Hokjes denken - doe jij dat ook?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Hokjes denken - doe jij dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:06

Het is nieuw voor mij dat mensen in hokjes worden geplaatst vanwege de auto waar ze in rijden. Ik heb zelf alleen een gewone fiets. Dus geen ervaringsdeskundige op autogebied.Ik ken wel iemand die een antieke auto heeft, zoeen als ze in Cuba mee rondrijden.En daar is hij stapeldol op.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:07

Sky_As schreef:
Captain schreef:
Ik heb er 2.
Mensen die goed kunnen autorijden en mensen die gelijk hun auto moeten inleveren en gaan fietsen.

Dus ja.. :')

en in welke categorie vallen de meeste vrouwen? :D :')

Die altijd iets anders zitten te doen. Eten, opmaken, app-en...
Meest bizarre was een keer 's nachts op de A2 van Utrecht naar A'dam op de middelste baan met krap 100 en alle binnenverlichting aan. Twee meiden voorin, beiden telefoon op schoot, spiegeltje erbij en met make-up aan het smeren... Je mag daar 's nacht 130 en ze werden dus links én rechts ingehaald.

De auto's met een kapotte lamp zijn meestal vrouwen of personen die hun rijbewijs buiten de EU hebben behaald.

Petjes (vooral te vinden in Golfjes en gelijkende formaat auto's) zijn de snuivers, blowers en/of helium gebruikers.

Mannen in Citroëns vinden dat zij de aller(b/n)este bestuurders zijn.

Mannen in auto's van ruim een ton euro vinden dat ze de allerbeste autobeheersing hebben.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:14

_Denise_ schreef:
fransje23 schreef:
Ik herken Duitser op de weg vaak aan het feit dat ze je wel laten invoegen, afstand houden en de voorrangsregels goed kennen :j

Ik herken ze als middenbaanplakkers die daar exact de maximale snelheid rijden.

Ik ook :')

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:29

anjali schreef:
Het is nieuw voor mij dat mensen in hokjes worden geplaatst vanwege de auto waar ze in rijden. Ik heb zelf alleen een gewone fiets. Dus geen ervaringsdeskundige op autogebied.Ik ken wel iemand die een antieke auto heeft, zoeen als ze in Cuba mee rondrijden.En daar is hij stapeldol op.

Volgens mij gebeurd het echt. Weet niet in wat voor een hokje de Swift past maar andere weggebruikers reageren feller op me als ik in mijn Swiftje rijd dan als ik in een Ignis rijd.

Ik denk dat hokjes denken mensen een vorm van rust geeft. In plaats van de uniekheid van elk individu moeten bepalen heb je een grove scheiding van wie waar past. Zelf heb ik altijd een eerste indruk van mensen maar ik wil juist graag die diepere laagjes ontdekken.

Moet zeggen dat ik nog wel is in het hokje “gesloten persoonlijkheid” ben geplaatst en daar pas ik totaal niet in. Het enige wat ik doe is een stapje terug om mensen niet te overladen met TMI.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:24

kiki1976 schreef:
Doen we dat niet allemaal wel eens, al dan niet onbewust?

Laatst in de winkel een dame die nogal tekeer ging om iets in een winkel tegen een medewerkster. Geen idee waar het over ging, maar puur hoe ze praatte (lees schreeuwde).
Tja die plaatste ik ook gelijk in een hokje, want dacht "ga je lekker tokkie".

Jawel. Dat is de enige manier voor onze hersenen om de wereld rondom ons verwerkbaar te maken. :) Iedereen die zegt niet in hokjes te denken is zich er dus simpelweg niet bewust van. De wereld is groot en druk en om alle prikkels te verwerken gebruiken je hersenen categorieën (of hokjes) waaraan ze eigenschappen linken die vaak voor gekomen zijn (een soort algoritme dus). Gemiddeld krijgen onze zintuigen zo'n 11 miljoen prikkels per seconde binnen en die gaan allemaal naar de hersenen die dan moeten bepalen wat belangrijk is en wat niet. Hoe ze dat doen zijn verschillende manieren voor maar wat wel al geweten is, is dat wanneer iets "opgeslagen" wordt het in categorieën onder gebracht wordt. Daarom helpt het met studeren om nieuwe informatie te linken aan iets dat al goed in je geheugen zit.

Met dat algoritme/die categorieën behoeden ze jou/zichzelf voor potentieel gevaar en zorgen ze voor de instinctieve reactie van bv te bukken/dekking te zoeken bij een harde knal of om weg te rennen van een slang. Datzelfde doen we ook met mensen gebaseerd op de info die we doorheen ons leven gekregen hebben. Zwaar racistische mensen zijn veelal vooral heel erg bang bv. (Angst is een slechte raadgever maar een verdomd goede motivator) Dat algoritme zit natuurlijk niet altijd juist. Maar hersenen doen aan "better safe than sorry".

Dus ja, ook ik denk in hokjes. :+ Ik probeer open minded te zijn in die zin dat ik me er bewust van ben en dat ik mezelf probeer voor te houden dat 1 vogel nog geen zomer maakt maar soms ontglipt het je ook gewoon.

Aan de hand van de manier van rijden pik ik de Duitser en de NL'er er uit zonder de platen gezien te hebben. :+ We leren in theorie dezelfde dingen maar in praktijk lijkt het toch dat die landen op een geheel andere manier leren rijden. := en ik twijfel er niet aan dat in andere landen de Belgen er ook uit gepikt worden.

Hier zitten veel kroaten en oekraïners op de weg. Die pik je er ook zo uit aan de hand van hun rijden zonder de plaat te kunnen zien. Dat hoeft niet perse negatief te zijn, je herkend gewoon de verschillende rijstijlen als je ze vaak genoeg ziet. En die rijstijlen zijn natuurlijk afhankelijk van waar je leert rijden. Iemand die in Brussel leert rijden, rijdt ook heel anders dan iemand die aan de kust leert rijden. Ik merk het zelfs wanneer ik mijn eigen "dorp" in rijd. Ik heb echt geen platen nodig om te weten dat ik aan gekomen ben. Zodra ik de manier van rijden zie weet ik waar ik ben zelfs als je elke andere manier van herkennen onmogelijk zou maken voor me. :')

Ik weet dat we de grens met NL passeren als de auto ineens een stuk minder lawaai maakt. _O- Dat zijn allemaal "hokjes" die niet perse negatief zijn maar het zijn wel hokjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:41

anjali schreef:

Het valt ook echt reuze mee.

Ik rij van Groningen naar Ermelo op en neer en zie werkelijk allerlei auto's en type chauffeurs van alles doen, fouten maken, jagen of langzaam rijden.

Voorheen reed ik altijd Almere-Amsterdam en naar klanten zowel regio Gooi gewerkt, regio Veluwe en het Noorden.

En natuurlijk denk ik weleens als ik achter een langzame Porsche kom te rijden, joh, je kan veel harder, maar heel veel mensen willen niet gejaagd rijden.

Ik vind juist dat de afgelopen tijd veel mensen best rustig rijden, dus denk toch aan het brandstof vebruik en de prijzen denken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:47

superpony schreef:
anjali schreef:

Het valt ook echt reuze mee.

Ik rij van Groningen naar Ermelo op en neer en zie werkelijk allerlei auto's en type chauffeurs van alles doen, fouten maken, jagen of langzaam rijden.

Voorheen reed ik altijd Almere-Amsterdam en naar klanten zowel regio Gooi gewerkt, regio Veluwe en het Noorden.

En natuurlijk denk ik weleens als ik achter een langzame Porsche kom te rijden, joh, je kan veel harder, maar heel veel mensen willen niet gejaagd rijden.

Ik vind juist dat de afgelopen tijd veel mensen best rustig rijden, dus denk toch aan het brandstof vebruik en de prijzen denken.

Dit is offtopic maar dat rustig rijden momenteel kan wel komen vanwege de felle laagstaande zon.Ik heb daar (op de fiets) erg veel last van want die zon verblindt zo dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:04

Volgens mij is er een mooie neutrale term voor 'hokjesdenken', namelijk: je mensenkennis oefenen/ontwikkelen.
Je zult toch een soort referentiekader moeten verzamelen in je hoofd wil je ooit een beetje mensenkennis krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:49

Niobe schreef:
_Denise_ schreef:

Ik herken ze als middenbaanplakkers die daar exact de maximale snelheid rijden.

Same. En ik haal ze rechts in :o.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:50

_San87_ schreef:
Niobe schreef:

Ik haal ze links in maar ga dan heel demonstratief weer helemaal naar rechts :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:58

Niobe schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben lui, en doe iets dat niet mag ;(.

Rara welke auto rijd ik.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:14

_San87_ schreef:
Niobe schreef:

Rara welke auto rijd ik.

Een dikke BMW? :D

p.s. ik geef je gelijk hoor

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:33

Niobe schreef:
_San87_ schreef:

Rara welke auto rijd ik.

Een dikke BMW? :D

p.s. ik geef je gelijk hoor

Oh god nee :)).

Ik moet dagelijks over de Tacitusbrug (A50 richting Nijmegen), daar is het orde van de dag. Alles rijdt op de twee linker rijstroken, ik haal alles rechts in op de rechter rijstrook. Ik snap niet waarom alles links rijdt :'). Na de brug is nog een km de tijd om van stroken te wisselen voor de splitsing.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:49

Ik baal er soms van dat mensen me in een hokje plaatsen. Ik ben blind en hoor achteraf wel eens dat mensen denken dat ik m’n hele leven op de bank zit en alleen maar blinde vrienden heb. Daardoor stappen mensen dan denk ik minder snel op me af en dat vind ik jammer omdat ik zelf ook niet snel op mensen af kan stappen. Als ze dan ontdekken dat ik paarden heb, aan de uni studeer, bij een studentenvereniging zit en heel sociaal ben, vinden ze het ineens een stuk makkelijker. En buiten wat paardenmensen heb ik geen blinde vrienden :) Maar goed, ik maak het mensen ook niet heel makkelijk om me in een hokje te stoppen: blind en actief op insta, christelijk en lesbisch, dressuurmiep met touwhalster en carrot stick :')

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:55

Nynkex01 schreef:
Ik baal er soms van dat mensen me in een hokje plaatsen. Ik ben blind en hoor achteraf wel eens dat mensen denken dat ik m’n hele leven op de bank zit en alleen maar blinde vrienden heb. Daardoor stappen mensen dan denk ik minder snel op me af en dat vind ik jammer omdat ik zelf ook niet snel op mensen af kan stappen. Als ze dan ontdekken dat ik paarden heb, aan de uni studeer, bij een studentenvereniging zit en heel sociaal ben, vinden ze het ineens een stuk makkelijker. En buiten wat paardenmensen heb ik geen blinde vrienden :) Maar goed, ik maak het mensen ook niet heel makkelijk om me in een hokje te stoppen: blind en actief op insta, christelijk en lesbisch, dressuurmiep met touwhalster en carrot stick :')

Wat vervelend dat mensen dat zo denken. Ik ben wel heel benieuwd hoe je op bokt je weg vindt en hoe je de juiste smileys vindt. :) pure nieuwsgierigheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:33

Renee schreef:
Volgens mij gebeurd het echt. Weet niet in wat voor een hokje de Swift past maar andere weggebruikers reageren feller op me als ik in mijn Swiftje rijd dan als ik in een Ignis rijd.

Een 'swiftje' bracht ooit grote ellende op Koninginnedag...

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:13

Nynkex01 schreef:

Van de laatste paar regels van je post ging ik grijnzen en begon in mijzelf te lachen. Want dacht alleen daarom zou je al moeten zorgen dat je niet in een hokje past.

Het is mooi dat je volop in het leven staat. En ook dat je jezelf niet beperkt in hoe je naar dingen kijkt en niks uitsluit.

Wat je schrijft dat je baalt dat mensen je in een hokje stoppen. Dat herken ik wel.

Bij mij zijn mijn beperkingen niet duidelijk zichtbaar. Tenzij toename klachten. Staan en langer zitten is een probleem .
Dus ik probeer zo veel mogelijk te bewegen en anders ben ik aan het liggen thuis. Maak gebruik van stok en heel af en toe nog de rolstoel

Maar het is echt heel opmerkelijk de hokjes; die duidelijk worden bij veelal ongevraagde en vast goed bedoelde opmerkingen. Vaak gekoppeld aan stok of rolstoel.

Met de rolstoel
wat wil ze drinken?
Wat heeft ze?
Kassa medewerker geeft wisselgeld aan vriend die achter mij staat
In het OV verontwaardigde mensen als je zelf je stoel in en uit stapt

Met stok;
Nou beterschap!
Duurt dat nog lang?
Aan welk been heb je pijn?

Op basis van uiterlijk en activiteiten;
Maar je ziet er goed uit
Je rijd wel paard
Je staat wel te dansen ( met stok)

En ook het omgekeerde familiefeestje met activiteiten die ik niet mee kan doen

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:08

Svadilfari1 schreef:
Van de laatste paar regels van je post ging ik grijnzen en begon in mijzelf te lachen. Want dacht alleen daarom zou je al moeten zorgen dat je niet in een hokje past.

Het is mooi dat je volop in het leven staat. En ook dat je jezelf niet beperkt in hoe je naar dingen kijkt en niks uitsluit.

Wat je schrijft dat je baalt dat mensen je in een hokje stoppen. Dat herken ik wel.

Bij mij zijn mijn beperkingen niet duidelijk zichtbaar. Tenzij toename klachten. Staan en langer zitten is een probleem .
Dus ik probeer zo veel mogelijk te bewegen en anders ben ik aan het liggen thuis. Maak gebruik van stok en heel af en toe nog de rolstoel

Maar het is echt heel opmerkelijk de hokjes; die duidelijk worden bij veelal ongevraagde en vast goed bedoelde opmerkingen. Vaak gekoppeld aan stok of rolstoel.

Met de rolstoel
wat wil ze drinken?
Wat heeft ze?

Met stok;
Nou beterschap!
Duurt dat nog lang?

Maar je ziet er goed uit
Je rijd wel paard

Wauw, dat vind ik echt schokkend. Zijn mensen nog steeds zo piep-piep-piep?

Het is al waardeloos genoeg dat je afhankelijk bent van die hulpmiddelen, dat mensen dan ook nog eens gaan doen alsof je mentaal achtergesteld bent bijvoorbeeld lijkt me verschrikkelijk. Ik hoop dat jij - en je vriend - er in elk geval wel grapjes over maken en mensen te 'kakken' zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 01:09

herr_balou schreef:
Svadilfari1 schreef:

Met de rolstoel
wat wil ze drinken?
Wat heeft ze?

Met stok;
Nou beterschap!
Duurt dat nog lang?

Maar je ziet er goed uit
Je rijd wel paard

Het is al waardeloos genoeg dat je afhankelijk bent van die hulpmiddelen, dat mensen dan ook nog eens gaan doen alsof je mentaal achtergesteld bent bijvoorbeeld lijkt me verschrikkelijk. Ik hoop dat jij - en je vriend - er in elk geval wel grapjes over maken en mensen te 'kakken' zetten.

Jep. Ik werd op een parking aan gesproken op mijn parkeerkaart door een oudere man dat ik geen recht had op die kaart want ik was nog veel te jong en gezond. Hij zou het verslag van mijn laatste scan eens moeten zien. :x

Ik gebruik de kaart alleen als ik echt veel last heb. Op goede dagen laat ik de plaatsen open (of als er een gewone plek dichtbij is op slechte dagen ook) maar er zijn dagen dat ik echt niet kan. Dan heb ik ook altijd iemand mee om te helpen… Als ik gezond was en fit zou ik echt niet aan mijn moeder/man/vrienden vragen of ze mee boodschappen willen gaan doen omdat ik te zwak ben/veel pijn heb :\

Mensen kunnen echt erg onbeschoft zijn. Gelukkig ook heel veel lieve mensen zoals kassiers die me nu kennen en die weten dat ik moeite heb met intasten/in een zak steken en me tijd geven of het voor me er in steken terwijl ze scannen. :+:

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 02:05

Als ik ga shoppen en ga afrekenen kijkt de kassa medewerker ook vaak de vriendin aan waar ik mee ben, super irritant!
En: mag zij ook een snoepje? Komt mij ook niet onbekend voor nee. Gebeurt trouwens ook vaak bij mijn nicht die in een rolstoel zit. En ze gaan er ook altijd vanuit als je een beperking hebt dat je dan geen dingen doet die niet mogen. Mijn nicht wordt bijvoorbeeld op festivals nooit gecontroleerd, en neemt dan dus voor de hele vriendengroep tassen vol drank mee ;)
Vergeet ook nooit meer dat ik op de middelbare School een zak snoep mee had genomen naar godsdienst en die aan het uitdelen was onder klasgenoten. De docent werd boos op de jongen die naast mij zat omdat hij zat te snoepen. En toen die verontwaardigd zei: maar Nynke doet het ook, zei de docent: ach, die mag ook wel eens stout zijn :oo

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 02:12

Ayasha schreef:
herr_balou schreef:

Jep. Ik werd op een parking aan gesproken op mijn parkeerkaart door een oudere man dat ik geen recht had op die kaart want ik was nog veel te jong en gezond. Hij zou het verslag van mijn laatste scan eens moeten zien. :x

Ik gebruik de kaart alleen als ik echt veel last heb. Op goede dagen laat ik de plaatsen open (of als er een gewone plek dichtbij is op slechte dagen ook) maar er zijn dagen dat ik echt niet kan. Dan heb ik ook altijd iemand mee om te helpen… Als ik gezond was en fit zou ik echt niet aan mijn moeder/man/vrienden vragen of ze mee boodschappen willen gaan doen omdat ik te zwak ben/veel pijn heb :

Mensen kunnen echt erg onbeschoft zijn. Gelukkig ook heel veel lieve mensen zoals kassiers die me nu kennen en die weten dat ik moeite heb met intasten/in een zak steken en me tijd geven of het voor me er in steken terwijl ze scannen. :+:

Empathie is in de huidige samenleving ver te zoeken lijkt het. Ik snap er eerlijk gezegd niets van. Nooit eerder was men in staat zoveel informatie zo makkelijk tot zich te nemen en mensen lijken meer en meer een bord voor hun kop te hebben...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:27

Nielojram schreef:
Renee schreef:

Een 'swiftje' bracht ooit grote ellende op Koninginnedag...

Dat is dan een diep geworteld hokje en heel vreemd als ik daar nu nog op moet worden afgesneden :') volgens mij was dat in 2009 toen bestond mijn swift nog niet eens laat staan dat ik mocht rijden.

De handicap gerelateerde perikelen herken ik ook enorm. Een bekende van mij heeft MS en elke dag is anders. Rolstoel, rollator, stok, krukken en op goede dagen jawel der eigen benen. Toch voelen sommige mensen zich geneigd om daar ook iets van te vinden en zeker uit te spreken. Ook het praten tegen de gene achter de rolstoel herken ik volledig. Meestal antwoord ik dan gewoon niet, de vraag is immers niet voor mij bedoeld ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:38

Als ik de begeleider was van Marietje in een rolstoel en zo'n vraag in de derde persoon kreeg ("mag ze huppeldepup") dan zou ik denk ik antwoorden: "oh, ach, pardon, ik merk dat u blind bent. U ziet niet dat Marietje een mond heeft" en eens kijken wat er dan gebeurt }>

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:08

Ibbel schreef:
Als ik de begeleider was van Marietje in een rolstoel en zo'n vraag in de derde persoon kreeg ("mag ze huppeldepup") dan zou ik denk ik antwoorden: "oh, ach, pardon, ik merk dat u blind bent. U ziet niet dat Marietje een mond heeft" en eens kijken wat er dan gebeurt }>

Hier zeg ik wel eens als dokters het doen "Kath heeft ook oren en een mond en is de leeftijd dat ze zelf mag en kan beslissen al ruim gepasseerd dus u mag de patiënte zelf ook adresseren."
Vooral controle artsen hebben daar een handje van aan. >;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:08

Ibbel schreef:

Ik heb het 1 keer meegemaakt in de H&M, met een verkoopster en het enige wat ik eruit kreeg was 'doe es normaal!'. Vond het zo erg voor de vriendin waar ik mee was en die iets wilde afrekenen.