Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij tevreden met het aantal vakantiedagen

ja ik heb meer dan genoeg
131 (34%)
ja maar het mogen er wel meer zijn
132 (34%)
nee veel te weinig
97 (25%)
nee want...
6 (1%)
anders....
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 381

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:06

Ik heb 19 dagen op basis van 32 uur (wettelijk minimum), waarvan ik twee weken aaneengesloten verplicht moet opnemen in juli en augustus. Ik vind het te weinig.
Ik had graag in het voorjaar een week, in de zomer 3 weken en met kerst 2 weken kunnen opnemen (=24 dagen).

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:15

Ik werk in het basisonderwijs. Dus vakantie genoeg.
Alleen ontzettend niet flexibel. Altijd gebonden aan schoolvakanties.
Het zou heel fijn zijn om een dagje extra vrij te kunnen nemen. Voor een lang weekend of een terugvlucht op zondagavond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:17

janouk schreef:
NoGo schreef:
Nav van een ander topic, ben ik benieuwd of mensen genoeg vakantiedagen en of verlof/ziektedagen krijgen.
Ben je tevreden met je CAO en vrije dagen of zou je die graag anders zien en wat zou je dan graag veranderd willen hebben.

Reden voor deze poll: in 2021 zijn wij gestart met een pilot waarbij er geen vakantiedagen meer zijn, men dus zelf de duur bepaald en ten alle tijden doorbetaald krijgt.
Eventueel kan ik daar later verder over uitweiden hoe dit in de praktijk eruit ziet.

Ik ben wel benieuwd hoe een werkgever zijn zorgplicht kan uitvoeren als mensen niet genoeg vrij nemen. Opnemen van vakantiedagen is nodig voor work life balance
Lijkt me eigen verantwoordelijkheid toch? Net als wanneer je niet al je vakantiedagen opneemt.

Ik sprak een tijd geleden ook iemand die dat heeft ingevoerd in zijn bedrijf: geen maximum aan vakantiedagen meer. De enige "eis" is dat als mensen een week vrij willen nemen, dat er twee worden. Wil je een keer een losse dag o.i.d. weg, is dat geen probleem.

Ik werk freelance, dus ik heb in principe zoveel vakantiedagen als ik zelf wil. :+ In de praktijk komt het erop neer dat ik gewoon altijd aan het werk ben. :))

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:17

Ik heb uit mijn hoofd geen idee hoeveel uur. Maar omgerekend komt het uit op ongeveer 7 weken. En de overuren/plusuren worden ook omgezet in tijd voor tijd. Dus ik heb meer dan genoeg. Ik werk 40 uur.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:18

Ik mag zelf bepalen hoeveel ik vrij neem. Ik vind het fijn werken (eh, vakantievieren :Y) ). Ik hou het zelf niet bij, hoeveel ik precies opneem. Ik denk een of twee keer een week en een keer 3 weken ofzo en dan nog wat snipperen her en der?

Zolang ik mijn collega's niet in de problemen breng en de continuïteit van mijn werk niet in gevaar komt is alles prima.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:20

Century schreef:
linoleum schreef:
Uiteraard wordt er wel verwacht dat je aan je functie eisen voldoet en dus je werk gedaan krijgt. En hebben veel mensen best wel wat verantwoordelijkheidsgevoel als de verantwoordelijkheid bij hunzelf wordt gelegd. Waardoor je ziet dat in de praktijk er niet veel extra vrij wordt genomen tov de oude situatie met een beperkt aantal vakantiedagen.

Daartegenover staat wel dat het als positieve secundaire arbeidsvoorwaarde wordt ervaren. Wat voordelig is in de arbeidsmarkt en ook mentaal voor medewerkers. En dat zorgt weer door minder uitval door ziekte, dus per saldo ga je er financieel ook op vooruit als bedrijf.

Wij hebben dit nu ook :j en natuurlijk zit er wel aan vast dat je je werk moet doen. Dus je kan niet onbeperkt thuis gaan zitten. Ik vind het nu erg onwennig haha, heb nog weinig vrij genomen, maar ergens voelt het wel heel vrij en dat is ook best prettig, ook al doe je misschien niet heel veel anders.

Klinkt wel heel logisch, ik ervaar het bij mij nu eigenlijk precies hetzelfde, alleen krijg ik niet doorbetaald bij vrij nemen.
Het gevoel dat ik de vrijheid heb om vrij te nemen indien ik dat wil / nodig heb, is heel erg fijn.
Zo had ik begin dit jaar ineens de kans om als als second tourgide mee naar Ijsland te gaan met een georganiseerde rondreis, unieke kans natuurlijk, maar dat werd pas 3 weken van te voren kenbaar gemaakt. Werkgever geeft mij dan ook de ruimte om te gaan en weet dat ik in de weken daarna extra uren zal draaien.
In Corona tijd heb ik bijna 2 jaar aan een stuk door gewerkt zonder vakantie, dit jaar zal ik naar verwachting mede daardoor iets meer weg zijn.

