Bizar veel dode bomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:11

Het was in onze omgeving vorig jaar idd weer aangevuld. In het natuurgebied staat een meter waarop je kunt aflezen hoe hoog het momenteel staat.
Afgelopen winter stond hij keurig ruimschoots in het groen.
Maar momenteel staat hij helaas op -150 en dat is echt wel heel droog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:57

daantjuhhh schreef:
Dit is een plaatje van dit jaar mei. In je post had je het over vorig jaar.

Misschien was ik onduidelijk.

Vorig jaar is een natte zomer geweest geen tekorten toen en mooi met de winter erbij aangevuld.
Dus dit jaar zijn we zonder achterstand begonnen.

Als er vorig jaar bomen dood gingen was dat niet van de droogte want van bovenaf was er vaak genoeg regen.

Ook boompjes die deze lente zijn gesneuveld hadden geen water te kort.

Dat is echt weer daarna weer gekomen.
En ondanks de droge zandgrond zie ik hier gelukkig geen dode bomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:59

SjonnieZ schreef:
meggiemeg schreef:
Wat mij opvalt is dat veel vrij jonge bomen het erg slecht hebben, die laten uit bescherming het groene blad massaal los om te kunnen overleven. Van de één op de andere dag lag er een groen bladeren tapijt in het bos.
Het is voor de bomen natuurlijk al een aantal jaren erg slecht, droogte en warmte, vorig jaar heeft het niet goed kunnen maken en dan dit jaar weer de droogte er over heen. Ik zie dat er veel bomen zonder storm omvallen, bomen met dikke stammen die het gewoon niet redden.

En ook dat is plaatselijk.. hier heb ik een aantal collega’s die nog steeds niet in hun eigen huis kunnen wonen vanwege vochtissues nav een “regen buitje” vorig jaar.
De reserves zijn los van de overstromingen vorig jaar hier goed bij gevuld.
Dit jaar vormde tot dus ver een aanslag. Vooral de eikels vielen vroeg.
Al zie je hier dat alles na een paar flinke buien weer fris groen wordt.

Klopt het is zeker plaatselijk, het zuiden heeft het vorig jaar zwaar te verduren gehad met de overstroming.

superpony

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 02:05

Wij hebben dus geen dode bomen, bos is ook nog groen en nieuwe, jonge spul slaat goed aan.

Maar grondwater peil is wel bizar laag. In 2019 een poel laten graven tot grondwater. De steile kant is 3 meter diep. Andere kant loopt schuin tot de track. Het stond gemiddeld altijd tot halverwege, maar vorig jaar met hevige regenval zelfs tot op de track.
Momenteel staat het al weken bijna droog en het vult met de buitjes die zijn geweest ook nog niet aan. Er staan div planten en woonden veel beestjes, dus hoop dat het voldoende water is.

Maar goed, dat is dus wel dubbel.