Woonhuis met agrarische bestemming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:55

Zonder te weten om welk bestemmingsplan dit gaat, is het wat lastig om advies te geven. Het makkelijkste zou zijn als het bestemmingsplan een wijzigingsbevoegdheid bevat om de agrarische bestemming van de (bedrijfs)woning om te zetten naar een reguliere woonbestemming. Zoals al door andere bokkers gezegd: je mag er nu niet wonen, tenzij het grootste deel van je inkomen uit de agrarische activiteit voortvloeit.

Ik werk zelf bij een gemeente in het ruimtelijk domein. Als je wil dat ik even meekijk, kan je me een pb sturen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:55

ClaudiaHS schreef:
Hoe zit het dan met een woning die deels agrarisch is?
Hier stond een woning te koop, waarvan de woning en 2000m2 beschreven stond op wonen en 12000m2 weide als agrarisch.

Charaz schreef:
Dat is geen probleem, moet je alleen zelf een grotere som geld inleggen voor het financieren van je weide.

manzano schreef:
Tot 3ha kan je bij sommige banken helemaal financieren (als de woning woonbestemming heeft).

Goed om te weten

Maartje1990

Re: Woonhuis met agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:59

Heb je ook bij je gemeente geinformeerd hoe het zit om er een plattelandswoning van fe maken? Naar mijn weten (ik ben geen kenner) is dat makkelijker.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:17

Mijn man en ik wonen ook in een huis met agrarische bestemming.
Dit heeft hij ook alleen maar kunnen kopen omdat heg A erfgoed was (van zijn overleden vader) en B hij ZZP'er is in het loonwerk (agrarisch werk dus)
Zonder zijn bedrijf, hadden wij het waarschijnlijk niet kunnen kopen en tevens ook alle hectares die we erbij pachten (13 hectare) niet kunnen hebben omdat het pachten van land ook alleen maar bedrijfsmatig kan.

Het enige wat je dus kunt doen is een agrarisch bedrijf opzetten (wat vrij lastig is met maar 2 hectare want je hoofdinkomen kan je niet winnen van 2 hectare dus je zult er ander agrarisch werk bij moeten doen) of het bestemmingsplan aanvragen te wijzigen.

Tevens is de prijs ook redelijk betaalbaar juist door de agrarische bestemming, ons huis is laatst na volledige verbouwing van huis en paardenschuur, aanleg van rijbak etc etc getaxeerd op een schamele 375K
Dit terwijl het bijna 600K opleverd als het een woonbestemming heeft ipv agrarische bestemming.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:14

Vraag ook naar het percentage van de overdrachtsbelasting, deze kan anders zijn dan bij een huis met woonbestemming, deze kan hoger uitpakken dan bij een huis met woonbestemming.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:42

MarjanB schreef:
Asbest idd gen verplichting meer maar het kunnen verzekeren is twee… wij konden er dus geen verzekering voor krijgen. Aangezien opruimkosten immens zijn. Toch ervoor gekozen Om het gelijk te doen. Agrarische bestemming, ik zou dat echt heel goed uitzoeken, gemeenten zijn echt dramatisch soms.

Lieve mensen, asbest verwijderen kost echt niet de hele wereld hoor! Wij waren voor een schuur van 16x32m en een aanbouw van 10x10 meter 11000 euro kwijt, inclusief nieuwe platen op de aanbouw.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:28

LaDonna75 schreef:
MarjanB schreef:
Asbest idd gen verplichting meer maar het kunnen verzekeren is twee… wij konden er dus geen verzekering voor krijgen. Aangezien opruimkosten immens zijn. Toch ervoor gekozen Om het gelijk te doen. Agrarische bestemming, ik zou dat echt heel goed uitzoeken, gemeenten zijn echt dramatisch soms.

Lieve mensen, asbest verwijderen kost echt niet de hele wereld hoor! Wij waren voor een schuur van 16x32m en een aanbouw van 10x10 meter 11000 euro kwijt, inclusief nieuwe platen op de aanbouw.

Oh maar ik zeg toch nergens dat de sanering van een dak erg duur is? Hier kostte het 3,5k om het asbest van het dak te halen 24x8 meter is de schuur. Maar als er fik komt oid dan zijn de opruimkosten erg hoog als je het niet kan verzekeren

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:11

Jij niet per se maar het werd wel als duur benoemd ergens hierboven ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:31

Ook nieuwe platen op de hele schuur of alleen de aanbouw?

Onze schuur 190 m2 aan saneren. Plus nieuw dak. Koste net geen 25.000.
Dat had goedkoper gekund als we niet geïsoleerde platen hadden gedaan.
Maar uurloon blijft gelijk.

Is dat veel. Niet perse. Maar wel iets om rekening mee te houden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:25

DuoPenotti schreef:
Ook nieuwe platen op de hele schuur of alleen de aanbouw?

Onze schuur 190 m2 aan saneren. Plus nieuw dak. Koste net geen 25.000.
Dat had goedkoper gekund als we niet geïsoleerde platen hadden gedaan.
Maar uurloon blijft gelijk.

