Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:15

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* WELKOM!!! Je bent officieel oud aan het worden! -O- -O- -O- -O-

Mijn favoriete winkel is er niet meer, Blanco is ook weg, de winkel panden staan leeg, Mickeys is nu ineens sisters (waar we veel komen) je betaalt teveel bij kringloopwinkels, De beste hamburger-zaak is weg, en mijn rug doet bijna altijd zeer, ben misselijk van de feestdagen (stress, bij een zeer stressgevoelig mens) word grijs, krijg rimpels, snap niks van de laatste trends, en ik moet nodig naar de wc!

superpony

Re: Help, mijn stad verandert. Hoe is het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:03

Wat ik vooral jammer vind is dat er veel kleine, aparte winkels zijn verdwenen en je overal hetzelfde ziet. In elke stad zie je dezelfde winkels en iets unieks vinden is een uitzondering geworden.

Voor mijn gevoel, ik heb geen cijfers, komt het ook door het vele online shoppen. Mensen willen gemak, goedkoop en snel.

De leegstand in sommige plaatsen vind ik echt afschuwelijk om te zien. Maar ik denk ook dat als het al jaren duurt en de winkels niet langdurig gevuld kunnen worden je daar iets aan moet doen.

In een dorp waar ik veel kwam zag ik vooral her en der winkeltjes. Heb weleens gezegd, waarom maken ze niet 1 winkel kern waar mensen een loopje hebben en alle winkels tegenkomen en maar 1x parkeren? Die winkeltjes in de buiten straten zouden prima woonhuizen kunnen worden. Mits gemeentes ook niet zo moeilijk doen met vergunningen.

Dat in de ene plaats kroegen het beter doen, dan in de andere is denk ik ook de plaatselijke cultuur. Hier heb je weinig café's maar zitten mensen wel in hun eigen kroeg en bij elkaar.
Maar ken wel mensen in een klein dorp en grotere plaats met café's die onwijs goed draaien. Of restaurants die altijd wel vol zitten.

Vaak is het ook wel lastig om het als 1 enkel bedrijf te overleven. Mensen willen keus en een loopje. Zelfs als ze naar een vaste kroeg gaan, trekt het vaak toch meer als er meerdere zijn en men eerst de keus heeft om te zien wat de stamkroeg gaat worden.

Maar als je daar tegenover weer hoort hoeveel er geklaagd wordt over geluid van café's en feesten etc. Mensen kunnen ook niet zoveel meer verdragen op dat gebied.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:19

Ik heb dat nostalgische totaal niet en ben echt niet emotioneel gehecht aan mijn gemeente (ik woon er nagenoeg al mijn hele leven). Veranderingen horen erbij, ik vind het niet zo boeiend.
Waar mijn hart wel van huilt is als er groen verdwijnt en er woningen, bedrijven, (stille) industrie verschijnt. Of als alles volgeplempt wordt met afzichtelijke windmolens (waarvan meer dan de helft altijd stil staat) ondanks het nut ervan.

Waar ik me wel aan stoor in de gemeente, en ik hoor dit ook uit omringende gemeenten, is dat alles maar autoluw moet worden. Ze willen hier hele wijken veranderen in de komende jaren en auto's gaan weren. Leuk hoor, motiveer vooral het ov, maar mensen hebben nu eenmaal auto's en die verdwijnen niet ineens als je een wijk verandert. Richt je wijk anders in, creëer voldoende parkeerplekken en plant vooral meer groen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:24

Ik snap je wel ts. Ik heb 13 jaar in de stad gewoond met het centrum zo'n beetje om de hoek, kwam er niet super vaak om te shoppen ofzo maar toch wel met enige regelmaat dat ik langs of door het centrum kwam op de scooter ofzo en elke keer dat ik er kwam was er weer wat veranderd. Opzich heb ik dan niet echt plekken waar ik vrienden ofzo ontmoette zoals jij maar wel winkels die er al zo lang zaten als ik me herinner die ineens weg zijn enzo. Nu woon ik in een dorp naast een andere "stad", niet een echte grote stad maar wel een stad te noemen. Mijn bonus moeder komt daar vandaan en zij zegt ook steeds dat er zo veel veranderd is, heel veel winkels die weg zijn enzo. Ik denk toch dat het ook zeker door corona gekomen is hoor.. Maar ja het veranderd allemaal ineens enorm de laatste tijd.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:11

