Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:02

KittyDylan schreef:
Ik wil graag ongepaste muziek. Hoe ongemakkelijker, hoe leuker.
Highway to Hell, Another One Bites The Dust, in die richting. En dan aangepast op crematie of de grond in. Iets met Fire vind ik dan ook wel leuk :))
Ik heb nog geen lijstje, ben pas 21 dus verwacht het niet nodig te hebben nog, maar de meeste weten hier wel van een hoop ook van harte dat ze zich er aan houden als de tijd komt.

Waarom wil je dat zo graag?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:04

Vjestagirl schreef:
KittyDylan schreef:
Highway to Hell, Another One Bites The Dust, in die richting. En dan aangepast op crematie of de grond in. Iets met Fire vind ik dan ook wel leuk :))
Ik heb nog geen lijstje, ben pas 21 dus verwacht het niet nodig te hebben nog, maar de meeste weten hier wel van een hoop ook van harte dat ze zich er aan houden als de tijd komt.

Waarom wil je dat zo graag?

Ik heb hem net nog aangepast, maar ik heb zelf persoonlijk helemaal niets met janknummers, of mooie teksten.
Ik wil ook muziek die ik leuk heb gevonden, dat is dat. En dan heb ik dat dus ook graag.
Hoeft ook geen jankfeest te worden voor mij.

En iets wat niet standaard vind ik zelf dan ook weer leuk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:08

Suzanne F. schreef:
Ik kan bepaalde liedjes en met name 1 nummer niet meer horen. Ik moet altijd spontaan huilen dus ik zet hem altijd meteen af. Dit gaat dan om de begrafenis van mijn vader. Van liedjes die op begrafenissen van mensen iets verder weg zijn gedraaid heb ik altijd herinneringen. Ik kan ze wel luisteren maar ik denk altijd aan de begrafenis. Er zit voor mij altijd een smet op.

Inderdaad ik heb dat met het liedje van een overleden vriend en laat nou dat alsssss ik ga shoppen dit regelmatig in de winkel gedraaid wordt. In het begin brak ik spontaan in huilen uit midden in een winkel. Loop je daar met de tranen over je wangen. Dus het kan iets moois en iets beladens geven.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:08

KittyDylan schreef:

Zie mijn nummer hierboven ergens :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:12

Albert schreef:
KittyDylan schreef:

Zie mijn nummer hierboven ergens :D

Zoiets inderdaad :D
Zijn er nog een boel waar ik nu niet zo op kan komen, maar waar ik vaak van denk, "ja, die zijn heerlijk (on) gepast"

Eloya

Re: Welke muziek op jou begrafenis/crematie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:17

Iets van Kensington, Control of Sorry. Uncharted is ook nog een optie.

En iets Nederlandstalig in de richting van froukje, s10 of meau. Maar kom zo niet 123 op een liedje welke dan.

Maar zou het ook bij mijn familie laten want ik ik herken wel het in tranen uitbarsten bij een nummer van een crematie. Ik heb het met let it be en dan instrumentaal met panfluiten op de crematie van mijn opa afgespeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 02:24

Ik heb niet echt specifieke nummers en wil ook het liefst alleen maar instrumentaal. Sowieso wat Antilliaanse muziek, net als op de uitvaart van m'n opa, en verder wat jazz of bossa nova.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 02:59

Mooi en fijn dat je er wel over nadenkt. Toen ik voor een grote operatie stond heb ik ook een aantal wensen ingevuld en thuis aangegeven.

Ik heb voor nu muziek staan van Anouk en Prince, maar denk er soms wel over om nog wat aan te passen.

Mijn vader was stervende en wilde geen wensen aangeven. Ik denk wel dat wij een goede keuze qua muziek hebben gemaakt, maar ik had er niks mee.

Van de uitvaart van mijn oma is 1 nummer die me raakt als ik het hoor.

Mijn broer is in 2017 onverwacht overleden en was gehandicapt en had daarom ook niet echt wensen kenbaar gemaakt. Hij hield van Hollandse muziek en we hebben echt een dag van alles zitten luisteren wat we passend vonden.
Hij was heel gek van het nummer; de Zee van Trijntje omdat zij de Arena opende hiermee. Ik had er niks mee, maar nog steeds komen de tranen. Alleen als als ze zeggen dat het gezongen gaat worden, komt die krop al in mn keel.
En het andere nummer is; Wereld zonder jou en dan gaat het ook vanzelf.
Het was 1x vervelend toen ik in de auto reed en echt niks meer zag door de tranen, maar toen was het echt nog heel erg vers.
Nog 2 nummers van Nick en Simon heb ik geen last ergens van.

Ik zit er niet zo mee dat ik erom moet janken en vindt het soms zelfs wel even fijn.

Mijn moeder is ziek en die wil er (nog) niet over praten helaas. Haar muziek smaak is totaal anders dan die van ons, maar het ligt dan maar net aan welk nummer me tijdens de uitvaart raakt hoe ik daar later op reageer denk ik.

Voor mezelf heb ik het verder heel sober ingevuld, maar mijn nabestaanden moeten er vooral vrede mee hebben hoe het gaat. Ik heb me wel al vaak genoeg erover uitgelaten dat het geen hele toestand zal worden.

Ik zou vooral muziek kiezen die je al langere tijd mooi vindt. Het is jouw uitvaart en iedereen staat er anders in, maar als je wensen hebt, mag dat gewoon. Dat mensen aan je blijven denken later bij bepaalde muziek hou je toch en is helemaal niet altijd zo erg.

Wat spontaan huilen betreft. Ik ontmoette mijn man vrij jong en zijn vader was net overleden. Hij vertelde wel welke nummers waren gedraaid en wat hem raakte. Zaten we op een groot concours werd er in een sleep pauze 1 nummer gedraaid, dus toen verstijfde ik wel even.
Maar papa van Stef Bos vond hij ook altijd vreselijk en soms 30jr later nog. Die is niet gedraaid, maar raakt hem vaak.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 07:15

Karin Bloemen, Geen kind meer.

Niet voor mezelf maar voor de uitvaart van mijn kwetsbare moeder van 86. Hopelijk duurt het nog een tijdje.

Ik vind het zo mooi. Drooghouden zal niet lukken. Geen probleem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:47

Vjestagirl schreef:
[ Video ]
The last Goodbye van Billy Boyd

I saw the light fade from the sky
On the wind I heard a sigh
As the snowflakes cover my fallen brothers
I will say this last goodbye

Night is now falling
So ends this day
The road is now calling and I must away

Over hill and under tree
Through lands where never light has shone
By silver streams that run down to the Sea
Under cloud, beneath the stars
Over snow and winter's morn
I turn at last to paths that lead home

And though where the road then takes me
I cannot tell
We came all this way
But now comes the day
To bid you farewell

Many places I have been
Many sorrows I have seen
But I don't regret
Nor will I forget
All who took that road with me

Night is now falling
So ends this day
The road is now calling
And I must away

Over hill and under tree
Through lands where never light has shone
By silver streams that run down to the Sea
To these memories I will hold
With your blessing I will go
To turn at last to paths that lead home

And though where the road then takes me
I cannot tell
We came all this way
But now comes the day
To bid you farewell

I bid you all a very fond farewell

Deze heb ik bij mijn oma laten draaien en mag bij mij ook wel.

En verder, lastig. In ieder geval "waar liefde begint" van marsman. Deze werd gedraaid op ons huwelijk en bij de dienst van mijn man heb ik hem opnieuw laten draaien omdat hij op een nieuwe manier betekenis had.
Welke nummers precies weet ik niet, maar niet te zwaar. Bij mijn man eindigden we met "proosten" van Guus Meeuwis en met de Snollebollekes en de lucht die dat gaf vond ik ontzettend fijn tov met zware schouders de dienst uit komen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:07

Ik hoop dat dit nog zeker 60 jaar duurt, maar ik hoor inderdaad wel eens liedjes dat ik denk... Ja, die vind ik mooi <3 De nummers die ik noem zijn qua tekst niet zozeer gepast voor mijn eigen uitvaart, maar wel voor bijvoorbeeld familie of vrienden.

Visiting Hours van Ed Sheeran is zo'n mooi nummer, of Supermarket Flowers.
Uncharted van Kensington is ook prachtig trouwens en Wrecked van Imagine Dragons <3
Nothing On But The Stars van Dierks Bentley is ook een hele mooie...

Toch zou ik ook wel wat 'harder' willen. Ik kan ook een uitvaart van mijn grote zus niet voorstellen zonder een nummer van Rammstein. Zelf zou ik dan zeker kiezen voor Adieu.

Save it for the Living van Smash Into Pieces is ook een mooie.

Maar ik denk dat het ook ligt aan de manier waarop de persoon is gegaan, bij een zelfmoord gebruik je waarschijnlijk wat anders dan bij een natuurlijk overlijden etc.
Daarnaast vind ik het belangrijk om de wensen van de overledene te respecteren. Bij mijn uitvaart asjeblieft geen Nederlandstalige muziek...
De uitvaart van mijn moeder kan ik mij niet voorstellen zonder Child in Time van Deep Purple, net als dat er bij mijn vader echt CCR op de playlist moet staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:26

Als eerste.. jeetje TS wat spannend! Hopelijk heb je snel nieuws..

Wat interessant om dit te lezen allemaal.
Ik heb voor mezelf niks uitgezocht.. het is echt aan de mensen die er dan nog zijn, om te doen wat zij willen. En gezien ik geen gezin heb en straks geen familie meer (als alles in de juiste volgorde gaat) ben ik heel benieuwd wat ze ervan maken, maar ik heb er niks meer mee. Ik hoop dat ze het snel doen..

En ik heb ook wat een aantal anderen hebben.. kort, snel, geen (bekende) muziek, en herinneringen ophalen doen we op een andere plek, een ander moment.. :)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:32

Vroeger wilde ik heel graag November rain van Guns and Roses.
Nu vooral She's like the wind en Le onde van Ludovico Einaudi.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:39

Voor mij is een uitvaart voor de nabestaanden, dus nabestaanden mogen beslissen. Voor mij was het regelen van de uitvaart op één of andere manier ook wel een stukje verwerking en afscheid. Voor de uitvaart van mijn papa hebben we uren samen gezeten met zussen en familie, oude foto's doornemen, muziek luisteren die papa mooi vond, of waar we zelf bepaalde herinneringen aan hebben,... Heel heftig, zwaar en vermoeiend, maar achteraf gezien ook mooi. Hetzelfde met bv de koffietafel. Voor mijn vader zou dat allemaal niet nodig geweest zijn. Maar voor ons was het een mooi samen zijn met de familie, 100'en oude foto's overal op de tafels, mooie verhalen van vroeger, ....

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:40

Ik heb alles ook vastgelegd en wil geen uitvaartdienst. Iedereen waarvan ik wil dat ze op de hoogte worden gebracht, krijgen een kaart en een enkeling mag afscheid nemen en daarna is het voorbij. Geen dienst, gelijk crematie.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:44

'Mijn' begravenisnummer is Zo Stil van Blof. Dat heb ik ook echt uitgesproken aan mijn familie. Je weet het maar nooit he :')

En There you'll be van Faith Hill. Maar dat nummer kan ik al niet luisteren zonder te huilen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:47

Hmmm, ik denk in eerste instantie aan een serie gedichten - op - muziek van Huub Oosterhuis. Liefst met het thema 'licht'.
('Zo zwaar en droevig als wij zijn - licht, overdek mij, vuur ons aan'. Dat troost.)

