Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Earth schreef:SparklingApp schreef:Volgens mij is dit een soort oer instinct vanuit de tijd dat we bessen en andere eetbare dingen in de natuur zochten.
Een goede vangst mee naar huis nemen geeft ons een goed gevoel en vervult ook inderdaad het gevoel om te zorgen, het verminderd op die manier ook stress.
Misschien helpt het wat om er zo op een andere manier naar te kijken?
Dit geeft voor mij wel veel duidelijkheid. Want ik werk niet en voel me aardig nutteloos in vlagen. Dus om dan te voorzien in levensbehoefte is wel logisch natuurlijk.Bij mij helpt het altijd al de helft als ik weet waar de oorsprong zit in dit soort gedrag want dan kan ik het het beste doorbreken. Dus bedankt voor het delen
![]()
Verder ook iedereen bedankt voor de tips en lieve woorden. Ik ben er nog steeds aardig ziek van, alsof ik er ineens van wakker wordt ofzo, maar het speelt al veel langer. Mijn man is ook niet goed in budgettering dus we helpen elkaar ook niet heel erg ofzoMaar ik geef echt veeeeel meer geld uit dan hij, dus ik moet zelf echt de stap maken.
Earth schreef:Ja dat zou goed kunnen, want als ik iets net gekocht heb voel ik me heel goed. Maar dan kom ik thuis en voel ik me alweer superkut omdat ik me schuldig voel. Ik heb net besloten een sport op te pakken en ik ga nog wat meer creatieve dingen doen om de week, dus ik hoop dat ik op een andere manier mijn dopamine stootjes krijg. Maar dan op een gezonde manier
purny schreef:Meest effectieve is: vast bedrag per week opnemen, alles contant betalen en pinpassen uit handen geven.
Sheran schreef:Helpt het je ook om te denken aan hoe slecht voor het milieu al je aankopen zijn, hoor erg je slaaf bent van de consumptiemaatschappij en hoe verwerpelijk die hele industrie en hoe onhoudbaar en slecht die leefwijze eigenlijk is?
Dat helpt mij altijd
Earth schreef:Ik sta as we speak in de winkel om 1 van de items terug te brengen die ik vorige week heb gekocht. Dat is heel moeilijk maar wel goed van mezelf.
Tieneke schreef:Ik heb het idee dat je heel wat losse topics opent over allerlei deelaspecten van een groter probleem. Je hebt toch uit verschillende hoeken hulpverlening (gehad)? Het waarom komt duidelijk vanuit je psyche, dan is het toch heel normaal om alles op één bord te gooien en dit vanuit je hulpverlening aan te pakken? Een mens zijn hoofd bestaat niet uit losse stukjes, elk probleem is met een ander verbonden.
Tieneke schreef:Ik denk persoonlijk dat er, om beter te worden, een plan moet zijn met een stapsgewijze aanpak. Structuur om niet alles in het wilde weg te doen. Je hebt duidelijk professionele hulp nodig en die kan Bokt jou niet bieden. Het zijn niet zomaar kleinigheidjes waar je mee kampt.