Kachel trekt niet goed, kap op het dak ?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kachel trekt niet goed, kap op het dak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:24

Jeetje, dit kan van alles zijn.
Ik heb wel beide schuiven helemaal open staan als ik de kachel aanstook, de onderste schuif zet ik weer dicht als hij goed aan is.
Het kan ook nog zijn dat je kachel zelf niet meer goed stookt. Wij hadden dat in ons vorige huis. Mijn vriend heeft toen de binnenkant van de kachel opnieuw bekleed met vuurvaste steen en toen stookte hij veel beter. Maar nogmaals, dit kan van alles zijn. Ik zou er een kachelbedrijf naar laten kijken voordat je allerlei dingen gaat aanschaffen die misschien niet eens helpen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:51

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Andere is bedoelt (geloof ik )

zit er geen gebruiksaanwijzing bij de kachel?
Of staat er een merk op dat je de gebruiksaanwijzing kunt googelen.

Wat janderegelaar schrijft is idd ook een goede.
Hoe droog is dat hout?
Wanneer is dat gekapt, wat voor soort hout is het?
Het moet minimaal 2 jaar gelegen hebben.
Veel hout wat nu aangeboden word is dit jaar gekapt.

Wat voor hout is het, hard hout is moeilijker aanmaken dan zacht.
Pallet hout, vaak gratis te krijgen, is makkelijk om een kachel mee aan te maken.
Wij hebben nu Linde, van onze eigen boom die 3 jaar geleden is gesnoeid, ook ideaal met aanmaken.

Op deze manier begrijp ik eigenlijk wel de klachten van buren dat je zo vaak over leest op social media... :o

Stookhout moet een vochtpercentage hebben tussen 12%-18%, natter dan dat brandt gewoon niet. Hoe graag je het ook wilt. En dan maakt het niet uit hoe dun of dik dat hout is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:53

Geen idee of het al genoemd is, maar op zulke dagen helpt het bij ons om de aslade onderin extra open te zetten. Dus niet alleen de schuifjes, maar gewoon het bakje half eruit trekken. Dit doen we tot hij een paar minuten goed pakt en dan zetten we het bakje weer op de juiste manier terug.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:57

Ging iets mis, sorry
Laatst bijgewerkt door mvdende op 15-11-22 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:58

Maris schreef:
mvdende schreef:
Wij gebruiken nu een groot aanmaak blok van de Action. Zijn rechthoekig met een soort papieren omhulsel. Alle 4 de hoeken aansteken en het ding brand voor ongeveer 1 uur. Dan na een half uurtje beginnen met echt hout toevoegen. Nooit meer een kachel die uit gaat.

Ik durf al helemaal niet nadat er vuur is in mijn kachel de kachel weer te openen.

Maar hoe doe je dat normaal dan? Dan moet je er toch ook regelmatig een blok hout bij gooien?

Of doe je er bij het aanmaken zoveel hout in dat de kachel de hele avond daarop brand?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 20:36

Schoorsteen is schoon.
Hout voor in de kachel komt overal vandaan. Is allemaal verschillend hout. Ligt er al 4 jaar ofzo.
Aanmaakhout gaat dus niet aan of maar heel even. Ligt al een paar maanden in huis, dus zal toch wel goed droog zijn ?

En ik probeer de kachel meestal in de ochtend een paar uur aan te doen, met idd redelijk wat hout. Niet mega veel hoor, misschien 3 grotere blokken. Die paar uur branden is dan genoeg om het huis voor de rest van de dag warm te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:45

En je gebruikt aanmaakblokjes? Want zonder blokjes lukt het mij ook niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 20:47

Renee1991 schreef:
En je gebruikt aanmaakblokjes? Want zonder blokjes lukt het mij ook niet.

Ja, aanmaakblokjes idd witte of bruine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:48

Heel bizar. Zie mijn eerdere bericht, ik zou er iemand naar laten kijken voordat ik een kap voor op het dak ging aanschaffen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:49

Misschien toch te grote blokken voor bij het aanmaken?
Het eerste rondje doe ik hem wel minder vol met dunner hout.
2e ronde als hij dus goed aan is gebruik ik de dikkere blokken.

Met aanmaken kijk ik bij hard hout of er een "splinter" zit. Stop ik daar het aanmaak blokje bij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 20:50

Renee1991 schreef:
Heel bizar. Zie mijn eerdere bericht, ik zou er iemand naar laten kijken voordat ik een kap voor op het dak ging aanschaffen.

Schoorsteenveger heeft ernaar gekeken. Hij adviseerde een kap op het dak .....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:18

Ja hier ook... Terwijl het dus aan de afzuigkap lag.
Dat verdiende minder...

Maar misschien bij jou wel het probleem hoor.
Maar zou echt eerst opzoek gaan naar een gebruiksaanwijzing voor je schuifjes.
Of maak een foto. Misschien herkent een bokker het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 21:25

Ik bedoel hetzelfde als DP. Een schoorsteenveger hoeft niet per definitie kijk te hebben hoe goed jouw kachel stookt. Dus dan bedoel ik niet het stookkanaal, maar de kachel zelf. Of idd valse trek.
Maar goed, tips genoeg hier :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 22:11

Renee1991 schreef:
Ik bedoel hetzelfde als DP. Een schoorsteenveger hoeft niet per definitie kijk te hebben hoe goed jouw kachel stookt. Dus dan bedoel ik niet het stookkanaal, maar de kachel zelf. Of idd valse trek.
Maar goed, tips genoeg hier :j

Nou.... ik heb nu alle tips wel geprobeerd geloof ik ?
Alleen nog even goed uitzoeken wat de knopen betekenen. Ik heb al geprobeerd te zoeken op internet, kom er nog niet helemaal uit welk model ik heb van het merk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:18

Maar misschien heeft een ander model wel dezelfde knoppen?