Het lijkt mij alleen wel lastig dat er misschien mensen “gebruik” van zullen maken indien het gewoon doorbetaald is. Dat Pietje zich bijv de naad uitwerkt en Keesje het er ondertussen van neemt. Waar ligt dan de grens en verwachting. Dat lijkt me nog wel lastig, misschien geeft dat ergens wel juist meer druk.
In mijn geval krijg ik niet betaald, dus snij mezelf in de vingers als ik te lang weg blijf :+ maar “onbeperkt” doorbetaald thuis zitten zou voor mij een beetje raar voelen, denk dat ik dan eerder de neiging heb om geen vrij te nemen en over m’n grenzen te gaan, om aan mogelijke verwachtingen te voldoen. Of als je ziet dat collega’s allemaal door werken, je zelf niet de vrijheid voelt om van de vakantiedagen gebruik te maken. Een vastgesteld aantal dagen per persoon bied dan wel een duidelijkere structuur.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 19-04-23 22:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:29

Faelynn: ik denk dat het ook een beetje afhangt van wat voor sector en wat voor soort bedrijf het is. Het bedrijf uit mijn post is een ontwerpbureau, dus daar zitten ook wel mensen die bewust een keuze gemaakt hebben voor dat vak. Dan trek je al een heel andere workforce aan dan wanneer je een meer generiek bedrijf bent waar mensen een soort-van in (kunnen) rollen, maar niet per se heel gepassioneerd zijn over hun werk.

kosseh

Re: Vakantiedagen/verlofdagen en ben jij tevreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:37

Ik heb 144 uur verlof en nog 57 uur per jaar die niet vervallen en je dus kan sparen.

Ik koop uren er bij. Zodat ik 3 weken extra heb. Die 57 uur spaar ik wel altijd.

Ik werk om te genieten, leef niet om te werken.

Onbeperkt zou wel echt ideaal zijn. Denk alleen dat er niet veel gewerkt wordt dan haha. We hebben wel projecten enzo, maar veel hebben geen echte deadline. Dus die kunnen ook later klaar zijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:45

Faelynn schreef:
Klinkt wel heel logisch, ik ervaar het bij mij nu eigenlijk precies hetzelfde, alleen krijg ik niet doorbetaald bij vrij nemen.
Het gevoel dat ik de vrijheid heb om vrij te nemen indien ik dat wil / nodig heb, is heel erg fijn.
Zo had ik begin dit jaar ineens de kans om als als second tourgide mee naar Ijsland te gaan met een georganiseerde rondreis, unieke kans natuurlijk, maar dat werd pas 3 weken van te voren kenbaar gemaakt. Werkgever geeft mij dan ook de ruimte om te gaan en weet dat ik in de weken daarna extra uren zal draaien.
In Corona tijd heb ik bijna 2 jaar aan een stuk door gewerkt zonder vakantie, dit jaar zal ik naar verwachting mede daardoor iets meer weg zijn.

Het lijkt mij alleen wel lastig dat er misschien mensen “gebruik” van zullen maken indien het gewoon doorbetaald is. Dat Pietje zich bijv de naad uitwerkt en Keesje het er ondertussen van neemt. Waar ligt dan de grens en verwachting. Dat lijkt me nog wel lastig, misschien geeft dat ergens wel juist meer druk.
In mijn geval krijg ik niet betaald, dus snij mezelf in de vingers als ik te lang weg blijf :+ maar “onbeperkt” doorbetaald thuis zitten zou voor mij een beetje raar voelen, denk dat ik dan eerder de neiging heb om geen vrij te nemen en over m’n grenzen te gaan, om aan mogelijke verwachtingen te voldoen. Of als je ziet dat collega’s allemaal door werken, je zelf niet de vrijheid voelt om van de vakantiedagen gebruik te maken. Een vastgesteld aantal dagen per persoon bied dan wel een duidelijkere structuur.