Apeldoorn, vroeger was t “speciaal” als je naar de stad ging. Ja ik weet t, officieel is t een dorp.
Ik kom zelf uit n dorp een kwartier naar t noorden.
Nu vind ik het maar een trieste boel. Favoriete winkels weg, een kale Oranjerie.
Ik ga momenteel liever naar de Anklaar. Mis daar alleen een leuke schoenenzaak.
En in het dorp hier zijn allerlei leuke winkels, daarvoor hoef ik niet de stad in te gaan.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:23

Mijn oude dorpje waar ik fijne herinneringen aan heb is de oude school ook gesloopt, het strand volgebouwd met huisjes en een park eromheen en het ziekenhuis waar ik geboren ben is ook gesloopt terwijl dat echt heel mooi moet zijn geweest.

Wat mij opvalt door mijn werk is dat soms op de kleinste postzegel die nog ergens te vinden is wordt gebouwd. (Ik rij met prefab delen van huizen o.a.). Ik kom op de meest rare plekken soms met de vrachtwagen. Soms is het echt een klein grasveldje in een wijkje waar ze dan bedacht hebben, o daar kan nog wel een huis. Zo zonde in mijn beleving.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:02

Nee dat niet maar m’n favoriete dierenwinkel ging plots sluiten, dat was al wel twee jaar geleden maar het is echt jammer! Ik weet niet meer wat de naam ervan is.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:10

Mellow schreef:
Mijn oude dorpje waar ik fijne herinneringen aan heb is de oude school ook gesloopt, het strand volgebouwd met huisjes en een park eromheen en het ziekenhuis waar ik geboren ben is ook gesloopt terwijl dat echt heel mooi moet zijn geweest.

Wat mij opvalt door mijn werk is dat soms op de kleinste postzegel die nog ergens te vinden is wordt gebouwd. (Ik rij met prefab delen van huizen o.a.). Ik kom op de meest rare plekken soms met de vrachtwagen. Soms is het echt een klein grasveldje in een wijkje waar ze dan bedacht hebben, o daar kan nog wel een huis. Zo zonde in mijn beleving.

Je beschrijft precies wat ik zie gebeuren in mijn woonwijk. :j
Klein weitje met wat beestjes-> nu staat er een twee onder een kap.
Op een ander klein stukje gras staat nu een heel lelijk bruin huisje (lijkt eigenlijk meer op een stacaravan, dus hopelijk is dat tijdelijk)

Het maakt een wandelingetje door de wijk minder aantrekkelijk en ik mis het 'van je af kunnen kijken'.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:11

Wat naar. Zelf merk ik dat mensen die in de stad zelf zijn geboren heel erg in de minderheid zijn geraakt in de stad en dat zelfs zijn weggevlucht vanwege toegenomen criminaliteit. Op sommige plekken in de stad wil je echt niet meer lopen zonder dat je zorg hoeft te maken om je eigen veiligheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:48

Wat ik ook ontzettend jammer vindt is dat al het wild maar moet wijken voor nieuwbouwwijken. Het wild krijgt steeds minder ruimte. Soms staat er een wijk precies wat een oversteek is voor reeën ofzo, die kunnen dan niet meer naar een ander gebied en hebben een veel kleiner leefgebied gekregen. Zeker als alles rondom wordt volgebouwd.
Er wordt ook veel gebouwd in broedgebied van (zeldzame) vogels of in leefgebied van bedreigde diersoorten. Er zijn regels voor maar die zijn blijkbaar makkelijk te omzeilen.
Echt ongelooflijk dat alles moet wijken omdat iedereen in NL wil wonen. En iedereen wil ook ineens meer landelijk wonen. Veel mensen uit de randstad trekken weg en gaan vervolgens meer landelijk wonen, waar ze dan klagen over de gierlucht en de herrie tot diep in de nacht van landbouwwagens in hooi of maistijd :=

