Dresscodes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:41

Mkango schreef:
Ik vind een dresscode helemaal prima, maar dan moet het wel een dresscode zijn. 'Breezy summer,' 'chique,' 'autumn casual' zijn geen dresscodes en dat is waar die onzekerheid vandaan komt. Black tie, morning dress, tenue de ville en business casual zijn voorbeelden van dresscodes en daar bestaat echt geen twijfel over welke kleding er wel of niet gepast is. Dat kun je tegenwoordig ook gewoon zo opzoeken op Google. :+

En op de vraag of dat al lang zo is dat het normaal is om een dresscode op te geven, is het antwoord simpelweg 'ja.' De huidige dresscodes zijn vastgelegd in de loop van de 20ste eeuw, maar hebben zich ontwikkeld uit formele kleedgewoonten uit de 17de eeuw.

Eens.

Dat komt waarschijnlijk doordat Mkango ook in de UK regelmatig een evenement heeft. Daar is het helder. Je weet wat er bedoelt wordt en iedereen volgt gewoon die dresscode. Daar is geen onduidelijkheid over.

Die onduidelijke dresscodes maken het lastig, dan krijg je onzekerheid bij mensen. Laatst ergens geweest waar de dresscode 'Regal' was. En dan ook nog met 'geen wit, geen zwart en geen harde kleuren'. Geen idee meer wat je aan moet trekken. Doe dan gewoon 'Black Tie' dan ben je van alle problemen af. Eindresultaat was dus dat iedereen dus gewoon maar wat feestelijks had aangetrokken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:45

Doubtless schreef:
Op fora wordt altijd heel moeilijk gedaan over een dresscode, in de praktijk hoor ik er niemand over. Nog nooit meegemaakt dat de mannen op een bruiloft staan te sippen omdat ze hun pak weer eens aan moesten trekken.

Ik ken er 1 die van te voren al een enorm probleem ervan maakte. Die kwam dus in een versleten spijkerbroek, shirt en vieze werkschoenen. En nee, dat ging er niet over dat er geen geld was voor iets nieuws of dit het beste was wat er in de kast hing.
Verder deden alle mannen, op elke bruiloft waar ik ooit geweest ben, het uit zichzelf idd. Geen gezeur, gewoon uit zichzelf. De ene volledig in pak, de ander zonder jasje, maar echt allemaal netjes. Net als dat de vrouwen zich uitleven en voor de ene is dat een jurk en voor de andere ook een pak, of nette broek met shirt.

En dan de opmerking dat je mensen uitnodigt omdat je ze leuk vindt. Mwah, sommige zijn eerder een moetje. Kan je niet maken om niet uit te nodigen. :+

Ik vind het juist een stukje respect naar een vriend om je netjes te kleden op een voor hun belangrijke dag. Helemaal als je weet dat zij daar waarde aan hechten, omdat zij zo zijn. Als je al 1 dag niet eens iets kan doen wat belangrijk voor hen is? En dat hoeft geen geld te kosten, maar dat stugge 'ik kleed me zo en anders zijn het geen vrienden' geeft mij eerder het gevoel dat vrienden zich wel aan jou moeten aanpassen maar andersom niet. Zelfs bij bruiloften of speciale gelegenheden van kennissen kleed ik me netjes en verzorgd in iets passends bij gelegenheid. Dus bij een bruiloft die ook in de kerk plaatsvind is dat wat bedekten als 1 zonder kerk. Terwijl ik niet gelovig ben, maar het bruidspaar wel en dus stukje respect naar hen toe.

