Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:41

Kijken wat je vaste lasten zijn en wat je zelf nog graag vrij te besteden wil hebben, dit moet natuurlijk wel realistisch zijn. Iedereen geeft natuurlijk het liefst honderden euro's in de week uit aan leuke dingen maar zo werkt dat helaas niet. :+ De rest direct overboeken naar de spaarrekening en daar beslist niet meer aanzitten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:43

Earth schreef:
SparklingApp schreef:
Volgens mij is dit een soort oer instinct vanuit de tijd dat we bessen en andere eetbare dingen in de natuur zochten.
Een goede vangst mee naar huis nemen geeft ons een goed gevoel en vervult ook inderdaad het gevoel om te zorgen, het verminderd op die manier ook stress.
Misschien helpt het wat om er zo op een andere manier naar te kijken?

Dit geeft voor mij wel veel duidelijkheid. Want ik werk niet en voel me aardig nutteloos in vlagen. Dus om dan te voorzien in levensbehoefte is wel logisch natuurlijk. :j Bij mij helpt het altijd al de helft als ik weet waar de oorsprong zit in dit soort gedrag want dan kan ik het het beste doorbreken. Dus bedankt voor het delen :)

Verder ook iedereen bedankt voor de tips en lieve woorden. Ik ben er nog steeds aardig ziek van, alsof ik er ineens van wakker wordt ofzo, maar het speelt al veel langer. Mijn man is ook niet goed in budgettering dus we helpen elkaar ook niet heel erg ofzo :') Maar ik geef echt veeeeel meer geld uit dan hij, dus ik moet zelf echt de stap maken.

Is het niet gewoon een dopamine-rush? Elke keer als je iets koopt. En je lijf probeert dat telkens weer op te zoeken, nu je jezelf zo geconditioneerd hebt. Mogelijk kan je het vervangen met iets anders. Dus iets anders gaan doen als je de neiging voelt, wat je ook een goed gevoel geeft maar niet perse zo'n dopamine-rush is (anders vervang je het ene probleem met het andere). Dus langzaam je zelf 'afkicken' van de dopamine. Dat het niet zomaar lukt is dus ook logisch. En mensen die zeggen 'gewoon stoppen', 'gewoon niet doen', hebben niet zichzelf zo'n beloning aangeleerd, dus voor hen is het ook heel makkelijk.

Earth

Re: Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 22:42

Ja dat zou goed kunnen, want als ik iets net gekocht heb voel ik me heel goed. Maar dan kom ik thuis en voel ik me alweer superkut omdat ik me schuldig voel. Ik heb net besloten een sport op te pakken en ik ga nog wat meer creatieve dingen doen om de week, dus ik hoop dat ik op een andere manier mijn dopamine stootjes krijg. Maar dan op een gezonde manier :')

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:46

Laat je vriend/in de boodschappen doen dan kom je minder in de verleiding?
En je moet zo ie zo bonnen bewaren en labels laten zitten dan kunnen alle aankopen terug als je er op uit gekeken ben.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 23:57

Earth schreef:
Ja dat zou goed kunnen, want als ik iets net gekocht heb voel ik me heel goed. Maar dan kom ik thuis en voel ik me alweer superkut omdat ik me schuldig voel. Ik heb net besloten een sport op te pakken en ik ga nog wat meer creatieve dingen doen om de week, dus ik hoop dat ik op een andere manier mijn dopamine stootjes krijg. Maar dan op een gezonde manier :')

Sport is altijd een goede :j
Verder ben ik geen expert hoor, maar het klinkt me wel een beetje zo in de oren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:10

Ik heb ook nog wel een tip. Ik weet niet of ie al voorbij is gekomen; meerdere beursjes met cash geld, en de rest naar je spaarrekening zodat je er niet direct met je pinpas bij kan.
Je haalt bijvoorbeeld elke week 50 euro af voor je boodschappen, 20 euro voor leuke dingen, 10 euro voor huishoudelijk spul.. allemaal in een eigen portemonnee of in een apart vakje in je handtas. Dan kun je makkelijk hier en daar eens wat geld schuiven als je net tekort komt, maar wordt je gedwongen om goed naar je uitgaven te kijken en bij het boodschappen doen mee te tellen met wat je in je mandje legt, en zo word je bewust van de prijzen en wat je koopt. Dan is het ook makkelijker om iets terug te leggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:28