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:56

Ga jij emigreren dan?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:59

Ik vind het vooral jammer dat iedereen er zo’n ‘not in my backyard’ sentiment op na houdt. We hebben nou eenmaal dringend meer woonruimte nodig maar niemand wil het in z’n eigen omgeving hebben. Hoogbouw is ook zo’n mooie oplossing voor veel mensen op weinig horizontaal oppervlak. Maar dan gaat iedereen weer lopen piepen over uitzicht etc...

Voor het beschermen van natuur, behouden van groen en leefbaarheid valt natuurlijk wat te zeggen en daar ben ik het ook wel mee eens. Maar wat ik vooral zie is dat niemand concessies lijkt te willen maken of z’n verlies een keer wil nemen terwijl die harde keuzes wel gemaakt moeten worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:09

Prrrr schreef:
Ga jij emigreren dan?

Ik niet :)

Maar de Nederlandse bevolking groeit dan ook niet dus dat zou niet nodig zijn als er niet een stad ten grootte van Eindhoven aan bevolking bij komt per jaar van elders.
Die overigens ook een enorm goed reden hebben om naar hier te komen, maar die hier ook niet aarden. Mensen op de vlucht komen wel hierheen, maar willen hier ook niet zijn, totaal ontworteld.
Ik zou pleiten om veel geld te stoppen in de opvang in de regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:23

Memories schreef:
Ik vind het vooral jammer dat iedereen er zo’n ‘not in my backyard’ sentiment op na houdt. We hebben nou eenmaal dringend meer woonruimte nodig maar niemand wil het in z’n eigen omgeving hebben. Hoogbouw is ook zo’n mooie oplossing voor veel mensen op weinig horizontaal oppervlak. Maar dan gaat iedereen weer lopen piepen over uitzicht etc...

Voor het beschermen van natuur, behouden van groen en leefbaarheid valt natuurlijk wat te zeggen en daar ben ik het ook wel mee eens. Maar wat ik vooral zie is dat niemand concessies lijkt te willen maken of z’n verlies een keer wil nemen terwijl die harde keuzes wel gemaakt moeten worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens hoor.

Maar waar je wel weer voor moet oppassen (met hoogbouw) is dat je hordes aan appartementen bouwt terwijl de nieuwe generatie starters pas op zijn 40e instapt dalijk, en ook gewoon een eensgezinswoning met tuin wil/ nodig heeft.

Als je een overschot aan woningen bouwt die maar aan de woonwensen van een kleine groep voldoet heb je ook een probleem. Maargoed, dat vind ik meer een bezwaar dan het uitzicht van een paar verwende boomers die vanuit hun riante huis lopen te zeuren dat ze 3 boompjes minder zien als ze uit het raam kijken.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 18:38

Alles blijft steeds veranderen. En daarom blijft "het dorp" van Wim Sonneveld na al die jaren nog steeds zo'n mooi liedje.

Zelf ben ik bang dat Nederland in een grote stad verandert. Ik hou van de weilanden en bossen. Steden groeien steeds meer naar elkaar toe. Dat vind ik maar niks.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:16

Ik herken dit niet zo, maar ik woon pas 4 jaar in Utrecht, dus wellicht moet dat nog komen. Ik zie hier wel ook winkeltjes komen en gaan, maar dat is altijd al zo geweest en vind ik ergens wel leuk. Mijn moeder is opgegroeid in Utrecht, waardoor ik sowieso een sentiment voel met deze stad. Met vrienden drink ik graag wat bij Café de Zaak en kwam er algauw achter dat mijn moeder daar 30-40 jaar geleden ook graag kwam, dat is natuurlijk geweldig! Mijn moeder heeft destijds nog geprotesteerd tegen de komst van de snelweg die dwars door natuurpark Amelisweerd zou gaan. Die is wel gekomen, nu zijn er opnieuw protesten gaande tegen uitbreiding van die snelweg, dat lijkt nog niet helemaal doorgezet te worden gelukkig. Ik vind het interessant hoe dingen veranderen en toch ook weer hetzelfde blijven ergens.