Ik snap wat je bedoelt :j toch heb ik niet het idee dat we veel sociale controle hebben, maar ik verwacht wel dat als iemand elke maand een week vrij neemt daar een keer naar gevraagd wordt. Aan de andere kant, als die persoon verder hard werkt en goed werk levert, dan ook prima.
Maar men is best lief naar elkaar, en dan zal het ook wel werken. Beetje fair use policy.
Maar onwennig is het wel, ik durf het nog niet helemaal := maar tegelijk heb ik dit jaar wel veel gepland dus ik moet ook wel wat opnemen, en mijn man spoort me ook wel aan dus komt vast goed.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 22:59

Ik kan niet zoveel quoten dus hopelijk is het duidelijk zo:

Lucifertje het heeft voor ons positief uitgepakt, team heeft terug gegeven wel even te moeten wennen omdat het enerzijds meer verantwoordelijkheidsgevoel geeft (mag/kan ik wel vrij nemen) maar ze gaven uiteindelijk terug dat het gevoel van vrijheid voornamelijk zorgde voor meer rust.

Billy3105 onze meiden hebben gewoon volledig zelf in de hand of zij wel of niet vrij zijn, wanneer en hoe lang en worden ten alle tijden doorbetaald.
Streven hierbij is dus dat men zelf kijkt wat voor hen goed is en dat is voor de ene persoon 2 weken 3 x per jaar en voor de ander 4 weken aaneengesloten.

Janouk in de praktijk tot nu toe kan iedereen goed inschatten wat er wel of niet mogelijk is, wij zijn toen wij starten wel ook met als uitgang gestart dat naast losse dagen 2 weken aan eengesloten verplicht is.
Maar ook hier geldt dat in de praktijk mensen echt hun vakantie momenten wel zelf pakken.

Faelynn dat verschil waarin pietje zich uit de naad werkt en keesje het ervan neemt is bij ons niet aan de orde, maar zeker wel meegenomen toen wij dit bespraken en meegenomen (wat als A 2 maanden weggaat en B zich al bezwaard voelt om 2 weken op te nemen).
Door dit open en bespreekbaar te houden, hopen wij dit ondervangen.
In de praktijk hebben wij een heel leuk gemotiveerd team waar dit in het algemeen niet aan de orde is (de 1 werkt zich uit de naad en de ander loopt de kantjes er vanaf) dat maakt het tot nu toe ook wel tot een succes.
Ik denk echt dat communicatie hierin gewoon het toverwoord is, zo hebben wij ook de afspraak gemaakt dat als er maar 1 iemand is die zich niet goed voelt bij deze (nu doorlopende pilot) wij direct terug gaan naar de CAO.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:50

Had er wel graag wat meer willen hebben. Werk 36 uur (is fulltime hier) en heb ongeveer 21 vakantiedagen per jaar (wettelijk minimum plus 1) Bij mijn vorige werkgever waren dat 34 (hier bouwde je wel 2 uur atv op per week, daar werkte ik ook 36,maar dat was 90%). Vakantiedagen kun je wel bijkopen, maar is best prijzig, kan het inkomen eigenlijk ook wel goed gebruiken met een ongoing dikke verbouwing en een paard wat beleerd wordt, maar kan de dagen ook wel goed gebruiken om diezelfde verbouwing te kunnen doen. Ben dit jaar voor het eerst wat minder zuinig met mijn dagen, voorgaande jaren probeerde ik steeds zoveel mogelijk vrije dagen te compenseren door te ruilen met roostervrije dagen of werken op zaterdag. Verwacht dit jaar geen of weinig uren te moeten opnemen voor noodgevallen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 01:27

Ik krijg ongeveer 5 weken aan verlof. (180 uur bij 36u/week) En heb altijd wel het idee dat ik zuinig moet doen met het opnemen van dagen. En maximaal mag je 3 weken aaneengesloten opnemen.

We mogen geen overuren maken, dus kan ook niks opsparen. En je mag niet meer dan een week meenemen naar het nieuwe jaar geloof ik.

We hebben ook bereikbaarheidsdiensten. Voor elk uur dienst krijg je een 25% salaris. En voor elke zorgvraag tijdens de dienst krijg je een uur verlof. Het is vrij wisselend hoeveel telefoontjes je krijgt.

Nu moet ik na de zomer verplicht m'n uren anders indelen. Ik werk nu 4x 9, maar ze willen dat het niet meer dan 8 uur per dag is. Dus straks wordt het werkelijke 4,5 dag. Ik verwacht daardoor wellicht ook meer uren op te moeten nemen als ik tussendoor eens dingen moet plannen, welke ik nu op m'n vrije dag kan plannen. Plus dat ik voorheen met 1 dag opnemen die week al 2 dagen vrij zou zijn, nu moet ik meer uren opnemen voor diezelfde 2 dagen. (Ben nu op dinsdag vrij, dus met een maandag opnemen (9 uur) heb ik met het weekend erbij 4 aaneengesloten dagen vrij, straks moet ik daarvoor 12 uur opnemen). En ik weet natuurlijk dat dat voor veel mensen geldt, maar ik heb er nu niet zelf voor gekozen en dat voelt zuur.

