Geregistreerd partnerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 18:31

Brainless schreef:
Yessy schreef:
Wij hebben 2,5 jaar geleden een GP afgesloten en toen werd expliciet gezegd dat in landen waar dit niet als rechtsgeldig wordt gezien, het automatisch een huwelijk is zodat je overal ter wereld gewoon wettelijk partners bent.

Dat is dus niet zo, het wordt wel vaak erkend als "langdurige relatie", maar qua rechten en erven kan het zeker wel verschillen en kan het zijn dat je al GP geen rechten hebt na bv scheiden en/of overlijden.
https://samenlevingscontract.nl/welke-l ... chap-niet/

Dit dusse …hier ervaringsdeskundige :j

In 2009 GP in Nl voor de “officiele dingen”.
Man al x getrouwd geweest , madagmorgen gratis en klaar *\o/*

In 2012 emigreren we naar Belgie.
En daar “kennen” / erkennen ze het niet -O-
Dus na enkele jaren verschillende info her en der te hebben verzameld, toch maar knoop door gehakt en dus officieel moeten scheiden bij advocaat + rechter (met bijkomende kosten dus)

Het was nl niet even kwestie van omzetten in Nl omdat ik het probleem was (voor BE dan) :roll:
In BE stond er dan op het papier gescheiden (ivm eerder huwelijk) maar bij mij niets (want niet eerder gehuwd geweest (ongehuwd dus) maar wel tig jr samengewoond alleen telde dat niet. :')
En tja, dat werd in Belgie niet geaccepteerd …

(Weet dat ik nu hoop vragen etc kan krijgen maar ook ik kan de antwoorden er niet op geven want dit is gewoon ook echt een ambtelijk regeltjes krom iets; die kom je soms tegen in je leven _-:( )
En wij wisten in 2009 echt niet dat we ooit zouden emigreren natuurlijk :n

Na scheiding in BE gewoon gratis getrouwd. Probleem opgelost ..

Dus GP is echt niet in ieder land geldig en kan hoop gedoe / extra kosten met zich meebrengen -O-

JorineV

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:08

Ik moet wel een beetje lachen (als een boer met kiespijn) om de reacties van mensen die even snel gratis hun partnerschap hebben laten registreren. In Den Haag waren de wachtrijen voor gratis ruim 2 jaar en voor eenvoudig 7 maanden. De dure optie kon wel vrij vlot :o _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:29

Doubtless schreef:
Gefeliciteerd TS! Ik hoop dat jullie een mooie dag krijgen. En hopelijk een beetje warm ;-) Heb je een foto van je jurk (die je wil delen)?

Wij zijn vorig jaar het geregistreerde bootje ingestapt ( ;-) ) in verband met de komst van ons kindje. We hadden al een samenlevingscontract en een koopwoning, dus dit was niet zo'n grote stap. We zijn niet getrouwd omdat dat voor ons, nu, geen meerwaarde heeft. Ik heb ook zijn achternaam overgenomen trouwens :)

veerledec schreef:
Je achternaam verandert niet, je kan wel een andere achternaam gebruiken. Maar op officiële documenten wijzigt niets, dus de vraag is hoe relevant het is om vast te leggen hoe je het doet. Je kan het ook altijd nog/weer wijzigen.

Jawel hoor. Je kan bij overheidsinstanties aangeven dat je de naam van je partner aanneemt en dat je voortaan met die naam aangesproken wil worden. Dus op "officiele documenten" wijzigt het dan ook.

Morrie schreef:
Je rijbewijs, id-kaart, paspoort om maar wat te noemen

Op mijn rijbewijs staat ook mijn nieuwe achternaam vermeld.

Met e/v erbij als het goed is. Je houdt echt je eigen naam, je kan wel kiezen voor naamgebruik. Je verandert niet daadwerkelijk van naam. Je kan wel aangeven hoe je wil dat ze je aanspreken inderdaad :j Zie bijv. https://justis.nl/service-contact/veelg ... -gebruiken

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:40

JorineV schreef:
Ik moet wel een beetje lachen (als een boer met kiespijn) om de reacties van mensen die even snel gratis hun partnerschap hebben laten registreren. In Den Haag waren de wachtrijen voor gratis ruim 2 jaar en voor eenvoudig 7 maanden. De dure optie kon wel vrij vlot :o _O-

Ja die verschillen zijn bizar he? Ik woon in een vrij kleine gemeente met oudere (dus die zijn al tientallen jaren getrouwd) en relatief rijke inwoners (die vaker graag groots uitpakken voor hun huwelijk) en hier kun je binnen 1-2 maanden terecht op de gratis momenten (waar er maar 2 per week van zijn!). Terwijl familie in Rotterdam inderdaad pas over 2+ jaar terecht zou kunnen.

Morrie

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:59

Ik kon 5 jaar geleden binnen 2 weken terecht en bij een buurdorp zou ik 2 jaar moeten wachten voor het gratis moment

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 03:16

Century schreef:
Met e/v erbij als het goed is. Je houdt echt je eigen naam, je kan wel kiezen voor naamgebruik. Je verandert niet daadwerkelijk van naam. Je kan wel aangeven hoe je wil dat ze je aanspreken inderdaad :j

Dat klopt. Wilde maar aangeven dat het er wel op staat en dat je ook op andere officiële documenten met zijn naam aangesproken kunt worden.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 06:40

Menino schreef:
Wat leuk.
Mijn vriend en ik gaan ook binnenkort. Maar ik moet nog een afspraak maken. Maar stel het uit omdat het zo duur is :') .

Trouwen wil vriend niet zonder familie, en ik niet met. Een feestje hoeft van mij toch niet. Misschien ooit. Dus dit is de compromis :))

Same! :')

Mijn vriend heeft me vier jaar terug ‘s avonds op de bank heel romantisch gevraagd of ik met hem wil geregistreerd partnerschappen terwijl hij met zijn zus aan de telefoon zat die hetzelfde idee had, zou zo lekker makkelijk zijn, met zijn allen tegelijk.

We hebben een koopwoning en na 12 jaar hebben we nog steeds niks op papier dus we moeten echt eens wat gaan doen -O-