Onweer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Re: Onweer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:46

MAAR..... hoe zit het met de paarden in het weiland? :oo :oo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:58

CoonArt schreef:

Die staan er gewoon nog.
Het is heel zelden dat er paarden door de bliksem worden getroffen. Soms gaan ze schuilen onder een hoge boom en dan zou het inderdaad kunnen gebeuren. Was vorig jaar nog een nieuwsartikel over. Stuk of 10 paarden lagen ‘s ochtends in het weiland.
Maar die kans is heel klein hoor.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:01

Ik haal geen stekkers uit het stopcontact. Ik acht de kans dat mijn huis door bliksem geraakt wordt erg klein. Laagbouw tussen hoogbouw, normale huizen en bomen. Ik maak mee eerder zorgen om die bomen :+

Ik was gisteravond de hele avond onrustig, in afwachting van het onweer. Vervolgens als een blok door alle onheil heen geslapen :+

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:16

Mijn zus heeft jarenlang in Frankrijk gewoond, op een heuvel met wat huizen er omheen maar verder een redelijk open vlakte. Na blikseminslag was werkelijk alle elektrische apparatuur naar de knoppen. Daar is het dus heel normaal om bij dreigend noodweer alle apparatuur uit te schakelen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:26

Ik haal alleen stekkers van dure apparaten eruit. Dus pc, tv, nas, wasmachine en droger.

De combimagnetron laat ik expres altijd zitten. :') dat onding mag van mij wel opgerookt worden B-) }:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:38

CoonArt schreef:

Hebben die een stekker?
:P

Ik trek alleen mijn laptop/monitoren en modem eruit, de rest geloof ik wel. We hebben verder ook geen dure of moderne apparatuur in huis dus dat komt dan wel goed met de verzekering.

Als je huis in brand gaat is het een andere orde van grootte uiteraard, dat lijkt me afschuwelijk, maar met dat soort kansberekening hou ik me liever niet bezig.

Wel ben ik een beetje bang wat gebeurd als bij ons de bliksem inslaat omdat onze stroom toevoer nog ouderwets via het dak gaat ipv ondergronds.

Douchen tijdens onweer is inderdaad niet verstandig.

Wij hadden laatst een bizar onweer waarbij 1000 flitsen in een kwartier geregistreerd waren, toen stond ik echt met mijn hart in mijn keel naast mijn bed.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:06

Snippergroen schreef:
Ik haal geen stekkers uit het stopcontact. Ik acht de kans dat mijn huis door bliksem geraakt wordt erg klein. Laagbouw tussen hoogbouw, normale huizen en bomen. Ik maak mee eerder zorgen om die bomen :+

Ik was gisteravond de hele avond onrustig, in afwachting van het onweer. Vervolgens als een blok door alle onheil heen geslapen :+

Naast mijn huis staat een pand dat ruim twee keer zo hoog is en toch zijn wij geraakt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:19

Aantal jaren terug tijdens onweer hoorden we een megaknal, bleek aan de andere kant van de Straatweg de bliksem ingeslagen te zijn en er was een bolbliksem in huis.
Huis was net gerenoveerd en klaar maar gelukkig niemand gewond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:15

Het gaat niet om inslag in je eigen huis. Het gaat om inslag in een verdeelkast of transformatorhuisje 'ergens' in je netwerk. Die overspanning komt dat via je gewone aansluiting je huis binnen. Daar gaat je zooi van kapot.

Als het ergens in de buurt inslaat vliegt je aardlekschakelaar er uit en gebeurt er verder heel weinig.

Vroeger kwam het veel vaker voor, omdat er toen bovenleiding was naar de huizen toe én aardlekschakelaars bestonden niet. Daarom werd het vroeger altijd gedaan.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:16

Ibbel schreef:
Het gaat niet om inslag in je eigen huis. Het gaat om inslag in een verdeelkast of transformatorhuisje 'ergens' in je netwerk. Die overspanning komt dat via je gewone aansluiting je huis binnen. Daar gaat je zooi van kapot.

Als het ergens in de buurt inslaat vliegt je aardlekschakelaar er uit en gebeurt er verder heel weinig.

Vroeger kwam het veel vaker voor, omdat er toen bovenleiding was naar de huizen toe én aardlekschakelaars bestonden niet. Daarom werd het vroeger altijd gedaan.

Nuttige informatie! Dank je wel daarvoor :j

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:21

Normaalgesproken niet echt, wel dat ik mijn laptop van de lader haal als ik die gebruik omdat het toch spannender voelt een elektrisch apparaat zo dichtbij te hebben als het onweert.