Is dat veel. Niet perse. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Bij mij bedoel je? Alleen nieuwe platen op de aanbouw. De schuur is gesloopt.
En eens hoor, het is geen €1000 maar ook weer niet onoverkomelijk veel. Maar wél om rekening mee te houden. En shoppen loont met asbestsanering en met asbestrapportage, is onze ervaring. Meerdere offertes vragen dus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:28

Ja bedoelde jou :)

Ja met de schuur slopen is het niet duur, maar leg die eens vol?
Veel mensen willen de schuren juist behouden, zo wij ook.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:37

Asbest kan wel degelijk erg duur zijn om te verwijderen. En de datum is voorlopig geschrapt, maar je weet dat het komt. Wij wilden een huis kopen met 2 asbest-schoorstenen. Geen probleem denk je. Tot bleek dat het asbest door het beide rookkanalen naar beneden liep. Dan is het inwendige verwijdering en zijn er veel regels en veel kosten. De plaats is allesbepalend.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:43

DuoPenotti schreef:
Ja bedoelde jou :)

Ja met de schuur slopen is het niet duur, maar leg die eens vol?
Veel mensen willen de schuren juist behouden, zo wij ook.

Onze schuur was te slecht om te behouden, we hebben nieuwe schuren gebouwd ;)
Maar verwijderen door een erkend bedrijf, en dan zelf nieuwe platen leggen, kan ook nog he.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:50

Hier mocht slopen en terug bouwen niet. Want gesloopt is niets meer terug mogen bouwen.
Ook zo'n rare regel van Nederland op diverse plaatsen.
Maar renoveren mag dan wel. Dus eerst nieuw dak, dan nieuwe muren enz.

Ja tuurlijk kan dat.
Maar platen op een schuur leggen is ook een hele klus.
Uiteraard kun je het tegen elkaar opwegen wat je zelf kunt en wat niet.
Wat voor soort platen terug enz.

En inderdaad wat duur is maar net wie je het vraagt. :)

En nu is de verplichting niet door gegaan, maar ga er maar vanuit dat die echt nog wel terug gaat komen.
Ik vind het voor Nederlandse begrippen met milieu door de strot duwen al een wonder dat het nooit echt verplicht is geworden.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 13:57

Misschien is het een optie om het om te zetten naar bestemming agrarisch met de functieaanduiding 'voormalig agrarisch bedrijf'.
Dat zit op het huis wat wij gekocht hadden.

Heb een brief van de gemeente waar in staat dat wonen is toegestaan, ook bij verkoop aan derden.

Kon wel hypotheek krijgen, maar bij slechts een aantal banken, o.a. Rabo en BLG, en betaalde ook iets hogere rente.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:16

xkikidegroot schreef:
Hoi Allemaal,

Misschien dat iemand hier weet hoe het precies zit. Vanuit de gemeente en makelaar krijg ik zelf helaas weinig informatie. Wat toch wel belangrijk is als je zo een grote aankoop wil gaan doen :') .

Wij zijn inmiddels al ruim 1,5 jaar aan het zoeken naar een geschikte woning waarbij onze twee paarden aan huis kunnen staan. Waar ze heerlijk heel de dag naar buiten kunnen en ze echt volledig paard kunnen zijn. Nu komt er in ons zoekgebied niet elke dag een huis te koop met veel grond en voor onder de 800.000.

Maar afgelopen week zijn na lang zoeken eindelijk iets tegen gekomen waarbij we wel allemaal een goed gevoel hadden. Een leuk opknaphuis met 2 hectare grond, dichtbij het bos en in een rustige omgeving. En voor een redelijk betaalbare prijs :$.

Alleen nu is er een maar...
Het huis heeft een agrarische bestemming :n . Maar hoe zit dit nu precies?
Uiteraard heb ik zowel de makelaar als de gemeente gebeld, maar helaas kreeg ik van hun geen duidelijke antwoorden op mijn vragen.

De gemeente gaf aan dat het bestemmingsplan eventueel verandert kan worden maar hier heel veel bij komt kijken en dit waarschijnlijk ruim een jaar gaat duren met de vraag of het dan wordt goedgekeurd.

Is het mogelijk om te kunnen wonen in een huis met een agrarische bestemming en hier dan een bv een pensionstalling te beginnen?

Ik hoor graag of meer mensen in dezelfde situatie hebben gezeten. :o

eigenlijk toch best slecht dat zowel een makelaar als een gemeente jullie vragen niet kunnen beantwoorden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:53

LaDonna75 schreef:
Het probleem is vaak dat je geen hypotheek kunt krijgen. Want geen woonbestemming. En een bestemmingsplan kun je pas wijzigen als je eigenaar bent in het algemeen. Zie hier de cirkelredenering.
Je mag dus niet wonen in een huis met agrarische bestemming. Voor wat er wel mag, hangt het van de gemeente af.

