Lynn_Nikita schreef:Ik zal bij mij eens kijken of er nog iets staat, trek ze meestal uit
Als je iets hebt staan, altijd welkom!
En mocht iemand op zoek zijn naar vijgenstekjes; ik stek er elke winter een aantal en ze groeien altijd als kool.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superpony schreef:Hmm, waarom woon je helemaal in Limburg![]()
8nnemiek schreef:superpony schreef:Hmm, waarom woon je helemaal in Limburg![]()
Ik stuur met liefde een aantal stekken per post op aan iedereen die ze kan gebruiken, zodra de boom in rust is. Rond November/December kan ik ze snoeien. Dan moeten ze een aantal maanden in een glas/vaasje staan totdat ze worteltjes hebben, en dan kunnen ze de grond in. Na een jaar geven ze meestal al vruchten.
janouk schreef:Ik word blij van jullie posts. Helemaal als jullie zelf bomen stekken en rondsturen.......zalig
![]()
![]()
Bokt bomen door heel Nederland
We zouden eigenlijk labeltjes van bokt moeten hebben haha
Van de week stoofperen gemaakt van de geredde bomen van twee jaar terug geplant langs de wei . Toch een speciaal idee als die boompjes nu al fruit geven.
https://meerbomen.nu/nieuws-over-perenbomen/. Verhaal van de perenboompjes
tiwi1969 schreef:Op zich een leuk idee, maar bomen uit het bos zijn niet allemaal geschikt voor een stadstuin.
Mijn, verder aardige, hebben een jonge Amerikaanse Eik in de voortuin gezet op ca 1 meter vanaf mijn tuin. We hebben het hier over een rijtjeshuis, huur dus geen formele erfgrens.
In het buitengebied is natuurlijk meer mogelijk.
Miriam91 schreef:Een heel goed initiatief omdat die zaailingen anders geruimd worden. Ik heb onze gemeente aangeschreven of ze de bermen hiermee niet kunnen aanplanten, want ze planten hier niets terug als er iets omgevallen/gekapt is. Maar neeze konden niet zomaar wilde zaailingen neerzetten, maar gekweekte bomen vinden ze te duur. Het gevolg is dat mijn gemeente steeds minder groen wordt. Zo zonde!
Lys_PPA schreef:Leuk initiatief, ik heb me ook ingeschreven! Enige probleem is dat ik niet zo goed ben in alles levend houden...
oomens schreef:Miriam91 schreef:Een heel goed initiatief omdat die zaailingen anders geruimd worden. Ik heb onze gemeente aangeschreven of ze de bermen hiermee niet kunnen aanplanten, want ze planten hier niets terug als er iets omgevallen/gekapt is. Maar neeze konden niet zomaar wilde zaailingen neerzetten, maar gekweekte bomen vinden ze te duur. Het gevolg is dat mijn gemeente steeds minder groen wordt. Zo zonde!
Als er aan een gekweekte boom iets mankeert, dan kunnen ze de leverancier erop aanspreken.
Bij wie moet de gemeente aankloppen als dit soort wilde zaailingen niet voldoen? Is er dan ook iemand die kan zeggen: "ik heb alle benodigde certificeringen op zak en ik kan aantonen dat dit plantgoed vrij is van ..."? Vermoedelijk niet.
superpony schreef:Maar deze bomen zijn zo goed als gratis en als je dus een zieke boom hebt, kan je die ook weer vervangen door een zaailing, want die blijven gewoon komen.
Sowieso is het onderhoud in veel gemeentes dramatisch de laatste jaren.