Ik had geen dresscode en 98 procent van de mensen hadden zich fantastisch gekleed. Uit zichzelf of hadden gevraagd wat de richting was. Die 2 procent hadden niet eens moeite gedaan om iets schoons of heels te vinden. Dat vind ik respectloos en snapte meteen waarom mensen er wel een dresscode op zetten. Als ik ooit nog ga trouwen zou ik misschien er ook wel op zetten. Zal van de groep die je uitnodigt afhangen, hoe die zich normaal op speciale gelegenheden kleden.
Ik zou een Black tie geweldig vinden, maar zou dat niet doen omdat je mensen dan wel op kosten jaagt. De meeste hebben dat niet in de kast hangen, helaas :+

Alleen zijn ook de officiële dresscodes niet voor iedereen duidelijk. Is pas nog discussie over geweest dat iemand bij bepaalde dresscode iets zou dragen wat er eigenlijk absoluut niet bij hoort. Dat maakt het wel lastig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 10:49

@Tienus, maar bv mijn zoon is er zo een die nooit een broek draagt, het hele jaar door een short. Dus voor een uitvaart moet hij dan een broek kopen?
Moet hij van mij niet, dan draagt hij gewoon een geklede short en niemand heeft daar een probleem mee, want zo is hij.
Dat heeft niets met ‘geen respect’ te maken, maar gewoon met wie je bent.

Ik zou het zelf niet willen dat bv iemand die altijd sandalen draagt of enkel maar felle kleuren, voor mijn uitvaart zichzelf niet kunnen zijn omdat er niet aan de standaard voldoen die ooit eens vastgelegd lijkt te zijn?

Want zoals ik al zei, iemand die zo ergens verschijnt, zal toch normaal zo gekend zijn, en hij komt dan naar je huwelijk of uitvaart bv omdat hij uitgenodigd was, en dus ergens geapprecieerd werd hoe hij is toch? Waarom zou hij dan bv plots onrespectloos zijn als jij komt als zichzelf?

En een ‘moetje’, dat kies je uiteindelijk toch zelf? Ook dat is weer zo’n maatschappelijk iets wat zou horen…. Maar uiteindelijk kies je toch helemaal zelf wie je wel en niet vraagt op je eigen feest?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:07

Prairy schreef:
Jeetje, tussen boos zijn en een verzoek plaatsen/suggestie doen voor een dresscode is nogal een verschil hè. Je kunt ook overdrijven.

Iemand zei letterlijk dat zo’n persoon weer mocht vertrekken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:11

@MWM: Jullie zagen er ook zo mooi uit op je bruiloft <3 Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat niet iedereen schoon en gestreken ten tonele verschijnt. Groot gelijk als je een volgende keer toch een dresscode zou vragen.

@Tengeltje: Ik vind het zó raar dat jouw zoon dus zijn short is. Is dat dan niet kortzichtig, dat één kledingstuk bepaalt wie hij is?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 16-01-23 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:12

Ik ben schijnbaar een van de weinige, maar hou ervan als er een dresscode is :’) hou van uitpakken en dan weet ik precies tot hoever ik moet gaan

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:16

tengeltje11 schreef:
@Tienus, maar bv mijn zoon is er zo een die nooit een broek draagt, het hele jaar door een short. Dus voor een uitvaart moet hij dan een broek kopen?
Moet hij van mij niet, dan draagt hij gewoon een geklede short en niemand heeft daar een probleem mee, want zo is hij.

Ik zou het zelf niet willen dat bv iemand die altijd sandalen draagt of enkel maar felle kleuren, voor mijn uitvaart zichzelf niet kunnen zijn omdat er niet aan de standaard voldoen die ooit eens vastgelegd lijkt te zijn?

Want zoals ik al zei, iemand die zo ergens verschijnt, zal toch normaal zo gekend zijn, en hij komt dan naar je huwelijk of uitvaart bv omdat hij uitgenodigd was, en dus ergens geapprecieerd werd hoe hij is toch? Waarom zou hij dan bv plots onrespectloos zijn als jij komt als zichzelf?

En een ‘moetje’, dat kies je uiteindelijk toch zelf? Ook dat is weer zo’n maatschappelijk iets wat zou horen…. Maar uiteindelijk kies je toch helemaal zelf wie je wel en niet vraagt op je eigen feest?