Je kunt wel een intentieverklaring aanvragen bij de gemeente. Daarmee kun je naar de bank en dan kan het wel zijn dat je een hypotheek krijgt. Maar je moet sws eigen geld hebben, omdat je maar 70% gefinancierd krijgt en daarnaast een best bedrag nodig hebt voor het omzetten van de bestemming

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:54

Lynn_Nikita schreef:
eilleen333 schreef:
Ik heb dit ook gehad en kon er wel een woonbestemming op krijgen. Maar dan moest ik wel alle bestaande gebouwen slopen en iets nieuws bouwen… laat maar :')

Dit hadden wij ook, kostte enkele 10.000 euro`s om het plan te wijzigen, ging ongeveer een jaar duren en en wij moesten alle stallen afbreken voor ze die vergunning geven, kosten nog eens heel veel geld ( asbest)
Hebben ervan afgezien

Wij mochten de schuren laten staan (10x15 en 15x18)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:56

ClaudiaHS schreef:
Hoe zit het dan met een woning die deels agrarisch is?
Hier stond een woning te koop, waarvan de woning en 2000m2 beschreven stond op wonen en 12000m2 weide als agrarisch.

Bij ons werd de woning 100% gefinancierd en de schuren en het land 70%. Dit terwijl ook de woning een agrarische bestemming had.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 21:01

Maartje1990 schreef:
Heb je ook bij je gemeente geinformeerd hoe het zit om er een plattelandswoning van fe maken? Naar mijn weten (ik ben geen kenner) is dat makkelijker.

Dit klopt inderdaad. Was voor ons ook de beste keuze

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 05:19

juval schreef:
xkikidegroot schreef:
Hoi Allemaal,

Misschien dat iemand hier weet hoe het precies zit. Vanuit de gemeente en makelaar krijg ik zelf helaas weinig informatie. Wat toch wel belangrijk is als je zo een grote aankoop wil gaan doen :') .

Wij zijn inmiddels al ruim 1,5 jaar aan het zoeken naar een geschikte woning waarbij onze twee paarden aan huis kunnen staan. Waar ze heerlijk heel de dag naar buiten kunnen en ze echt volledig paard kunnen zijn. Nu komt er in ons zoekgebied niet elke dag een huis te koop met veel grond en voor onder de 800.000.

Maar afgelopen week zijn na lang zoeken eindelijk iets tegen gekomen waarbij we wel allemaal een goed gevoel hadden. Een leuk opknaphuis met 2 hectare grond, dichtbij het bos en in een rustige omgeving. En voor een redelijk betaalbare prijs :$.

Alleen nu is er een maar...
Het huis heeft een agrarische bestemming :n . Maar hoe zit dit nu precies?
Uiteraard heb ik zowel de makelaar als de gemeente gebeld, maar helaas kreeg ik van hun geen duidelijke antwoorden op mijn vragen.

De gemeente gaf aan dat het bestemmingsplan eventueel verandert kan worden maar hier heel veel bij komt kijken en dit waarschijnlijk ruim een jaar gaat duren met de vraag of het dan wordt goedgekeurd.

Is het mogelijk om te kunnen wonen in een huis met een agrarische bestemming en hier dan een bv een pensionstalling te beginnen?

Ik hoor graag of meer mensen in dezelfde situatie hebben gezeten. :o

eigenlijk toch best slecht dat zowel een makelaar als een gemeente jullie vragen niet kunnen beantwoorden.

Denk dat de makelaar weinig zin heeft om wat te doen. Die hoort dit te weten, bij de gemeente ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:34

Veel makelaars weten dit soort dingen niet hoor...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:51

Tot 3 hectare is er idd weinig adh, qua financiering gaan de meeste banken hier nu in mee. Omzetten naar woonbestemming is in mijn gemeente iig geen probleem ( zonder het slopen van schuren meer dan 200m2) en je kan gewoon particulier wonen, doe ik al 8 jaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:01

Mist schreef:
Tot 3 hectare is er idd weinig adh, qua financiering gaan de meeste banken hier nu in mee. Omzetten naar woonbestemming is in mijn gemeente iig geen probleem ( zonder het slopen van schuren meer dan 200m2) en je kan gewoon particulier wonen, doe ik al 8 jaar.

De ellende is dat iedere gemeente het anders doet. Wat in jouw gemeente gewoon kan, is in een andere gemeente wellicht niet aan de orde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:06

Saul schreef:
Hou er rekening mee dat het omzetten van agrarische bestemming tot woonbestemming meestal geen duizenden euro’s kost maar tienduizenden euro’s ..

En het kan idd heeeeeel erg lang duren.

Wij wachten nu al bijna een jaar tot omzetting.

Officieel mag je niet wonen in een huis met agrarische bestemming als je geen agrarische zaken doet.

Uh. Bij ons was het gratis.
Maar er zitten wel regels aan.

Staat je huis binnen een bepaalde straal van een ander object met agrarische bestemming dan kan jouw bestemming alleen veranderen als het andere object dat ook doet.