Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:41

Dat gat heb dus ook alleen andersom.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:05

Lau schreef:
Ik krijg het al benauwd als ik de kassa moet tellen of iemand zegt wil je er extra kleingeld bij ik heb x cent als ik het bedrag al heb ingevoerd.

Ohja, dit! Zo vreselijk! Ik heb jarenlang een bijbaantje gehad achter de kassa terwijl ik studeerde. Kon ook compleet de kluts kwijtraken daarvan of moest heeeeeel traag gaan tellen.

Eén keer beet een klant me toe "jij hebt ook niet gestudeerd zeker". Ennnn bedankt :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:36

Nee rekenen en wiskunde wordt hem gewoon niet bij mij. Simpel + - / x gaat nog wel okee maar als er zoiets staat:

Afbeelding

Nja dan zijn er bij mij ook krekels. Tijdens de les in 6VWO kon ik t redelijk volgen. Maar dan zat ik thuis aan mijn huiswerk, probeerde ik weer zo’n som en dan gaf mijn hoofd aan alle kanten error.

Stond een 4 toen ik mijn examens in ging, in een vlaag van totale krankzinnigheid heb ik een 6 gehaald op mijn examen. Hoe me dat lukte weet ik nog steeds niet maar ging dus met een 5 op mn lijst van school wat voor mijn doen heel wat was :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:57

Borisje schreef:
MyWishMax schreef:
Die krekels en toevallig juiste antwoord komt me heel bekend voor :')

Welkom bij de dyscalculie-club.
Wees gerust, het is niet besmettelijk en je kan ermee leven. :')

Ik vermoed ook dat ik dit heb, dyslexie, dyspraxie en dyscalculie zitten in de familie (mijn zusje heeft alledrie, officiele diagnose) alleen ben ik nooit getest. Er was geen aanleiding want ik kan verder heel goed leren. Ook heb ik geen moeite met klokkijken, cijfers schrijven en oplezen en ik kan telefoonnummers, pincodes etc heel erg goed onthouden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:13

Ik was op de middelbare school erg slecht in wiskunde, maar ik denk dat dit mede veroorzaakt werd door een gebrek aan motivatie en bij voorbaat al denken dat ik het niet kon. Op de havo na heel veel bijles uiteindelijk een 5.8 gehaald op mijn eindexamen wiskunde A.

Toen ik naar de universiteit ging, moest ik voor mijn studie wiskunde op VWO-niveau beheersen. Ik moest toen zo'n wiskundecursus doen die je in een paar maanden van basisschool naar VWO 6 loodst. Toen lukte het prima. En daarna de statistiekvakken ook, zolang ik me er maar voor inzette.

Ik heb ook verschillende onderzoeken gelezen waaruit bleek dat hoe goed je bent in wiskunde vooral komt door je inzet en je verwachtingen en totaal niet door talent, uiteraard evt problemen zoals dyscalculie daargelaten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:19

Mars schreef:
Nee rekenen en wiskunde wordt hem gewoon niet bij mij. Simpel + - / x gaat nog wel okee maar als er zoiets staat:

[ [url=m/NZx2Wl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nja dan zijn er bij mij ook krekels. Tijdens de les in 6VWO kon ik t redelijk volgen. Maar dan zat ik thuis aan mijn huiswerk, probeerde ik weer zo’n som en dan gaf mijn hoofd aan alle kanten error.

Stond een 4 toen ik mijn examens in ging, in een vlaag van totale krankzinnigheid heb ik een 6 gehaald op mijn examen. Hoe me dat lukte weet ik nog steeds niet maar ging dus met een 5 op mn lijst van school wat voor mijn doen heel wat was :P

Grappig, 8 jaar geleden dat ik dit gehad heb, wiskunde B op de havo en sindsdien alleen maar sociale studies gevolgd maar ik begrijp het voorbeeld helemaal :D
Terwijl hoofdrekenen mij nog steeds kopzorgen kan bezorgen. Daar moet ik zo hard over nadenken, evenals van die verhaaltjes sommetjes, vreselijk! Heb ook achter de kassa gewerkt en de eerdere berichten over het terugtellen met contant geld leverde mij ook stress op. Kan me om simpele rekensommetjes erg dom en incapabel voelen terwijl ik een 8 heb gehaald voor het eindexamen wiskunde B. Nee, doe mij maar algebra, dat is voor mij als leuke puzzeltjes oplossen. :')
Zo zie je maar weer dat binnen rekenen/wiskunde je enorme verschillen hebt in hoe je moet nadenken.

