Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:51

PSvanLot schreef:
Ik zou er een adviesbureau naar laten kijken. Er zijn aardig wat louche bedrijven hierin.

Nu al voor de tweede maal in korte tijd mensen gehoord die beduveld zijn.
Beide op dezelfde manier.

Bedrijf laten komen, spouwmuur laten isoleren. Tijdje later wil de buurvrouw ook laten isoleren, laat een deskundige komen en die zegt: mevrouw deze huizen hebben allemaal spouwmuur isolatie, dus dat is niet nodig....

De andere bedrijven hebben dus gedaan alsof ze isoleerden, een mooie rekening gestuurd en weer vertrokken...

Pluimers deed boringen in de spouw en ik kon via zijn app meekijken. Mijn spouw is schoon (op spinnenwebben na :D ) en de aanbouw is prima geïsoleerd dus daar doet ie niks aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:52

Mafflinger schreef:
hier ook zogenaamde verlijmde bolletjes bij mijn schoonouders... Je vind die bolletjes overal terug.... In de tuin , in huis

Maar hoe dan? De muren zijn toch dicht? Dan zou je ook een gat in de muur hebben anders komen die bolletjes er niet uit.

Hier ook bolletjes en heb ze nog nooit buiten het huis gezien behalve toen er dwars door de muren is geboord voor de afvoer van de afzuigkap van de keuken.

Pluimers is overigens geen louche bedrijf maar een met verstand van zaken en hebben een goede naam hoog te houden :)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:00

Toevallig gisteren een offerte ontvangen. Ze tellen 29 euro per m2 voor isoleren met A+ foam. Onze woning is van 1981 en heeft al bestaande isolatie daardoor bevelen ze deze vorm van isolatie aan. Echter gaven ze wel aan dat vanwege ons grote oppervlak, de bestaande isolatie en ons lage gasverbruik (ivm houtkachel) de investering hoog is tegenover de besparing..

We willen wss wel de vloer nog laten isoleren en daar tellen ze 40 euro per m2 voor.

Ben heel benieuwd naar jullie m2 prijzen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:00

Nog een nadeel van parels:
is dat ze niet akoestisch isoleren, zoals glaswol dat wel doet. Akoestische isolatie is een bijzonder handige bijkomstigheid bij spouwmuurisolatie als je bijvoorbeeld naast een drukke weg woont, een speelplein, een sportveld of een fabriek.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:56

Lys_PPA schreef:
Toevallig gisteren een offerte ontvangen. Ze tellen 29 euro per m2 voor isoleren met A+ foam. Onze woning is van 1981 en heeft al bestaande isolatie daardoor bevelen ze deze vorm van isolatie aan. Echter gaven ze wel aan dat vanwege ons grote oppervlak, de bestaande isolatie en ons lage gasverbruik (ivm houtkachel) de investering hoog is tegenover de besparing..

We willen wss wel de vloer nog laten isoleren en daar tellen ze 40 euro per m2 voor.

Ben heel benieuwd naar jullie m2 prijzen...

Ons huis is van 1978, geïsoleerd naar maatstaven van toen. Spouw is 6 cm. Wij hebben akkoord gegeven op een offerte isolatie met aminofoam (rd waarde 1,88) van €22,00 per m2 incl btw.
Vloerisolatie wordt trifoil, rd waarde 3,8. Prijs 35,95 incl btw.
Bewust niet gekozen voor pur, omdat ik vrees dat pur het nieuwe asbest wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:08

Mafflinger schreef:
hier ook zogenaamde verlijmde bolletjes bij mijn schoonouders... Je vind die bolletjes overal terug.... In de tuin , in huis

Ja hier dus ook de lijm lost op

Marije_jiplover

Re: Spouwmuurisolatie, ervaringen en door wie heb je het laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:00

Wij zijn de bolletjes enkel in het eerste jaar nog wel eens tegengekomen en er kwam nog het een en ander uit de behuizing van de CV toen die een onderhoudsbeurt kreeg.

Het zit er nu al jaren in (weet niet precies meer wanneer we het ook al weer hebben laten doen) en verder nooit meer ergens bolletjes gevonden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:12

elnienjo schreef:
PSvanLot schreef:
Ik zou er een adviesbureau naar laten kijken. Er zijn aardig wat louche bedrijven hierin.

Nu al voor de tweede maal in korte tijd mensen gehoord die beduveld zijn.
Beide op dezelfde manier.

Bedrijf laten komen, spouwmuur laten isoleren. Tijdje later wil de buurvrouw ook laten isoleren, laat een deskundige komen en die zegt: mevrouw deze huizen hebben allemaal spouwmuur isolatie, dus dat is niet nodig....

De andere bedrijven hebben dus gedaan alsof ze isoleerden, een mooie rekening gestuurd en weer vertrokken...

