In Friesland wonen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:36

Het is maar net wie je treft en hoe je bent kabayo, ik herken dit totaal niet, en woon/leef daar ook al heel mn leven. Het is ook maar net wat voor instelling je zelf hebt.

Kabayo

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:43

Jaa dat zal zeker zo zijn. Ik denk overal in de wereld :) Ik vind het zelf prima mensen overigens. Kom er wel eens met het werk

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:00

SophievdV schreef:
Tennan ik heb in de Fryske Walden gewoond. Echt.. Waarschijnlijk zie je het zelf niet doordat je niet anders gewend bent. Maar het is daar echt een enkeltje richting de jaren '50.

Welke dorpen bedoel je dan?

Zoals, Houtigehage, Harkema, Twijzel ,Twijzelerheide, Westereen, Feanwalden enz. Zijn ze niet zo van de buitenlanders. Maar ouderwets komt me niet echt bekend voor.
Harkema en Westereen zijn wel echt dorpen dat je er daar niet makkelijk tussen komt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:25

Kortom als je alle nadelen van Friesland hebt gelezen, het beste in de Stellingwerven gaan wonen. Praotn gien fries en heel veel import. Maar je hoeft niet naar Friesland te gaan omdat je denkt er gemakkelijk aan een huis te komen is, want dat is echt niet het geval.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 23:11

Ik woon in Kollumerzwaag, tussen Buitenpost en Dokkum in en naast het beruchte dorp ‘de Westereen’. Ik ben geen Fries van origine, ben voor mijn studie naar Friesland verhuisd en blijven plakken. Het helpt heel erg als je de taal verstaat, maar ik heb echt helemaal niet het gevoel gehad dat ik als westerling uit Rotterdam niet werd geaccepteerd. En dan woon ik niet in een heel makkelijk dorp :') Als je sociaal bent, je doet met de dorpsactiviteiten mee en je begrijpt de taal kom je al een heel eind. Maar als je met de instelling komt ‘die stomme Friezen met hun taal en gebruiken’, tja dan kom je er niet tussen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:28

Fearn schreef:
Ik vind Franeker of Harlingen best leuke plaatsen :) beiden een goede treinverbinding. En heerlijk rustig en gemoedelijk.

Harlingen zit je natuurlijk echt langs de haven/zee, maar ook het stadje vond ik erg leuk en gezellig. Franeker is volgens mij een kwartier daar vandaan en is meer een dorp. (En Franeker is ook een kwartier naar Leeuwarden met het OV.)

Heb er niet gewoond hoor maar wel meerdere keren daar geweest :)

Ik woon zelf in deze omgeving en ben het er mee eens dat Harlingen en Franeker leuke stadjes zijn. En Harlingen heeft ook echt een havenstad sfeertje, het is daar in het toeristen seizoen heel levendig en gezellig. Voordeel is ook dat je dicht bij de Afsluitdijk zit, dus snel in Noord-Holland bent.

En heb je al eens naar Workum gekeken? Dat is ook een plaatsje die volgens mij prima aan je eisen lijstje voldoet. Met station en een mooi strand aan het IJsselmeer. Ook ligt Gaasterland vlakbij, wat ik persoonlijk één van de mooiste stukjes Friesland vind.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:39

:) ;) Ook het hartstikke mooie plaatsje Workum is een stad.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:48

Janneke2 schreef:

Dat weet ik :j , maar met het woord plaats kun je zowel een stad als een dorp aanduiden toch? En heel eerlijk, veel van de steden in Friesland zijn kleiner en dorpser dan menig ander dorp in Nederland. Voelt raar om ze stad te noemen en ze dorp noemen klopt natuurlijk helemaal niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:55

Hoi Sharani, :) maak je geen zorgen, ik las je keurige formulering.

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:41

Ballard_L schreef:
Ik woon in Kollumerzwaag, tussen Buitenpost en Dokkum in en naast het beruchte dorp ‘de Westereen’. Ik ben geen Fries van origine, ben voor mijn studie naar Friesland verhuisd en blijven plakken. Het helpt heel erg als je de taal verstaat, maar ik heb echt helemaal niet het gevoel gehad dat ik als westerling uit Rotterdam niet werd geaccepteerd. En dan woon ik niet in een heel makkelijk dorp :') Als je sociaal bent, je doet met de dorpsactiviteiten mee en je begrijpt de taal kom je al een heel eind. Maar als je met de instelling komt ‘die stomme Friezen met hun taal en gebruiken’, tja dan kom je er niet tussen.

Dit dus. Ik kom er vandaan en ken juist veel import die in de westereen wonen en al jaren wonen. De mensen hier zijn niet stug en onvriendelijk, eerder nieuwsgierig
Ben je zelf sociaal dan kom je hier makkelijk tussen.
Ik heb zelf jaren in Leeuwarden gewoond en ook in Dokkum, totaal verschillende steden en dan gaat mijn voorkeur naar Leeuwarden, ook daar heb je makkelijk contacten als je naar bijv een sportschool of iets dergelijks gaat. Dokkum vind ik de mensen dan weer stugger, en “uit de hoogte”
Ik woon nu al een paar jaar in Damwald, dat is een dorpje overal net tussenin met veel voorzieningen en direct aan de centrale as, wat zorgt dat je overal makkelijker naar toe rijdt.
Harlingen vind ik ook een hele leuke stad, ken veel mensen die daar wonen. Zit direct aan de zee, vlakbij de Afsluitdijk, en je bent zo op Terschelling.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:42

Sharani schreef:
Janneke2 schreef:

Dat weet ik :j , maar met het woord plaats kun je zowel een stad als een dorp aanduiden toch? En heel eerlijk, veel van de steden in Friesland zijn kleiner en dorpser dan menig ander dorp in Nederland. Voelt raar om ze stad te noemen en ze dorp noemen klopt natuurlijk helemaal niet.

Stad of dorp heeft nu eenmaal niks met het inwoner aantal te maken, al voelt het raar. Sloten met 710 inwoners is een stad. Drachten met 45000 is een dorp. Maar de Friese elf steden een dorp noemen is vloeken in de kerk.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:01

Ts wat is je budget voor een woning?

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:08

tennan schreef:
Ik woon in Dokkum, naar alle tevredenheid! Niemand spiest je aan z'n hooivork als je geen Fries spreekt hoor. Mensen hier zijn hartstikke vriendelijk. De binnenstad van Dokkum is historisch, toeristisch en gezellig, en daar omheen heb je (ik tenminste) alles wat je nodig hebt. Een auto is inderdaad handig, maar de busverbinding vanuit hier naar de grote steden om me heen is ook prima.

Ik heb tot drie jaar terug in Drachten gewoond, maar ik heb het hier verschrikkelijk veel meer naar mijn zin. Als je vragen hebt, mag je altijd een pb'tje sturen hoor! Ik ben wel in voor een stadstour! :D

Enne, als mensen dan met geuzennamen gaat strooien: schrijf het dan tenminste goed (het is Wâldpyk) en doe wat aan je topo, want de gemeente Noardeast Frysân (waar Dokkum onder valt) is geen onderdeel van de Fryske Wâlden. ;) ;) ;)
Ook heb ik in mijn kringen toch echt geen racisten en/of mannen die ouderwets met hun vrouw omgaan. Scheer toch alsjeblieft niet iedereen over één kam, we leven hier niet in de Middeleeuwen hoor. Ik niet althans :D

Precies dit! Ik woon ook in Dokkum. Het is hier zomers echt gezellig en levendig. Swinters een stuk rustiger. Openbaar vervoer is opzich prima (doordeweeks overdag kun je elke 20 minuten wel richting Leeuwarden, je kunt ook prima met het openbaar vervoer naar Groningen komen), maar een auto is geen overbodige luxe, want het waait hier van de nazomer tot de lente chronisch :+
Ook mij mag je wel pb’en met vragen. Ik heb zowel in Oentsjerk, Leeuwarden en Holwerd gewoond voor ik hier kwam.
Ook werk ik in Franeker dus kan ik daar ook het een en ander over vertellen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:17

Ik woon al weer 19 jaar in Heerenveen, kom oorspronkelijk uit het westen. Zijn hier gaan wonen omdat ov en snelwegen qua verbinding gewoon het meest praktisch waren en ze hier ook verder alles hebben qua winkels e.d.