Het "probleem" met dergelijke problemen is dat de persoon in kwestie wacht op dé gouden tip, het advies dat je verandert in een ander persoon en het issue volledig in de kiem smoort.
Dat is er echter niet en dat weet de persoon in kwestie ook. Hoogstens zijn er wat richtlijnen en wat handige apps die het net even wat gemakkelijker maken, maar in principe ligt de oplossing bij jezelf en de persoon in kwestie weet dat ook. Vandaar dat je zelf al zegt: 'je moet gewoon minder kopen' heb ik weinig aan, terwijl dat natuurlijk ergens wel het enige is dat klopt. Die wilskracht moet van binnenuit komen.

Zie het als gezond eten. Eigenlijk weet iedereen wel wat gezond eten is en wat niet. Je weet gewoon dat broccoli goed is en dat een vette friet met een dikke klodder mayonaise niet onder het kopje gezond valt. Diëtisten zijn daarom eigenlijk meer psycholoog, dan dat ze puur feitelijk gaan neerschrijven wat kan en wat niet, want dat weten we eigenlijk wel al.

Zo weet jij ook dat minder vaak naar de winkel gaan, goed budgetteren en hier en daar ook effectief 'nee' tegen jezelf zeggen ervoor zorgen dat je minder geld uitgeeft. Maar net zoals een persoon die strijdt tegen ongezond eten een vlog opzoekt waarin iemand deelt welke chipsmerken of frisdranken toch nog de betere keuze zijn ten opzichte van nog slechtere alternatieven, zo zal de impulsaankoper ook naar dergelijke zoethoudertjes grijpen ("Vorige maand heb ik het goed gedaan, dus dan mag ik dat nu compenseren." "Als ik dit van 5 euro koop, doe ik het toch al beter dan dat ik dat van 10 euro koop.")

Je moet het zelf echt willen. Stel een doel in. Wat kun je niet doen/kopen doordat je nu iedere maand krap bij kas zit? Welke luxe zou je je wel zo nu en dan willen kunnen veroorloven en kan nu niet of amper omdat je veel uitgeeft aan prullen? Of stel een maandelijks spaardoel in.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 11:51

Ik heb nog niet alle reactie gelezen, dus misschien stel ik iets voor wat al gezegd is.
Ten eerste: goed dat je dit probleem ziet en wilt oplossen.
Zoals bij veel problemen goed werkt:
Maak het inzichtelijk, schrijf de eerste periode (bijv. maand) eens op wat je allemaal koopt, gewoon noteren geen oordeel hierover hebben.
Na deze periode bekijk je wat je hebt uitgegeven en splits dit in terugkerende uitgave (eten en drinken), af en toe nodig (kadootjes) en niet nodig.
Je kunt aan alles een bedrag hangen en kijken of het hiervoor lukt om dingen te kopen.
Jaren geleden bij 'een dubbeltje op zijn kant' een tip voorbij zien komen voor producten die niet echt noodzakelijk zijn bijv, kleding, aankleding voor huis. Vraag je altijd af of je het werkelijk nodig hebt, denk hier over na en ga de dag erna terug om tot aanschaf over te gaan.
Succes met alles.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:18

Je hebt al veel tips gekregen..

Dit is wat ik ben gaan doen;

Zet jezelf een spaardoel!
Ik heb 2 grote spaardoelen:
1) huis renoveren
2) aanschaf van 2 (kleine! A la shettie) ponies om terug zelf aan de slag te kunnen, accomodatie is aanwezig aan huis, staat alleen leeg nu.

Zie ik spullen die ik graag wil kopen, maar, laat ze toch liggen?
Dan zet ik dat bedrag op mijn aparte spaarrekening (heb er 1 voor "huis" en 1 extra voor mezelf).

