Maar je doet nu alsof anderen dan kant en klaar eten eten?
Ik eet ook vers alle dagen van de week verse groenten. Maar ik kook voor 2 dagen. Dag erna is het nog net zo gezond hoor
mystery1980
Geplaatst: 26-09-22 11:22
Hier ook iemand die er jaren mee gevochten heeft, dus heel herkenbaar allemaal. Wat mij enorm geholpen heeft is een aantal dagen per week een paar uur minder werken en dan naar mijn paard. Een hele dag vrij leverde minder op dan 2 of 3 dagen per week iets eerder naar huis. Wat verder goed helpt is prioriteiten bepalen, max 5 en op al het andere nee zeggen. Vrienden besteedde ik geen tijd aan, ik had vrienden op stal en liet andere vrienden naar stal komen, kunnen we ook gezellig zijn terwijl ik mijn klussen voor mijn paard deed en ik kreeg daardoor ook vaker spontaan hulp. Ok daarmee vielen er ook een paar weg, maar dat waren toch niet de beste. Stal uitmesten lekker uitbesteden als dat kan, thuis ook een huishoudelijke hulp scheelt ook veel. Groenten kun je vast ook eens voorgesneden kopen als je voelt dat het druk is. En koken kun je ook varieren door 4 porties te koken en er 2 voor volgende week in te vriezen, zo hoef je niet 2x achter elkaar hetzelfde te eten. Wellicht vind je nog een huishoudelijke hulp die af en toe ook eens gezond voor jullie kan koken? Het is geen makkelijke strijd en ieder moet het op zijn eigen manier oplossen, ik zeg altijd maar paarden hebben is geen hobby maar een way of life! Ik ben er aardig uitgekomen en dat lukt jou vast ook. Succes!
Capriootje
Geplaatst: 26-09-22 11:24
Ik had je OP en laatste bericht grotendeels geschreven kunnen hebben dus echt heel herkenbaar. Ik ga het topic ook even doorlezen voor tips maar had globaal al wel wat fijne methodes gezien dus hopelijk ben jij daar iig al mee geholpen!
Ik heb nu vakantie maar die tijd wil ik ook gebruiken om bijv het koken anders aan te pakken waardoor daar wat meer tijd door vrij komt. Al is het elke dag 30 min. Met een drukke baan als ondernemer en de paarden aan huis wat ook veel werk met zich meebrengt is het soms moeilijk om alle ballen in de lucht te houden icm koken, huishouden en alles wat erbij komt kijken. Voor mij helpt het om 2 dagen in de week iets eerder te stoppen met werk zodat ik voor voer tijd/zelf eten klaar ben met m’n stal klusjes en m’n paard aandacht heb gegeven. 2,5 jaar dus kost niet veel tijd maar aandacht vind ik wel belangrijk en uiteindelijk moet hem rijden ook in m’n agenda gaan passen Uiteindelijk is het belangrijkste dat jij je goed voelt bij je agenda en planning. Uit ervaring weet ik wel al dat het belangrijk is om aan te geven (bij je werk, partner of wat dan ook) en dat mensen begripsvoller zijn dan we in eerste instantie denken. De druk die je jezelf op legt is het zwaarste, hierdoor ben ik in een flinke burn out terecht gekomen. Met hulp van een psycholoog hier wel goed uitgekomen maar lees ook dat je daar al hulp van hebt. Met alle tips van hier kan je voor jezelf bedenken wat jij een fijn schema vind, wat jij belangrijk vind en wat prioriteit heeft. Dit kan per dag verschillen maar qua ritme toch hetzelfde blijven. Bijv maandag uitgebreid koken en dinsdag langer naar je paard. Heel veel succes met het uitvogelen voor jezelf en mocht je behoefte hebben mag je altijd een pb sturen!
Kookaburra
Geplaatst: 26-09-22 11:28
Als ik jou verhalen lees, pfoeh, ik zou er zelf moe van worden. Ik zie nu een filmpje voor mij waarbij iemand zo hard rent dat hij over zijn eigen voeten struikelt.
Meer vrije tijd kan jou zeker iets meer ruimte geven (je hoeft minder snel te rennen), maar de factoren die stress geven blijven er wel. Dus je blijft rennen en uiteindelijk struikel je door vermoeidheid weer over je eigen benen.
Het is dus belangrijk om te kijken 'wat geeft stress en wat kan ik daar aan doen?'. En om daar ook daadwerkelijk wat mee te doen.
Knuffel van mij! Makkelijk is het niet, maar als je door blijft rennen maak je het alleen nog zwaarder.
Maflinger_S
Geplaatst: 26-09-22 11:35
Wow, je/jullie doet/doen echt wel veel.
Ben je ook een beetje perfectionist of valt dat wel mee? Ik zie hier en daar wel dat jullie het jezelf wel wat lastig maken en waar je wat korter door de bocht zou kunnen.
Werken: je hebt redelijk normale werktijden als je 40 uur per week werkt. Ik ben ook niet zo'n vroege starter. Ik zie wel redelijk vaak terug komen in je verhaal dat je ook wel wat tijd kwijt bent aan administratie en boekhouden. Wat doe je dan? Ik ben zzp-er en ben per week zo'n half uur kwijt aan uren schrijven en facturen maken? Ik heb per maand gemiddeld 2 of 3 opdrachtgevers. Ik kreeg de indruk dat jij momenteel 1 (of misschien 2) opdrachtgever(s) hebt?
Paard: je gaat 3x per week. Dat zou ik zo laten want dat brengt je ontspanning en levert energie. Mooi dat je op zoek bent naar een bijrijder. Geeft vast rust in je bolletje als je een goede hebt gevonden.
Koken: ook als je op je gewicht wilt letten kan je best voor meerdere dagen tegelijk koken. De snijtijd wordt misschien wat langer, de kooktijd niet. Je kunt ook kiezen voor maaltijdsalades.
Huishouden: niet altijd moet alles spic en span zijn. Je moet ook kunnen leven.
Huis ontwerpen: klinkt helemaal leuk, zo samen. Ik zou wel proberen om er een deadline aan te hangen. Het is een creatief proces dus ik snap dat je daaraan werkt wanneer de creativiteit toeslaat. Dat is misschien niet heel handig te plannen.
Trouwen: klein houden en je vooral niet laten verleiden tot een groot en chic feest omdat je schoonouders dat willen. Die zijn gek, of betalen zij? In dat geval met beide handen aanpakken en genieten! Je schrijft ergens dat zoals jullie het willen niet chic genoeg is voor de mensen die zij willen uitnodigen. Zij nodigen helemaal niemand uit, het is jullie dag en jullie feestje.
Sociale leven: kan net zo veel of zo weinig zijn als je zelf wilt. Ik hou van mijn vrije tijd en hou mijn "sociale leven" dus bewust beperkt. Dat zouden jullie ook kunnen doen. Voor de omstanders kan dat even wennen zijn (zeker als dat familie is) maar ze overleven dat wel. Je bent volwassen en hebt een eigen leven met andere interesses, dat is heel normaal.
Fotografie: op een laag pitje zetten. Betaalde opdrachten geven ook weer druk. Daar zit je misschien momenteel niet op te wachten.
Jenara
Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-22 11:39
Heel erg bedankt voor de laatste paar reacties nog! Ik heb inderdaad een hoop tips meegekregen hier en heb een hoop denkwerk te doen! Het wordt een zoektocht, maar hopelijk vind ik een ritme dat bij me past!
BeFunny
Geplaatst: 26-09-22 12:10
Even over dat "blut" zijn.
Je kunt het geld voor de bruiloft alvast wel apart zetten daarvoor. Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.
En de voordelen die het bied dat lijkt me niet de reden om te gaan trouwen toch? Ik neem aan dat je dat doet uit liefde. En dan lijkt het mij het meest fijnst om dat ook te doen op een mooi moment en niet een moment in zo'n stress periode.
Ik denk dat je echt rustiger aan moet doen
O en wat huishouden en koken betreft.
Wij zijn heel makkelijk. Er wordt geleefd dus is het niet altijd spil en span. En ik heb geen eigen paard maar ben zo'n verzorgster die iemand werk uit handen neemt en op een doe het zelf stal bij ik er 2 of 3 x per week langer dan 3 uur. En daarnaast twee hondjes die er een paar keer per dag echt uit willen.
Soms moet je dingen uit handen geven of denken. Lukt het vandaag niet dan is er morgen weer een dag. Zo kan ik Iig savonds ook wat beter ontspannen met mijn voetjes omhoog op de bank. Mijn vriend gaat om 06:00 naar werk en komt om 19:00 thuis. Dus huishouden en koken komt op mij neer ook. Maar ik doe het dan wel zo dat ik geen slaaf ben in mijn eigen huis. En soms heb ik dan een blik soep ipv versgekookt of diepvriespizza als ik eens ook om 19:00 pas thuis ben. Want no way dat ik dan nog boodschappen ga doen of ga koken. En daar val je echt niet dood bij neer. Een burnout kan wel heel naar zijn