Pluimers deed boringen in de spouw en ik kon via zijn app meekijken. Mijn spouw is schoon (op spinnenwebben na :D ) en de aanbouw is prima geïsoleerd dus daar doet ie niks aan.

Dat is echt top, daarom zou ik ook altijd voor een gerenomeerd bedrijf gaan. Je kan natuurlijk niet in ieders portomennee kijken en snap dat sommige met goedkope bedrijven in zee, moeten, gaan. Wel schandalig als je dan zo genaaid wordt.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 13:21

Hier komt Takkekamp binnenkort langs, werd toevallig geattendeerd op een actie van mijn gemeente via waar we korting kunnen krijgen dus knoop doorgehakt.

Wij hebben hier ook vloerisolatie laten doen trouwens, pur door VSD gedaan. Super geregeld, konden snel komen en prijs viel me alles mee. Met minder dan 2 uur waren ze klaar (65m2 vloer)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:27

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:35

Goed om te lezen over de
Vleermuizen, daar had ik nooit bij stilgestaan.

Hier ook pluimers op bezoek gehad voor advies. Fijne jongen, eerlijk advies en daardoor besloten om geen spouwmuurisolatie te doen, maar alleen bodemisolatie. Dat laatste gaat ergens de komende maanden gebeuren. Maar meerdere buren hebben gebruik gemaakt van Pluimers en zijn allen erg tevreden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:19

PSvanLot schreef:
elnienjo schreef:

Dat is echt top, daarom zou ik ook altijd voor een gerenomeerd bedrijf gaan. Je kan natuurlijk niet in ieders portomennee kijken en snap dat sommige met goedkope bedrijven in zee, moeten, gaan. Wel schandalig als je dan zo genaaid wordt.

Klopt, beter gerenomeerd en met garantie. Als het over gedaan zou moeten worden ben je verder van huis.
Overigens vind ik de offerte best meevallen want dat komt uit op 2265 euro (ca. 77m2) en daarover krijg je ook nog subsidie. (Ter vergelijk, als ik voor de pur-optie was gegaan zou het rond de 3800 zijn geweest terwijl dat helemaal niet zoveel meer isoleert) Als ik besluit ook nog 11m2 aan ramen te laten vervangen door HR++ wordt de subsidie in totaal 30%. Met de bizarre energiemarkt lijkt me dit een prima manier om m'n spaarpotje in te zetten, op de bank wordt het toch steeds minder waard. Hier heb ik tenminste blijvend wat aan en de energierekening wordt lager. Zonnepanelen zijn voor mij met hoge eikenbomen op het zuiden geen realistische optie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:20

DiantaM schreef:
Goed om te lezen over de

Hier ook pluimers op bezoek gehad voor advies. Fijne jongen, eerlijk advies en daardoor besloten om geen spouwmuurisolatie te doen, maar alleen bodemisolatie. Dat laatste gaat ergens de komende maanden gebeuren. Maar meerdere buren hebben gebruik gemaakt van Pluimers en zijn allen erg tevreden.

Wat is de reden dat je niet voor spouwmuurisolatie koos?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:45

Spenk schreef:
Mafflinger schreef:

Ja hier dus ook de lijm lost op

Nee de lijm lost niet op , maar er is blijkbaar iets mis gegaan tijdens het verlijmen.
een dichte nozzle in een parelpistool kan al zorgen voor een lijmstoring.
Als je dan bijv. een open spouw of een gat in je muur hebt dan kunnen de parels dus weg.

Als je een open spouw hebt kan het ook zijn dat er tijdens het vullen parels onder je dakpannen komen, als daar dan in het voorjaar vogels gaan nestelen of als er flinke wind onder je pannen doorwaait dan kunnen die loskomen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:25

elnienjo schreef:
DiantaM schreef:
Goed om te lezen over de

Wat is de reden dat je niet voor spouwmuurisolatie koos?

Er zit bij ons al enige isolatie in, huis uit de jaren ‘90. En we hebben al geen hoog verbruik. We voelen uit die lange muur ook geen kou komen. Dus Pluimers gaf aan dat het de investering waarschijnlijk niet waard zou zijn. Dus zij raadde aan om eerst de bodemisolatie te doen en dan kunnen we later alsnog kijken.

Bodemisolatie wil ik wel graag omdat ik de vloer vaak wat koud vind aanvoelen en we wat last hebben van iets vocht die juist aan de onderkant van de vloer gaat hangen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:13

DiantaM schreef:
Goed om te lezen over de

Wij zijn ons aan het oriënteren voor isolatie
Hebben al 5/6cm spouwisolatie vanuit de bouw, spouwmuur is waarschijnlijk te smal om te na isoleren.
Vloerisolatie was zeker een optie,hebben nu 4.5cm en kruipruimte is 50cm hoog.
Dakisolatie is geen optie, zit er al dus geen meerwaarde.

Ik kreeg nu het advies om voor odemisolatie te gaan met een rd waarde van 6.5? En de chips schuif je aan de kant als je er bij moet. Dis was bedrijf 1.
Bedrijf 2 komt morgen en bedrijf 3 dinsdag. Kreeg ook nog een brief vd gemeente, dus daar ook nog even naar kijken.
Twijfelen tussen een airco of bij/na- isoleren

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:00

Wat heb je nu onder je vloer zitten JenniferU ?
Want normaliter zou ik niet zo snel een bodemisolatie nemen als je nog 50 cm ruimte hebt.
Je hebt altijd wat verlies op de luchtlaag die er boven zit.

RD waarde is de waarde van het materiaal , RC waarde is waarde + constructie.
Als je gaat vergelijken even in de gaten houden dat ze dezelfde type waarde hanteren want anders geeft het nog een vertekend beeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:04

Ik lees even mee. Wij hebben een hoekwoning uit 1981. Helaas hebben ze de spouw gebruikt om bouwafval te dumpen. Is op 6 plekken geboord en met camera gekeken, was niet te isoleren volgens het bedrijf wat we hebben laten komen. Ik hoop dat er toch nog ergens een manier is waarop het wel kan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:48

Bij ons komt 20 dec pluimers
Voor bodemisolatie.
Vloerisolatie zit er al.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:31

Happinez schreef:
Wat heb je nu onder je vloer zitten JenniferU ?
Want normaliter zou ik niet zo snel een bodemisolatie nemen als je nog 50 cm ruimte hebt.
Je hebt altijd wat verlies op de luchtlaag die er boven zit.

RD waarde is de waarde van het materiaal , RC waarde is waarde + constructie.
Als je gaat vergelijken even in de gaten houden dat ze dezelfde type waarde hanteren want anders geeft het nog een vertekend beeld.

Bedrijf die er vandaag was raadde vloerisolatie aan, er zit al een mooie piepschuim achtige isolatie en hun gebruiken quadfoam wat een RD waarde van 4.21 heeft.
Die andere gebruikt drocom (isolatiechips) en heeft een RD waarde van 6.5. Komt ongeveer 30cm chips op de bodem te liggen, hier neig ik overigs niet naar.

Advies vd energiecoach was tonzon vloerisolatie die kussens wel duurder maar hun leggen ook meteen bodemfolie neer dus ook daar ga ik een installateur voor zoeken.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:04

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:29

kitty_gomez schreef:
Hier ook in de wereld van isoleren gestapt,
Inmiddels zijn er 2 van de 3 bedrijven langs geweest om te kijken voor isolatie voor de muren en vloer. Muren blijken al geïsoleerd te zijn.
voor ons is nu van belang bodem/vloer isolatie;

Het ene bedrijf werkt met Pur en andere bedrijf heeft verschillende mogelijkheden maar deze radenreflectiefolie/ kussen folie aan.
Qua prijs maakt het overigens weinig verschil.
Er komt over paar weken nog een 3e bedrijf langs.

Wat zijn jullie ervaringen? En waar maak je dan uiteindelijke je keuze op?

Nog geen ervaring. Half januari komen ze isoleren. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor tri foil (reflectiefolie/ kussens), omdat wij bang zijn dat Pur het nieuwe asbest wordt. Omdat de isolerende werking van de tri foil staat of valt met het juist aanbrengen hebben wij voor een klein bedrijf gekozen. De eigenaar zelf brengt (met nog 2 werknemers) de folie aan. Leek ons de grootste kans op kwaliteit in aanbrengen.
Het idee dat een muis die zich door die folie vreet en daardoor de isolerende werking teniet doet, vinden we dan wel heel eng..

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:48

SusanH schreef:
Ik lees even mee. Wij hebben een hoekwoning uit 1981. Helaas hebben ze de spouw gebruikt om bouwafval te dumpen. Is op 6 plekken geboord en met camera gekeken, was niet te isoleren volgens het bedrijf wat we hebben laten komen. Ik hoop dat er toch nog ergens een manier is waarop het wel kan.

Wij hebben ook een spouw die niet geisoleerd kan worden, daar hebben wij pir-platen tegen de binnenmuur gezet. Afhankelijk van de dikte kan het wel ruimteverlies geven, daar hadden wij geen last van

Gevelisolatie (dus aan de buitenkant isoleren) is ook nog een optie maar ook dat moet passen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:57

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 02-03-24 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:55

kitty_gomez schreef:
Vandaag bedrijf 3 langs geweest welke opties mogelijk zijn voor isoleren vloer.

Deze kwam met optie: Pif
Iemand ervaring mee ?

Andere optie is met folie met luchtbanen

Maar dat is kwetsbaarder.

Optie pur valt af, waar bedrijf 1 mee aan kwam.

Toevallig net vd week een topic over vloerisolatie geopend:
[HTT] Vloer/Bodemisolatie, tips en ervaringen gezocht

Misschien kun je er ook handige tips uit halen