@ tengeltje11, het gaat er denk ik maar net om welke “waarden” er voor mensen meespelen in dit “vraagstuk”, en dat kan ook tot verschillende meningen/uitkomsten leiden. Misschien is dat voor de een wel “jezelf zijn” en “gelijkwaardigheid, ongeacht hoe je eruit ziet”, en “zelfstandigheid”. Waarbij je aanpassen aan een bepaalde norm dan dus lastiger wordt.

Voor een ander persoon kunnen weer hele andere waarden meespelen; zoals “loyaliteit” of “gezamenlijkheid”.

Zelf vind ik het juist wel mooi om niet altijd te denken vanuit het individu (dit is wat ík wil dus wat ík ga doen) maar ook te denken aan het geheel, de gemeenschappelijkheid van een groepsproces.

En dan liggen er denk ik ook nog veel verschillen in culturen; je hebt culturen waar erg veel waarde wordt gehecht aan gemeenschappelijke tradities die ook op élke bruiloft terug zullen komen, tot aan kledingkeuze etc. toe. Er zijn denk ik culturen waarin men de “struggle” om je aan te passen naar wensen van een bruid en bruidegom niet eens zullen kennen, omdat waarden zoals “bereidwilligheid” en “het aanpassen aan het gemeenschappelijke” veel hoger liggen dan een eigen individuele keuze.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:20

Dresscode is hier vaak een redding op feestjes.

Een man die altijd pak draagt voor werk en hobby is standaart in een rokkostuum. Zelfs meegemaakt op een bruiloft dat hij een beter pak aan had dan de bruidengom. Dan voel je je ook niet fijn kan ik eerlijk zeggen.

Hier dus vaak ook even een belletje naar de organisatoren wat hun dragen ivm de verschijdenheid aan kleding in de kast en wij dus vaak moeten downgraden.

Op mijn eigen bruiloft was er geen dresscode maar wel gemeld geen gaten en hele/schone schoenen, mochten ze zich hier niet aan kunnen houden dan vindt ik dat ze echt geen moeite hebben gedaan en mogen ze ook wegblijven van mij.

En vrijdag hebben we begrafenis van mijn oma, die was zeer strikt van sommige dagen en daar zou het echt niet gewaardeerd worden dat iemand in korte broek of iets komt. Dus daar gaan mijn neefjes nu ook voor naar de stad om een donkere spijkerbroek te kopen (ik zelf ook want heb alleen donkere jurken en geen broeken dus hup naar de stad en haal een nette broek, als respect naar de overledenen voor de familie zou het niet hoeven maar wel voor mezelf en haar wensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:36

Boras schreef:
Wat je vervolgens niet in dank wordt afgenomen :)

En met die laatste zin zeg je lettelijk dat een dresscode dus wel uitsluit: namelijk gasten die er niet aan willen of kunnen (sluit dat vooral niet zo makkelijk uit in deze tijden!) voldoen.

Alleen je noemt het anders: bedanken voor.
Ik vind dat halsstarrige, egocentrische, die weerstand echt weer zoiets typisch Nederlands (en blijkbaar dus ook Belgisch :)) ) wat dat aangaat en inderdaad ook getuigen van sociale armoede (maar Nederland is sowieso al een vrij armoedig land op sociaal gebied). Je kunt 364 dagen per jaar dragen wat je wilt, maar die ene dag dat iemand - een vriend(in) of familielid, niet zomaar een willekeurige vreemde op straat - je vraagt om je eigenste ikje even op plek twee te zetten en je te schikken naar hún wensen, is de wereld te klein. Het leven is niet me, myself and I, soms heb je dingen maar gewoon even te slikken en je te schikken naar wat een ander van je vraagt.

En als we het hebben over "niet kunnen": zeker in deze tijd van internet is er altijd wel iemand te vinden die je wat kan lenen.

Gianti schreef:
Ik ben schijnbaar een van de weinige, maar hou ervan als er een dresscode is :’) hou van uitpakken en dan weet ik precies tot hoever ik moet gaan
Same. Ik ben helemaal niet van de jurken o.i.d., en mijn haar zit altijd in een simpele knot, maar zo nu en dan mezelf in een galajurk hijsen en m'n haar netjes opsteken, love it!

