Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Poekkie schreef:Heb jij enig idee om hoeveel afval dat gaat?
Ik heb zelf 2 jaar gewerkt in de energiesector tot deze zomer. Van dat ‘leefomgeving naar de ruk helpen’ is helemaal niets van aan.
Algenbrandstof bestaat al jarenlang, in het middelbaar zo veel jaar geleden zelfs nog eens een werkje over geschreven. Maar het breekt niet door. Simpelweg omdat het niet economisch interessant is.
Poekkie schreef:Heb jij enig idee om hoeveel afval dat gaat?
Ik heb zelf 2 jaar gewerkt in de energiesector tot deze zomer. Van dat ‘leefomgeving naar de ruk helpen’ is helemaal niets van aan.
Algenbrandstof bestaat al jarenlang, in het middelbaar zo veel jaar geleden zelfs nog eens een werkje over geschreven. Maar het breekt niet door. Simpelweg omdat het niet economisch interessant is.
Achterom schreef:Poekkie schreef:Heb jij enig idee om hoeveel afval dat gaat?
Jij hebt het ook over zon en wind. Daarmee help je je leefomgeving naar de kloten, sorry, maar anders kan ik het niet maken.
Poekkie schreef:Achterom schreef:Jij hebt het ook over zon en wind. Daarmee help je je leefomgeving naar de kloten, sorry, maar anders kan ik het niet maken.
En wat is jou oplossing dan? Het verstoort altijd op 1 of andere manier, maar zon/wind/kern ga ik toch wel als minder verstorend verkiezen dan de huidige gascentrales bvb.
Poekkie schreef:Als je daarmee bedoelt dat je wil weten hoeveel gascentrales er momenteel in Belgie zijn, dan kan je dat hier terugvinden: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... s_in_België
If not ontgaat de relevantie van de vraag mij volledig.
Poekkie schreef:Nuttige functie? Ja tonnen en tonnen CO2 de lucht in sturen. Wat ik daar positief aan moet vinden weet ik echt niet.
Dat ze snel kunnen opstarten en piekloads kunnen compenseren tegen de luttele kost van ons klimaat nog meer om zeep te helpen is een heel respectabele functie ja. Not.
ikke schreef:Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen.
Citaat:Maar waar elektronica (jouw PV, windmolens) vrijwel direct afschakelen omdat de elektronica die kortsluitstromen helemaal niet kan handelen en dus kapot gaat (dure reparatie en veel tijd om uit te voeren) blijf de generator in de centrale gewoon door draaien.
ikke schreef:Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen. Juist die draaiende massa zorgt voor een stabiel net. Bedenk dat als er geen netspanning is, jouw zonnepanelen het niet meer doen! Sterker nog, dat mogen ze niet eens! Iets met Europese wetgeving en veiligheid.
Janneke2 schreef:ikke schreef:Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen.
... mag ik een kleine vertaling?
Janneke2 schreef:ikke schreef:Maar waar elektronica (jouw PV, windmolens) vrijwel direct afschakelen omdat de elektronica die kortsluitstromen helemaal niet kan handelen en dus kapot gaat (dure reparatie en veel tijd om uit te voeren) blijf de generator in de centrale gewoon door draaien.
Knap van de generator, verder is de les 'veroorzaak geen kortsluiting'.
(Er is wel over nagedacht 'wat te doen als kortsluiting'.)
Shadow0 schreef:ikke schreef:Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen. Juist die draaiende massa zorgt voor een stabiel net. Bedenk dat als er geen netspanning is, jouw zonnepanelen het niet meer doen! Sterker nog, dat mogen ze niet eens! Iets met Europese wetgeving en veiligheid.
Het is het denken in een oud systeem, namelijk dat van een gecentraliseerd elektriciteitsnet. En ja, het is op zich wel logisch dat gascentrales het beste passen bij het netwerk dat gemaakt is om te werken op de mogelijkheden en nadelen van gascentrales.
Betekent niet dat het ook zo moet blijven. Dat heeft ons nog het meest gehinderd in de afgelopen jaren zou ik zeggen: dat men alleen maar kan bedenken hoe je dingen precies hetzelfde houdt, om vervolgens te constateren dat nieuwe oplossingen altijd tekort schieten in 'exact hetzelfde zijn.'
Shadow0 schreef:ikke schreef:Om te beginnen bij de basics: elektronica zal nooit de positieve invloed van draaiende massa kunnen vervangen. Juist die draaiende massa zorgt voor een stabiel net. Bedenk dat als er geen netspanning is, jouw zonnepanelen het niet meer doen! Sterker nog, dat mogen ze niet eens! Iets met Europese wetgeving en veiligheid.
Het is het denken in een oud systeem, namelijk dat van een gecentraliseerd elektriciteitsnet. En ja, het is op zich wel logisch dat gascentrales het beste passen bij het netwerk dat gemaakt is om te werken op de mogelijkheden en nadelen van gascentrales.
Betekent niet dat het ook zo moet blijven. Dat heeft ons nog het meest gehinderd in de afgelopen jaren zou ik zeggen: dat men alleen maar kan bedenken hoe je dingen precies hetzelfde houdt, om vervolgens te constateren dat nieuwe oplossingen altijd tekort schieten in 'exact hetzelfde zijn.'
Poekkie schreef:Maar Ikke, eigelijk wil je gewoon een verbrandingsmotor met turbine houden en boeit het je niet of je er gas in verbrandt of niet? (Overigens zou je ook een basisnetspanning met kern kunnen houden al heeft dat een tragere responstijd en is niet geschikt voor pieken).
De vraag blijft dan nog steeds hetzelfde: hoe kom je aan hetgene je wil verbranden? Gas lijkt mij geen oplossing, daar doen we heel ons klimaat mee naar de zak. Waterstof kan je verbranden, maar hoe ben je aan alle energie gekomen om waterstof te maken? De hoeveelheden die nodig zijn voor een baseline op het net te houden haal je niet met stroomoverschotten hier en daar. Algen idem.
Overigens ben ik het wel eens dat je met zon en wind alleen niet alles gaat oplossen en dat je die baseline wel nodig hebt. Al gaat mijn voorkeur dus uit naar een andere basisbron (kern).
Verder ga ik mee met de mensen die zeggen dat we een ‘meer, meer, meer!’ Mentaliteit op vlak van energie niet gaan kunnen blijven volhouden. ‘T zal van ons allemaal een inspanning vragen.