Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:Citaat:Andere is bedoelt (geloof ik )
zit er geen gebruiksaanwijzing bij de kachel?
Of staat er een merk op dat je de gebruiksaanwijzing kunt googelen.
Wat janderegelaar schrijft is idd ook een goede.
Hoe droog is dat hout?
Wanneer is dat gekapt, wat voor soort hout is het?
Het moet minimaal 2 jaar gelegen hebben.
Veel hout wat nu aangeboden word is dit jaar gekapt.
Wat voor hout is het, hard hout is moeilijker aanmaken dan zacht.
Pallet hout, vaak gratis te krijgen, is makkelijk om een kachel mee aan te maken.
Wij hebben nu Linde, van onze eigen boom die 3 jaar geleden is gesnoeid, ook ideaal met aanmaken.
Op deze manier begrijp ik eigenlijk wel de klachten van buren dat je zo vaak over leest op social media...
Maris schreef:mvdende schreef:Wij gebruiken nu een groot aanmaak blok van de Action. Zijn rechthoekig met een soort papieren omhulsel. Alle 4 de hoeken aansteken en het ding brand voor ongeveer 1 uur. Dan na een half uurtje beginnen met echt hout toevoegen. Nooit meer een kachel die uit gaat.
Ik durf al helemaal niet nadat er vuur is in mijn kachel de kachel weer te openen.
Renee1991 schreef:Ik bedoel hetzelfde als DP. Een schoorsteenveger hoeft niet per definitie kijk te hebben hoe goed jouw kachel stookt. Dus dan bedoel ik niet het stookkanaal, maar de kachel zelf. Of idd valse trek.
Maar goed, tips genoeg hier
Maris schreef:Schoorsteen is schoon.
Hout voor in de kachel komt overal vandaan. Is allemaal verschillend hout. Ligt er al 4 jaar ofzo.
Aanmaakhout gaat dus niet aan of maar heel even. Ligt al een paar maanden in huis, dus zal toch wel goed droog zijn ?
En ik probeer de kachel meestal in de ochtend een paar uur aan te doen, met idd redelijk wat hout. Niet mega veel hoor, misschien 3 grotere blokken. Die paar uur branden is dan genoeg om het huis voor de rest van de dag warm te houden.