Middenklasse benzine auto

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:31

Renee1991 schreef:
Benzine auto zou ik niet zo’n risico vinden, zo snel gaan de ontwikkelingen ook weer niet. Diesel vind ik daarin een iets ander verhaal.

Een diesel is geen probleem. Nog steeds genoeg landen waar die erg in trek zijn dus ook diesels leveren gewoon een fatsoenlijk bedrag op bij export. Tenzij je op een niet nader te noemen eiland woont, de positie van het stuur maakt hun auto's een stuk minder aantrekkelijk voor export.

Als je nu voor de keuze staat dan is 'de toekomst' een argument voor benzine, heb je al een goede diesel die bevalt dan is het logisch om er gewoon mee door te rijden. Straks bespaar je een paar tientjes aan wegenbelasting, maar geef je extra uit aan brandstof. En als je pech hebt moet je ook nog flink in de nieuwe gebruikte auto investeren om achterstallig onderhoud te verhelpen.

Een paar maanden geleden lag de prijs voor een liter diesel hoger dan een liter Euro95. Toen zijn er aardig wat mensen volkomen onterecht in paniek geraakt "want de diesel is niet meer te betalen". Vergeten dan dat je met een liter benzine (zeker E10) minder ver komt dan met een liter diesel en dat de prijzen in de toekomst weer heel anders kunnen liggen. En voila, inmiddels is diesel weer 'gewoon' goedkoper dan Euro95.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Middenklasse benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:37

Ik heb nog een yaris diesel uit 2005.
Rij er te weinig mee, belasting te duur.
Loopt wel 1 op 23.
Daar krijg ik niets meer voor, dus 0 afschrijving.
Reken ik belasting om naar een zelfde formaat of kleiner betaal ik idd 1000 per jaar teveel.
Kijk ik naar een benzine occasion moet ik blij zijn er 1 te vinden uit 2012 voor 5000,-
Dus ben al 5 jaar aan het rijden om de occasion terug te verdienen en die heeft dan wel weer afschrijving.
En dan hopende dat die auto niets gaat mankeren.

Dus zo lang hij loopt, geen dure kosten krijgt, blijft hij. Daarna is het sloop

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:38

Ik ben door dit topic een beetje aan het denken gezet en aan het rekenen gegaan. Heb zelf een benzineauto die 9l/100km loopt, gekocht toen ik dacht dat ik maar 500 km max per maand zou rijden door omstandigheden rijd ik nu maandelijks rond de 2000 km. Heb nu leuke diesels gezien die een stuk jonger zijn 5/6 jaar oud (vs mijn 12 jaar oude wagen) die ook maar 4.5l/100km gebruiken. Gezien de hoeveelheid kilometers die ik rijd zou dat financieel toch wel een stuk interessanter zijn. Zelfs voor het milieu, want door het mindere verbruik stoot ik ook minder uit.

OP wat voor manier worde diesels in de komende jaren duurder? Kan dat online nergens terugvinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:44

Net welke idioten er op gestemd word. :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 15:52

DuoPenotti schreef:
Reken ik belasting om naar een zelfde formaat of kleiner betaal ik idd 1000 per jaar teveel.

Qua verbruik zit je misschien wel rond een liter per 100 km lager, dus al verdien je de extra mrb niet terug, zelfs bij maar 5000 km is dat bijna 100 euro. Tweehonderd als je nog 10K rijdt. Mooi meegenomen.

DuoPenotti schreef:
Net welke idioten er op gestemd word. :D

Precies dat, het is maar net wat de landelijke overheid gaat besluiten. Of eventueel lokale overheden als het om milieuzones gaat. Op dit moment mag je -zover ik weet- met een diesel emissieklasse 4 nog overal rijden. Dat zijn dus auto's vanaf 2006.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 16:22

Eef_Bam schreef:
Ik ben door dit topic een beetje aan het denken gezet en aan het rekenen gegaan. Heb zelf een benzineauto die 9l/100km loopt, gekocht toen ik dacht dat ik maar 500 km max per maand zou rijden door omstandigheden rijd ik nu maandelijks rond de 2000 km. Heb nu leuke diesels gezien die een stuk jonger zijn 5/6 jaar oud (vs mijn 12 jaar oude wagen) die ook maar 4.5l/100km gebruiken. Gezien de hoeveelheid kilometers die ik rijd zou dat financieel toch wel een stuk interessanter zijn. Zelfs voor het milieu, want door het mindere verbruik stoot ik ook minder uit.

OP wat voor manier worde diesels in de komende jaren duurder? Kan dat online nergens terugvinden.

Wegenbelasting voor diesels is fors duurder
APK voor diesel is duurder (twee tientjes ongeveer) i.v.m. extra metingen (zou mijn factuur er op na moeten slaan qua hoe en wat)
Roetfilter eisen, daarop is mijn diesel uit 2010 in januari niet door de keuring gekomen. Daardoor heb ik het filter eruit laten schrijven bij RDW, anders mocht hij de weg niet meer op. Dat is eenmalig 64 euro betalen en daarna maandelijks een toeslag op de wegenbelasting. In mijn geval 17 euro extra.

Verder afhankelijk van politieke beslissingen inderdaad. Wordt diesel rijden kunstmatig duurder gemaakt omdat ze er vanaf willen? Lijkt er wel op, zei mijn garagehouder mij. Gelukkig wonen wij aan de grens waardoor we kunnen shoppen wat benzine en diesel tanken betreft in België.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 15:13

Ik ben ook bezig met andere auto te zoeken maar wat zijn ze duur momenteel zeg!
Mijn eigen auto is nu 21 jr oud maar vergelijkbare zelfde auto wordt nu nog te koop aangeboden voor rond de 4000,- dat heb ik er 11 jr geleden niet voor betaald!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 16:24

Als ik de zelfde auto wil kopen als ik nu heb, ben ik 60 a 70 procent meer kwijt
Echt niet normaal meer

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:58

cissy schreef:
Ik ben ook bezig met andere auto te zoeken maar wat zijn ze duur momenteel zeg!
Mijn eigen auto is nu 21 jr oud maar vergelijkbare zelfde auto wordt nu nog te koop aangeboden voor rond de 4000,- dat heb ik er 11 jr geleden niet voor betaald!

En dan lijkt de ergste gekte er al een beetje vanaf.

Eind vorig jaar moest een V70 met 350k op de teller en 20 jaar oud gewoon 10k opbrengen. Dat lukt je nu voor minder maar echt goedkoop, nou nee.....

Vooralsnog blijft ie dus gewoon. Hij doet het goed en ik ben er nog steeds blij mee.