Zo heb ik op een half jaar nu al 2700 euro gespaard aan spullen die ik heb laten liggen :') :Y)
Tegenwoordig gaat het iets langzamer omdat ik gewoon niet meer zo de neiging heb om te "moodshoppen" en de rekeningen zijn helaas een stuk duurder geworden. Maar nu verwennen we onszelf dus af en toe op iets dat we echt willen (iets dat dus al langer rondspookt in ons brein). Zo hebben we laatst een ultra deluxe airfryer/dehydrater aangekocht zondat dat we daarvoor iets hebben moeten opofferen zeg maar. En binnenkort mss een nintendo/playstation/.. voor vriendlief want er is genoeg "gespaard" en het kan gewoon.
Ipv het geld aan kleine onbenulligheden te spenderen die toch maar in de kast belanden, geven we het nu alleen nog uit aan "nuttige" dingen of spullen die we echt gaan gebruiken ipv rommel haha

Nieuwe ramen budget bvb is ook al binnen op de huisrekening. :j
Onze Traktatie was dan een setje van 4 nieuwe eetkamerstoelen omdat we beide rugklachten hebben en echt nieuwe stoelen nodig hadden haha en nu weer op naar de volgende stap in de renovatie.

Het heeft hier erg geholpen!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:28

Herkenbaar hoor, bent echt niet te enige :o

Ik heb een excelletje waar al onze vaste lasten in staan, ik weet dus wel wat ik over hou per maand voor de niet vaste lasten . Eens per week kijk ik hoeveel er nog op staat en dat deel ik door het aantal weken(kan je ook in dagen doen) hoelang het duurt voor het volgende salaris (mijn man is in loondienst ik zzper)en ik weer geld ga storten van mijn zakelijke naar mij prive rekening. Dan blijft er meestal zo'n 5 a 600 per week over. Nou maak ik dat over het algemeen niet op , maar ik weet wel dat ik daar niet overheen moet gaan! Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we wel zo;n 2000 a 2500 per maand kunnen sparen, maar daar komen we nagenoeg niet aan en dat is ook verdeeld over veschillende spaarpotjes.

Dus maak je uitgaven, vaste en losse, overzichtelijk!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:36

Meest effectieve is: vast bedrag per week opnemen, alles contant betalen en pinpassen uit handen geven.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:55

purny schreef:
Meest effectieve is: vast bedrag per week opnemen, alles contant betalen en pinpassen uit handen geven.

Of een pinpas met weeklimiet, bereik je hetzelfde en kun je geen bonnetjes wegmoffelen, want het staat in je afschriften.

Vervelend hoor dat je hier last van hebt. Ik kan mij er geen voorstelling van maken, dat je dit met boodschappen e.d hebt. Kleding, tassen en schoenen klinkt mij veel logischer. :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 14:31

Ik sta as we speak in de winkel om 1 van de items terug te brengen die ik vorige week heb gekocht. Dat is heel moeilijk maar wel goed van mezelf.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:47

Goed zeg! Ik schreef net in een ander topic dat ik ging shoppen… nu weet ik weer dat ik dat niet wilde _O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 14:49

Heel goed Earth :D

Wat voor producten zijn het voornamelijk die je onnodig koopt?

Ik heb bijvoorbeeld echt een gat in mn hand in de Kruidvat of Etos.
Dat bestel ik nu vaak online of ik kijk online wélk product ik precies wil (bv van make-up). Dan pak ik in de winkel direct die spullen en sta ik niet overal te neuzen van "oeh dit is ook wel leuk"

Online zie je de prijs ook al meteen. In de winkel sta ik regelmatig bij de kassa half te huilen omdat het véél duurder is dan ik dacht.

Of online boodschappen bestellen? Alhoewel ik me best kan voorstellen dat de boodschappen doen voelt als een 'uitje' als je verder veel thuis zit.

