Waterstof

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: Waterstof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:44

Heb jij enig idee om hoeveel afval dat gaat?
Ik heb zelf 2 jaar gewerkt in de energiesector tot deze zomer. Van dat ‘leefomgeving naar de ruk helpen’ is helemaal niets van aan.

Algenbrandstof bestaat al jarenlang, in het middelbaar zo veel jaar geleden zelfs nog eens een werkje over geschreven. Maar het breekt niet door. Simpelweg omdat het niet economisch interessant is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:47

Poekkie schreef:
Ik heb zelf 2 jaar gewerkt in de energiesector tot deze zomer. Van dat ‘leefomgeving naar de ruk helpen’ is helemaal niets van aan.

Algenbrandstof bestaat al jarenlang, in het middelbaar zo veel jaar geleden zelfs nog eens een werkje over geschreven. Maar het breekt niet door. Simpelweg omdat het niet economisch interessant is.

IK ben degene die bepaalt hoe de energietransitie zal verlopen }:)

Het maakt me niet uit wat je wel of niet verzint; welke oplossingen het wel of niet gaan maken; de basis zal bestaan uit elektriciteit en ik werk voor een van de partijen in NL die dat netwerk bouwt, onderhoud en beheert.

Als je dan weet dat we in NL 250.000km netwerk hebben liggen, waarvan 2/3 niet meer voldoet aan de eisen die NU gesteld worden EN dat er binnen nu en tien jaar nog ongeveer datzelfde netwerk erbij gelegd moet worden, dan zouden we in NL dus ongeveer 400.000km LS- en MS-netwerk (tot 20.000V, de rest is, grofweg, voor TenneT) moeten vervangen.

Als je dan weet dat een aannemer per werknemer ongeveer 10mtr kabel per dag kan leggen (dan middel ik alles uit, ook een directie, bijvoorbeeld) als alles mee zit dan zit je dus in de richting van 200.000 manjaren aan werk, enkel en alleen om het netwerk te upgraden naar de huidige standaard.
Neem van mij aan: de huidige standaard zoals die hier voor gerekend is, gaat niet voldoende zijn.....

Heeft iemand nog een blik aannemers voor ons?

Iets wat jarenlang niet interessant was, kan dat wel worden.
Toen ik in de jaren tachtig op school zat, was men er ook van overtuigd dat zonnepanelen alleen voor bijzondere oplossingen zouden zijn. Het zou nooit voldoende capaciteit geven om nuttig te zijn als grootschalig alternatief.

Ik heb hiervoor bij een bouwbedrijf gewerkt waar de PV werd uitgerekend die op nieuw te bouwen huizen moest komen volgens de nul-op-de-meter-wetgeving.
Ik begon daar met panelen van 325Wp en toen ik een jaar later weg ging, rekenden we met panelen van 400Wp. Die panelen hadden nagenoeg dezelfde inkoopprijs, dezelfde afmetingen en waren even zwaar.....

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:53

Dat we steeds meer elektriciteit nodig hebben en dat zonnepanelen daarin deels een plaats zullen hebben betwijfel ik niet hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 13:26

Ik heb even bijgelezen.

Had me nog niet verder verdiept in waterstof dan wat er hier en daar soms wordt geroepen; de toekomst, schoner etc.

Wij hebben nog gas en zijn aan het verbouwen. Wat we uiteindelijk kiezen weten we nog niet 100%. Maar puur omdat hier in de omgeving werd geroepen; we blijven op gas totdat er waterstof door de leidingen heen komt EN ik nu dat artikeltje las incl plaatje dat ik plaatste, was ik gewoon benieuwd.

Wij hebben hier 1 dorp verder een rij windmolens en aan de voorkant komt een heel groot zonnepark te liggen. En daar zijn er hier inmiddels een aantal van.

Maar het kaartje trok mn aandacht, dus puur vandaar dat ik deels ook verbaasd was dat ze dat al gaan aanleggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:28

Ik denk dat 'meer, meer, meer; groei, groei, groei' een groot probleem is.

En dat mensen dit helaas normaal vinden.

En in termen van ecologische voetafdruk, dat mensen daar misschien niet over nadenken, maar 'metterdaad' het heel normaal vinden om zo te leven dat er drie planeten voor nodig zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:44

Poekkie schreef:

Jij hebt het ook over zon en wind. Daarmee help je je leefomgeving naar de kloten, sorry, maar anders kan ik het niet maken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:58

Als we het totale verbruik van energie (generaal) niet minderen komt er een probleempunt. Dat kan niet uitblijven.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:31

Achterom schreef:
Poekkie schreef:

Jij hebt het ook over zon en wind. Daarmee help je je leefomgeving naar de kloten, sorry, maar anders kan ik het niet maken.

En wat is jou oplossing dan? Het verstoort altijd op 1 of andere manier, maar zon/wind/kern ga ik toch wel als minder verstorend verkiezen dan de huidige gascentrales bvb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:52

Poekkie schreef:
Achterom schreef:

En wat is jou oplossing dan? Het verstoort altijd op 1 of andere manier, maar zon/wind/kern ga ik toch wel als minder verstorend verkiezen dan de huidige gascentrales bvb.

Hoeveel gascentrales heb jij gebouwd?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:05

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:08

Achterom schreef:

Met zonnepanelen doe je dat juist niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:11

Poekkie schreef:
Als je daarmee bedoelt dat je wil weten hoeveel gascentrales er momenteel in Belgie zijn, dan kan je dat hier terugvinden: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... s_in_België

If not ontgaat de relevantie van de vraag mij volledig.

Dat je duidelijk niet echt een idee hebt hoe een gascentrale werkt en welke, nuttige, funktie ze zullen houden, ongeacht welke kant de energietransitie op gaat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:18

Nuttige functie? Ja tonnen en tonnen CO2 de lucht in sturen. Wat ik daar positief aan moet vinden weet ik echt niet.

Dat ze snel kunnen opstarten en piekloads kunnen compenseren tegen de luttele kost van ons klimaat nog meer om zeep te helpen is een heel respectabele functie ja. Not.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:45

Poekkie schreef:
Nuttige functie? Ja tonnen en tonnen CO2 de lucht in sturen. Wat ik daar positief aan moet vinden weet ik echt niet.

Dat ze snel kunnen opstarten en piekloads kunnen compenseren tegen de luttele kost van ons klimaat nog meer om zeep te helpen is een heel respectabele functie ja. Not.

Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen. Juist die draaiende massa zorgt voor een stabiel net. Bedenk dat als er geen netspanning is, jouw zonnepanelen het niet meer doen! Sterker nog, dat mogen ze niet eens! Iets met Europese wetgeving en veiligheid.

Die generator weegt een slordige 40 - 60 ton, afhankelijk van het type. Als die een kortsluiting voor z'n kiezen krijgt, dan kreunt en steunt ie eens flink maar draait wel gewoon door. Met een beetje mazzel gaat de beveiliging er niet uit (vertraging rond 5sec) en blijft de eenheid gewoon in bedrijf en dus de spanning op het net.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je heel verbaast opkijkt als je naast de generator staat op het moment dat ie een kortsluiting voor z'n kiezen krijgt. Je mist echt niet dat het gebeurt.

Maar waar elektronica (jouw PV, windmolens) vrijwel direct afschakelen omdat de elektronica die kortsluitstromen helemaal niet kan handelen en dus kapot gaat (dure reparatie en veel tijd om uit te voeren) blijf de generator in de centrale gewoon door draaien. Zo'n generator kun je straffeloos 200 - 300% overbelasten (niet te lang, daarom die 5sec vertraging) zonder dat er direct schade ontstaat.

Tot slot: een STEG-eenheid draait op alles wat wil branden en geen vaste stof is. Kwestie van de juiste set schoepen in de gasturbine.
Dus waar ze nu nog aardgas stoken in een STEG-eenheid, kun je daar vrijwel straffeloos waterstof in stoken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 19:51

ikke schreef:
Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen.

... mag ik een kleine vertaling?

Citaat:
Maar waar elektronica (jouw PV, windmolens) vrijwel direct afschakelen omdat de elektronica die kortsluitstromen helemaal niet kan handelen en dus kapot gaat (dure reparatie en veel tijd om uit te voeren) blijf de generator in de centrale gewoon door draaien.

Knap van de generator, verder is de les 'veroorzaak geen kortsluiting'.
(Er is wel over nagedacht 'wat te doen als kortsluiting'.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:04

ikke schreef:
Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen. Juist die draaiende massa zorgt voor een stabiel net. Bedenk dat als er geen netspanning is, jouw zonnepanelen het niet meer doen! Sterker nog, dat mogen ze niet eens! Iets met Europese wetgeving en veiligheid.

Het is het denken in een oud systeem, namelijk dat van een gecentraliseerd elektriciteitsnet. En ja, het is op zich wel logisch dat gascentrales het beste passen bij het netwerk dat gemaakt is om te werken op de mogelijkheden en nadelen van gascentrales.

Betekent niet dat het ook zo moet blijven. Dat heeft ons nog het meest gehinderd in de afgelopen jaren zou ik zeggen: dat men alleen maar kan bedenken hoe je dingen precies hetzelfde houdt, om vervolgens te constateren dat nieuwe oplossingen altijd tekort schieten in 'exact hetzelfde zijn.'

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:15

Janneke2 schreef:
ikke schreef:
Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen.

... mag ik een kleine vertaling?

Die draaiende generator stopt niet. Maakt niet uit wat er gebeurt, die generator draait nog minimaal 5 minuten door. Daarna kun je die generator op de schroothoop gooien, maar dat terzijde.
Wil je die generator veilig stil zetten, kost dat minimaal 15 - 20 minuten.
Maar tevens, zoals ik al schreef, kun je zo'n generator straffeloos overbelasten.
De electronica in de gemiddelde PV-installatie kan hooguit 5 - 10% meer belasting hebben dan waarvoor die ontworpen is. Daarna is de elektronica kapot en kun je die weg gooien.

De combi van die toch wel doordraaiende generator in een centrale met het gegeven dat je die korte tijd straffeloos kunt overbelasten tot 2 a 3 keer de nominale stroom maakt zo'n generator tot een onvervangbare schakel in je netzekerheid.

Kun je rekenen? Vermogen is spanning x stroom
Het vermogen van een beetje generator in een STEG-eenheid is zo'n 200MVA. Bij een spanning van zo'n 11.000 Volt levert die generator een stroom van zo'n 18.000 Ampère.

Die generator kan korte tijd zo'n drie keer die stroom leveren, dat is een slordige 55.000 Ampère!
De meelezende techneuten zullen nu terecht opmerken dat de spanning in elkaar zal zakken en dat klopt ook. Dat kun je thuis zien als je lamp eens knippert. Ga er dan maar vanuit dat er ergens in het net iets even mis ging, de spanning in elkaar gezakt is maar ook weer terug kwam omdat die 40 ton massa wel gewoon door bleef draaien _/-\o_

Janneke2 schreef:
ikke schreef:
Maar waar elektronica (jouw PV, windmolens) vrijwel direct afschakelen omdat de elektronica die kortsluitstromen helemaal niet kan handelen en dus kapot gaat (dure reparatie en veel tijd om uit te voeren) blijf de generator in de centrale gewoon door draaien.

Knap van de generator, verder is de les 'veroorzaak geen kortsluiting'.
(Er is wel over nagedacht 'wat te doen als kortsluiting'.)

Yep, maar dat heb je nu eenmaal niet altijd in de hand:
https://www.parool.nl/nieuws/brand-in-s ... gle.com%2F

Hier kroop Noord Holland door het oog van de naald. Met een beetje meer pech had gewoon heel Noord Holland zonder spanning gezeten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:23

Shadow0 schreef:
ikke schreef:

Het is het denken in een oud systeem, namelijk dat van een gecentraliseerd elektriciteitsnet. En ja, het is op zich wel logisch dat gascentrales het beste passen bij het netwerk dat gemaakt is om te werken op de mogelijkheden en nadelen van gascentrales.

Betekent niet dat het ook zo moet blijven. Dat heeft ons nog het meest gehinderd in de afgelopen jaren zou ik zeggen: dat men alleen maar kan bedenken hoe je dingen precies hetzelfde houdt, om vervolgens te constateren dat nieuwe oplossingen altijd tekort schieten in 'exact hetzelfde zijn.'

Nee, in tegendeel.

Gascentrales (STEG-eenheden https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom-_en_gascentrale) zijn bij uitstek geschikt om te regelen over een groot bereik, tussen 30 - 100% van het beschikbare vermogen.

Wanneer je dus een decentraal net hebt met PV, wind, STEG-centrales en nog een handvol energie producerende EN absorberende eenheden je een veel stabieler net krijgt.
De eerste pieken scheer je lokaal met een accu in je kruipruimte en naast je trafohuisje in de wijk. De tweede piek kun je scheren met met, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend, regelbare eenheden waarmee opslaanbare energiedragers (zoals waterstof) gemaakt worden en redt je het dan nog steeds niet, dan heeft die STEG-centrale dat aan zien komen en heeft de regeling in gegrepen om de stabiliteit te garanderen.

Niet alles uit "het oude principe" is onbruikbaar in andere situaties.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:31

Shadow0 schreef:
ikke schreef:

Dan vergeet je dat onze electrische apparaten gemaakt zijn om te werken op dat oude stroomnet. En dat dat stroomnet stabiel moet zijn binnen een heel smalle bandbreedte. Onvoorspelbare toevoer als wind en zon is niet geschikt als baseload aka de fundering van het stroomnet die er voor zorgt dat er uberhaupt een stroomnet is.
Tenzij je wil gaan accepteren dat je stroomnet een stuk(je) onbetrouwbaarder wordt en er dus zo een aantal dagdelen per jaar geen stroom is/kan zijn, dan kan er wel afgeschakeld worden via geplande rolling blackouts. Echter, dat vraagt veel veerkracht van particulieren en bedrijven en die zijn daar nu niet op ingesteld.
Correctie : als het hele stroomnet er uit klapt kan je met zon en wind (nu) geen zgn blackstart uitvoeren om je fundering weer draaiende te krijgen. aka permanent licht uit.

Ja je kan kleinere netten gaan maken, met bijbehorende hogere kosten en nog wat problemen qua wie mag hoeveel gebruiken en waar laat je de extra onderdelen, etc.

En dan ook nog zoals iemand al aangaf, zolang de focus ligt op u vraagt wij draaien, zal het met duurzaam niet lukken. Daar is niet genoeg plek voor ivm alle zonnepanelen, windmolens, enz. samen met wat er verder essentieel is en ruimte moet hebben (en dan nog de grondstoffen er voor). Vraag zal fors naar beneden moeten, en we zullen beter tegen storingen moeten kunnen. Batterijen in dit kader kan je op stroomnet schaal vergeten, en per huishouden eigenlijk ook gezien de aantallen waar we dan over praten.

Keihard, maar ik geloof eerder de pessimisten die stellen dat hetzij door de eigenschappen hetzij door de energiekosten, hetzij door de schaarse grondstoffen we qua energie een grote stap terug zullen moeten zetten willen we de basis behouden. En alle blabla over besparen ten spijt is dat niet iets wat duidelijk in die boodschap zit.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:35

Ik zal zelf als ik jou was er voor zorgen dat je flexibel bent.
Hier heb ik een hybride warmte pomp systeem met een cv ketel. Dit heeft voor mij het voordeel dat ik zelf aan de knoppen kan draaien hoe ik mijn huis verwarm. Zo is het rendement van mijn warmtepomp minder goed wanneer het buiten vriest, die paar dagen dat het vriest verwarm ik op gast omdat goedkoper voor mij is.

En volgend jaar krijgen we een energie plafon met 1200m3 goedkoop gas. Je snapt wel dat ik volgend jaar waarschijnlijk de warmte pomp minder vaak aanzet en meer op gas ga stoken.

Ook hoorde ik iets van waterstof gas bij meningen met de aardgas.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 20:40

@tamary,
Ik verwacht hierdoor wel in korte termijn een verplichting wordt dat de laadpalen van elektrische auto's worden aangestuurd door middel van hoeveelheid beschikbare stroom. Het is ook niet voor niks dat je de meeste auto's niet rechtstreeks kunt laden van uit een gewone stekker en het laden van een elektrische accu kan gerust wel wat fluctueren tijdens het laten en zo het net meer ontzien van fluctuaties.
Eventueel dat we ook nog gaan naar dynamische elektrieschetijd tarief waarbij men zelf de keuze kan maken op wat voor manier men zijn auto oplaad.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:20

Maar Ikke, eigelijk wil je gewoon een verbrandingsmotor met turbine houden en boeit het je niet of je er gas in verbrandt of niet? (Overigens zou je ook een basisnetspanning met kern kunnen houden al heeft dat een tragere responstijd en is niet geschikt voor pieken).

De vraag blijft dan nog steeds hetzelfde: hoe kom je aan hetgene je wil verbranden? Gas lijkt mij geen oplossing, daar doen we heel ons klimaat mee naar de zak. Waterstof kan je verbranden, maar hoe ben je aan alle energie gekomen om waterstof te maken? De hoeveelheden die nodig zijn voor een baseline op het net te houden haal je niet met stroomoverschotten hier en daar. Algen idem.

Overigens ben ik het wel eens dat je met zon en wind alleen niet alles gaat oplossen en dat je die baseline wel nodig hebt. Al gaat mijn voorkeur dus uit naar een andere basisbron (kern).

Verder ga ik mee met de mensen die zeggen dat we een ‘meer, meer, meer!’ Mentaliteit op vlak van energie niet gaan kunnen blijven volhouden. ‘T zal van ons allemaal een inspanning vragen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 22:38

Poekkie schreef:
Maar Ikke, eigelijk wil je gewoon een verbrandingsmotor met turbine houden en boeit het je niet of je er gas in verbrandt of niet? (Overigens zou je ook een basisnetspanning met kern kunnen houden al heeft dat een tragere responstijd en is niet geschikt voor pieken).

De vraag blijft dan nog steeds hetzelfde: hoe kom je aan hetgene je wil verbranden? Gas lijkt mij geen oplossing, daar doen we heel ons klimaat mee naar de zak. Waterstof kan je verbranden, maar hoe ben je aan alle energie gekomen om waterstof te maken? De hoeveelheden die nodig zijn voor een baseline op het net te houden haal je niet met stroomoverschotten hier en daar. Algen idem.

Overigens ben ik het wel eens dat je met zon en wind alleen niet alles gaat oplossen en dat je die baseline wel nodig hebt. Al gaat mijn voorkeur dus uit naar een andere basisbron (kern).

Verder ga ik mee met de mensen die zeggen dat we een ‘meer, meer, meer!’ Mentaliteit op vlak van energie niet gaan kunnen blijven volhouden. ‘T zal van ons allemaal een inspanning vragen.

Moet je even vragen aan de jongens op Eemshaven https://group.vattenfall.com/nl/newsroo ... um-aan-rwe

Laat ik het heel duidelijk stellen, wellicht begrijp je het dan: Bottomline gaat de energietransitie maar om een, heel simpel, ding: geen fossiele energiedragers meer gebruiken. Precies zoals Vattenvall dat in z'n reclames benoemd. Het is niet moeilijker dan dat maar wat daar allemaal precies bij komt kijken, geloof me, daar heeft helemaal niemand ook maar bij benadering beeld bij!

Ik pretendeer dus ook niet dat ik die wel in beeld heb maar door mijn werk als elektrical engineer, zowel voor Vattenvall als nu voor de netbeheerders, durf ik wel te stellen dat ik een vrij aardig beeld heb van de impact die dit allemaal heeft en waar nu al de problemen zijn terwijl we nog lang niet alles in beeld hebben.