ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:51

Ik heb zowel de betaalde versie als de niet betaalde, wie hij dacht dat ik was, een kunstenaar! Hahaha echt grappig, dat komt doordat ik een keer heb meegedaan aan lets draw it!
Ik heb hem ook gebruikt voor een samenvatting van mn musical, en voor recepten.
Hier een musical die hij heeft bedacht:
Titel: "De Tijdreiziger"

Act 1: Inleiding
We ontmoeten onze protagonist, een wetenschapper genaamd Alex, die zich bezighoudt met het bouwen van een tijdmachine. Alex is gefrustreerd omdat zijn experimenten nog steeds niet het gewenste resultaat opleveren. Op een dag ontdekt hij echter per ongeluk de sleutel tot tijdreizen.

Act 2: De Reis begint
Alex besluit om zijn uitvinding te testen en gaat op een avontuurlijke reis door verschillende historische periodes. Hij bezoekt de piramides van Egypte, de middeleeuwen in Europa, de Amerikaanse revolutie en zelfs de toekomst. Tijdens zijn reis maakt hij nieuwe vrienden en ontmoet hij ook vijanden die hem willen stoppen.

Act 3: De Strijd
Terwijl Alex geniet van zijn reis door de tijd, realiseert hij zich dat er een kwaadwillende organisatie is die zijn uitvinding wil gebruiken om de loop van de geschiedenis te veranderen. Alex besluit om terug te gaan naar het heden om deze organisatie te stoppen en de tijdlijn te redden. Hierbij krijgt hij hulp van zijn vrienden en samen gaan ze de strijd aan.

Act 4: De Onthulling
In het laatste deel van de musical ontdekt Alex het echte doel van de kwaadwillende organisatie. Ze willen de toekomst veranderen om te voorkomen dat een ramp plaatsvindt die de wereld zal vernietigen. Alex beseft dat hij moet samenwerken met de organisatie om deze ramp te voorkomen en zo de wereld te redden.

Epiloog: Terug naar het begin
Alex keert uiteindelijk terug naar het heden en realiseert zich dat zijn reis door de tijd hem heeft veranderd. Hij heeft nieuwe vrienden en kennis opgedaan over de geschiedenis. Hij besluit om zijn uitvinding te vernietigen om te voorkomen dat deze in verkeerde handen valt. De musical eindigt met Alex die terugkijkt op zijn avontuurlijke reis en de belangrijke lessen die hij heeft geleerd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:52

Ik heb het pas ontdekt, ik wil er lesmateriaal mee schrijven voor op school.

Misschien laat ik hem nog mooie teksten schrijven voor mijn website voor mijn Ragdoll fokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:53

druppeltje schreef:
Ik gebruik ChatGPT al sinds oktober voor zowel mijn opleiding (HBO) als mijn werk. Mijn meest gebruikte toepassingen:
- Schrijf een inhoudsopgave voor een document waarbij X, Y en Z. Hiermee heb je een prachtige basis om te beginnen aan een document.
- Schrijf een onderzoeksvraag met deelvragen.
- Schrijf een e-mail waarin blabla, toon hierbij begrip.
- Maak een samenvatting van deze tekst:
- Is deze tekst grammaticaal correct geschreven?
- Herschrijf de tekst naar B1 niveau
- Heb je bronnen voor X (deze moet je inderdaad wel controleren!)
- Maak een tabel waarbij X met Y wordt vergeleken.

Kortom, nog zeer zakelijk maar ik lees graag mee voor meer inspiratie.

_/-\o_

Dit zijn de tips waar ik voor leef als student :D :D Dat werkt idd goed tegen de "opstartblokkade" denk ik zo :j .

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:55

Nog iets om het voor te gebruiken: ik gebruik het om te controleren op spelling, grammatica en interpunctie bij essays of onderzoeken die ik schrijf voor mijn studie. Ik plak mijn geschreven tekst erin en vraag om mijn stuk te corrigeren. Dan krijg ik binnen enkele seconden een stuk terug waar alle fouten uit zijn gehaald.

