Vraag examenmateriaal mavo 4!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:52

Wintu schreef:
MAVO, geen idee, wij noemen het altijd tentamenweken. 1 week waarin van alle vakken een PTA moet worden afgelegd. Dit zijn 3 weken in het vierde jaar. Hoe noem je dat tegenwoordig dan?

Mijn kind kan prima leren, schrijfvaardigheid Engels is een dingetje. Daar moet je toch voor kunnen oefenen, ook thuis. Dan moet toch lesmateriaal worden aangeboden zonder dat je daar om hoeft te vragen? Waarom gebruikt met op de ene MAVO in de vierde wel boeken en in de andere niet. Bijles heeft ie niet nodig, hij heft het wel op met luister- en taalvaardigheid. Maar als je PTA's schrijfvaardigheid afneemt, verwacht ik toch wel lesmateriaal om thuis mee te oefenen, zonder dat je daar specifiek om hoeft te vragen? Of bijles voor moet nemen?

YouTube gebruik ik niet? Soms gebruikt ie het voor nadere uitleg wiskunde en natuurkunde.

Tentamens heb je op het hoger onderwijs, vandaar mijn verwarring. Op de mavo zijn het gewoon toetsweken.

Als hij onvoldoende voor de schrijfvaardigheid staat dan lijken bijlessen me best op zijn plaats. Blijkbaar zijn de lessen voor hem niet genoeg om die schrijfvaardigheid verder op te halen en te oefenen, daar is juist bijles ideaal voor. Een school hoeft niet alles op een presenteerblaadje aan te reiken, een klein beetje eigen initiatief is wel op zijn plaats. Ik zou dus zeker voor een goede bijles docent kijken. Vaak is het zo dat de kinderen het gewoon een keer goed uitgelegd moeten krijgen waardoor het kwartje valt en ze goed door kunnen met mooie cijfers. Bijles is niet iets wat slecht is, daar hoeft een kind zich ook absoluut niet voor te schamen. Het zegt niets over de intelligentie van het kind, bij het ene kind werkt de uitleg van school prima en de ander moet het net even op een andere manier uitgelegd krijgen.

Marije_jiplover

Re: Vraag examenmateriaal mavo 4!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:03

Ik vind het eigenlijk wel schadelijk als een kind voor een essentieel vak als Engels bijles nodig heeft op 1 specifiek onderdeel van de lesstof.

Want niet elke ouder kan bijles betalen en dan krijg je dus enorme kansongelijkheid, afhankelijk van het inkomen van de ouders.

Ik zou dus zeker de school er wel op aanspreken dat er behoefte is aan lesstof/uitleg op het gebied van schrijfvaardigheid waarbij het kind dat als huiswerk zou kunnen doen, maar waar de eigen leraar bij begeleidt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 11:04

Goof schreef:
Het enige dat op alle scholen gelijk is zijn de te behalen leerdoelen in mavo 4, ze moeten dezelfde leerdoelen (terug te vinden in het ERK) behalen en vaardigheden afronden. De weg er naar toe vult iedere school zelf in uiteraard.

Ik zag mensen met de term Kunskapsskolan gooien. Dit is een onderwijsmodel waarnaar scholen hun onderwijs kunnen inrichten gericht op gepersonaliseerd onderwijs en staat volkomen los van lesmethodes.

Ik weet de vaktermen allemaal niet :')

Kunskapsolan heeft hij een jaar gedaan, daar was hij niet voor in de wieg gelegd. Te veel zelfstandigheid en zelfplanning. Kan voor sommige kids fantastisch werken trouwens, voor die van ons was dat onderwijsmodel een ramp.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:12

Tazzey schreef:
Tentamens heb je op het hoger onderwijs, vandaar mijn verwarring. Op de mavo zijn het gewoon toetsweken.

Dat verschilt ook per school. Op de scholengemeenschap waar ik op zat (mavo/havo/vwo) waren het officieel CSE's of schoolonderzoeken, maar in het dagelijks leven hadden we het in het examenjaar over de tentamens en de tentamenweek. Dat is overigens dertig jaar geleden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 11:15

Tazzey schreef:
Wintu schreef:
MAVO, geen idee, wij noemen het altijd tentamenweken. 1 week waarin van alle vakken een PTA moet worden afgelegd. Dit zijn 3 weken in het vierde jaar. Hoe noem je dat tegenwoordig dan?

Mijn kind kan prima leren, schrijfvaardigheid Engels is een dingetje. Daar moet je toch voor kunnen oefenen, ook thuis. Dan moet toch lesmateriaal worden aangeboden zonder dat je daar om hoeft te vragen? Waarom gebruikt met op de ene MAVO in de vierde wel boeken en in de andere niet. Bijles heeft ie niet nodig, hij heft het wel op met luister- en taalvaardigheid. Maar als je PTA's schrijfvaardigheid afneemt, verwacht ik toch wel lesmateriaal om thuis mee te oefenen, zonder dat je daar specifiek om hoeft te vragen? Of bijles voor moet nemen?

YouTube gebruik ik niet? Soms gebruikt ie het voor nadere uitleg wiskunde en natuurkunde.

Als hij onvoldoende voor de schrijfvaardigheid staat dan lijken bijlessen me best op zijn plaats. Blijkbaar zijn de lessen voor hem niet genoeg om die schrijfvaardigheid verder op te halen en te oefenen, daar is juist bijles ideaal voor. Een school hoeft niet alles op een presenteerblaadje aan te reiken, een klein beetje eigen initiatief is wel op zijn plaats. Ik zou dus zeker voor een goede bijles docent kijken. Vaak is het zo dat de kinderen het gewoon een keer goed uitgelegd moeten krijgen waardoor het kwartje valt en ze goed door kunnen met mooie cijfers. Bijles is niet iets wat slecht is, daar hoeft een kind zich ook absoluut niet voor te schamen. Het zegt niets over de intelligentie van het kind, bij het ene kind werkt de uitleg van school prima en de ander moet het net even op een andere manier uitgelegd krijgen.

Ach het beestje heeft een naam, je begrijpt wat ik bedoel toch?

Ik ga het niet met je eens zijn. Ik snap bijles, als school gewoon heeft voorzien in het lesmateriaal waar een kind zowel op school als thuis mee aan de slag kan gaan. Dat is hier niet het geval. Op vergelijkbare scholen is het blijkbaar wel gewoon dat er lesmateriaal is, dus ik ga er dan maar voor het gemak van uit, dat ook deze school daar prima in kan voorzien. Daarvoor hoeft mijn kind niet naar bijles, school moet lesmateriaal wel gewoon aanreiken, daar moeten kinderen niet om hoeven vragen. Extra lesmateriaal misschien, wanneer al in gewoon lesmateriaal is voorzien, maar hier is in gewoon lesmateriaal al niet voorzien.

De rest van je post doet er voor de situatie niet zoveel toe. Ik heb een kind dat verder goed kan leren, slim zat, er is voor elk vak gewoon lesmateriaal, behalve voor engels. Dat vond ik vreemd en dat vind ik nog steeds vreemd. Zekers omdat de ene school in mavo 4 wel met boeken werkt of online lesmateriaal en de ander helemaal niet. Zou in mijn beleving hetzelfde moeten zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:33

Tazzey schreef:
Wintu schreef:

Verschilt per school.

Op mijn middelbare school hadden we repetities, SE’s en tentamens, op elk niveau.

Op mijn bachelor opleiding gewoon toetsen.
Op mijn master opleiding ook gewoon toetsen.

Heeft niks te maken met het niveau :=