LWDaisy schreef:
Ik als Belg heb tot nu toe 2x een dresscode opgelegd gekregen. Paniek, de enige dresscode die ik ken is "stal-proof" :') Beide dresscodes pasten ook totaal niet bij wie ik ben, dus voor mij waren dat 2 ongemakkelijke avonden, meer niet.

Als ik ooit trouw, is "casual chique" meer dan genoeg. Dat mag van mij gerust een comfy jeans zijn.

Ik zou willen dat mijn gasten zich goed voelen. En er is vast wel een middenweg tussen een versleten bandshirt met korte broek, en een gesteven op maat gemaakt kostuum :)

Edit: een "kleurcode" vind ik wel nog kunnen. Helaas heeft niemand mij/mijn broer destijds de kleurcode doorgegeven op onze pa zijn huwelijk. Fijn hoor, iedereen liep in het grijs (de mannen ook met muntgroene das), ik had een rode jurk aan en mijn broer een knalblauw hemd, zonder das. Op de foto's lijken wij dus photobombers, terwijl we wel leuk gekleed waren.
Leuk, maar 'casual chique' zijn in mijn ogen dus al twee tegenstrijdige dingen. :') En voor wat jij vervolgens omschrijft "dat mag van mij gerust een comfy jeans zijn" is dus gewoon een dresscode: smart casual.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:42

Voor de bruiloft van mijn zwager had ik voor 3 tientjes een super mooi cocktailjurkje via marktplaats, veel complimenten op gehad en zou hem waarschijnlijk voor een vergelijkbaar bedrag weer kunnen verkopen. Het hoeft niet duur te zijn, of een hoop moeite te kosten. En als je echt onoverkomelijke problemen hebt met de dresscode, bel dan even met het bruidspaar. Zo heeft 1 dame op de white tie uitnodiging van de aankomende bruiloft 'vrijstelling' gekregen, zij wil absoluut geen jurken dragen, dus die komt in een mooi broekpak. Nog steeds chique en feestelijk, maar wel meer haar stijl. Er is bijna altijd wel een middle ground te vinden, en dat 1 iemand op een forum roept dat mensen weer moeten vertrekken als ze zich niet juist hebben gekleed is geen representatie van iedereen die een dresscode aangeeft.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:50

Ik vind een dresscode ook fijn. Het is erg vervelend om underdressed of overdressed te zijn. En als de mensen een thema hebben, ook helemaal prima. Lekker iets moois aan.

Je hebt echt zo gelijk met je post Mkango.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:52

Gewoon fatsoenlijk kleden hoort bij mij onder normen en waarden. Daar hoef ik geen dress-code voor te hebben.
Als er een dress-code is dat gewoon fatsoenlijk kleding weerspiegeld dan is de kans vrij groot dat iedereen wel iets fatsoenlijks in de kast heeft (immers gaat iedereen toch ook wel een solliciteren of zo).
Uitzondering zijn wellicht mensen met een uitgesproken eigen stijl (gothics etc) die zijn dan gewoon netjes en verzorgd binnen hun eigen stijl, dat zou voor mij helemaal prima zijn.
Met je vieze modderige werkschoenen en kapotte broek ergens binnen lopen valt meer onder puberaal gedrag :o

Zodra een dresscode echt iets bijzonders is (gala, black-tie) dan zou ik overwegen of er iets te huren valt waar ik me aangenaam in voel, maar het kan dan ook zijn dat ik voor de eer bedank. Immers is de kans dat mijn directe dierbaren mijn zo‘n uitnodiging sturen nagenoeg afwezend en voor een „kennis“ is het denk ik volledig OK om er vanaf te zien.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:56

tengeltje11 schreef:

Maar stel je jezelf op en top jezelf voelt in een paardrijbroek en rubberlaarzen. Doe je die dan ook aan naar een sollicitatiegesprek, of kies je iets passends voor de gelegenheid? Of andersom: ga je in je jeans meedoen aan een dressuurwedstrijd? Ga je ook skiën in je bikini?