Of heb je bv een zwak voor snoepjes? Eet dan thuis wat snoep voor je de supermarkt in gaat.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:19

Sheran schreef:
Helpt het je ook om te denken aan hoe slecht voor het milieu al je aankopen zijn, hoor erg je slaaf bent van de consumptiemaatschappij en hoe verwerpelijk die hele industrie en hoe onhoudbaar en slecht die leefwijze eigenlijk is?

Dat helpt mij altijd :=

Ja, bij mij werkt het ook zo. En als er dan iets echt nodig is, dan kies ik bij voorkeur voor iets dat zo verantwoord mogelijk en in Europa geproduceerd is.
Verder heb ik sinds mijn kindertijd al een gruwelijke hekel aan 'prulletjes' voor aan de muur/op de kast/in de vensterbank. Nutteloze stofvangers vind ik het.

Earth schreef:
Ik sta as we speak in de winkel om 1 van de items terug te brengen die ik vorige week heb gekocht. Dat is heel moeilijk maar wel goed van mezelf.

_/-\o_ :(:)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:23

Inderdaad een spaar doel stellen helpt hier ook.
Eerst was het voor een huis. Nu willen we eigenlijk ook de tuin aanpakken. Mijn man heeft een gat in zn hand en sparen gaat sinds ons koophuis en de rare tijd eigenlijk moeilijk. I.c.m. m'n man... drama.

Ik had het het er vanochtend nog over. Misschien weer eens een concreet (realisch) doel stellen. Dus weten wat je nodig hebt en een realistische planning maken. Bijvoorbeeld 3000 euro voor Mei bij elkaar hebben. I.c.m. EJU en 7 x 200 euro aan de kant leggen bijvoorbeeld. Moet wel haalbaar zijn hier denk ik. Afgelopen jaar alleen vakantie geld/belasting terug gave van huis en eju gespaard. Was een mooie terug gave. Maar ondanks dat is maandelijks nu geen optie. We gaan het gewoon weer proberen haha.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:23

Ik mijd het Kruidvat in het dorp. Ik vind het zo’n drama winkel. Staat overvol, je zoekt je een slag in de rondte. Ik kom er alleen als ik echt iets nodig heb.
Geldt voor mij ook voor de Action. Kom er zelden en als ik er kom voor iets specifieks, dan is het vaak alweer uitgekocht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 16:40

Het was vooral lastig in de winkel omdat het gewoon mijn lievelingswinkel is en ik alleen maar leuek dingen zag :') . Maar dat rokje kroop bij iedere stap ongeveer onder mn oksels dus het was zonde om 'm te houden. Ik voelde me vrij ellendig, en ik merkte dat ik echt heel graag wilde kopen. Maakte niet uit wat. Ik liep bijv. langs de Hema en mijn brein ging automatisch naar 'moet ik nog wat hebben van de Hema?'
En ik kan je niet vertellen waar ik persoonlijk het meest aan uitgeef, het is gewoon van alles. Ik heb rond de €800.- euro uitgegeven aan broodjes, kleding, schoenen, een nieuwe cap, en verder weet ik het niet eens. Ik koop die schoenen en cap dan voor een heel goed prijsje en dat is dan ook wel weer leuk, maar het blijft veel geld :=

Ik denk dat als ik weet waarom ik zoveel koop, dat ik het dan kan doorbreken. En het lijkt wel heel erg op dat ik dingen koop in mijn gemoedstoestand, want vandaag voelde ik me vrij depressief en ik had zoooo erg de behoefte om iets te kopen om me maar beter te voelen. Dus om die dopamine te krijgen. Maar daarna moest ik model staan bij een fotografieworkshop en dat was heel gezellig en nu voel ik me ook beter en is de drang om iets te kopen echt minimaal. Maar ik merk dat het ontzettend in mijn systeem zit, want ik zoek gewoon manieren om geld uit te geven. Ik zie bijv 'mijn kans schoon' om weer geld uit te geven aan de tuin want nu is de tijd om te planten. Maar ik kan ook neit wachten tot we weer op vakantie gaan, want dan kan ik ook weer dingen uitzoeken oftewel geld uitgeven :P Dus het is echt op allerlei vlakken, het gaat om het geld uitgeven zelf.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:42