Toch denk ik wel dat je alles kan begrijpen, dat ook ik beter zou kunnen zijn in rekenen, maar dat het mij gewoon veel meer tijd kost. Tijd die ik beter aan andere dingen kan besteden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:58

Marcella schreef:
Dat gat heb dus ook alleen andersom.

Dan spiek ik met wiskunde enz bij jou mag jij mijn Engels en Nederlands overnemen goed :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:01

Mars schreef:

Wiskunde is een taal.
Eerst wordt een cirkel in koeterwaals beschreven,
gevolgd door een geheimtaal voor "een" rechte, doch scharnierende lijn.
En dan zijn er meerdere opties waarvoor geldt dat de lijn de cirkel raakt.
(Per optie / waarde van a) geldt: er is 1 cirkel, 1 lijn en raken is per definitie op 1 plek.

Ik verzuchtte doorgaans 'wat hebben mensen zich verveeld om te verzinnen dat je een cirkel en een lijn zo kunt representeren....'

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:03

Janneke2 schreef:
Mars schreef:

Wiskunde is een taal.
Eerst wordt een cirkel in koeterwaals beschreven,
gevolgd door een geheimtaal voor "een" rechte, doch scharnierende lijn.
En dan zijn er meerdere opties waarvoor geldt dat de lijn de cirkel raakt.
(Per optie / waarde van a of b) geldt: er is 1 cirkel, 1 lijn en raken is per definitie op 1 plek.

Ik verzuchtte doorgaans 'wat hebben mensen zich verveeld om te verzinnen dat je een cirkel en een lijn zo kunt representeren....'

Bij de eerste zin was je mij kwijt :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:11

Nee wiskunde is geen taal. Want talen kan ik begrijpen, wiskunde is abacadabra voor mij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:11

.... wiskunde, zo hoorde ik pas op de universiteit, is een taal.

Een formule is een korte manier van dingen opschrijven.

Toegegeven: je kunt cirkels op veel manieren beschrijven.

De grote volte bij de B met de X als middelpunt en de lijnen E-X en X-B als stralen kan ook.
In principe is 1 straal voldoende. ( = De definitie van een cirkel is dat alle punten, 'de eigenlijke volte/ cirkel' op dezelfde afstand 'straal' liggen tov het middelpunt, in dit geval de X.)

En soms vindt men het leuk ofzo om er nog weer iets anders tegenaan te gooien...

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:12

Nee, ik heb dyscalculie :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:15

Maar met cijfers is er al een achterstand in het dagelijks leven. We praten met taal met elkaar, horen taal op tv en radio, gebruiken taal om te schrijven en te lezen.

Natuurlijk hebben mensen ook moeite met taal, maar redden zich dan vaak wel met spreken.

En imo zie je nu ook door appen en dergelijke dezelfde fouten erin sluipen bij veel mensen, dus onder de invloed van veel lezen.

Rekenen doe je met afrekenen, maar is maar beperkt. Echte wiskunde kom je weinig mee in aanraking en zeker niet vanaf heel jong. Dus het moet meer aangeleerd worden dan dat je het overal mee krijgt. Maar je moet wel veel leren in korte tijd en dan is het uit boeken en weinig in praktijk, wat het voor veel mensen toegankelijker zou maken denk ik.