Ik trek het in het absurde natuurlijk met deze voorbeelden :) Maar ik bedoel vooral te zeggen; je past je toch wel vaker een beetje aan de gelegenheid aan? Dat geldt voor mij ook voor bruiloften en begrafenissen. En ja, dat vind ik een teken van respect. En andersom is het ook een teken van respect dat als iemand helemaal in de knoop komt (een vrouw die nooit jurken draagt, een autistisch persoon die vasthoud aan bepaalde kleding omdat die veilig is, financiële problemen) je ook meedenkt en ruimte biedt. Dat gaat twee kanten op :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:03

tengeltje11 schreef:

Het ligt helemaal aan de situatie.. bij mijn begrafenis zou het mij niks uitmaken, maar ik heb begrafenissen meegemaakt die vanuit de (zware) gereformeerde kerk uitgingen, ja dan zou ik mij wel vreselijk irriteren als iemand in een korte broek aan komt lopen, omdat je als genodigde weet dat dit in die situatie niet gepast is.

Ik heb dan juist uit respect voor de overledene en diens familie gewoon netjes en rok aan met een hoed op, ondanks dat ik absoluut niet meer kerkelijk ben.

En voor andere feesten (bv kerstfeest van mijn man) of ik dan netjes moet of een lelijke kersttrui met spijkerbroek ook goed is.
Wij hebben wel eens een hele chique galafeest gehad in een oud kasteel met bijbehorende muziek en bediening... dan valt het je tegen als je dit niet weet en in je "oude" kloffie binnenkomt zetten en dat geldt andersom ook.. dat je in een nette kerstjurkje aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:04

Sizzle schreef:
Gewoon fatsoenlijk kleden hoort bij mij onder normen en waarden. Daar hoef ik geen dress-code voor te hebben.
Als er een dress-code is dat gewoon fatsoenlijk kleding weerspiegeld dan is de kans vrij groot dat iedereen wel iets fatsoenlijks in de kast heeft (immers gaat iedereen toch ook wel een solliciteren of zo).
Uitzondering zijn wellicht mensen met een uitgesproken eigen stijl (gothics etc) die zijn dan gewoon netjes en verzorgd binnen hun eigen stijl, dat zou voor mij helemaal prima zijn.
Met je vieze modderige werkschoenen en kapotte broek ergens binnen lopen valt meer onder puberaal gedrag :o

Zodra een dresscode echt iets bijzonders is (gala, black-tie) dan zou ik overwegen of er iets te huren valt waar ik me aangenaam in voel, maar het kan dan ook zijn dat ik voor de eer bedank. Immers is de kans dat mijn directe dierbaren mijn zo‘n uitnodiging sturen nagenoeg afwezend en voor een „kennis“ is het denk ik volledig OK om er vanaf te zien.
Bovendien wordt er hier ook weer zo lekker dramatisch gedaan alsof ieder bruidspaar niet alleen verwacht dat je in black tie of white tie komt, maar ook nog eens in de meest kekke kleuren als cinnabar of staalblauw (daar zou ik een groter probleem mee hebben dan een dresscode, want dan weet je zeker dat mensen speciaal moeten gaan kopen; lenen wordt dan namelijk ook alweer lastiger). In de praktijk word je meestal verwacht in iets wat tussen smart casual en tenue de ville in ligt en waarvan de meeste mensen inderdaad wel iets in de kast hebben hangen.

En waar mensen ook niet bij stilstaan, is dat als dresscodes meer gemeengoed zijn, je niet voor elke bruiloft wat nieuws hoeft te kopen dat je daarna nooit meer draagt. Mijn galajurk kan ik bijvoorbeeld aan naar een bal, naar een formal bij de college van een vriendin in Cambridge en naar een black tie bruiloft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:19

Ik zou willen dat ik gala jurk vaker aan kan :') Ik houd ervan, moet ik toch maar jouw kant opkomen Mkango

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:25

Mkango schreef:
En waar mensen ook niet bij stilstaan, is dat als dresscodes meer gemeengoed zijn, je niet voor elke bruiloft wat nieuws hoeft te kopen dat je daarna nooit meer draagt. Mijn galajurk kan ik bijvoorbeeld aan naar een bal, naar een formal bij de college van een vriendin in Cambridge en naar een black tie bruiloft.

Omgekeerd, als dresscodes minder gemeengoed zijn en iedereen gewoon op zijn Nederlands het hele jaar in spijkerbroek + trui/overhemd rondloopt, dan heb je die ene galajurk dus wél in de kast hangen voor alleen die bruiloft waarvoor je hem hebt moeten aanschaffen.
Pas als je met enige regelmaat naar bruiloften gaat en niet slechts eens in de paar jaar (die dan ook nog eens formeel genoeg moeten zijn voor een galajurk - je wilt als gast niet netter gekleed aankomen dan de bruid) en daarnaast vaker op bals komt dan alleen die ene keer met je eindexamen, dan kun je zo'n outfit vaker gebruiken.
In een doe-maar-gewoon-omgeving waarbij het enige verschil tussen 'gewoon' en 'een feestje' bestaat uit het feit dat er muziek aan staat en meer bier/wijn/fris en hapjes zijn dan normaal, daar gebruik je die speciale outfits maar zelden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:31

Ik vind t wel grappig dat juist op een paardenforum zo'n drama ontstaat over dresscode. Als er toch ergens veel verwacht wordt van je outfit op oa wedstrijden, shows en keuringen is het daar wel. Tot aan de haardracht van de paarden toe. := Maar daar hoor je dan weer niemand over.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:36

oomens schreef:
Mkango schreef:

Omgekeerd, als dresscodes minder gemeengoed zijn en iedereen gewoon op zijn Nederlands het hele jaar in spijkerbroek + trui/overhemd rondloopt, dan heb je die ene galajurk dus wél in de kast hangen voor alleen die bruiloft waarvoor je hem hebt moeten aanschaffen.
Pas als je met enige regelmaat naar bruiloften gaat en niet slechts eens in de paar jaar (die dan ook nog eens formeel genoeg moeten zijn voor een galajurk - je wilt als gast niet netter gekleed aankomen dan de bruid) en daarnaast vaker op bals komt dan alleen die ene keer met je eindexamen, dan kun je zo'n outfit vaker gebruiken.
In een doe-maar-gewoon-omgeving waarbij het enige verschil tussen 'gewoon' en 'een feestje' bestaat uit het feit dat er muziek aan staat en meer bier/wijn/fris en hapjes zijn dan normaal, daar gebruik je die speciale outfits maar zelden.

Dat dus. Gedurende mijn 32 levensjaren heb ik nog nooit iets gala-achtig nodig gehad. Zelfs niet een cocktail jurk. Ik draag verder ook geen zomerjurken enz. Dus dergelijke dingen zouden echt verspilt geld zijn. Ja sorry. Dan pas ik uit respect voor het uitnodigende paar zodat zij wel hun droom-feest kunnen hebben.

Mars: ik ga bijna wekelijks op wedstrijd. Ik ga zelden naar een feest waar een chique jurk vereist is. Dat vind ik nogal een verschil kwa nut van de uitgave. Of het na 1 keer in de kast blijft hangen of nog wekelijks gebruikt wordt. :+
Als ik elke week of zelfs elke maand een cocktail jurk nodig had dan met liefde maar niet als ik al bijna 33 jaar leef zonder ooit eentje in mijn bezit gehad te hebben (en tot op heden nog geen uitnodigingen moeten weigeren door dat kennelijke gebrek in mijn kast.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:37

Een gala jurk zou ik huren, die bezit ik niet en daar heb ik ook geen plannen voor.
Mannen huren ook regelmatig pakken. Er zijn bijv. aardig wat promovendi die nog nooit een pak aangehad hebben en die dan enkel voor die gelegenheid huren.
Een goedkoop pak of goedkope jurk dat even snel via een dropshipper gekocht is voor 1-malig gebruik zie je er gelijk vanaf, dan kun je wat mij betreft beter in wat anders komen wat er kwalitatief beter uit ziet :o

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:43

Mkango schreef:
LWDaisy schreef:
Ik als Belg heb tot nu toe 2x een dresscode opgelegd gekregen. Paniek, de enige dresscode die ik ken is "stal-proof" :') Beide dresscodes pasten ook totaal niet bij wie ik ben, dus voor mij waren dat 2 ongemakkelijke avonden, meer niet.

Als ik ooit trouw, is "casual chique" meer dan genoeg. Dat mag van mij gerust een comfy jeans zijn.

Ik zou willen dat mijn gasten zich goed voelen. En er is vast wel een middenweg tussen een versleten bandshirt met korte broek, en een gesteven op maat gemaakt kostuum :)

Edit: een "kleurcode" vind ik wel nog kunnen. Helaas heeft niemand mij/mijn broer destijds de kleurcode doorgegeven op onze pa zijn huwelijk. Fijn hoor, iedereen liep in het grijs (de mannen ook met muntgroene das), ik had een rode jurk aan en mijn broer een knalblauw hemd, zonder das. Op de foto's lijken wij dus photobombers, terwijl we wel leuk gekleed waren.
Leuk, maar 'casual chique' zijn in mijn ogen dus al twee tegenstrijdige dingen. :') En voor wat jij vervolgens omschrijft "dat mag van mij gerust een comfy jeans zijn" is dus gewoon een dresscode: smart casual.

Hmm ja, het is idd misschien maar net hoe je het wilt interpreteren. Want als iemand tegen mij "casual chique" zegt, hoor ik (wil ik horen) "een nette jeans en schone blouse voldoen wel hoor".

Met comfy jeans bedoel ik overigens niet het kruis-afzakkende ding waarbij je centjes in de spaarpot kan mikken, maar dus "de nette jeans" haha. Dat is voor degenen die doorgaans in een losse jeans of jogging lopen al "casual chique" genoeg :')

Op mijn pa zijn huwelijk liepen er gasten in hun jogging rond. En met shirts van de voetbal. Mijn pa is trouwens geen voetbalsupporter, dus het is niet zo dat die shirts voor hém gedragen werden :')

Ik zeg niet dat ik blij zou worden van gasten die op crocs komen opdagen, en zwemgoed hoeft van mij ook niet. Gewoon fatsoenlijk, zoals Sizzle zegt :)
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 16-01-23 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:44

Ik vind het gewoon een kwestie van fatsoen. Je passend kleden.

Als je niet één wat nettere outfit in je kast hebt hangen, ja, dat vind ik echt bijzonder vreemd. Hoeft geen galajurk te zijn, maar een wat nette pantalon en mooi truitje is toch echt geen overbodige luxe.

Dus nee, die mensen zouden bij mij in fleecevest niet welkom zijn. Maar ik ben ook sowieso geen vrienden met mensen die als een soort statement overal per se in hun goorste goed aan komen kakken. Soort wedstrijd naar de bodem: wie kan er het slonzigst bijlopen, wie besteed het minste tijd aan hun uiterlijk, wie is het hoogst verheven boven uiterlijke oppervlakkigheden?

En verder is het inderdaad gewoon handig om op de uitnodiging te zetten, anders is het áltijd zorgen maken of je niet over- of underdressed bent. Vind dat trouwens - niet te strenge - dresscodes ook prima kunnen meebewegen met eigenheid en persoonlijke stijl van iemand!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:45

Boras schreef:
Gastvrijheid: je bent van harte welkom!

Dresscode: je bent van harte welkom mits .........
En anders kom je maar niet. Dat is dan je eigen schuld en dan ben ik boos op je.