Het zou van mij dus net wat meer mogen zijn, om het gevoel te hebben dat het beter in balans zou zijn.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 01:39

Ik krijg 25 dagen met een fulltime baan van 37.5 uur in de week.

Maar ik draai vaak meer uren in de week en de eerste 10 uur overwerk in de maand neem ik tijd voor tijd want ik blijf niet de belastingdienst sponseren.

Dus er komt dan nog een dag of 15 bij aan vakantie dagen.

Ik neem meestal 2 weken in April & 2 weken in September vakantie en de rest gaat meesral wel op aan de vele ziekenhuis bezoeken i.v.m ziekte.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 05:51

duikpaardje schreef:
Ik heb anders ingevuld : Met het aantal wel, alleen niet met de invulling van de dagen , verplichte 3 weken bouwvak en 2 weken kerst.

Dit dus. Heel irritant. Ik werk via het uitzendbureau dus ik krijg de ADV dagen al bij mijn salaris erin. Is ook niet heel handig. De dag na Koningsdag zitten wij dicht, wil je die betaald krijgen moet je uren inleveren. De dag na Hemelvaart precies hetzelfde.

Er worden je gewoon dagen opgedrongen die ik normaal anders niet vrij zou nemen. En ik wil helemaal geen 3 weken zomervakantie. 2 is genoeg maar wij hebben geen keus. 2 weken kerst is op zich wel lekker.

Ik neem wel eens een dagje vrij en die laat ik dan niet uitbetalen. Als ik dat wel zo ben ik zo door mijn dagen heen. Maar ik vind het een stom systeem.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:13

Ik werk fulltime en krijg 25 dagen per jaar, daarnaast bouw ik TVT-uren op die ik ook als vrije dagen op kan nemen, meestal werk ik periodes veel overuren, en periodes waarin ik net aan mn uren kom, maar ik kan ongeveer 10 dagen per jaar vrij nemen van mn TVT-uren, dus dan heb ik in totaal ±35 dagen per jaar. Vind ik genoeg :j

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:17

Ben zzp'er, kan dus zelf mijn werkuren en vrije dagen plannen, dat geeft wel een groot gevoel van vrijheid. Maar ik zit in een zeer drukke branche en daardoor is het nemen van een langere vakantie echt niet in te plannen.

Ik heb diverse mensen in mijn familie en kennisenkring die in het onderwijs zit, zowel basis als voorgezet, maar die hebben gewoon elk jaar 6 weken vakantie, wow dat lijkt mij zo heerlijk en dan ook elk jaar he! Plus al die andere vakantie's , binnenkort weer 2 weken. Dat is wel het grote voordeel van het onderwijs hoor

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:40

Saaams schreef:
Ik werk op basis van 32uur in de zorg

Ik krijg 212 uren vakantie per jaar. Omgerekend dus 7 weken.
128 uren vakantie
84 uren boven wettelijk

Ik vind dat best royaal als ik af en toe andere beroepen hoor die op fulltime basis 4 weken per jaar hebben :+

Verschil is wel dat de meeste niet-zorg beroepen hun feestdagen er nog naast krijgen in vrije dagen.
Hier dezelfde CAO, 7 weken per jaar. Maar dus wel zelf feestdagen als verlofdagen opnemen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:44

Goof schreef:
Supervixen schreef:
Goof hoe kun je in de zomer 6 weken op vakantie? Ik moet de laatste week van de zomervakantie alweer een hele week verplicht werken.

Ik niet (gelukkig!), onze startdag is de 1e dag direct na de vakantie (op mijn vorige school trouwens de vrijdag voor de startweek). Ik heb geen verplichte aanwezigheid, dus als ik voor de vakantie al werk voorbereid kan ik na de vakantie direct starten.

Wat moet jij die hele week doen dan?

De klas inrichten (alle meubels staan vaak aan 1 kant door de schoonmaak) en aankleden, vergaderen, jaarplanning maken, jaarbestelling uitpakken en in de kast zetten, samen zorgen dat de school weer netjes is, rooster maken en invullen, lessen voorbereiden. Vaak allerlei kleine dingen die tijd kosten zoals naamkaartjes lamineren, een mooie welkomstboodschap maken voor de klas, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:05

Voorheen had ik bij een full-time (38u) 20 dagen + feestdagen + overuren. Bij de ene werkgever waren ze al makkelijker dan de andere...