Morgenstimmung van Grieg doet ongeveer hetzelfde, maar wat stiller.
Ik ben geen Bach kenner, maar JSB kan erg goed troosten. Op een naar moment speelde de radio 'Bist du bei mir...'- ik heb het wekenlang gedraaid.
Vivaldi mag ook, hij juicht omdat het leven het leven is (niet omdat het makkelijk of leuk is).

Er zijn een paar Ierse/ folkliedjes die voor mij waardevol zijn. (Scarborough fair, my lady is so fair.)

En in het lichte genre heeft Robert Long een toepasselijk lied 'voor als ik er niet meer ben', dat eindigt met 'bedankt dat jullie mijn vrienden wilden zijn'.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:57

Gavin James- city of stars

Wat goed dat je hier met je man zo open over praat en heel veel succes met de operatie!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:04

Phoe, ik vind muziek mooi, maar zou vooral willen dat mijn nabestaanden kiezen op dit moment. Misschien dat ik er later anders over denk.

Heel veel succes en sterkte TS!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:08

Toevallig na de crematie van een familielid afgelopen week over gepraat met mijn vriend. Niet perse voor een eigen begrafenis, maar Let her go vinden we beide wel echt heel mooi als nummer. Die kwam vorig jaar voorbij bij een crematie. Was echt heel passend toen. See you again van Charlie Puth vind ik ook wel erg passend. Beide niet van die standaard (oudere) muziek. Het Time to say goodbye vind ik altijd zo'n zware domper aan het einde.

Het verpesten van nummers.. Ja en nee. Je zult er altijd aan blijven denken en in het begin is dat heel pijnlijk als je het nummer hoort. Later veranderd dat vaak in terugdenken aan mooie herinneringen met een lach en een verdrietig maar ook warm gevoel. Tenminste, dat is hoe ik het ervaar.

Na de afgelopen crematie zal ik Oh oh Den Haag ook nooit meer hetzelfde luisteren, maar zelfs tijdens de dienst kreeg ik er al een lach van op mijn gezicht omdat het zo'n passend nummer was voor deze man.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:28

Beterschap ts. Het kan überhaupt voor iedereen belangrijk zijn om wensen wat betreft een uitvaart vast te leggen want de enige zekerheid in het leven is nu eenmaal dat iedereen een keer sterft en vaak onverwacht. Voor mezelf heb ik testamentair vastgelegd dat ik een zo traditioneel mogelijke R.K. uitvaartdienst wil in een R.K.kerk. Eventuele muziek daarbij dan de traditionele R.K.liederen ,liefst in het Latijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:39

Ik heb al jaren een lijstje liggen, en mijn vriend weet dit ook, ik wil verder in zeer besloten kring gecremeerd worden, dus geen grote dienst, en dan deze muziek:

staind - something to remind you

Pearl jam - Black ( liefst live versie)
Pearl jam - sirens

Peter Gabriel - Red rain

Linkin Park - One More Light

Na crematie wil ik met de as van mijn honden vermengd worden en ergens uitgestrooid worden, of begraven, dat ik weer met hun samen ben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:46

Ik ben op een begrafenis geweest waar weinig zang was maar alleen muziek met instrumenten, dus piano of harp maar dat paste ook bij die persoon en er werd een keer live gezongen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:54

kimmie261 schreef:
Na crematie wil ik met de as van mijn honden vermengd worden en ergens uitgestrooid worden, of begraven, dat ik weer met hun samen ben.

Er zijn tegenwoordig afbreekbare urnen die begraven kunnen worden. Wij hebben voor de as van mijn moeder voor zo'n urn gekozen en de urn begraven onder de bloementuin waar ze altijd met veel liefde in bezig was.
Dus dat zou ik dan qua urn ook voor jou adviseren.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:10

De instrumental van Summertime Sadness, van Lana del rey