Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lau schreef:Ik krijg het al benauwd als ik de kassa moet tellen of iemand zegt wil je er extra kleingeld bij ik heb x cent als ik het bedrag al heb ingevoerd.
Borisje schreef:MyWishMax schreef:Die krekels en toevallig juiste antwoord komt me heel bekend voor
Welkom bij de dyscalculie-club.
Wees gerust, het is niet besmettelijk en je kan ermee leven.
Mars schreef:Nee rekenen en wiskunde wordt hem gewoon niet bij mij. Simpel + - / x gaat nog wel okee maar als er zoiets staat:
[ [url=m/NZx2Wl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nja dan zijn er bij mij ook krekels. Tijdens de les in 6VWO kon ik t redelijk volgen. Maar dan zat ik thuis aan mijn huiswerk, probeerde ik weer zo’n som en dan gaf mijn hoofd aan alle kanten error.
Stond een 4 toen ik mijn examens in ging, in een vlaag van totale krankzinnigheid heb ik een 6 gehaald op mijn examen. Hoe me dat lukte weet ik nog steeds niet maar ging dus met een 5 op mn lijst van school wat voor mijn doen heel wat was
Mars schreef:[ [url=m/NZx2Wl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Janneke2 schreef:Mars schreef:[ [url=m/NZx2Wl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wiskunde is een taal.
Eerst wordt een cirkel in koeterwaals beschreven,
gevolgd door een geheimtaal voor "een" rechte, doch scharnierende lijn.
En dan zijn er meerdere opties waarvoor geldt dat de lijn de cirkel raakt.
(Per optie / waarde van a of b) geldt: er is 1 cirkel, 1 lijn en raken is per definitie op 1 plek.
Ik verzuchtte doorgaans 'wat hebben mensen zich verveeld om te verzinnen dat je een cirkel en een lijn zo kunt representeren....'
Sizzle schreef:Taal is daarentegen totaal niet logisch.
Mijn kind met duidelijk beta-brein probeert continue berekenend met taal om te gaan en dat is een probleem want taal is een verzamelbak van uitzonderingen.
Ze vraagt dan: waarom is „zij“ een vrouw terwijl „zijn“ iets van een man is?
(2-talig opgroeien helpt dan ook niet)
Sizzle schreef:Superpony, je spreekt nu vooral voor jezelf.
Mensen die geneigd zijn om dingen in hun hoofd te structureren met een beta aanleg denken soms bij wijze van spreke met haakjes, x en y.
Mijn dochter denkt heel duidelijk veel meer in logische verbindingen dan in proza. Ik durf te wedden dat als die het heeft over „groter dan“ dat ze dan het tekentje erbij denkt.
De logopeed besvestigde dat ook al heel jong dat ze ruimtelijk inzicht gebruikt om taal voor haar logisch te maken ipv andersom.
Mijn man ook, voor hem is programmeertaal dan bijv. ook super logisch.
Mijn zeer dyslectische broer voelt zich met iets als programmeertaal ook beter, dat pikte hij binnen no-time op.
Ik ben omgekeerd, ik ben echt een text-schrijver.
superpony schreef:Sizzle schreef:Superpony, je spreekt nu vooral voor jezelf.
Mensen die geneigd zijn om dingen in hun hoofd te structureren met een beta aanleg denken soms bij wijze van spreke met haakjes, x en y.
Mijn dochter denkt heel duidelijk veel meer in logische verbindingen dan in proza. Ik durf te wedden dat als die het heeft over „groter dan“ dat ze dan het tekentje erbij denkt.
De logopeed besvestigde dat ook al heel jong dat ze ruimtelijk inzicht gebruikt om taal voor haar logisch te maken ipv andersom.
Mijn zeer dyslectische broer voelt zich met iets als programmeertaal ook beter, dat pikte hij binnen no-time op.
Ik ben omgekeerd, ik ben echt een text-schrijver.
Ik spreek helemaal niet voor mezelf........
Het gaat om het algemeen. Dat mensen vanaf geboorte taal horen ( als ze horen, voor men daar weer over valt )
Taal is altijd en overal. En Nederlanders krijgen bijv door films, muziek etc ook veel Engels mee en zijn vaak ook vrij jong daar ook al goed in.
Hoe je denkt ligt ook aan hoe iets wordt aangeboden. Ik gaf als voorbeeld, dat ik op een Montessori BS heb gezeten en je dan ook in kleurtjes en voorwerpen denkt. Dan is daarna wiskunde uit een boek een flinke overgang.
Mijn man is technisch en denkt in schema's. Ook prima. Maar voor het dagelijks leven hoeft hij niet na te denken over taal. Dat hebben we allemaal geleerd. Ook al zal de een meer praten, het makkelijker en of leuker vinden dan de ander.
Het zou onderzocht kunnen worden wat er gebeurt als je van jongs af aan net zoveel rekenen en wiskunde aanbiedt als taal. Dat het net zo "normaal" wordt, of het dan voor veel mensen ook makkelijker wordt.
Sizzle schreef:Mensen die geneigd zijn om dingen in hun hoofd te structureren met een beta aanleg denken soms bij wijze van spreke met haakjes, x en y.
Uiteraard weet je als kleuter nog niets over (x-y) maar dat zag je terug in de manier van dimensies geven aan letters om er een soort waarde aan te hangen (aldus de logopedie mevrouw).
Suliko schreef:Kort antwoord: ja
Er is sowieso geen verschil tussen jongens en meisjes, dit komt voort uit de ouderwetse overtuiging dat mannen beter zouden zijn in bèta vakken.
Tuurlijk heeft de een meer inzicht in getallen en wiskunde dan de ander. Maar dit uit zich, net als bij andere disciplines, meer ik hoe lang je erover doet om iets te begrijpen. De een snapt het na even naar een voorbeeld kijken, de ander heeft veel herhaling en uitleg nodig. En bij de mensen die er écht moeite mee hebben, kan dat betekenen dat ze een jaar nodig hebben om de basis te begrijpen. Ze kunnen het wel, maar is het de moeite waard om zolang ergens energie in te steken als er disciplines zijn die je beter liggen?
Ook binnen wiskunde zijn er veel verschillen. Zelf was ik heel goed in wiskunde B, de algebra kant. Maar nu ik statistiek heb kost het me echt wat meer moeite om het te begrijpen. Dat ligt me minder.
@troi, toevallig werd er gister in een college nog gezegd dat mensen die universitair zijn opgeleid het langst doen over hun rijbewijs halen omdat ze te veel nadenkentoen ik afreed maakte ik ook hele suffe fouten, was tot grote verbazing van mijn instructeur (die al hoofdschuddend de auto uitstapte) wel geslaagd, met de boodschap van de examinator dat ik minder moest nadenken
![]()
(Uiteraard is bovenstaand generaliserend)