Waar ik nu zit werk ik 4/5 en heb ik 35 dagen. Daar bovenop nog collectieve sluiting tussen kerst en o&n, de feestdagen, 2/11 en 20/11 (oprichtingsdag van de instelling). Mijn vaste vrije dag in de week ligt op vrijdag.
Ik mag nu tot 5 dagen overdragen naar het volgende jaar maar moet ze dan wel opnemen voor de krokusvakantie. Overuren doen we niet echt aan: is je werk klaar dan kan je weleens eerder weg, is het druk werk je wat langer door indien nodig. Of ik nu alles in losse dagen pak of alles in 1x maakt niet uit. Zolang ik de drukke periodes in het academiejaar maar present ben :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:51

Ik heb er, als ik fulltime zou werken, 25. Daarnaast de deal gesloten dat feestdagen betaald vrij zijn. In de horeca is dat natuurlijk niet gebruikelijk, in ons concern ook niet voor kantoorpersoneel (zoals ik). Overuren krijg ik ook in tvt terug.

Ben ik tevreden? Ja, op dit gebied denk ik het wel. Ik maak ze zelden op.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:16

Ik heb 26 dagen en kan er 5 bijkopen obv een 40 urige werkweek.

Ik vind het niet veel. Zeker als je fulltime werkt, aangezien ik vrij moet nemen voor dingen als de DA, privé afspraken etc etc

De parttimers op mijn werk ruilen ook geregeld hun parttime dag om geen vakantie uren op te hoeven maken. Maar met een 40 urige werkweek kan dat natuurlijk niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:05

Supervixen schreef:
Goof schreef:

Ik niet (gelukkig!), onze startdag is de 1e dag direct na de vakantie (op mijn vorige school trouwens de vrijdag voor de startweek). Ik heb geen verplichte aanwezigheid, dus als ik voor de vakantie al werk voorbereid kan ik na de vakantie direct starten.

Wat moet jij die hele week doen dan?

De klas inrichten (alle meubels staan vaak aan 1 kant door de schoonmaak) en aankleden, vergaderen, jaarplanning maken, jaarbestelling uitpakken en in de kast zetten, samen zorgen dat de school weer netjes is, rooster maken en invullen, lessen voorbereiden. Vaak allerlei kleine dingen die tijd kosten zoals naamkaartjes lamineren, een mooie welkomstboodschap maken voor de klas, enz.

Ja precies, dat is echt wel anders in het VO.
Ik heb mijn hele lokaal en mijn kasten opgeruimd voor de vakantie, ik moet hooguit de tafels rechtzetten en dat kost me 10 minuten. Jaarplanning is er al, werk etc kan ik ook al klaar hebben liggen en mijn lessen kan ik al voorbereid hebben.
Ik kan in dat opzicht serieus de eerste lesdag aankomen en meteen starten :+

Komend jaar krijg ik weer een stagiair en dit jaar ook een nieuwe sectiegenoot (we zijn maar met 2 op onze locatie), dus ik moet komend jaar wellicht wat meer investeren daarin bij de start van het schooljaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:12

Ik ben ondernemer dus kan het nu allemaal zelf bepalen. As zomer neem ik de hele maand augustus vrij omdat mijn vriend dan bouwvak heeft en verder kan ik ook vrij makkelijk vrij nemen natuurlijk.

Toen ik nog in loondienst was had ik eigenlijk meestal de standaard 5 weken vakantie en met mijn werk was het vaak lastig om in bepaalde periodes vrij te nemen. Ik vond 5 weken wel echt te weinig, had mijn dagen ook altijd schoon op en door overuren te maken in drukke periodes kon ik nog wel extra vrij nemen, maar dat is natuurlijk niet wat je perse wilt.
En misschien is 5 weken an sich niet weinig, maar door de beperking van mijn werk had ik toch vaak het gevoel dat ik niet vrij kon zijn wanneer en hoe lang ik dat wou.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:18

Ik heb 176 uur als vakantie'dagen' en nog eens standaard 80 uur als flexuren.
Dan kan ik er eventueel nog 120 uur extra bij kopen :)

Ik ben zéér tevreden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:23

Ik vind het jammer dat oude tradities niet meer gerespecteerd worden, er is geen dag meer dat iedereen vrij is, wat mij betreft blijven ook de supermarkten/woonwinkels enz. op feestdagen dicht. Begrip voor echt nodige beroepen in de zorg, maar het lijkt wel alsof er steeds meer wordt gezien als noodzakelijk en moet per direct. Een boodschap kun je best even uitstellen en over nadenken dat de supermarkt eens een dagje dicht is. Desnoods leen je een kopje suiker bij de buren zoals vroeger.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 20-04-23 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt