Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
SophievdV schreef:Tennan ik heb in de Fryske Walden gewoond. Echt.. Waarschijnlijk zie je het zelf niet doordat je niet anders gewend bent. Maar het is daar echt een enkeltje richting de jaren '50.
Fearn schreef:Ik vind Franeker of Harlingen best leuke plaatsenbeiden een goede treinverbinding. En heerlijk rustig en gemoedelijk.
Harlingen zit je natuurlijk echt langs de haven/zee, maar ook het stadje vond ik erg leuk en gezellig. Franeker is volgens mij een kwartier daar vandaan en is meer een dorp. (En Franeker is ook een kwartier naar Leeuwarden met het OV.)
Heb er niet gewoond hoor maar wel meerdere keren daar geweest
Janneke2 schreef:![]()
Ook het hartstikke mooie plaatsje Workum is een stad.
Ballard_L schreef:Ik woon in Kollumerzwaag, tussen Buitenpost en Dokkum in en naast het beruchte dorp ‘de Westereen’. Ik ben geen Fries van origine, ben voor mijn studie naar Friesland verhuisd en blijven plakken. Het helpt heel erg als je de taal verstaat, maar ik heb echt helemaal niet het gevoel gehad dat ik als westerling uit Rotterdam niet werd geaccepteerd. En dan woon ik niet in een heel makkelijk dorpAls je sociaal bent, je doet met de dorpsactiviteiten mee en je begrijpt de taal kom je al een heel eind. Maar als je met de instelling komt ‘die stomme Friezen met hun taal en gebruiken’, tja dan kom je er niet tussen.
Sharani schreef:Janneke2 schreef:![]()
Ook het hartstikke mooie plaatsje Workum is een stad.
Dat weet ik, maar met het woord plaats kun je zowel een stad als een dorp aanduiden toch? En heel eerlijk, veel van de steden in Friesland zijn kleiner en dorpser dan menig ander dorp in Nederland. Voelt raar om ze stad te noemen en ze dorp noemen klopt natuurlijk helemaal niet.
tennan schreef:Ik woon in Dokkum, naar alle tevredenheid! Niemand spiest je aan z'n hooivork als je geen Fries spreekt hoor. Mensen hier zijn hartstikke vriendelijk. De binnenstad van Dokkum is historisch, toeristisch en gezellig, en daar omheen heb je (ik tenminste) alles wat je nodig hebt. Een auto is inderdaad handig, maar de busverbinding vanuit hier naar de grote steden om me heen is ook prima.
Ik heb tot drie jaar terug in Drachten gewoond, maar ik heb het hier verschrikkelijk veel meer naar mijn zin. Als je vragen hebt, mag je altijd een pb'tje sturen hoor! Ik ben wel in voor een stadstour!![]()
Enne, als mensen dan met geuzennamen gaat strooien: schrijf het dan tenminste goed (het is Wâldpyk) en doe wat aan je topo, want de gemeente Noardeast Frysân (waar Dokkum onder valt) is geen onderdeel van de Fryske Wâlden.![]()
![]()
Ook heb ik in mijn kringen toch echt geen racisten en/of mannen die ouderwets met hun vrouw omgaan. Scheer toch alsjeblieft niet iedereen over één kam, we leven hier niet in de Middeleeuwen hoor. Ik niet althans
Ballard_L schreef:Ik woon in Kollumerzwaag, tussen Buitenpost en Dokkum in en naast het beruchte dorp ‘de Westereen’. Ik ben geen Fries van origine, ben voor mijn studie naar Friesland verhuisd en blijven plakken. Het helpt heel erg als je de taal verstaat, maar ik heb echt helemaal niet het gevoel gehad dat ik als westerling uit Rotterdam niet werd geaccepteerd. En dan woon ik niet in een heel makkelijk dorpAls je sociaal bent, je doet met de dorpsactiviteiten mee en je begrijpt de taal kom je al een heel eind. Maar als je met de instelling komt ‘die stomme Friezen met hun taal en gebruiken’, tja dan kom je er niet tussen.
Dees schreef:Het is maar net wie je zelf bent en waar je voorkeuren liggen.
Ik woon al praktisch mijn hele leven in Friesland en zelfs ik ervaar sommige delen van Friesland als buitengewoon stug en lastig. In bijv Heerenveen kom je er meteen tussen ook al spreek je geen woord Fries. In plaatsen als Damwoude zou ik absoluut niet willen wonen - veel te veel volk met een heel kort lontje. Zitten heus wel normale mensen tussen hoor, maar toch... (ik snap dat inwoners van Hardegarijp hier geen ervaring mee hebben - die zitten veel meer in die Woudpieken mentaliteit)
Net als die kleine dorpen op de klei. Daar wonen hele lieve mensen (en ze maken daar véél minder ruzie) maar oei oei wat kunnen ze soms gesloten zijn. Je moet ze echt even leren kennen voordat je weet wat je aan ze hebt.