Ik gebruik hem ook om te brainstormen over bv onderzoeksvragen, of het schrijven van een inleiding voor onderwerpen zodat ik een kleine basis heb om verder te kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:56

Zonnetje81 schreef:

Misschien laat ik hem nog mooie teksten schrijven voor mijn website voor mijn Ragdoll fokkerij.

Pas wel op, dat 'ie inhoudelijk betrekkelijk vaak onzin uitkraamt, en soms is het zo mooi geformuleerd dat je het echt niet doorhebt.

Ik vraag wel eens voor het bedrijfsaccount op social media dat ik beheer "vertel een leuk feitje over XXX" En hij kraam echt de grootste onzin uit. Tegenwoordig vraag ik altijd of 'ie er een linkje van de bron bij wil geven zodat ik het kan checken. Maar soms vraag je een feitje over kleurpotloden, en komt 'ie aan met een bron over alpaca's fokken :') . Soms klopt het wel wat hij zegt, en het geeft iig vaak inspiratie :D :D ....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:59

Menino schreef:
Zonnetje81 schreef:

Pas wel op, dat 'ie inhoudelijk betrekkelijk vaak onzin uitkraamt, en soms is het zo mooi geformuleerd dat je het echt niet doorhebt.

Ik vraag wel eens voor het bedrijfsaccount op social media dat ik beheer "vertel een leuk feitje over XXX" En hij kraam echt de grootste onzin uit. Tegenwoordig vraag ik altijd of 'ie er een linkje van de bron bij wil geven zodat ik het kan checken. Maar soms vraag je een feitje over kleurpotloden, en komt 'ie aan met een bron over alpaca's fokken :') . Soms klopt het wel wat hij zegt, en het geeft iig vaak inspiratie :D :D ....

Nou over de Ragdoll wat we als test erin hadden gegooid klopte wel degelijk.

En voor mijn lesmateriaal, dat niveau is niet zo hoog en uiteraard lees ik dat door haha. Alleen scheelt een hoop getyp en hij komt soms met creatievere opdrachten of opmerkingen waar je dan weer op verder kan.

Josien_

Re: ChatGPT, wat zijn de leuke tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:05

Ik wilde het laatst eens uitproberen, maar ik snap het niet of het wordt grotendeels geblokkeerd op mijn werklaptop.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 12:14

Oh chatGPT, heel erg handig!

Ik gebruik het op mijn werk als ik veel van hetzelfde moet maken met net een ander doel. GPT is een goede massaproduceerder.

Daarnaast gebruik ik het in mijn master om inspiratie op te doen. Ik moest bijvoorbeeld een essay schrijven en waarover was zo ontzettend breed. GPT kwam met goede suggesties.

Oh en misschien wel iets te specifiek; wanneer ik een grafiek zie in een paper is dat soms moeilijk te herleiden. Juist het begrijpen van de functie erachter helpt mij om het onderwerp goed te begrijpen. Dus dan vindt GPT de functie voor mij. En het omschrijven van de ene programmeertaal naar de andere doet hij ook veel sneller dan ik.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:01

Voor werk zou ik hier sowieso mee uitkijken, zeker als je met geheimhouding te maken hebt zou ik het laten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:21

druppeltje schreef:
- Schrijf een inhoudsopgave voor een document waarbij X, Y en Z. Hiermee heb je een prachtige basis om te beginnen aan een document.

Dit vind ik prima nuttige toepassingen.

Citaat:

Dit is echt een verkeerd gebruik. Je toont geen begrip als je een tekst genereert. Het werkt misschien een paar keer, maar je ontneemt jezelf en de ander ook werkelijk medeleven en werkelijk begrip. Als het een echte mail is, is het hol, als het een oefening is ontneem je jezelf de oefening.

Citaat:

Dit kan nuttig zijn, maar samenvatten kan ook heel belangrijk zijn als handeling om de essentie van een tekst te begrijpen en te onthouden. Het doel van samenvatten is niet een samenvatting produceren, het doel is over het algemeen om de inhoud tot je te nemen. Als dit voor je werk is, mis je waarschijnlijk inhoudelijke kennis die je zou krijgen door het proces van lezen en samenvatten, als het voor school is ontneem je jezelf de oefening.

Citaat:

Dit kan een nuttig zijn als extra controle. Geen vervanging van eigen kennis van de grammatica.

Citaat:

Dit kan nuttig zijn als aanknopingspunt maar je ontneemt jezelf inzicht. Het herschrijven van een tekst naar een eenvoudiger niveau is namelijk een fantastisch middel om meer inzicht te krijgen in de essentie van wat je aan het doen bent en je eigen werk beter te begrijpen. En ook om meer inzicht te krijgen in wat je wilt duidelijk maken, waarom, welke problemen iemand daarbij tegen kan komen. Het vraagt om je ergens in te verplaatsen. Als je dat oprecht doet, levert dat vaak iets op dat niet alleen van belang is voor de tekst, maar ook voor je hele werk. Dat mis je als je het kunstmatig laat doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:25

Prima punten Shadow0.
Waar niemand zich wat van aan zal trekken als er een gemakkelijke weg is een vervelend klusje in een fractie van de tijd en moeite te klaren....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:27

Shadow, JIJ vindt het geen nuttig gebruik. Hoe iedereen het gebruikt mag hij/zij zelf weten. Dat hoef jij niet te bepalen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 13:44

Shadow0 schreef:
druppeltje schreef:

Dit vind ik prima nuttige toepassingen.

Citaat:

Dit is echt een verkeerd gebruik. Je toont geen begrip als je een tekst genereert. Het werkt misschien een paar keer, maar je ontneemt jezelf en de ander ook werkelijk medeleven en werkelijk begrip. Als het een echte mail is, is het hol, als het een oefening is ontneem je jezelf de oefening.

Citaat:

Dit kan nuttig zijn, maar samenvatten kan ook heel belangrijk zijn als handeling om de essentie van een tekst te begrijpen en te onthouden. Het doel van samenvatten is niet een samenvatting produceren, het doel is over het algemeen om de inhoud tot je te nemen. Als dit voor je werk is, mis je waarschijnlijk inhoudelijke kennis die je zou krijgen door het proces van lezen en samenvatten, als het voor school is ontneem je jezelf de oefening.

Citaat:

Dit kan een nuttig zijn als extra controle. Geen vervanging van eigen kennis van de grammatica.

Citaat:

Dit kan nuttig zijn als aanknopingspunt maar je ontneemt jezelf inzicht. Het herschrijven van een tekst naar een eenvoudiger niveau is namelijk een fantastisch middel om meer inzicht te krijgen in de essentie van wat je aan het doen bent en je eigen werk beter te begrijpen. En ook om meer inzicht te krijgen in wat je wilt duidelijk maken, waarom, welke problemen iemand daarbij tegen kan komen. Het vraagt om je ergens in te verplaatsen. Als je dat oprecht doet, levert dat vaak iets op dat niet alleen van belang is voor de tekst, maar ook voor je hele werk. Dat mis je als je het kunstmatig laat doen.

Opzich allemaal prima. Maar het gebruiken van ChatGPT staat niet gelijk aan het niet kunnen of niet leren van deze dingen.

Zelf dingen samenvatten is prima en nuttig als actieve manier om informatie te verwerken, als je die kennis tot je moet nemen.

Krijg jij echter 4 A4'tjes over een product van een fabrikant die je moet reduceren tot een half kantje voor een pamflet voor een tijdelijke actie kan je daar 3 middagen aan besteden. Je kan het ook in 3 sec. door chatGPT laten doen, zelf redigeren en je mentale ruimte overhouden voor dingen die je wel op de lange termijn moet onthouden of leren.

