Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
druppeltje schreef:Ik gebruik ChatGPT al sinds oktober voor zowel mijn opleiding (HBO) als mijn werk. Mijn meest gebruikte toepassingen:
- Schrijf een inhoudsopgave voor een document waarbij X, Y en Z. Hiermee heb je een prachtige basis om te beginnen aan een document.
- Schrijf een onderzoeksvraag met deelvragen.
- Schrijf een e-mail waarin blabla, toon hierbij begrip.
- Maak een samenvatting van deze tekst:
- Is deze tekst grammaticaal correct geschreven?
- Herschrijf de tekst naar B1 niveau
- Heb je bronnen voor X (deze moet je inderdaad wel controleren!)
- Maak een tabel waarbij X met Y wordt vergeleken.
Kortom, nog zeer zakelijk maar ik lees graag mee voor meer inspiratie.
Zonnetje81 schreef:Ik heb het pas ontdekt, ik wil er lesmateriaal mee schrijven voor op school.
Misschien laat ik hem nog mooie teksten schrijven voor mijn website voor mijn Ragdoll fokkerij.
Menino schreef:Zonnetje81 schreef:Ik heb het pas ontdekt, ik wil er lesmateriaal mee schrijven voor op school.
Misschien laat ik hem nog mooie teksten schrijven voor mijn website voor mijn Ragdoll fokkerij.
Pas wel op, dat 'ie inhoudelijk betrekkelijk vaak onzin uitkraamt, en soms is het zo mooi geformuleerd dat je het echt niet doorhebt.
Ik vraag wel eens voor het bedrijfsaccount op social media dat ik beheer "vertel een leuk feitje over XXX" En hij kraam echt de grootste onzin uit. Tegenwoordig vraag ik altijd of 'ie er een linkje van de bron bij wil geven zodat ik het kan checken. Maar soms vraag je een feitje over kleurpotloden, en komt 'ie aan met een bron over alpaca's fokken. Soms klopt het wel wat hij zegt, en het geeft iig vaak inspiratie
![]()
....
druppeltje schreef:- Schrijf een inhoudsopgave voor een document waarbij X, Y en Z. Hiermee heb je een prachtige basis om te beginnen aan een document.
Citaat:- Schrijf een e-mail waarin blabla, toon hierbij begrip.
Citaat:- Maak een samenvatting van deze tekst:
Citaat:- Is deze tekst grammaticaal correct geschreven?
Citaat:- Herschrijf de tekst naar B1 niveau
Shadow0 schreef:druppeltje schreef:- Schrijf een inhoudsopgave voor een document waarbij X, Y en Z. Hiermee heb je een prachtige basis om te beginnen aan een document.
Dit vind ik prima nuttige toepassingen.Citaat:- Schrijf een e-mail waarin blabla, toon hierbij begrip.
Dit is echt een verkeerd gebruik. Je toont geen begrip als je een tekst genereert. Het werkt misschien een paar keer, maar je ontneemt jezelf en de ander ook werkelijk medeleven en werkelijk begrip. Als het een echte mail is, is het hol, als het een oefening is ontneem je jezelf de oefening.Citaat:- Maak een samenvatting van deze tekst:
Dit kan nuttig zijn, maar samenvatten kan ook heel belangrijk zijn als handeling om de essentie van een tekst te begrijpen en te onthouden. Het doel van samenvatten is niet een samenvatting produceren, het doel is over het algemeen om de inhoud tot je te nemen. Als dit voor je werk is, mis je waarschijnlijk inhoudelijke kennis die je zou krijgen door het proces van lezen en samenvatten, als het voor school is ontneem je jezelf de oefening.Citaat:- Is deze tekst grammaticaal correct geschreven?
Dit kan een nuttig zijn als extra controle. Geen vervanging van eigen kennis van de grammatica.Citaat:- Herschrijf de tekst naar B1 niveau
Dit kan nuttig zijn als aanknopingspunt maar je ontneemt jezelf inzicht. Het herschrijven van een tekst naar een eenvoudiger niveau is namelijk een fantastisch middel om meer inzicht te krijgen in de essentie van wat je aan het doen bent en je eigen werk beter te begrijpen. En ook om meer inzicht te krijgen in wat je wilt duidelijk maken, waarom, welke problemen iemand daarbij tegen kan komen. Het vraagt om je ergens in te verplaatsen. Als je dat oprecht doet, levert dat vaak iets op dat niet alleen van belang is voor de tekst, maar ook voor je hele werk. Dat mis je als je het kunstmatig laat doen.
MarlindeRooz schreef:Shadow, JIJ vindt het geen nuttig gebruik. Hoe iedereen het gebruikt mag hij/zij zelf weten. Dat hoef jij niet te bepalen.
Menino schreef:Zelf dingen samenvatten is prima en nuttig als actieve manier om informatie te verwerken, als je die kennis tot je moet nemen.
Citaat:Krijg jij echter 4 A4'tjes over een product van een fabrikant die je moet reduceren tot een half kantje voor een pamflet voor een tijdelijke actie kan je daar 3 middagen aan besteden. Je kan het ook in 3 sec. door chatGPT laten doen, zelf redigeren en je mentale ruimte overhouden voor dingen die je wel op de lange termijn moet onthouden of leren.
Nymphe schreef:Selente schreef:Je kunt ook gewoon vragen of ChatGPT zelf de tekst gegenereerd heeft.
Werkt dat als plagiaatcontrole? Dat zou wel een uitkomst zijn voor het onderwijs.
Nymphe schreef:Werkt dat als plagiaatcontrole? Dat zou wel een uitkomst zijn voor het onderwijs.