Ik heb het wel met Arnhem-Zuid, waar ik zelf ben opgegroeid. Mijn vader woonde echt tegen station arnhem zuid aan, die werd toen (20 jaar terug) gebouwd, alles daarachter bestond uit velden, bosjes en een paar boerderijen. Daar hebben mijn broers en ik zoveel avonturen gemaakt. Nu is het tot aan Driel helemaal volgebouwd. Inderdaad nostalgie, aparte emotie is het. In de wijk waar mijn moeder woonde en waar ik het meest van de tijd was (meer midden Arnhem zuid, tegen de Rijn aan), is voor mijn gevoel dan weer helemaal niets verandert. Het centraal wonen gemeenschap maakte het knus, de rest eromheen was chaos, veel drugsdealers, criminaliteit, rare mensen.

Verder horen veranderingen er ook bij, ze zijn ook positief of nodig, anders blijft alles ook zo comfortabel en hetzelfde. Ik denk wel dat het nodig is dat steden anders vormgegeven worden in plaats van het continu uitdeien wat er nu gebeurt, waardoor er weinig natuur overblijft. Creatievere vormen van woningen toestaan en leegstand anders aanpakken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:21

Mijn geboortestad is volledig veranderd in korte tijd en overvol geraakt (door bebouwing, veranderingen en nieuwe bewoners). Daarnaast hebben ze het samengetrokken met omringende dorpen en is het geen stad op zich meer, maar valt het allemaal samen onder één noemer. Ik herken er niet heel veel meer van terug, het 'ons kent ons' met bijbehorend dialect is er al lang niet meer en ik hoor van familieleden dat het alleen maar erger is geworden.
Nu was ik zo blij dat ik in een rustige, groene omgeving ben gaan wonen (we zijn hier ontzettend goed ontvangen en kunnen prima met de omwonenden door een deur, hoewel er wel werd gezegd dat men hoopte dat er niet nog meer westerlingen hier naar toe zouden komen - waar ik het helemaal mee eens was en ben), echter het nabij gelegen dorp begint uit te dijen. Dusdanig, dat de sfeer en de mentaliteit ontzettend veranderd is in een aantal jaar. Helaas (wat mij betreft) veel te veel westerse mentaliteit, iets waar ik - naast het volbouwen met huizen en kantoren/industrie - juist mede om 'gevlucht' ben. Gelukkig is het deel waar ik nu woon nog rustig (afkloppen!!!!), maar zodra er ook maar een plan is om hier te gaan bouwen, dan vertrek ik subiet. In dat geval wel naar het buitenland, want Nederland is dan echt voor mij te vol geworden.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:06

Memories schreef:

De reden dat onze bevolking zo hard groeit komt vooral door immigratie terwijl eigenlijk ons land vol zit terwijl er over de grens ruimte zat is.

We zouden beter over de grens meer kunnen bouwen waar wel plek is en daar de immigranten opvangen.
Nu zie je dat veel oude bewoners weg trekken uit de steden doordat ze de overbevolking niet meer aan kunnen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:44

We hebben ook een tekort aan werknemers... zo simpel is dat niet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:52

Ja hoor, leg de schuld maar bij vluchtelingen, lekker makkelijk. Terwijl een groot gedeelte daarvan hutjemutje in onmenselijke tentenkampen vertoeft. Een hele andere grote reden is dat de we nogal verwend zijn en graag een groot woonoppervlakte in beslag willen nemen en daar dan vervolgens ook blijven wonen als alle kinderen uit huis zijn en als we scheiden moeten er ook minstens 2 grote gezinswoningen beschikbaar zijn. Moet er wel een nuance inbrengen, voor een deel is dit de luxe die we eisen, aan de andere kant is het ook de woningmarkt die het soms knap ingewikkeld maakt om van grotere huurhuizen met een prijs die al jarenlang hetzelfde is naar een kleinere huurwoning te gaan, waarvan de prijs wel is gestegen.
En wat dacht je van de vergrijzing door alle mega gezinnen na de 2e wereldoorlog?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:01

Ik dacht al, wanneer komt de eerste "Nederland-is-vol"-post. 't Is er ook wel het topic voor hè? "Ik verlang naar vroeger" is erg vaak codetaal voor "weg met de buitenlanders".

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:07

Ik ben opgegroeid in een gribusbuurt in Rotterdam. Ik vond het als kind al niks, was blij dat we een volkstuin hadden waar ik in het groen kon spelen. Als ik er nu kom herken ik er nog maar weinig, maar het ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan de armoebuurt die het vroeger was. Ik vind het alleen jammer dat mijn oude lagere school er niet meer is, maar dat is puur sentiment, zo'n fraai gebouw was het nu ook weer niet. Ik heb niet zo'n terugverlangen naar vroeger tijden, ik kijk liever vooruit :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:09

Ik vind Utrecht eigenlijk best verbeterd door de tijd, en het was al leuk. De Catharijnesingel die nu weer open is... Niet alles is ideaal en ik zou her en der wel wat van de oude busverbindingen terug willen hebben. Het busstation aan de andere kant van het station maakt de bereikbaarheid aan de centrum/noord/oostkant wel echt slechter. Maar ik geloof niet dat ik verder in Utrecht het idee heb dat vroeger alles beter was.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:14

verootjoo schreef:
Prrrr schreef:
Ga jij emigreren dan?

Ik niet :)

Maar de Nederlandse bevolking groeit dan ook niet dus dat zou niet nodig zijn als er niet een stad ten grootte van Eindhoven aan bevolking bij komt per jaar van elders.
Die overigens ook een enorm goed reden hebben om naar hier te komen, maar die hier ook niet aarden. Mensen op de vlucht komen wel hierheen, maar willen hier ook niet zijn, totaal ontworteld.
Ik zou pleiten om veel geld te stoppen in de opvang in de regio.

Oh ik schrik wel een beetje van deze redenatie. Nederland komt 1 miljoen woningen tekort.. denk je echt dat dat ligt aan dertig of veertig duizend vluchtelingen?
Natuurlijk willen ze niet in de eerste plaats hier zijn, ze hebben geen keus. Uiteindelijk maakt het ze weinig uit, als ze maar veilig zijn.
98% van de vluchtelingen wordt opgevangen in de regio. Dus dat handjevol dat hier wordt opgevangen, daar moet je imo niet zo over zeuren.

Ik ben ook een zeer groot voorstander van méér groen, maar dat is ook prima mogelijk als de juiste keuzes worden gemaakt.
Er zijn nog veel ongebruikte terreinen waar woningen op gebouwd kunnen worden (niet in gebruik zijnde industrie gebieden, lege kantoorpanden, niet in gebruik zijnde vliegvelden etc).
Gelukkig gebeurt dat hier en daar ook. Maar nog onvoldoende.

Ik vind in grotere en oudere steden nog heel veel te ontdekken en nog heel veel leuke en unieke winkeltjes.
Maar de nieuwbouwwijken en forenzensteden vind ik dertien in een dozijn en oersaai.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:19

Oude bewoners trekken niet uit de steden vanwege de overbevolking, maar omdat alles onbetaalbaar is geworden en wat Amsterdam betreft veel te veel toerisme.

Suliko idd!! Ik verbaas mij over de woonwensen van gezinnen, woonoppervlakte van minimaal 140m2 vindt men normaal.
Ik vind het echt absurd al die grote huizen.
Ik woon graag in een kleine woning met een tuintje. Maar die zijn eigenlijk niet te vinden.