Bij die van ons iig wel

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 22:26

DuoPenotti schreef:
Maar misschien heeft een ander model wel dezelfde knoppen?

Bij die van ons iig wel

nee, dus. Kachel ziet er hetzelfde uit, maar andere knopen. Dat is om het gemakkelijker te maken :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:39

Plaats een foto van je kachel, misschien heeft iemand dezelfde.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:14

Maris schreef:
Schoorsteen is schoon.
Hout voor in de kachel komt overal vandaan. Is allemaal verschillend hout. Ligt er al 4 jaar ofzo.
Aanmaakhout gaat dus niet aan of maar heel even. Ligt al een paar maanden in huis, dus zal toch wel goed droog zijn ?

En ik probeer de kachel meestal in de ochtend een paar uur aan te doen, met idd redelijk wat hout. Niet mega veel hoor, misschien 3 grotere blokken. Die paar uur branden is dan genoeg om het huis voor de rest van de dag warm te houden.

Je kunt er een vochtmeter voor kopen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:40

Toen wij hier kwamen wonen eerst de schoorsteen laten vegen. Die raadde ook een trekkende kap aan zonder bewegend deel als ik het goed heb. Die meteen erop laten zetten al was het voor ons gevoel vooral tegen de vele vogels die hier in de buurt graag in schoorstenen nestelen. Bij de vorige eigenaar brandde de kachel prima, geen idee overigens hoe hij hem aanmaakte.

Toch ging het aanmaken bij ons de eerste tijd ook niet geweldig. Ondertussen een manier gevonden hoe hij aan gaat maar op andere methodes gaat hij echt niet, of niet lekker, aan. Dus ik zal als ik jou was echt nog niet uitsluiten dat het niet aan het aansteken ligt. Ik doe het volgens mij ook niet op een bekende methode maar gewoon iets wat ik zelf heb bedacht.

Ik leg 2 blokken op de platte kant erin. En dan de "puntige kant" bijna tegen elkaar aan zodat alle trek daar doorheen gaat en in mijn hoofd werkt dat als een schoorsteentje. Dan leg ik er 3 aanmaakblokjes in het schoorsteentje. Die steek ik aan en dan schuin nog een blok erop. De as lade flink open voor minuut of 10 a 20. Daarna gaat de lade dichter of helemaal dicht afhankelijk van hoe koud ik het vind. Geen idee of mn beschrijving duidelijk is :') . Anders wil ik straks best wel een foto maken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:02

Als ik de kachel aanzet, dan doe ik eerst twee vellen kranten papier in een prop onderin, dan wat aanmaakhoutjes erop (geen aanmaakblokjes, gewoon zelf gehakte stukjes van palletplanken), dan weer twee vellen gepropt krantenpapier en die bovenste steek ik dan aan. Pakt doorgaans gelijk en direct daarna doe ik wat ingekorte plankjes van pallethout erop. Pas als de ventilator erboven begint te draaien doe ik er een blokje hout op en doe de schuifjes van de aslade wat dichter en draai de klep van de pijp wat meer dicht.
Ons hout ligt meestal twee tot drie jaar, is schoon (geen verf, lak of wat voor andere troep), super droog en geen schimmel of andere houtrot erin. Wij halen ons hout bij mensen op die hun tuin aan het snoeien zijn c.q. een boom weghalen en de oude pallets van het werk van mijn man. Soms zitten daar ook schone balken bij. We branden alleen echt hout (eik, plataan, berk, ceder, den, es, etc.), dus niet verlijmd of geperst. De schoorsteenveger is elk jaar weer enthousiast over de staat van de pijp.
Tip: brand ook regelmatig een stuk berkenhout, dat houdt je pijp mooi schoon. Kreeg deze tip eens van een tuinman en het werkt bij ons prima!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 11:51

BigOne schreef:
Plaats een foto van je kachel, misschien heeft iemand dezelfde.

Inmiddels de gebruiksaanwijzing gevonden. Ik deed het precies goed met de knopen ( toch goed onthouden dan ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 12:01

Kachel weer uit. Nu na 10 minuten soort van branden met de deur op een kier.
Ik heb het idee dat die zwitserse methode al helemaal niet werkt bij deze kachel. Het vuur is gewoon niet sterk genoeg om het naar beneden toe door te geven.
Morgen weer eens andersom proberen. Dus kleine houtjes onder, dat ging duidelijk beter.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 12:51

Wij hebben een gek op ons afvoerkanalen gezet. Deze alleen andere maten denk ik: https://www.uwrookkanalen.be/gek-200.html
Als het waaide ging de kachel niet aan of werd uitgeblazen bij harde wind.
Zo'n roterende met lamellen hebben we ook getest maar dat was even groot drama als een normale kap.
Steekt de kap overigens wel uit boven het dak?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:23

Ik zou dan toch maar eens iemand bij de kachel laten kijken of alles wel in orde is en of deze wel een trek kan creëren. Is dat in oké dan wellicht eens informeren naar een workshop houtstoken. Is heel interessant en sommige zijn zelfs gratis. Ik heb het toen ook gevolgd en er veel van opgestoken.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:24

Ik denk dat je hout niet droog genoeg is. Je kan altijd eens met een paar blokken hout naar je schoorsteenveger gaan. Die heeft vast zo'n vochtmeter.