Leuke familie/gezinstradities?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Leuke familie/gezinstradities?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:40

En natuurlijk elke zondag verse kippensoep gemaakt door mijn vader.Er dreven ook altijd kippenlevers en hartjes in.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:42

Ik woon in Brabant, carnavalsland bij uitstek. Ik heb er zelf niks mee dus een paar dagen het huis voor mezelf is lekker. Soort van. Mijn man gaat meestal twee dagen de hort op en slaapt dan bij vrienden.
Sinds de jongste 3 jaar is, ga ik met mijn 2 jongens op carnavalszondag naar een museum. Dan gaan we lekker lunchen en 's avonds thuis is het of MacSnack of zelf lekker hapjes in huis halen. Of het echt traditie blijft, durf ik niet te zeggen. Zolang de jongens geen interesse tonen in carnaval vieren op zondag, zullen we dit blijven doen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:17

Ja, ik heb er weer wat gevonden :D .

- Op vakantie móet papa (minimaal) één keer zwemmen en met zijn hoofd onder water geweest zijn. Uiteraard stond / staat het hele gezin dan foto's te maken en te filmen, want deze momenten zijn net zo hilarisch als uniek :D . (wij zeggen altijd: als hij droog kon douchen, dan deed hij dat). Zelfs nu de kinders niet meer meegaan, willen ze bewijsmateriaal via whatsapp dat het weer gebeurd is.

- De Rode Pan (met 'scheve oren') met Spaanse nasi op het jaarlijkse Sinterklaasfeest van de hele familie. Een jaar of 45 geleden bedachten vrienden van mijn ouders dat zij nasi zouden maken, zodat mijn moeder (die het met zes kinderen al druk genoeg had op de zaterdag voor (of op) 5 december, dan niet hoefde te koken. De nasi smaakte anders dan we gewend waren 'want ja, die had Sinterklaas zelf gemaakt' ! Elk jaar werd hij weer op mysterieuze wijze voor de deur neergezet en was dat een soort startsein voor de kleine kinderen dat de Sint er echt aankwam.
De Rode Pan dreigde enkele jaren geleden naar de kringloop te gaan, maar ik heb hem net op tijd weten te redden en hij wordt dus nog steeds elk jaar gebruikt.

- Jarenlang was de Larense Fietsvierdaagse (tweede week van augustus) een evenement waaraan een groot gedeelte van de familie meedeed. Kamers huren via Vrienden Op De Fiets en elke avond uit eten bij De Witkamp. Sinds corona doet onze tak niet meer mee (mijn ouders werden te oud), maar de jongere tantes en ooms fietsen nog steeds.

- Kermis: mijn moeder vond het zonde van het geld. Om ons te prikkelen het geld daar niet aan uit te geven, kregen we elk jaar twee opties: uitgeven of verdubbelen. Elke kermisdag kregen we vijf gulden en wat je na de kermis overhield werd verdubbeld. De eerste jaren aten we dan één dag paling, totdat dat veel te duur werd. Daarna één keer poffertjes uit de poffertjeskraam.
Laatst bijgewerkt door Gem op 05-04-23 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:36

Met de feestdagen, zondag en als er eetvisite komt dekken we de tafel extra feestelijk met het mooie servies en bestek en een mooi passend tafelkleed en servetten. Kadootjes onder de kerstboom, een kaartje met valentijn, trouwdag en verkeringsdag wordt elk jaar samen gevierd.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:59

- Op verjaardagen mogen onze kinderen zelf kiezen wat we gaan eten en welke (soort) taart ik voor ze maak.
- We eten standaard iedere zaterdag pannenkoeken
- Eind van het jaar/begin nieuwe jaar (net hoe het uitkomt) hebben we een snoepmiddag. Ik regel sinterklaas snoep uit NL en we trekken lootjes. Voor degene op het lootje schrijf je een verhaaltje of gedicht. Afgelopen keer had onze dochter bedacht dat het leuk was om een tekening of schilderij voor die persoon te maken. Dan snoepen we ons misselijk aan alle zoetigheid, lezen de gedichtjes, kijken een film en sluiten af met gehakballetjes en biefstukjes, rauwkost en dipsaus. Wordt altijd erg naar uitgekeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:01

In de herfstvakantie pinda's rijgen voor de vogeltjes. Zo simpel maar een leuke activiteit voor kinderen. Ook bladeren en kastansjes zoeken voor de herfsttafel. Van een kastanje wol en satéprikkers een spinnenweb maken. En tegen de tijd van sinterklaas een melkpakkenstad maken, met lampjes in de huisjes.

Niet echt mega bijzonder maar wel verschrikkelijk leuk als kind.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:11

*Met je verjaardag kiezen wat we gaan eten.
* Met kerst, Pasen met zijn alle ontbijten met warme broodjes en gekookt eitje
* Pasen, paaseieren zoeken
* Sinterklaas schoen zetten, pakjes avond
* Nieuwjaarsdag ontbijten met oliebollen/appelflappen
* Vaak vieren we de verjaardagen groot in het weekend, de ochtend erna ontbijten met gebak.
* Met Halloween naar de Halloween markt in een dorp in de buurt. Dorp is omgetoverd in Halloweenstijl

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:44

Mijn ouders bidden voor het eten, nu ben ik zelf niet gelovig maar vind het heel fijn om een momentje voor het eten te hebben dat iedereen zit, en even een momentje dankbaarheid voordat we eten. Ik doe dat zelf ook nog altijd!