeken. Schouders ophalen en deal with it vind ik echt schofterig.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:06

fjordjes schreef:
Lees vooral veel ervaringen van partners die met een boer een relatie hebben. Maar nog niemand die in hetzelfde schuitje zit als ik met een loonwerker.
Nu het klote weer is merk ik goed dat hij op tijd thuis is en niet vroeg hoeft te beginnen, morgen staat ie in de werkplaats omdat het overal te nat is maar des te meer zorgen maakt ie zich dat straks als het een beetje goed weer is alles op 1 hoop komt en ze dag en nacht 7 dagen in de week moeten gaan werken.
Zit al te hopen dat het droog wordt zodat het wat meer verspreid is.

Mijn vriend was loonwerker, eerst bij een klein bedrijf als enige werknemer. Altijd en altijd werken, s ochtend 5 tot s avonds 11 en de rustige winters werden ook meer dan 40+ uren per week. Vakanties waren moeilijk voor elkaar te krijgen en als we weg waren continue telefoon.. We kregen kinderen en die tijd was verschrikkelijk, hij kon er nooit zijn en ik kon geen kant op. Heeft toen overstap gemaakt naar een groter loonbedrijf, dat was wat beter. En toen was hij er opeens helemaal klaar mee en is 1,5 jaar geleden uit het agrarisch werk gestapt en dat was de beste beslissing. Opeens kan hij vader zijn, heeft tijd voor een hobby voor het eerst in zijn leven en kan ik ook weer eens wat, had hij jaren eerder moeten doen!
Laatst bijgewerkt door Pinacolada op 25-04-23 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt