Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:33

Wij zitten sinds het begin van dit jaar op €36 per week aan boodschappen voor twee personen. Eerdere jaren zaten we zo tussen de 30 en 33 euro, maar die paar euro extra kunnen we wel missen. Ik weet ook niet of dat door de duurdere boodschappen komt, of omdat we de laatste tijd wat meer chips en snoep en pizza hebben gekocht :+

Princesj

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:37

Het enige wat we hebben veranderd tot nu toe is het enkel bestellen bij AH. We bestellen nu ook bij andere aanbieders die in grote partijen leveren (bijvoorbeeld vlees en diepvriesgroenten) en verpakken dit zelf dan in porties. Maar ik denk dat we zonder de prijsstijging dit ook wel waren gaan doen, want besparen op boodschappen doe ik gewoon graag, dan blijft er meer over voor leuke dingen!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:42

8nnemiek schreef:
Wij zitten sinds het begin van dit jaar op €36 per week aan boodschappen voor twee personen. Eerdere jaren zaten we zo tussen de 30 en 33 euro, maar die paar euro extra kunnen we wel missen. Ik weet ook niet of dat door de duurdere boodschappen komt, of omdat we de laatste tijd wat meer chips en snoep en pizza hebben gekocht :+

Oprechte vraag, maar wat koop je voor die 36 euro? Wij zijn tussen de 80 en 100 euro kwijt per week, echt veel te veel. Maar we kijken nergens naar en kopen waar we zin in hebben :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:46

Ghostattack schreef:
8nnemiek schreef:

Oprechte vraag, maar wat koop je voor die 36 euro? Wij zijn tussen de 80 en 100 euro kwijt per week, echt veel te veel. Maar we kijken nergens naar en kopen waar we zin in hebben :+

Ik geef alleen al aan groente/fruit en zuivel dit bedrag uit :oo
Wij zijn nog al van de lekker veel soorten groente overal door, vlees/vis, wijntje/biertje enz. Dat redt ik daar al niet van, laat staan de liga/ koffie/ wc papier enz

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:49

Nee, wij bezuinigen (nog) niet. Wel merken we goed dat alles duurder wordt. Gelukkig komen we goed rond. Maar het is natuurlijk afwachten hoe lang dat zo blijft...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:57

Ghostattack schreef:
8nnemiek schreef:

We kopen veel seizoensgroente en fruit, en droge producten koop ik het liefst in bulk. Veel huismerk/Lidl. En ik maak regelmatig gebruik van bv Too good to go en de verspil-mij-niet zakjes, zo hebben we bv voor 5 euro genoeg brood voor de hele maand.
Ik heb een grote vrieskist, dus aanbiedingen sla ik groot in (zo eten we nog steeds van de Vivera vleesvervangers voor 1 euro per pakje). Ik maak bijna al ons eten zelf, zonder pakjes en zakjes en kant-en-klaar maaltijden. We hebben een sodastream voor de frisdrank, en de cilinders koop ik in Duitsland voor 6 euro per stuk.
Als je rechtstreeks bij de boer koopt kun je producten als aardappelen, uien, wortelen, appels en peren heel goedkoop vinden. Zo kosten de appels hier bij de boer 50 cent per kilo (val-appels), en de voor de aardappelen heb ik vorig jaar 5 euro voor 15 kilo betaald.
En ik loop bv zo nu en dan langs de op=op hoek bij de Makro, en de AH en Jan Linders hebben ook zo'n hoekje. Soms vind ik daar bv droge pasta zakjes die het assortiment uit gaan voor 50ct, en dan neem ik er ook gerust een aantal mee.
Het is voor ons een beetje een sport geworden om goedkoop en toch lekker en gezond te eten :Y)
Vlees en vis eten we niet, dat scheelt.. Koffie drink ik niet, vriend wel. Wijn maken we zelf. Zuivel eten we ook nauwelijks, sojamelk dan wel weer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:02

Ik had allang van alles aangepast. Nu nog meer, maar er is eigenlijk weinig meer aan te passen. Zou de auto nog weg kunnen doen, maar dan betaal ik weer extra aan boodschappen bezorgen ( maar voor mijn budget wordt niet bezorgd, dus zit ik al klem) en elektra om rolstoel op te laden. Want die redt echt maar kleine stukjes en zodra er iets van een heuvel zit nog minder. En dan kan ik ook niet meer naar medische afspraken, want dat is al 75% van mijn reizen. Allemaal te ver weg voor rolstoel of niet geschikt om er te komen...

Bezuinigen op boodschappen kan ook niet meer, probeer hetzelfde budget aan te houden want meer geld is er gewoon niet, maar ik ben wel van een volle tas naar een halve gegaan en soms nog minder. Allemaal de goedkoopste opties, geen a merken en aanbiedingen alleen als ze echt goedkoper zijn.

Alle extra's per jaar zoals vakantiegeld en belastingteruggave gingen al naar rekeningen en heel klein deel naar nieuwe dingen die ik nodig had voor mezelf of in huis. Komend jaar zal het wel alleen maar rekeningen zijn en niks meer vervangen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:07

Niet expres, maar wel per 'toeval'.

We zijn begin dit jaar bijna gestopt met vleeseten en dat vangt een beetje de inflatie van de overige boodschappen op. We zijn qua boodschappen nog evenveel kwijt als voorheen. Daarnaast ben ik van stalling verhuisd en dat scheelt mij ongeveer de helft. Dat was geen noodzaak, maar meer de fase waarin ik nu met mijn paard zit. Ze is ouder en ik gebruik de helft van de faciliteiten amper.

Wat betreft elektra en gas waren we altijd al heel erg bewust van het verbruik. We hebben de kachel nooit heel erg hoog staan en we proberen zo lang mogelijk te rekken om überhaupt de kachel aan te doen (meestal half november).

Momenteel is er veel groente (en straks fruit) aan de weg te koop. Dus ik denk dat we dat eens mee gaan nemen. Bijvoorbeeld een courgette van 0,50 euro. Ook appels en peren komen straks weer volop in de verkoop hier.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:09

MyWishMax schreef:
Ik had allang van alles aangepast. Nu nog meer, maar er is eigenlijk weinig meer aan te passen. Zou de auto nog weg kunnen doen, maar dan betaal ik weer extra aan boodschappen bezorgen ( maar voor mijn budget wordt niet bezorgd, dus zit ik al klem) en elektra om rolstoel op te laden. Want die redt echt maar kleine stukjes en zodra er iets van een heuvel zit nog minder. En dan kan ik ook niet meer naar medische afspraken, want dat is al 75% van mijn reizen. Allemaal te ver weg voor rolstoel of niet geschikt om er te komen...

Bezuinigen op boodschappen kan ook niet meer, probeer hetzelfde budget aan te houden want meer geld is er gewoon niet, maar ik ben wel van een volle tas naar een halve gegaan en soms nog minder. Allemaal de goedkoopste opties, geen a merken en aanbiedingen alleen als ze echt goedkoper zijn.

Alle extra's per jaar zoals vakantiegeld en belastingteruggave gingen al naar rekeningen en heel klein deel naar nieuwe dingen die ik nodig had voor mezelf of in huis. Komend jaar zal het wel alleen maar rekeningen zijn en niks meer vervangen.

Kun je via wmo geen scoot mobiel aanvragen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:09

Pandora2 schreef:
Sure_lee schreef:
Nee, nog niet. Maar jeetje wat een verhogingen allemaal. Ik kan me wel voorstellen dat bij heel veel mensen het water aan de lippen staat.

Onze energie rekening gaat van 55 per maand naar 257 per maand.

Verder wil ik zo snel mogelijk vertrekken uit Nederland. Vind er weinig meer aan hier.

België mag je al schrappen als het al op je lijstje stond. 't Is hier volgens mij nog duurder dan bij jullie :=
Overal in Europa swingen de prijzen de pan uit denk ik.

Ik doe juist boodschappen en tanken in België :') had gisten een hele volle kar bij de Aldi, vol luxe dingen, veel vlees en drank voor maar 66 euro.
Tanken is daar nu ook maar 1,60 per liter
Hoef ik ik Nederland niet te proberen! Gelukkig woon ik 4 km van de grens af.

Ik let altijd al op de kleintjes , Toogoodtogo, Turk, markt, Aldi, korting en aanbiedingen,
hypotheek is voor mij maar maar 400 per maand, zorgkosten 114
, energie is nu ook maar 75 euro gemiddeld en ik heb voor 5 jaar stookhout liggen (70m3) en 12 zonnepanelen.
Fruit groeit hier volop in mijn tuin en ik heb geen paard meer :Y)

Dus zelf voel ik er niet zoveel van momenteel... leef wel echt mee met de rest!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 07-09-22 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:13

Tiggs schreef:
Nee, ik heb gelukkig een ruime buffer per maand. Het betekent dan wel minder sparen, maar dat is dan maar even zo. Ik heb een energiezuinige woning, dus de stroom- en gaskosten zijn wel verdubbeld, maar omdat ik sowieso maar weinig per maand betaalde is dat te overzien.

Toevoeging: ik ben van 55 euro per maand naar 95 euro per maand gegaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:14

Nadeel van hout stoken is dat het voor veel longpatienten niet goed is helaas net als pellets en petroleum.
Dus dan zit je toch gauw weer aan elektrisch bijverwarmen vast.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:19

Echwel schreef:
MyWishMax schreef:

Kun je via wmo geen scoot mobiel aanvragen?

Nee, want de rolstoel is nog niet zo oud en is dus ook elektrisch en rijdt zelf. Maar voorlopig nog geen recht op vervangen en ook met scootmobiel kom ik niet bij mijn afspraken, helaas.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:19

Probeer toch zo voordelig mogelijk boodschappen te doen door naar verschillende supermarkten te gaan en ook veel uit de dumpkast bij de jumbo te halen.
Minder lichten aan
Kort douchen deed ik al.
Ik heb het voordeel dat ik makkelijk wat extra uren kan werken in de zorg tegen uitbetaling. Zolang het meeruren zijn en geen overuren is dit belasting technisch ook geen probleem, dus ik kan mijn inkomen wat verhogen door extra uren te draaien .
We hadden het geluk dat we net voor de ellende nog bij een andere energie leverancier voor 3 jaar een contract hadden vastgelegd.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:29

Echwel schreef:
Nadeel van hout stoken is dat het voor veel longpatienten niet goed is helaas net als pellets en petroleum.
Dus dan zit je toch gauw weer aan elektrisch bijverwarmen vast.

Klopt, wij zouden ook hout kunnen stoken, maar doen dat niet vanuit milieu oogpunt. Plus dat ik de lucht in huis ook niet gezond vind als de kachel aan staat. We hebben nu mensen in de buurt die een houtkachel in hun overkapping hebben en elke avond worden we uitgerookt.

Helaas wonen we in een omgeving met veel houtstook. Dus dat zal allemaal wel veel erger gaan worden de komende winter. Ik kijk er in ieder geval niet echt naar uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:32

Wij hebben een allesbrander, en branden alleen hout als het weer dat toelaat. En bij goede verbranding, merk je er niks/nauwelijks wat van dat we aan het stoken zijn :).

Wij hebben wel ook een stevig filter voor het fijnstof e.d..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:32

8nnemiek schreef:

Jeetje dat is weinig!

Dat eten wij aan groenten en fruit, wel voor 4 personen.

We hebben een biologische groenten en fruittas per week. En halen nog iets bij want wij en vooral de kinderen eten veel fruit.

Ik vind overigens de fruit- en groenteprijzen niet in verhouding staan tot het snoep en de zakken chips :=
Qua prijs kan ik m’n kinderen beter dagelijks een zak chips en snoep geven dan 3 gezonde maaltijden, dat is toch raar.

Moet wel zeggen dat ik niet snel ga bezuinigen op mijn eerlijk en duurzaam geteeld groente en fruit van Nederlandse bodem. Daar betaal je voor, maar het is goed van kwaliteit en goed voor het milieu.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:33

8nnemiek schreef:

Zo dan, mag ik les van jou? Dat is echt een klein budget, knap hoor.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:42

8nnemiek schreef:
We kopen veel seizoensgroente en fruit, en droge producten koop ik het liefst in bulk. Veel huismerk/Lidl. En ik maak regelmatig gebruik van bv Too good to go en de verspil-mij-niet zakjes, zo hebben we bv voor 5 euro genoeg brood voor de hele maand.
Ik heb een grote vrieskist, dus aanbiedingen sla ik groot in (zo eten we nog steeds van de Vivera vleesvervangers voor 1 euro per pakje). Ik maak bijna al ons eten zelf, zonder pakjes en zakjes en kant-en-klaar maaltijden. We hebben een sodastream voor de frisdrank, en de cilinders koop ik in Duitsland voor 6 euro per stuk.
Als je rechtstreeks bij de boer koopt kun je producten als aardappelen, uien, wortelen, appels en peren heel goedkoop vinden. Zo kosten de appels hier bij de boer 50 cent per kilo (val-appels), en de voor de aardappelen heb ik vorig jaar 5 euro voor 15 kilo betaald.
En ik loop bv zo nu en dan langs de op=op hoek bij de Makro, en de AH en Jan Linders hebben ook zo'n hoekje. Soms vind ik daar bv droge pasta zakjes die het assortiment uit gaan voor 50ct, en dan neem ik er ook gerust een aantal mee.
Het is voor ons een beetje een sport geworden om goedkoop en toch lekker en gezond te eten :Y)
Vlees en vis eten we niet, dat scheelt.. Koffie drink ik niet, vriend wel. Wijn maken we zelf. Zuivel eten we ook nauwelijks, sojamelk dan wel weer.

Wow wat goed! Ik denk dat wij zo rond de 60 zitten voor twee personen per week. Maar jullie doen het nog wel een stukkie beter!

Misschien helpt dit nog iemand met de hoge energierekening. Wij hebben een elektrische boiler. Deze en diens leidingen hebben wij volledig geïsoleerd, en we hebben de temperatuur omlaag gezet (wel uitkijken met legionella). Wij zijn van een verbruik van 100 kWh / week naar 35 kWh gegaan. Wij verbruiken geen gas. Zitten in een bejaardentehuis dus de verwarming staat al 1.5 jaar uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:49

Ik hou van de XXL weken bij de Lidl, daar kun je vaak hele kistjes met seizoensfruit en groente kopen voor heel weinig geld. En de TGTG pakketten van Lidl zijn erg fijn.
Als ik prijzen vergelijk dan kijk ik meestal naar de kiloprijs. Een zak chips lijkt misschien goedkoper, maar niet als je bedenkt dat je dan een euro betaalt voor 250 gram, terwijl je bij veel groentes al gauw 500 gram krijgt voor een euro, soms een kilo of meer. Maar het blijft wel vreemd dat zo'n bewerkt eten inderdaad niet echt veel duurder is.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-09-22 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:49

TGTG is hier weg voor je nog maar kunt bedenken een pakket te kopen ;(.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:51

De AH heeft 'overblijvers' in de app, zelfde principe als TGTG. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het klinkt goed :D
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:51

Ik zal al te zoeken naar een LidL hier de buurt, maar dat valt niet mee (en dat voor een grote stad/randstad)
Toch maar eens een ritje eraan wagen zo af en toe misschien

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:52

Wij halen sinds enige tijd onze groente, fruit, zuivel en vlees rechtstreeks bij een producent en niet meer bij de plaatselijke supermarkt of slager.

Kost iets meer moeite, fruitteler zit bv op 11 km fietsen, zuivelboerderij op 5, supermarkt op minder dan 1 km.
Maar had niet verwacht dat dit perse een besparing zou opleveren, was meer in het kader zorgen dat de producent een eerlijke prijs krijgt en wij een verser product.

Maar hou nu regelmatig boodschappengeld over aan het einde van de maand, waar ik voorheen toch wel regelmatig net te kort kwam.

Is dus winwin in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:58

Ja maar dat is wel organisch gegaan. We hebben een nieuw huis gekocht en de hypoteek is al 2x zoveel als wat we voor onze sociale huurwoning betaalde.

Onze energiecontract is bijna verdrievoudigd (van 130 naar 460, als we het goed aanpakken. Obv verbruik vorige bewoners zou het 600 euro zijn >;) ) -O-

Gelukkig hebben we hier geen hondenuitlaatservice nodig (vriend nieuwe baan, en nu kunnen we allebei thuiswerken wanneer nodig) dus dat scheelt flink. We hebben geen zangles meer, en een betalingsregeling die afgelopen is ivm. toeslagen, en geen personal trainer. We hadden dus vooral veel zij-activiteiten die echt serieus geld kostten.

Nu niet meer. Met boodschappen letten we ook op. Thuisbezorgd alleen voor speciale gelegenheden, geen terrasjes meer pikken, en de boodschappen plannen we voor de hele week. En dan eten we simpele gerechten met weinig ingrediënten.
Verder doen we wat we kunnen met de scooter ipv. auto. Op die manier kunnen we sparen en houden we het een beetje leuk. We mogen niet klagen vergeleken met sommige minima, maar toch voel ik hem wel af en toe hoor -O- In dat opzicht is de welvaartsval toch nog redelijk plotseling, alleen hebben wij er wel een huis voor terug waardoor de rest een beetje wegvalt in het hogere geheel.