Zoiets dan denk ik? :=

Nou sorry hoor, maar je kan toch het fatsoen hebben om je een beetje netjes aan te kleden zoals je verzocht wordt? Eigenlijk zou een dresscode helemaal niet nodig hoeven zijn, maar zou iedereen al een dusdanige opvoeding en begrip moeten hebben dat ze zelf wel bedenken dat als het een gala feest is, je in black tie komt, is het een formeel gala feest, kom je in white tie, en dat als het een cocktail party is, je in cocktail komt, is het een bruiloft kom je in tenue de ville, ga je naar je werk, is het afhankelijk van je baan casual, smart casual of casual chic. En ga jij op wedstrijd met je paard, weet je ook wel dat je een witte rijbroek, een net jasje en een plastron/stropdas om met en dat je haren in een knot moeten :+
Dit is geen hogere wiskunde hoor, dit is gewoon logisch nadenken.
Er is niemand die verwacht dat iedereen weet dat als je een jacquet draagt, jij je om moet kleden naar een smoking als je gaat dineren, maar iedereen weet toch wel dat ze zich gewoon netjes en degelijk moeten kleden naar de aard van het feest?

echter omdat er dus inderdaad mensen zijn die denken dat zij in hun trainingsbroek naar een bruiloft kunnen komen, of een shirt van Iron Maiden in de kerk kunnen zitten of in een korte broek bij een uitvaart kunnen zitten, zijn er dus dresscodes om mensen maar een richtlijn te geven wat de verwachting is... Iets wat niet nodig zou moeten zijn want eigenlijk zou gewoon iedereen moeten weten wat de norm is en wat sociaal toelaatbaar is.

Daarbij is de meest gangbare keuze voor een bruiloft, tenue de ville, helemaal geen gekke dresscode hoor :n De meeste mensen hebben dat standaard in de kast liggen en zo niet kan het zelfs gehuurd worden.

Wij waren een bruidspaar met een dresscode, dit hebben wij bewust gekozen omdat wij ook een kerkelijke dienst hadden en mijn zwager nooit kijkt naar wat hij aan doet en inderdaad met een iron maiden shirt (666 is the number of the beast :+ ) bij de kerkelijke ceremonie had kunnen zitten, daarbij wilde wij niet overdressed zijn op onze eigen bruiloft (ook daar ken ik gevallen van). Door de dresscode heeft mijn zwager nagedacht over wat hij aantrok en guess what... De kleding die ze, volgens een aantal van jullie, nooit meer zouden dragen omdat het niet hun stijl was, hebben ze afgelopen jaar op 3 feestjes en 2 uitvaarten kunnen dragen, want het blijkt een goede keuze te zijn voor een iets formelere setting :+

Wij kozen voor tenue de ville met een touch of blauw, groen of goed, dat laatste hoefde echt alleen een detail te zijn, dus kon al een haarpin zijn, of een stropdas of een riem etc etc etc :j
Ook hadden wij als eis geen zwart en geen wit. Zwart is logicherwijs voor een uitvaart en wit is alleen voor de bruid.

Punt is, als iedereen zich aan de fatsoensnormen zou houden, zou een dresscode in de meeste gevallen niet eens nodig hoeven zijn :n

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:49

1 keer bruiloft gehad met dresscode… die heeft ons echt wel €500 gekost aan kleding ( manlief moest nieuw pak) en ik nieuwe jurk… kleuren roze met grijs en fleug goud…
T was dat her familie was maar voor een ieder ander die dat ooit weer doet, weiger ik te komen!
Tenzij de kleuren in de kast liggen. Dan is het anders…

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:56

Ik vind wel dat iedereen iets in de kast moet hebben wat netjes is voor zulke gelegenheden. Gewoon minstens één setje wat netjes is en dat kan al een zwarte broek met een blousje zijn ofzo. Maar tegenwoordig is pink with a touch of pimpelpaars ook al normaal om te eisen op een bruiloft en dat vind ik echt niet oke. Dan verplicht je je gasten echt om een outfit aan te schaffen welke ze mogelijk maar één keer gebruiken.