Steden als Franeker en Sneek zijn wat meer 'stads'. In Leeuwarden is veel armoede maar de stad heeft de laatste jaren onder goed bestuur wel heel wat verbeteringen doorstaan (lees: niet meer elk weekend gevechten in de stad ed).
Maar het is dus echt maar net wie je bent en wat je wilt.
Ik woon in het zuid-oosten van Frl. Buren die uit de buurt van Amsterdam kwamen, hebben jarenlang moeite gehad om er tussen te komen maar dt is goed gekomen. En sommigen kunnen beter gewoon in de Randstad blijven want die komen er ook nooit tussen. Het is wat je er zelf van maakt.
Kom je naar Friesland - ga vooral WEL naar de dorpsfeesten en wordt vooral WEL lid van de plaatstelijke sportclub. Ga meedoen, ook als je dat niets lijkt. Mensen moeten je zien en je kunnen leren kennen, anders blijf je altijd 'die import' en zal het contact lastig blijven. Dat laatste geldt meer voor het platteland dan voor de grotere steden. Denk dat dit trouwens in het hele land zo is.
Op het platteland wonen zonder auto is geen aanrader. Of je moet erg van fietsen houden. Voor mij is de dichtsbijzijnde supermarkt op 5km afstand.
Voor heel Friesland geldt: een man een man, een woord een woord. Je kunt heel ver gaan bij Friezen, maar heb je het eenmaal (per ongeluk of niet) verpest, dan heb je het echt verpest en kom je er bij die Fries niet meer in. Daar moet je wel tegen kunnen. Wees bescheiden en kom je beloften na. Friezen hebben niets met mooie praatjes, je moet je woord gewoon nakomen.
OleJon schreef:SophievdV schreef:Tennan ik heb in de Fryske Walden gewoond. Echt.. Waarschijnlijk zie je het zelf niet doordat je niet anders gewend bent. Maar het is daar echt een enkeltje richting de jaren '50.
Welke dorpen bedoel je dan?
Zoals, Houtigehage, Harkema, Twijzel ,Twijzelerheide, Westereen, Feanwalden enz. Zijn ze niet zo van de buitenlanders. Maar ouderwets komt me niet echt bekend voor.
Harkema en Westereen zijn wel echt dorpen dat je er daar niet makkelijk tussen komt
OleJon schreef:Moderatoropmerking:Dit bericht was tegen de regels.
pillow schreef:De boodschap is inmiddels wel duidelijk. Is er een puppy overleden? Nee, dan gewoon rustig doorademen.Stad of dorp heeft nu eenmaal niks met het inwoner aantal te maken, al voelt het raar. Sloten met 710 inwoners is een stad. Drachten met 45000 is een dorp. Maar de Friese elf steden een dorp noemen is vloeken in de kerk.
OleJon schreef:Ze bedoelt 'westerling' als in: iemand uit het westen van Nederland.Ballard_L schreef:Ik woon in Kollumerzwaag, tussen Buitenpost en Dokkum in en naast het beruchte dorp ‘de Westereen’. Ik ben geen Fries van origine, ben voor mijn studie naar Friesland verhuisd en blijven plakken. Het helpt heel erg als je de taal verstaat, maar ik heb echt helemaal niet het gevoel gehad dat ik als westerling uit Rotterdam niet werd geaccepteerd. En dan woon ik niet in een heel makkelijk dorpAls je sociaal bent, je doet met de dorpsactiviteiten mee en je begrijpt de taal kom je al een heel eind. Maar als je met de instelling komt ‘die stomme Friezen met hun taal en gebruiken’, tja dan kom je er niet tussen.
Als westerling valt het inderdaad wel mee, maar bevoorbeeld als Irakees of Turk zal dat anders worden
OleJon schreef:Ballard_L schreef:Ik woon in Kollumerzwaag, tussen Buitenpost en Dokkum in en naast het beruchte dorp ‘de Westereen’. Ik ben geen Fries van origine, ben voor mijn studie naar Friesland verhuisd en blijven plakken. Het helpt heel erg als je de taal verstaat, maar ik heb echt helemaal niet het gevoel gehad dat ik als westerling uit Rotterdam niet werd geaccepteerd. En dan woon ik niet in een heel makkelijk dorpAls je sociaal bent, je doet met de dorpsactiviteiten mee en je begrijpt de taal kom je al een heel eind. Maar als je met de instelling komt ‘die stomme Friezen met hun taal en gebruiken’, tja dan kom je er niet tussen.
Als westerling valt het inderdaad wel mee, maar bevoorbeeld als Irakees of Turk zal dat anders worden