Nog bokkers die van een MG auto 'genieten´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 23:12

Marije_jiplover schreef:
In bebouwde kommen en woonwijken waar 50 of 30 geldt, kan er ook elk moment iets of iemand de weg op stuiteren (kind, bal, hond), waarbij gas loslaten wel de minste eerste reflex is.

Bij zoveel snelheidswisselingen als hierboven wordt vermeld, moet je ook die cruise control steeds bij stellen, want met de cc op 50 word je bij 30 toch nog steeds geflitst?

Dan zou ik eerder de limit control aanzetten, kun je in ieder geval niet harder dan wat je instelt, maar blijft de auto niet zelfstandig rijden.

Ik rijd met een automaat want elektrisch (afin, hybride).
Dus niks gas lossen. Voet op rem = vertragen, voet optillen = auto bolt vanzelf

Wat die zware voet betreft: die heb ik niet. Het is een realiteit dat je op een hoofdweg in zone 30 zonder zebrapaden echt in no time te snel rijdt, zeker elektrisch. Dit is geen woonerf hier in het dorp, maar de hoofdbaan langs de kerk.

De CC bijstellen is maar 1 actie en dan zit ik qua max snelheid al safe. Limit control zat op mijn volvo v40, maar niet bij de MG.

Ik ben zo benieuwd naar de herstelde MG van collega. Hopelijk is het nu beter want zijn wagen had nog veel meer kuren en storingen dan de mijne. Hij had nu de EHS van de dealer als vervangwagen en hij vond hem heerlijk rijden. Dat kan ik alleen beamen, het is dat plotse stoppen dat echt een domper op de feestvreugde is (plus al die kuren en nukken qua foutmeldingen en eigenaardigheden, maar ik heb een vosse merrie overleefd, dan is een rode EHS appeltje eitje toch? :D )

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 23:20

Mijn ex en ik.. nu dus alleen mijn ex. Heeft een MGB uit '68 cabrio met hardtop en softtop in de kleur primerose. Niet de Europese, maar de Engelse variant. Super leuke auto, alleen weet .. of wist hij niks van onderhoud en heeft de auto wel eens een halfjaar lang gewoon buiten gestaan (stond water tot je enkels in.. buurman had al een paar keer gevraagd wat hij nu wou met de auto). Onze buurman in de Zaanstreek heeft een garage voor Morgans en had hem aangeboden hem alles te leren, mocht dan gewoon langskomen met de auto in de garage (super aanbod toch!) had hij toendertijd niet aangenomen. Wel zelf een paar keer geweest, leuke rondleidingen gehad tussen super oude en nieuwere oldtimers, en Morgans. De garage zelf is eens gebruikt voor een Nederlandse film.. weet zo even de titel niet meer.

Of hij de auto nog heeft weet ik niet.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:00

Vergeten te vermelden.
Ik had het uiteraard over de slinger 50 wegen en niet voorrangswegen.

Ik rij zelf een auto uit '81 zonder airbags, cruise control, lane assistent, ABS, (degelijke) stuurbekrachtiging etc. Dus hoe ik rij is ook echt hoe ik rij. Ik moet alles zelf doen en wordt nergens op gecorrigeerd, maar erger me plat aan de mensen die niet opletten, te sloom rijden, op het laatste moment remmen etc.

Even offtopic dit. Maar het verbaasd me gewoon dat er steeds minder mensen zijn die helemaal zelf auto rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:18

Esaqar schreef:
Vergeten te vermelden.
Ik had het uiteraard over de slinger 50 wegen en niet voorrangswegen.

Ik rij zelf een auto uit '81 zonder airbags, cruise control, lane assistent, ABS, (degelijke) stuurbekrachtiging etc. Dus hoe ik rij is ook echt hoe ik rij. Ik moet alles zelf doen en wordt nergens op gecorrigeerd, maar erger me plat aan de mensen die niet opletten, te sloom rijden, op het laatste moment remmen etc.

Even offtopic dit. Maar het verbaasd me gewoon dat er steeds minder mensen zijn die helemaal zelf auto rijden.

Stuurbekrachtiging heeft mijn 73-er RR al, dat bestond in die tijd al. Die wil je ook echt niet zonder rijden.
De 87-er Saab heeft Cruise Control, ABS en airco en was daar toen niet uniek in. Dat jouw 81-er het niet heeft, staat niet gelijk aan dat het (nog) niet bestond in een auto.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat wanneer je een voertuig van 8 ton+ bestuurt, je heel blij bent met enige technische assistentie :j De DAF rijdt een stuk lichter en simpeler dan de MB 608 die we hiervoor hadden en die haalde leeg de 4 ton niet.

Waar het "probleem" zit, en dan heb je een punt, is dat die systemen zelfstandig zeggen te zijn (maar dus niet zijn). Want hoeveel mensen hebben nog enig beeld bij wat er onderhuids gebeurt in hun auto?
Als er een lampje gaat branden, bepaal je dan je actie op kleur (rood = stop, oranje = waarschuwing) of heb je ook beeld bij de achtergrond van waar die melding zou kunnen komen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 10:40

daantjuhhh schreef:
Kan mij voorstellen dat je je wezenloos schrikt als je met een beetje meer gang rijdt en de noodrem grijpt voor niks in.

Klopt, gehad met mijn S90, reed op een nieuw aangelegde 80 km weg, niets te zien, geen tegenliggers, gelukkig ook niemand achter mij, droog weer, geen overvliegende vogels, geen paal langs de weg, gewoon een nieuwe weg in een net aangelegd groen landschap. Reed ongeveer 85, hoorde in mijn linker oor een vreemd geluid, werd tegelijkertijd in de gordel gesnoerd tegen de rugleuning van mijn stoel aan en we stonden binnen 2 seconden stil. Melding dat hij een aanrijding had voorkomen.... Aanrijding met wat? De lucht? Het was een aparte gewaarwording en ik was blij dat er niemand achter me reed. Bleek een fout in de software te zijn, na een update bij de dealer nooit meer gedaan.

Renee1991

Re: Nog bokkers die van een MG auto 'genieten´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:16

Nou lekker is dat :oo Wat als er wel iemand achter je had gereden en diegene was keihard op je geklapt? Zou diegene dan nog steeds, zoals wettelijk is vastgelegd, de schuld krijgen van het ongeval?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:18

Renee1991 schreef:
Nou lekker is dat :oo Wat als er wel iemand achter je had gereden en diegene was keihard op je geklapt? Zou diegene dan nog steeds, zoals wettelijk is vastgelegd, de schuld krijgen van het ongeval?

Ik denk het wel.

Weet niet wat er gebeurt als je zoiets voor de rechter laat komen.
Maar ja. Als je er achter rijdt moet je altijd ruimte genoeg hebben voor een onverwachte noodstop of het nou een terechte of onterechte noodstop is maakt dan niet uit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 11:54

meggiemeg schreef:
daantjuhhh schreef:
Kan mij voorstellen dat je je wezenloos schrikt als je met een beetje meer gang rijdt en de noodrem grijpt voor niks in.

Klopt, gehad met mijn S90, reed op een nieuw aangelegde 80 km weg, niets te zien, geen tegenliggers, gelukkig ook niemand achter mij, droog weer, geen overvliegende vogels, geen paal langs de weg, gewoon een nieuwe weg in een net aangelegd groen landschap. Reed ongeveer 85, hoorde in mijn linker oor een vreemd geluid, werd tegelijkertijd in de gordel gesnoerd tegen de rugleuning van mijn stoel aan en we stonden binnen 2 seconden stil. Melding dat hij een aanrijding had voorkomen.... Aanrijding met wat? De lucht? Het was een aparte gewaarwording en ik was blij dat er niemand achter me reed. Bleek een fout in de software te zijn, na een update bij de dealer nooit meer gedaan.

Vertrouwde je daarna het systeem nog?

Esaqar ik ben ondertussen benieuwd wat jouw rijprofiel is: doe je veel km? In de stad? Veel bekend terrein?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:03

Da's waar daantjuh, maar het zou wel super banketstaaf voelen denk ik. Ook voor degene die voorop reed. Maar goed, daar kijkt een rechter waarschijnlijk niet naar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:18

Renee1991 schreef:
Da's waar daantjuh, maar het zou wel super banketstaaf voelen denk ik. Ook voor degene die voorop reed. Maar goed, daar kijkt een rechter waarschijnlijk niet naar.

Dat zou best weleens vervelend uit kunnen pakken voor degene die remt en de autofabrikant op het moment dat er uit log-files iets blijkt dat de aangifte van degene die erop gereden is onderbouwd.

Je kunt dit ook uitleggen als onnodig het overige verkeer in gevaar brengen.
Dat zal per geval blijken wat de rechter van de aangedragen feiten vindt.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:21

Ja daar ben ik dus best wel benieuwd naar. Ik heb een paar maanden geleden namelijk een kettingbotsing gehad waarbij degene die het ongeluk veroorzaakte al langere tijd heel langzaam en dan weer toegestane snelheid aan het rijden was. Toch kreeg degene achter mij de schuld. Wij hebben allemaal aangegeven op het schadeformulier dat de voorste auto wegens wangedrag achter het stuur de schuldige was, maar daar werd niets mee gedaan.

Maar goed, dit gaat misschien wel heel off-topic := sorry TS :+

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:31

Ik vind dit oprecht gevaarlijk klinken.
Je zou er maar achterop klappen omdat de autopilot uit het niets voor niets remt...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:37

Als je voldoende afstand houdt heb je dan zelf ook nog de tijd om te remmen, alleen houdt het gros van de Nederlanders niet voldoende afstand. Onze wegen zijn zo druk dat als je dat wel doet, er al snel auto's tussen jou en je voorganger voegen.

ikke schreef:
Renee1991 schreef:

Dat zou best weleens vervelend uit kunnen pakken voor degene die remt en de autofabrikant op het moment dat er uit log-files iets blijkt dat de aangifte van degene die erop gereden is onderbouwd.

Je kunt dit ook uitleggen als onnodig het overige verkeer in gevaar brengen.
Dat zal per geval blijken wat de rechter van de aangedragen feiten vindt.

Is een lastige. Er moet uit de logfile dan niet alleen blijken dat er een automatische noodstop is gemaakt, maar ook dat die noodstop onterecht was. Als dat te bewijzen valt, kan het nog steeds alle kanten op:
- Achterste auto is schuldig, want niet voldoende afstand
- Voorste auto is schuldig want onterechte noodstop, en moet dat zelf op de fabrikant verhalen
- Voorste auto heeft niets verkeerd gedaan, fabrikant wordt veroordeeld of achterste auto moet het op de fabrikant van de voorste auto verhalen

De laatste is onlogisch, dan zal eerder de tweede stap gekozen worden als de voorste auto als schuldige aangewezen wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:00

Renee1991 schreef:
Ja daar ben ik dus best wel benieuwd naar. Ik heb een paar maanden geleden namelijk een kettingbotsing gehad waarbij degene die het ongeluk veroorzaakte al langere tijd heel langzaam en dan weer toegestane snelheid aan het rijden was. Toch kreeg degene achter mij de schuld. Wij hebben allemaal aangegeven op het schadeformulier dat de voorste auto wegens wangedrag achter het stuur de schuldige was, maar daar werd niets mee gedaan.

Maar goed, dit gaat misschien wel heel off-topic := sorry TS :+

Hebben jullie daar ook aangifte van gedaan? Verzekering kan niet zoveel met die opmerking; de politie misschien wel.

@Exitium: zoiets is zeker geen gesneden koek en de uitslag zal mede afhangen van de aangedragen feiten en de wijze waarop die onderbouwd zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:23

Ja je moet dan eigenlijk wel je rechtsbijstand erop zetten als je die hebt.
Verzekeringen kijken alleen naar de standaard regels en gaan geen moeite doen om het verder uit te pluizen bij vreemde zaken.

Bewijslast is ook lastig.
Ik heb zelf dit jaar met achteruit rijden van de oprit een auto geraakt.
Dat deze de bocht om kwam scheuren met 50 km per uur op een 30km weg kan ik niet bewijzen.

Mijn achteruitrij sensoren piepen normaal al bij een stoeptegel die iets hoger ligt. En nu niets. Ik weet zeker dat hij te hard reed. Maar ja. Ik reed achteruit dus schuldig

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:27

Ja, wij hebben wel aangifte gedaan, maar ook dat haalde niets uit want de wet werd gehandhaafd en dat is dat degene die achterop knalt verkeerd is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:40

foxy80 schreef:
Vertrouwde je daarna het systeem nog?

Heb daarna het exacte punt weer opgezocht met vrijwel dezelfde omstandigheden en er was niets meer aan de hand, ook nooit meer gehad, dus ja ik vertrouwde er wel min of meer op. Was een auto met erg veel leuke en handige snufjes maar iets waar je nooit blind op moet vertrouwen vind ik, rij liever zelf dan dat een auto voor mij dat gaat doen zeg maar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:19

_Mar3 schreef:
Ik vind dit oprecht gevaarlijk klinken.
Je zou er maar achterop klappen omdat de autopilot uit het niets voor niets remt...

Het is op zich ook levensgevaarlijk, een vrachtwagen had dat nooit bij kunnen remmen.
Punt met zoiets is wel dat met uitlezen mijn auto niets aan gaf, hij maakte geen fout volgens zijn systeem op dat moment dus is er ook geen foutmelding/foutcode om uit te lezen. Pas toen ze echt verder de board-computer in doken en echt in de software gingen kijken zagen ze de fout en werd dat recht gezet met een update.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:42

daantjuhhh schreef:
Ja je moet dan eigenlijk wel je rechtsbijstand erop zetten als je die hebt.
Verzekeringen kijken alleen naar de standaard regels en gaan geen moeite doen om het verder uit te pluizen bij vreemde zaken.

Dat deze de bocht om kwam scheuren met 50 km per uur op een 30km weg kan ik niet bewijzen.

Mijn achteruitrij sensoren piepen normaal al bij een stoeptegel die iets hoger ligt. En nu niets. Ik weet zeker dat hij te hard reed. Maar ja. Ik reed achteruit dus schuldig

Dashcam kan bij dat soort zaken (en ook bij zaken als bewust remmen om de auto achter je te 'bestraffen' wat je nog wel eens ziet) wel helpen, hoewel het altijd lastig is. Bij snelheid moet de overschrijding wel heel stevig zijn omdat je natuurlijk geen snelheid van andere auto's meet. Ik heb weleens een schade volledig vergoed gekregen wat zonder camerabeelden 50-50 zou worden, waarbij ik een auto inhaalde in de binnenstad, de ander schrok en uitweek en mij in m'n zijkant pakte. Door de dashcambeelden zagen ze dat ik netjes inhaalde en niet noemenswaardig te hard reed (33 tijdens het inhalen waar ik 30 mocht, hij reed 15), en heeft mijn verzekering de volledige schade kunnen verhalen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:17

Ja ik had wel een deurbelcamera. Maar helaas heeft die de botsing net niet opgenomen.

Dashcam kan zeker helpen in zulke gevallen.

Ik had mijn tegenpartij nooit kunnen zien het is hier een woonwijk van 30km. Ik ben het 3de huis.
Dus hij is om die bocht komen zwiepen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 17:42

daantjuhhh schreef:

Zo ben ik mijn vorige auto kwijtgespeeld, reed paralell met het spoor wat ik over moet, zie al slagboom omhoog staan en niks links in de straat rijden achter de overweg, ik heb 100% zeker gestopt aan het einde van de straat en rechts gekeken (er staat een huis op die hoek waardoor je niks van rechts ziet komen), en waarschijnlijk niet nog eens dubbel gecheckt links, waarop ik dus afdraaide in zone 30 en echt in het midden van het kruispunt kreeg ik een auto zonder remmen vol in mijn flank, alle airbags af, die is dus never nooit niet met 30 per uur de overweg over gereden. Vermoedelijk was mijnheer met telefoon bezig, maar ik moest voorrang verlenen dus ja...