De kritieken omtrent privacy lijken me meer gegrond. Ik zou er idd geen vertrouwelijke informatie mee delen, aangezien hij het gebruikt als input om te leren.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:52

Je kunt het ook vragen om je kladnotulen uit te werken, dan hoef je alleen nog even te checken of alles inhoudelijk klopt. Maar je rommelige notulen worden dan ineens mooi lopende zinnen :)

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:27

Je kunt ook gewoon vragen of ChatGPT zelf de tekst gegenereerd heeft. ;)

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:30

Selente schreef:

Werkt dat als plagiaatcontrole? Dat zou wel een uitkomst zijn voor het onderwijs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:33

MarlindeRooz schreef:
Shadow, JIJ vindt het geen nuttig gebruik. Hoe iedereen het gebruikt mag hij/zij zelf weten. Dat hoef jij niet te bepalen. ;)

Je quote iets waarin ik letterlijk zeg 'dat VIND IK nuttige toepassingen.'

Maar bij andere dingen, die ik probeer uit te leggen, zijn de gevolgen soms breder: niet alleen voor jezelf maar ook voor de functie die je uitoefent in je werk, of de kennis die je zou moeten opdoen op je opleiding.
En nee, een chatbot kan nooit een daadwerkelijk begripvolle email schrijven of echt empathisch zijn. Dat is iets wat uit mensen moet komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:41

Menino schreef:
Zelf dingen samenvatten is prima en nuttig als actieve manier om informatie te verwerken, als je die kennis tot je moet nemen.

Wat ik schreef, toch?

Citaat:
Krijg jij echter 4 A4'tjes over een product van een fabrikant die je moet reduceren tot een half kantje voor een pamflet voor een tijdelijke actie kan je daar 3 middagen aan besteden. Je kan het ook in 3 sec. door chatGPT laten doen, zelf redigeren en je mentale ruimte overhouden voor dingen die je wel op de lange termijn moet onthouden of leren.

Zeker, kan. Maar de kans is reeel dat er op allerlei plekken kleine lettertjes of tamelijk belangrijke uitzonderingen gemist gaan worden. Nu al blijkt dat er regelmatig echt belangrijke dingen uit teksten (zoals vergunningen of wetteksten) schadelijke gevolgen hebben die niemand echt zag... want men vertrouwde op de samenvatting/snelle lezing van iemand anders.

Bij een slechtgeschreven manual bij een perforator uit China maak ik me daar geen zorgen over. Bij beleidsplannen, handelingsplannen, ondersteuningsplannen, vergunningen, wetten, verordeningen, contracten en dat soort teksten nadrukkelijk wel.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:42

Ik vind wel dat Shadow ook een punt heeft, ik denk als je teveel door zo'n bot laat overnemen dat je ook een deel van je hersenen niet genoeg traint. Tuurlijk is het handig voor sommige dingen maar ik vind het best wel zorgelijk dat sommige studenten hele essays laten schrijven door de ChatGPT. Nu zeg ik niet dat jullie het doen hoor, maar stukje wat ik zorgelijk vind :D
Die tip van een Engelse mail vind ik wel heel handig, die ga ik misschien nog wel eens gebruiken als ik er echt niet uitkom!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:44

Nymphe schreef:
Selente schreef:

Werkt dat als plagiaatcontrole? Dat zou wel een uitkomst zijn voor het onderwijs.

Alle teksten die chatgpt genereert zijn als het goed is uniek, het schrijft nooit iets twee keer op dezelfde manier bijvoorbeeld.
Plagiaatcontrole van chatGPT zou dan meer gaan om kunnen herkennen wanneer iemand een tekst niet zelf heeft geschreven, maar dat chatGPT dat gedaan heeft en dat is nog knap ingewikkeld.

Nu kom je er op de meeste opleidingen sowieso niet mee weg om een tekst van chatGPT in te leveren, omdat je aan bronvermelding moet voldoen en ook een bepaalde academische diepgang moet laten zien, daar is chatGPT (nog) niet in staat.

Ik ben nu een filosofisch paper in elkaar aan het zetten en kan wel even benoemen waar ik chatGPT voor inzet:
- ik heb gevraagd om een inleiding voor mijn paper te schrijven waarin ik de hoofdvraag stel. Dit vind ik prettig om een goede volgorde van punten te zien en uitleg van concepten. Verder heb ik de inleiding gewoon zelf geschreven, misschien een paar zinnen overgenomen die fijn geformuleerd waren, maar verder vond ik de suggestie oppervlakkig en simplistisch.
- ik heb mijn hoofdvraag ingestuurd. Het antwoord daarop was weer oppervlakkig en simplistisch, maar gaf wel de grote lijn van mijn argumentatie aan en noemde zelfs een argument waar ik zelf nog niet aan gedacht had, fijn, inspiratie voor een meer gegrond paper. Verder niets van over genomen, dat doe ik zelf met behulp van mijn literatuur.
- ik vraag wie er geschreven heeft over dit onderwerp vanuit verschillende disciplines, kom erachter dat de literatuur die ik al had veel genoemd wordt, fijn, mijn literatuuronderzoek is verzadigd. Stel het noemde iemand die ik nog niet had, duik ik daar nog in.
- aan het einde ga ik mijn tekst er doorheen halen voor grammaticale correcties. Het paper is in het Engels, niet mijn moedertaal, dus foutjes kruipen er gemakkelijk in. Betekend niet dat ik tijdens het schrijven niet regelmatig teruglees en corrigeer, waarbij word zelf ook suggesties doet.

Oftewel, ik gebruik het puur als ondersteuning en stop nog steeds enorm veel tijd en energie in het schrijven van een paper. Voor mij kan het echt een writersblock en stress schelen door gewoon even een vraag in chatGPT te gooien. Maar verder is het paper echt mijn werk en mijn inspanning en zal chatGPT nooit met dezelfde diepgang of onderbouwing komen.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 03-04-23 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:48

Er zijn programma´s die een tekst kunnen beoordelen op hoe waarschijnlijk het is dat die door een ai is gegenereerd.
Maar de ontwikkelingen gaan snel, ik heb óók al een simpele manier voorbij zien komen zo´n controle onwerkzaam te maken.
Het ziet ernaar uit dat er een soort wapenwedloop ontstaat hiertussen...

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:01

@Suliko De toepassingen die jij noemt zijn hartstikke mooi en praktisch, ik denk dat het hoger en universitair onderwijs ook niet zo bang hoeft te zijn voor AI. Ik denk dat je moeilijk een heel onderzoek door ChatGPT kunt laten genereren en zo inleveren, daar zal de student altijd meer energie in moeten steken. Maar wat nou als je op de basis of voortgezet onderwijs zit? Die schrijfopdrachten zijn vaak minder diepgaand en zijn denk ik makkelijker door een AI te laten genereren en direct in te leveren zonder dat de docent dat doorheeft. Dan mis je als leraar wel een plagiaatcontrole en moet je denk ik creatiever worden in de opdrachten die je geeft.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:05

Is het anders een idee om een apart discussietopic te maken voor ChatGPT/andere AI dingen en hoe erg en gevaarlijk ze zijn?

Dan kunnen we deze houden voor de tips and tricks.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:21

Nymphe schreef:

Ja, daar lijkt het wel op. Collega van mij heeft het onlangs eens geprobeerd en het lijkt te werken. Of het 100% zo is durf ik niet te zeggen, maar dat zou het inderdaad een stuk makkelijker maken. :j

Overigens vind ik zoiets juist enorm interessant om heel snel van te kunnen leren i.p.v. het statement dat je er juist niets van leert.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:24

druppeltje schreef:
Is het anders een idee om een apart discussietopic te maken voor ChatGPT/andere AI dingen en hoe erg en gevaarlijk ze zijn?

Dan kunnen we deze houden voor de tips and tricks.

Ja idd, Menino vroeg om tips en tricks, niet om discussies.