Beste hypotheek offerte

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 21:57

ingvdh schreef:
Ter informatie, een klein verschil in rente kan over de looptijd duizenden euro’s extra kosten, daar zou ik dus niet lui in zijn maar gewoon zoeken naar de beste hypotheek voor jou.

Dit, dus wel moeite doen (tenzij die euro's je niet boeien natuurlijk :D ).

Laatste keer bij aankoop voor de hypotheker gekozen. Daarbij inderdaad super afhankelijk van wie je treft. Wij hadden in het verleden al eens een gesprek gehad met en adviseur waarbij wij meer kennis hadden dan de adviseur. De 2e keer was met een andere kerel en dat was echt een prima vent.

Ik zou dus met meerdere partijen om de tafel gaan (onafhankelijke adviseurs) en dan kiezen.

Lees de kleine letters van je hypotheek ook. Ik heb een bancaire achtergrond en het is echt ongelofelijk wat een gezeik er soms was over dingen die mensen wilde terwijl er gewoon in de getekende offerte stond dat zoiets niet kon, lees wat je tekent!
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 29-12-22 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:01

Inderdaad gewoon gaan vergelijken. Wij zijn bij 4 onafhankelijke adviseurs en bij de rabobank geweest. Bij de laatste adviseur hadden we meteen een goed gevoel en daar hebben we ook de boel meteen rond gemaakt. Verzekeringen hebben we daar nu ook. Gaat allemaal prima.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:04

Ik heb een hypotheek gesprek gehad bij de SNS waar onze vorige hypotheek liep en ik heb een gesprek gehad bij een adviesbureau waar ik mijn verzekeringen ondergebracht had.
Het adviesbureau kan verschillende hypotheekverstrekkers naast elkaar leggen en bekijken welke het beste voor jou uit de bus komt. Wel ook het advies gekregen om niet met de kleine onbekende in zee te gaan, kan we goedkoper zijn maar die hebben zich nog niet bewezen op de markt en als ze zich niet staande kunnen houden dan heb je een volgend probleem.
Voor mij is dat Florius geworden. SNS kon mij niet bieden wat ik vroeg

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:32

Lindor92 schreef:
Inderdaad gewoon gaan vergelijken. Wij zijn bij 4 onafhankelijke adviseurs en bij de rabobank geweest. Bij de laatste adviseur hadden we meteen een goed gevoel en daar hebben we ook de boel meteen rond gemaakt. Verzekeringen hebben we daar nu ook. Gaat allemaal prima.

Dit, gewoon bij meerdere op gesprek gaan en kijken wat je het beste past.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:41

Ik heb een vraag en denk dat die in dit topic wel gepast is. Mijn partner en ik hebben totaal geen idee of een hypotheek voor ons realistisch genoeg is om een huis van te kopen. Is het altijd mogelijk om vrijblijvend op gesprek te gaan of staat het raar als wij op gesprek komen en straks blijkt dat wij slecht (ik noem maar een bedrag) 1 ton kunnen lenen? Nogmaals wij hebben echt totaal geen beeld over wat voor ons mogelijk is qua hypotheek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:44

vevina schreef:
Ik heb een vraag en denk dat die in dit topic wel gepast is. Mijn partner en ik hebben totaal geen idee of een hypotheek voor ons realistisch genoeg is om een huis van te kopen. Is het altijd mogelijk om vrijblijvend op gesprek te gaan of staat het raar als wij op gesprek komen en straks blijkt dat wij slecht (ik noem maar een bedrag) 1 ton kunnen lenen? Nogmaals wij hebben echt totaal geen beeld over wat voor ons mogelijk is qua hypotheek.

Je zou kunnen beginnen met op de website van bv Rabobank in de rekentool invullen wat jullie verdienen en dan komt daar een bedrag uit. Dan kan je zien wat je globaal kan lenen en dan weet je of het zin heeft om naar een adviseur te gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:51

vevina schreef:

Er bestaan sowieso online rekentools waarmee je al een indruk kan krijgen. Als je beide modaal verdient moet je toch wel een redelijke hypotheek kunnen krijgen. Als je geen huidige schulden hebt dan. Maar ook dat vul je in de rekentool in. Dan heb je een idee. Een adviseur kan je daarna verder helpen en adviseren. Mocht er echt uitkomen dat je te weinig kan lenen om een huis te kopen en je hebt geen eigen geld dan houdt het wel op.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 22:59

vevina schreef:

Ja dat kan. Dit gesprek heb ik ooit bij mijn bank gevoerd.
Best veel tips gekregen.

SjonnieZ

Re: Beste hypotheek offerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 23:12

Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Ik ga met een aantal adviseurs in gesprek voordat ik een keuze maak.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:28

vevina schreef:

Ik zou dan eerst eens een paar basics langslopen
- heb je een vast contract, intentieverklaring of minimaal 3 jaar inkomsten uit werk
- reken je bruto jaarsalaris (of gemiddelde van de laatste 3 jaar als je geen vast contract of intentieverklaring hebt) ongeveer x4 en kijk of dat een bedrag is waar je bij jullie in de regio iets mee kunt

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen van belang, maar dan zit je er in ieder geval niet helemaal voor niets. Voor zo’n onafhankelijk adviseur kost een uur a 2 werken ook gewoon geld en zou zonde zijn als je de tijd van zo’n persoon verdoet

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 00:18

vevina schreef:

Ja hoor. Dit is echt niet raar.
De eerste keer kwam ik ook op amper 1 ton. Terwijl als ik 3 jaar ervoor 500€ bruto meer verdiend had ik in een hele andere schaal terecht zou komen.
Z’n gratis intakegesprek vond ik toen wel prettig. Voor mij kwam er op dat moment eigenlijk uit dat ik niks kon. Maar ik wist daardoor wel dat ik het jaar erop veel meer mogelijk had.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 00:44

Tis wel ruim 10 jaar geleden, geen idee of het nu anders werkt intussen :D. Ik heb een gesprek gehad met een bank towndertijd voor een hypotheek. Voorwaarde was wel dat ik daar dan mijn rekening moest openenen en mn salaris daarop binnen moest komen. Dat hele overstappen vond ik gedoe. Ik heb mijn eigen bank gebeld, zij hebben het aanbod gezien, zakten nog iets onder deze rente en voila alles was zo rond.
Nu houd ik ook wel van alles onder 1 dak :o. Maar ik ben altijd uitstekend geholpen en ze hebben ook goed meegedacht in situaties. Nooit spijt gehad in elk geval.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 01:10

vevina schreef:

Paar hypotheek berekeningstools doen en kijken wat daar uitkomt, dan heb je zoals gezegd al een redelijke indruk van wat zou kunnen. Als je er niet uitkomt of je zit in een heel specifieke situatie schakel dan vooral een adviseur in, daar zijn ze natuurlijk ook voor bedoeld. Als je daar binnenkomt met een ruwe schatting van wat kan en ideeën over wat je zou willen en waar je juist nog advies over wil zit je al snel goed.

Liselot schreef:
Ik zou dan eerst eens een paar basics langslopen
- heb je een vast contract, intentieverklaring of minimaal 3 jaar inkomsten uit werk
- reken je bruto jaarsalaris (of gemiddelde van de laatste 3 jaar als je geen vast contract of intentieverklaring hebt) ongeveer x4 en kijk of dat een bedrag is waar je bij jullie in de regio iets mee kunt

Ik voldeed bijv aan geen van bovenstaande eisen qua inkomen maar heb toch een maatwerk hypotheek kunnen krijgen waar mijn huidige bruto inkomen 100% in mee is gerekend. Verwacht niet dat je adviseur van een 100k hypotheek ineens 500k kan maken maar soms is er echt wel meer mogelijk dan je zou denken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 05:38

Ik heb gewoon mijn eigen bank geraadpleegd. Rabobank, altijd netjes en snel geholpen met 1e hypotheek, erfenis afwikkeling en hypotheek en nu mijn 2e hypotheek.

Dit jaar een luxe woonboerderij met 1 hectare grond gekocht.
Ik heb de bank gebeld en uitgelegd wat de situatie was (grote erfenis plus verkoop eigen woning met bijna 2 ton overwaarde).
Gevraagd in een online gesprek wat ik kon lenen/bieden, de volgende dag bod gedaan en dezelfde week geaccepteerd.

Rabobank heeft de rente van het 1e online gesprek direct vastgezet en gehanteerd.
Binnen 2 weken waren alle stukken ingediend, goedgekeurd en lag de zeer gunstige offerte al op de deurmat.
Incl. Overbruggingshypotheek, want mijn eigen woning moest nog verkocht worden.

Mogelijk gemaakt door het zeer snelle handelen van de adviseur... want de rente steeg toen ineens explosief.
Kosten Rabobank adviseur waren maar 1350 euro.

Vrienden van mij adviseur voor 6000 euro en een hoop gedoe en uiteindelijk ook te duur uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:16

vevina schreef:

wij zijn wel ooit bij de hypotheker geweest, met die boodschap…. :+ Deed hij niet moeilijk over, vond hij eerder sneu voor ons. Ook geen kosten gehad. En hij heeft ons ook nog wegwijs gemaakt in de wereld van startersleningen (die alleen in bepaalde gemeentes worden gegeven, en ook nog onder verschillende voorwaarden, maar wel een hele goede optie kunnen zijn als je niet hoog kunt lenen).

Wel jammer dat ze verder geen uitleg gaven. Snap nog steeds niet hoe het kan, maar een half jaar later konden we ineens anderhalf ton meer lenen, met allebei een summiere salarisverhoging.

wat betreft die basics nalopen, dat zou ik juist niet doen. Dat ligt soms veel gecompliceerder, en daar kunnen ze nou net veel beter in adviseren en mogelijkheden in zien dan wij. Zo had ik voor de lol een bijbaantje genomen naast mijn hoofdbaan voor een paar maanden, waar ik echt 150 euro per maand netto mee verdiende ofzo. Ik deed dat 3 maanden, nooit de intentie gehad dit voor lange tijd te blijven doen, en nooit enige rekening erbij gehouden dat dit meegenomen kon worden in onze hypotheek. Kon dus wel en scheelde echt nog aanzienlijk in het te lenen bedrag.
We hebben daardoor wel enigszins boven ons kunnen geleend, maar zitten nog steeds 10x gunstiger dan in zo ongeveer iedere particuliere mogelijkheid tot huren.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:15

Ik heb ook een financieel adviseur gehad. Die ik al wel kende. Dat scheelt wel in mijn vertrouwen.
Hier wel een Hypotrust hypotheek en er tevreden mee :j