Ik heb 15 jaar geleden mijn partner hier ontmoet, die uit het oosten van het land komt. We wonen hier prima. Heerenveen is prima qua verstaanbaarheid, het 'feansters' is meer een samenvoeging van NL en Fries. Ik vind de mensen hier vriendelijk genoeg, sterker nog na opgroeien in het westen is het hier nog steeds aanzienlijk gemoedelijker.

Ik denk dat het voor je zelf heel belangrijk is om eerst eens te kijken in welke regio's je werk kunt vinden dat bij je past en dat je daarna gaat kijken waar je wilt wonen. In plaatsen als Heerenveen, Drachten, Sneek, Leeuwarden etc red je het prima zonder auto en is het ov ook prima, maar in de kleine buitendorpjes zit je toch al gauw vast aan een scooter/auto/elektrische fiets

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:54

Het is maar net wie je zelf bent en waar je voorkeuren liggen.

Ik woon al praktisch mijn hele leven in Friesland en zelfs ik ervaar sommige delen van Friesland als buitengewoon stug en lastig. In bijv Heerenveen kom je er meteen tussen ook al spreek je geen woord Fries. In plaatsen als Damwoude zou ik absoluut niet willen wonen - veel te veel volk met een heel kort lontje. Zitten heus wel normale mensen tussen hoor, maar toch... (ik snap dat inwoners van Hardegarijp hier geen ervaring mee hebben - die zitten veel meer in die Woudpieken mentaliteit)
Net als die kleine dorpen op de klei. Daar wonen hele lieve mensen (en ze maken daar véél minder ruzie) maar oei oei wat kunnen ze soms gesloten zijn. Je moet ze echt even leren kennen voordat je weet wat je aan ze hebt.

Steden als Franeker en Sneek zijn wat meer 'stads'. In Leeuwarden is veel armoede maar de stad heeft de laatste jaren onder goed bestuur wel heel wat verbeteringen doorstaan (lees: niet meer elk weekend gevechten in de stad ed).

Maar het is dus echt maar net wie je bent en wat je wilt.
Ik woon in het zuid-oosten van Frl. Buren die uit de buurt van Amsterdam kwamen, hebben jarenlang moeite gehad om er tussen te komen maar dt is goed gekomen. En sommigen kunnen beter gewoon in de Randstad blijven want die komen er ook nooit tussen. Het is wat je er zelf van maakt.

Kom je naar Friesland - ga vooral WEL naar de dorpsfeesten en wordt vooral WEL lid van de plaatstelijke sportclub. Ga meedoen, ook als je dat niets lijkt. Mensen moeten je zien en je kunnen leren kennen, anders blijf je altijd 'die import' en zal het contact lastig blijven. Dat laatste geldt meer voor het platteland dan voor de grotere steden. Denk dat dit trouwens in het hele land zo is.

Op het platteland wonen zonder auto is geen aanrader. Of je moet erg van fietsen houden. Voor mij is de dichtsbijzijnde supermarkt op 5km afstand.

Voor heel Friesland geldt: een man een man, een woord een woord. Je kunt heel ver gaan bij Friezen, maar heb je het eenmaal (per ongeluk of niet) verpest, dan heb je het echt verpest en kom je er bij die Fries niet meer in. Daar moet je wel tegen kunnen. Wees bescheiden en kom je beloften na. Friezen hebben niets met mooie praatjes, je moet je woord gewoon nakomen.
Laatst bijgewerkt door Dees op 09-10-22 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:58

Ballard_L schreef:

Als westerling valt het inderdaad wel mee, maar bevoorbeeld als Irakees of Turk zal dat anders worden

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:04

Dees schreef:
Het is maar net wie je zelf bent en waar je voorkeuren liggen.

Ik woon al praktisch mijn hele leven in Friesland en zelfs ik ervaar sommige delen van Friesland als buitengewoon stug en lastig. In bijv Heerenveen kom je er meteen tussen ook al spreek je geen woord Fries. In plaatsen als Damwoude zou ik absoluut niet willen wonen - veel te veel volk met een heel kort lontje. Zitten heus wel normale mensen tussen hoor, maar toch... (ik snap dat inwoners van Hardegarijp hier geen ervaring mee hebben - die zitten veel meer in die Woudpieken mentaliteit)
Net als die kleine dorpen op de klei. Daar wonen hele lieve mensen (en ze maken daar véél minder ruzie) maar oei oei wat kunnen ze soms gesloten zijn. Je moet ze echt even leren kennen voordat je weet wat je aan ze hebt.

Steden als Franeker en Sneek zijn wat meer 'stads'. In Leeuwarden is veel armoede maar de stad heeft de laatste jaren onder goed bestuur wel heel wat verbeteringen doorstaan (lees: niet meer elk weekend gevechten in de stad ed).

Maar het is dus echt maar net wie je bent en wat je wilt.
Ik woon in het zuid-oosten van Frl. Buren die uit de buurt van Amsterdam kwamen, hebben jarenlang moeite gehad om er tussen te komen maar dt is goed gekomen. En sommigen kunnen beter gewoon in de Randstad blijven want die komen er ook nooit tussen. Het is wat je er zelf van maakt.

Kom je naar Friesland - ga vooral WEL naar de dorpsfeesten en wordt vooral WEL lid van de plaatstelijke sportclub. Ga meedoen, ook als je dat niets lijkt. Mensen moeten je zien en je kunnen leren kennen, anders blijf je altijd 'die import' en zal het contact lastig blijven. Dat laatste geldt meer voor het platteland dan voor de grotere steden. Denk dat dit trouwens in het hele land zo is.

Op het platteland wonen zonder auto is geen aanrader. Of je moet erg van fietsen houden. Voor mij is de dichtsbijzijnde supermarkt op 5km afstand.

Voor heel Friesland geldt: een man een man, een woord een woord. Je kunt heel ver gaan bij Friezen, maar heb je het eenmaal (per ongeluk of niet) verpest, dan heb je het echt verpest en kom je er bij die Fries niet meer in. Daar moet je wel tegen kunnen. Wees bescheiden en kom je beloften na. Friezen hebben niets met mooie praatjes, je moet je woord gewoon nakomen.

Hardegrijpsters hebben veelal dezelfde mentaliteit als de Ljouwerters en totaal niet met een Waldpyk te vergelijken

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:06

Het is heel verschillend, zelfs dorpen die naast elkaar liggen kunnen compleet anders zijn. Ook zijn er wel dorpen en steden die echt heel veel meer ‘import’ hebben, zoals bijvoorbeeld Buitenpost.

Toch hangt het heel erg van jezelf ook af. Mijn moeder verhuisde van een stad naar een klein dorpje. Leerde Fries en is gewoon helemaal geaccepteerd. Zelf woon ik nu buiten Friesland en ik zou zelf niet direct weer terug willen eigenlijk. Bij ons in het dorp was iedereen vanaf de havo een buitenbeentje. Daarnaast vond ik soms de sociale controle wel beklemmend. Afkeurend gemompel als je nog een hbo studie wilde doen (je hebt toch al een diploma). Toch sluit ik niet uit dat we ooit terug gaan.

Zorg voor een treinstation in de buurt, buslijnen gooien ze er soms wel heel makkelijk uit als er weer een nieuwe aanbieder komt.

Ik ben trouwens een waldpykje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:11

OleJon schreef:
Hardegrijpsters hebben veelal dezelfde mentaliteit als de Ljouwerters en totaal niet met een Waldpyk te vergelijken

Dat is maar net wat je zelf denkt te zien.
Ik zie het anders. Hardegarijp heeft best veel trekjes van Woudpiekenland.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:22

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 10-10-22 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:27

OleJon schreef:
SophievdV schreef:
Tennan ik heb in de Fryske Walden gewoond. Echt.. Waarschijnlijk zie je het zelf niet doordat je niet anders gewend bent. Maar het is daar echt een enkeltje richting de jaren '50.

Welke dorpen bedoel je dan?

Zoals, Houtigehage, Harkema, Twijzel ,Twijzelerheide, Westereen, Feanwalden enz. Zijn ze niet zo van de buitenlanders. Maar ouderwets komt me niet echt bekend voor.
Harkema en Westereen zijn wel echt dorpen dat je er daar niet makkelijk tussen komt

Ach, als het om racisme gaat, dan roepen en denken we allemaal wel eens iets dat zonder dat we het weten ook racistisch is. Een select groepje mensen dat o.a. in bovengenoemde dorpen woont, uit het gewoon.

Ik heb twee tantes uit Harkema, die hardop zeggen dat ze niets van die zwarten moeten, maar die ene bij de Poiesz is wel heel aardig. :7
Dat niveau vind ik persoonlijk echt hilarisch! Zegt meer over de gemiddelde intelligentie dan over de dorpen volgens mij :')

Thuis zeggen mijn ouders op zulke dingen standaard: "Ach, die domme Harrekieten ook..."

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:35

Het ene plaatje is het andere plaatsje niet. Voordat je zo'n besluit neemt kan je wellicht kijken of je ergens tijdelijk kan verblijven om de sfeer te proeven? :)

OleJon schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels.

Laten we dat inderdaad buiten deze discussie houden, voordat mensen het gaan hebben over hoe nuchter andere mensen reageren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:02

pillow schreef:
Stad of dorp heeft nu eenmaal niks met het inwoner aantal te maken, al voelt het raar. Sloten met 710 inwoners is een stad. Drachten met 45000 is een dorp. Maar de Friese elf steden een dorp noemen is vloeken in de kerk.
De boodschap is inmiddels wel duidelijk. Is er een puppy overleden? Nee, dan gewoon rustig doorademen. :') Als ik een euro zou krijgen elke keer dat iemand denkt dat ik uit een dorpje in Zeeland kom (stadje in Zuid Holland), had ik inmiddels wel een paar honderd extra op zak. Maar we vertellen diegene rustig dat ik niet uit Zeeland kom en gaan door met de conversatie, in plaats van maar door te blijven zagen over dat kleine vergissinkje dat verder totaal geen invloed heeft op het verdere verloop van mijn leven.

OleJon schreef:
Ballard_L schreef:

Als westerling valt het inderdaad wel mee, maar bevoorbeeld als Irakees of Turk zal dat anders worden
Ze bedoelt 'westerling' als in: iemand uit het westen van Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:09

Voordat je zomaar naar Friesland verhuist omdat je in Sneek bent geweest, zou ik nog even een week vakantie boeken en veel meer plaatsen bezoeken.

Ik ben in Kootstertille geboren, heb in Twijzel gewoond en daarna lang in Kollum.
Daarna zodra het kon weggegaan en in Groningen gaan wonen en inmiddels op de Veluwe beland.
Ik zou nooit teruggaan naar dat gedeelte van Friesland. Niet alleen door de mensen, maar ook de omgeving. Rondom Kollum vind ik het een saaie kale vlakte. Die omgeving is zo anders dan waar jij bent geweest.

Mijn vader woont inmiddels in Noordwolde (Friesland) en daar is het ook weer heel anders, daar zou ik weer wel kunnen wonen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:36

OleJon schreef:
Ballard_L schreef:

Ik bedoelde inderdaad gewoon iemand uit het westen van Nederland. ;) voor iemand van buitenlandse afkomst zal het lastiger zijn, maar dan ook: als je je bij het dorp betrekt moet dat echt lukken. Als je op jezelf blijft en niks van je dorp of stad aantrekt, ja dan gaat het niet lukken. Het is hier gewoon meer ‘met elkaar’, wat ik zelf het mooiste vind van Friesland :)

Ik vind de meeste inwoners van de dorpen om me heen juist alles behalve stug. Ze zijn juist onwijs sociaal. Het ligt vaak aan de mensen die van buiten komen dat ze er niet tussen komen en mensen als stug ervaren, ze zijn vaak te veel op zichzelf.