Probeer je niet gewoon een leegte op te vullen door veel geld uit te geven?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:52

Ik heb het idee dat je heel wat losse topics opent over allerlei deelaspecten van een groter probleem. Je hebt toch uit verschillende hoeken hulpverlening (gehad)? Het waarom komt duidelijk vanuit je psyche, dan is het toch heel normaal om alles op één bord te gooien en dit vanuit je hulpverlening aan te pakken? Een mens zijn hoofd bestaat niet uit losse stukjes, elk probleem is met een ander verbonden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 17:01

Tieneke schreef:
Ik heb het idee dat je heel wat losse topics opent over allerlei deelaspecten van een groter probleem. Je hebt toch uit verschillende hoeken hulpverlening (gehad)? Het waarom komt duidelijk vanuit je psyche, dan is het toch heel normaal om alles op één bord te gooien en dit vanuit je hulpverlening aan te pakken? Een mens zijn hoofd bestaat niet uit losse stukjes, elk probleem is met een ander verbonden.

Dat klopt, er gebeurt veel bij mij momenteel. Ik ben ook al aan het kijken voor hulp hierbij. Maar misschien ben ik gewoon ook wel heel erg kritisch op mezelf en ik wil gewoon heel graag beter worden. Dus ik snij misschien heel veel onderwerpen aan, maar dat wil niet zeggen dat ik een wrak ben. Veel van wat ik benoem, heeft ook tijd nodig. Maar ik ben ook iemand die door inzicht in mijn handelen probeert te veranderen.
Ik hoop niet dat mensen weer zo kritisch worden als in het topic waarin ik iets deel over bijrijdpaarden. Want dit soort dingen deel k enkel met de intentie om beter te worden. De schade die mijn jeugd heeft aangericht uit zich gewoon op ontzettend veel vlakken, en ik werk hard aan mezelf om beter te worden :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:04

Ik denk persoonlijk dat er, om beter te worden, een plan moet zijn met een stapsgewijze aanpak. Structuur om niet alles in het wilde weg te doen. Je hebt duidelijk professionele hulp nodig en die kan Bokt jou niet bieden. Het zijn niet zomaar kleinigheidjes waar je mee kampt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:07

Iets kopen activeert je beloningssysteem in je hersenen. Als je je slecht voelt is iets kopen fijn want hoppa daar komen even kort happy hormones vrij. Maar die zijn snel weer uitgewerkt en dan zit je weer met je sombere gevoel.

Probeer beloningen te zoeken in iets anders dan kopen. Bijv. Een klusje afronden waar je al lang tegenaan hikt. En stel jezelf een beloning voor als je meerdere kleine klusjes hebt gedaan.

Of een spaardoel en werk actief naar dat doel toe. Bij iedere aankoop je afvragen heb ik het nodig, heb ik het nu nodig, koop ik dit omdat ik het nodig heb of omdat ik me slecht voel, honger heb of denk honger te hebben, brengt het mij dichtet bij mijn spaardoel

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 17:16

Tieneke schreef:
Ik denk persoonlijk dat er, om beter te worden, een plan moet zijn met een stapsgewijze aanpak. Structuur om niet alles in het wilde weg te doen. Je hebt duidelijk professionele hulp nodig en die kan Bokt jou niet bieden. Het zijn niet zomaar kleinigheidjes waar je mee kampt.

Ik kan heel goed voor mezelf bepalen waar ik mijn hulp vandaan haal. Alleen bokt denkt nog graag mee, en dit is voor mij een fijne manier om nieuwe ideeën te krijgen voor dit probleem. En ja, door bokt heb ik me gerealiseerd dat het mogelijk wat dieper zit dan enkel een excelbestandje of een budgetplanner gebruiken. Daar is toch niks mis mee en dat is toch juist de kracht van bokt? Ik vraag jullie niet mijn probleem op te lossen, ik vraag om mee te denken, maar vaak denken bokkers dat ze perse alles opgelost moeten hebben ofzo.