Het voorbeeld afrekenen is denk ik ook de tijd waarin we leven. Er zijn altijd wel mensen die er moeite mee hebben, maar het is ook iets wat nog weinig wordt gedaan. Vroeger betaalden we met brief/munt geld en tegenwoordig is het veel pinnen waar geen geld wordt terug gegeven. Zou je dat de hele dag moeten doen en ook zelf gebruiken bij winkelen, is het meer een gewoonte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:37

Taal is daarentegen totaal niet logisch.
Mijn kind met duidelijk beta-brein probeert continue berekenend met taal om te gaan en dat is een probleem want taal is een verzamelbak van uitzonderingen.
Ze vraagt dan: waarom is „zij“ een vrouw terwijl „zijn“ iets van een man is?
(2-talig opgroeien helpt dan ook niet)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:43

Volgens mij is rekenen iets van de andere hersenhelft dan taal. Je kunt ze allebei evenveel ontwikkeld hebben,maar vaak is 1 helft meer ontwikkeld. Ik had zeer hoge punten voor de talen maar voor wiskunde moest ik bijles hebben om niet in de onvoldoendes te geraken..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:47

Sizzle schreef:
Taal is daarentegen totaal niet logisch.
Mijn kind met duidelijk beta-brein probeert continue berekenend met taal om te gaan en dat is een probleem want taal is een verzamelbak van uitzonderingen.
Ze vraagt dan: waarom is „zij“ een vrouw terwijl „zijn“ iets van een man is?
(2-talig opgroeien helpt dan ook niet)

Maar taal is wel iets waar je non stop mee te maken hebt. Ik heb nu de tv aan, praat tegen mn honden en lees en typ op bokt. Komt geen rekenen bij kijken.......

2 Talig opgroeien schijnt voor taalontwikkeling juist een pluspunt te zijn. Dan zouden kinderen meer talen weer makkelijker oppakken.
Ligt vast ook weer aan het taalsoort.....

Mijn nichtjes en neefjes zijn 2 talig opgevoed, en een kennis is haar hele jeugdige leven de hele wereld over verhuisd.

Maar ja, mijn man spreekt Nederlands, Engels en Duits. Absoluut geen Frans, Italiaans etc.
Ik heb jong Italiaans geleerd en op school Frans. Komt ook veel overeen. Mijn Duits is net zo goed als mijn Chinees...........

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:51

Wiskunde, alsjeblieft zeg. Traumatische ervaring op de middelbare school :') Ik stond in 5 VWO een 2.1 op mn rapport. Dat vond ik best een prestatie 8-) Oneindig bijles gehad maar ik begreep het gewoon echt niet. Daardoor kreeg ik er steeds meer de pest in, want hoe graag ik het ook wilde.. Het lukte me gewoon niet. Onwijs veel stress gehad daardoor want ik was bijna blijven zitten en bijna gezakt voor mijn VWO. Ik haalde een 4.2 op mijn eindexamen waardoor mijn afronding precies gunstig uitkwam en ik geslaagd was. Met een 4.1 was ik gewoon gezakt, terwijl ik verder allemaal goede cijfers had.

Nee echt, nooit meer wiskunde voor mij. Hoofdrekenen begin ik ook niet aan, ik pak mn telefoon wel dan :+ Talen daarentegen ben ik wel goed in en vind ik leuk!

Edit: Ik had wiskunde B trouwens

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:53

Superpony, je spreekt nu vooral voor jezelf.
Mensen die geneigd zijn om dingen in hun hoofd te structureren met een beta aanleg denken soms bij wijze van spreke met haakjes, x en y.
Mijn dochter denkt heel duidelijk veel meer in logische verbindingen dan in proza. Ik durf te wedden dat als die het heeft over „groter dan“ dat ze dan het tekentje erbij denkt.
De logopeed besvestigde dat ook al heel jong dat ze ruimtelijk inzicht gebruikt om taal voor haar logisch te maken ipv andersom.
Uiteraard weet je als kleuter nog niets over (x-y) maar dat zag je terug in de manier van dimensies geven aan letters om er een soort waarde aan te hangen (aldus de logopedie mevrouw).
Mijn man ook, voor hem is programmeertaal dan bijv. ook super logisch.
Mijn zeer dyslectische broer voelt zich met iets als programmeertaal ook beter, dat pikte hij binnen no-time op.
Ik ben omgekeerd, ik ben echt een text-schrijver.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:59

Sizzle schreef:
Mensen die geneigd zijn om dingen in hun hoofd te structureren met een beta aanleg denken soms bij wijze van spreke met haakjes, x en y.
Mijn dochter denkt heel duidelijk veel meer in logische verbindingen dan in proza. Ik durf te wedden dat als die het heeft over „groter dan“ dat ze dan het tekentje erbij denkt.
De logopeed besvestigde dat ook al heel jong dat ze ruimtelijk inzicht gebruikt om taal voor haar logisch te maken ipv andersom.
Mijn zeer dyslectische broer voelt zich met iets als programmeertaal ook beter, dat pikte hij binnen no-time op.

Ik spreek helemaal niet voor mezelf........

Het gaat om het algemeen. Dat mensen vanaf geboorte taal horen ( als ze horen, voor men daar weer over valt )
Taal is altijd en overal. En Nederlanders krijgen bijv door films, muziek etc ook veel Engels mee en zijn vaak ook vrij jong daar ook al goed in.

Hoe je denkt ligt ook aan hoe iets wordt aangeboden. Ik gaf als voorbeeld, dat ik op een Montessori BS heb gezeten en je dan ook in kleurtjes en voorwerpen denkt. Dan is daarna wiskunde uit een boek een flinke overgang.

Mijn man is technisch en denkt in schema's. Ook prima. Maar voor het dagelijks leven hoeft hij niet na te denken over taal. Dat hebben we allemaal geleerd. Ook al zal de een meer praten, het makkelijker en of leuker vinden dan de ander.

Het zou onderzocht kunnen worden wat er gebeurt als je van jongs af aan net zoveel rekenen en wiskunde aanbiedt als taal. Dat het net zo "normaal" wordt, of het dan voor veel mensen ook makkelijker wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:09

Iedereen kan wel taal, maar eigenlijk kunnen veel mensen dat eigenlijk ook maar voor een 6je als je het goed beschouwd.

Met iets als: „ik brood, die kopen“ kom je al snel best ver. Met een plus en min teken verwisselen ben je nergens.

Er zijn heel veel mensen die moeite hebben met taal, die landen echter vaak op speciaal onderwijs helaas omdat moeite met spreektaal gezien wordt als een probleem dat op regulier onderwijs niet aangepakt kan worden. Rekenproblemen worden als „normaal“ gezien, die laat je later gewoon vallen. Ik denk wel dat dit te veranderen valt als men meer gerichte routine aanpak zou hebben ipv het maar als een vak te zien.

Mijn broer spreekt als 40er nog steeds eigenlijk niet altijd goed verstaanbaar. Voor hem is IT een zegen.
Zeker in het echte beta-milieu gebeurt het toch wel vaker dat je iemand treft die ontzettend veel moeite heeft met zich sociaal echt goed uitdrukken. Waar mannen daar vroeger nog mee door mochten leren in de technische vakken werden meisjes dan snel in de „blijf maar huisvrouw“ hoek geduwd.

Overigens ben ik 3 jaar lang gezakt voor mijn propadeuse vak Engels :') Heb het net op tijd nog gehaald voor mijn stage (in AUS notabene).
Ik schrijf nu alles in het Engels en denk regelmatig alles in het Engels. Soms is het wellicht ook gewoon een gebrek aan inzet en motivatie misschien.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-09-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:18

superpony schreef:
Sizzle schreef:

Ik spreek helemaal niet voor mezelf........

Het gaat om het algemeen. Dat mensen vanaf geboorte taal horen ( als ze horen, voor men daar weer over valt )
Taal is altijd en overal. En Nederlanders krijgen bijv door films, muziek etc ook veel Engels mee en zijn vaak ook vrij jong daar ook al goed in.

Hoe je denkt ligt ook aan hoe iets wordt aangeboden. Ik gaf als voorbeeld, dat ik op een Montessori BS heb gezeten en je dan ook in kleurtjes en voorwerpen denkt. Dan is daarna wiskunde uit een boek een flinke overgang.

Mijn man is technisch en denkt in schema's. Ook prima. Maar voor het dagelijks leven hoeft hij niet na te denken over taal. Dat hebben we allemaal geleerd. Ook al zal de een meer praten, het makkelijker en of leuker vinden dan de ander.

Het zou onderzocht kunnen worden wat er gebeurt als je van jongs af aan net zoveel rekenen en wiskunde aanbiedt als taal. Dat het net zo "normaal" wordt, of het dan voor veel mensen ook makkelijker wordt.

Ik heb ook op een Montessori-kleuterschool gezeten- Zou dat niet-rekenkundig denken van mij daar zijn oorsprong gevonden kunnen hebben?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:05

Nee echt niet eens met de universiteit. Wiskunde is geen taal. Sizzle ik geloof wel dat dit zo werkt. Bij mij is het precies andersom als bij jou dochter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:20

Sizzle schreef:
Uiteraard weet je als kleuter nog niets over (x-y) maar dat zag je terug in de manier van dimensies geven aan letters om er een soort waarde aan te hangen (aldus de logopedie mevrouw).

Ik ben niet echt een beelddenker, ik denk in een soort mozaïeken, abstracte figuren.
Die 'groter/kleiner dan' tekens heb ik echt moeten leren, maar het gebruik van die dingen vind ik logisch en makkelijk.

Grammatica is een schoolvak waar ik grondig de pest aan had, maar op gegeven moment
'deze constructie betekent zus,
deze constructie betekent zo' -
daar kon ik mee uit de voeten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:31

Ik denk alles in beelden. Daarom vind ik lezen zo heerlijk. Abstracte beelden zijn precies dat, abstract en weinig concreet voor mij. Ik kan me er niks bij voorstellen. Grammatica gaat grotendeels op gevoel en intuïtie. Ik hoef daar niet bij na te denken dat gaat als vanzelf. Terwijl ik als het om getallen en formules gaat dicht klap.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:03

Suliko schreef:
Kort antwoord: ja

Er is sowieso geen verschil tussen jongens en meisjes, dit komt voort uit de ouderwetse overtuiging dat mannen beter zouden zijn in bèta vakken.
Tuurlijk heeft de een meer inzicht in getallen en wiskunde dan de ander. Maar dit uit zich, net als bij andere disciplines, meer ik hoe lang je erover doet om iets te begrijpen. De een snapt het na even naar een voorbeeld kijken, de ander heeft veel herhaling en uitleg nodig. En bij de mensen die er écht moeite mee hebben, kan dat betekenen dat ze een jaar nodig hebben om de basis te begrijpen. Ze kunnen het wel, maar is het de moeite waard om zolang ergens energie in te steken als er disciplines zijn die je beter liggen?
Ook binnen wiskunde zijn er veel verschillen. Zelf was ik heel goed in wiskunde B, de algebra kant. Maar nu ik statistiek heb kost het me echt wat meer moeite om het te begrijpen. Dat ligt me minder.

@troi, toevallig werd er gister in een college nog gezegd dat mensen die universitair zijn opgeleid het langst doen over hun rijbewijs halen omdat ze te veel nadenken _O- toen ik afreed maakte ik ook hele suffe fouten, was tot grote verbazing van mijn instructeur (die al hoofdschuddend de auto uitstapte) wel geslaagd, met de boodschap van de examinator dat ik minder moest nadenken :')
(Uiteraard is bovenstaand generaliserend)

Kort antwoord nee:
Niet IEDEREEN kan het leren.
Veel mensen kunnen zich zeker goed verbeteren bij genoeg aandacht.

Maar niet iedereen kan leren.
Er zijn ook mensen die een beperking hebben en het nooit kunnen leren. Hoeveel tijd je er ook in steekt.