Gister was het echt enorm dichtbij, flitsen werden continu afgewisseld met gedonder. Dus toen toch maar even de stekkerblokken eruit getrokken. :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:22

Paar jaar geleden hebben wij een vreselijke storm gehad, inclusief windhoos e.d. Bij de buren was een koe getroffen door de bliksem, deze lag op de rug dood in de sloot. Wij hadden 3 inslagen gehad, 1 buiten op het hek van de paddock, vonken vlogen er vanaf toen daar de bliksem raakte, 2 op het dak van het huis, als ik er aan terug denk hoor ik de meterkast nog kraken. Heb na beide inslagen mijn man nog naar boven gestuurd om te kijken of het geen brand was geworden, daarna ook nog bij de paarden op stal gekeken, die stonden gewoon lekker hooi te eten en keken heel verbaasd op wat hij kwam doen... Ik was blij dat ik de grootste en duurste spullen de stekkers er uit had, dat was echt niet goed gegaan denk ik. De kleine apparaten waren wel kapot ( koffiezetter- waterkoker- wekkers ) maar dat vond ik geen probleem.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:23

Ibbel schreef:

Klopt idd.
Vroeger ooit door een fout in een verdeelhuisje waar ze aan het werk waren piekspanning gehad en verschillende apparatuur kapot in de wijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:39

Wij hebben dus nog zo‘n bovenleiding :j
Aardlek miste inderdaad ook toen we het gekocht hadden, maar we hebben gelijk een nieuwe meterkast laten maken en zijn door het hele huis nieuwe kabels getrokken.
De bovenleiding weg lijkt me fijn maar dan moeten eerst de huidige „het zal onze tijd wel duren“ buren horizontaal hun huis verlaten ben ik bang en dat kan zomaar nog 15 jaar of langer zijn. Die gaan daar geen geld aan uitgeven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:20

Bij echt hevig onweer trekken we hier alles uit, behalve koelkast en diepvries, noodzakelijke dingen dus.

Mijn oma heeft ooit een bliksembal/vuurbal in haar huis gehad tijdens onweer, kwam binnen via een raam en is via een stopcontact weg gegaan, uiteraard elektrische apparaten stuk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:22

Nee, al mijn stopcontacten zijn geaard dus ik denk dat het goed zit en zo niet dan koop ik het wel nieuw.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:25

Alle stekkers eruit. Ik ga even tellen... iedere keer zo'n 28 stekkers waarvan er een paar niet of slecht bereikbaar zijn. Nee, dat ga ik niet doen. Dat risico neem ik.
Bij die 28 stekkers zitten trouwens een aantal meer-stopcontact dozen. Ik kom den ik al zo gauw aan 40 stekkers in totaal. Maar goed, bij een verdeeldoos is een keer knopje om zetten, of stekker eruit voldoende uiteraard.

Art_Ificious

Sellyxx schreef:
KimD schreef:
Ja hoor, hier heb ik een kerel die dit heel serieus neemt. Zelfs de broodrooster e.d. gaan van de stroom. :+

Oh hahaha faal, ik blijk net zo’n kerel te hebben als KimD. Mijn man had door het hele huis heen alle stekkers uit de stopcontacten gehaald, inclusief die van de WiFi router :)* :)) . En ik nog zo van: huh we hebben geen WiFi meer. Zou er iets ingeslagen zijn? En hij nog gewoon mee met mijn verhaal ook _O-

:') geweldig wel dat hij mee gaat met je verhaal.
Alleen minder prettig dat blijkt dat hij de router uitgetrokken had.

rien10

Tiggs schreef:
Nee, al mijn stopcontacten zijn geaard dus ik denk dat het goed zit en zo niet dan koop ik het wel nieuw.

Volgens mij heeft dit met piekbelasting te maken en niet met aarding.
Ik heb wel een aantal van die overbelastings dingen. Geen idee hoe dat heet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:30

rien10 schreef:
Tiggs schreef:

Volgens mij heeft dit met piekbelasting te maken en niet met aarding.
Ik heb wel een aantal van die overbelastings dingen. Geen idee hoe dat heet.

Ik heb er ook geen verstand van :+ Maar ik kan ook lang niet overal bij en ach, ik heb ook geen heel bijzondere apparatuur ofzo.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:32

Ik ben alleen zorgvuldig met mijn laptop. Dat is mijn hele bedrijf, die moet goed blijven. :))

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:33

rien10 schreef:
Ik ben alleen zorgvuldig met mijn laptop. Dat is mijn hele bedrijf, die moet goed blijven. :))

Verstandig :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:54

CoonArt schreef:

Ik verwacht dat ze eigenlijk nog veiliger zijn in het weiland dan in hun container maar dat beslissen ze zelf maar. Die weten beter met zulk soort weer om te gaan dan wij mensen. Als ik ze bij huis had dan had ik ze wel zonder stroom op de omheining gezet maar die situatie heb ik niet dus stroom blijft ook aan

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:08

Ibbel schreef:

Hier hebben wij een inslag gehad naast ons huis een paar jaar terug.. en toch veel kapot en/of veel storingen (en ja, ook de aardlek eruit).
Gelukkig kregen we meer dan de dagwaarde en konden wij onze kapotte apparatuur vervangen.
Citaat:
De meeste schades worden veroorzaakt door overspanning (inductie). De bliksem slaat dan niet direct op je woning in, maar bijvoorbeeld in een boom in de buurt. Via leidingen in de grond kan de spanning zich dan naar jouw huis verplaatsen en doorslaan op je elektrische apparaten. Bliksem kan ook direct op je huis inslaan. Dat kan leiden tot brand, ontzette muren of schade aan je dak of dakpannen.

https://www.interpolis.nl/magazine/wone ... ksemschade
https://www.ohra.nl/woonverzekeringen/b ... erzekering

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:16

Als de onweer echt dichtbij is bekijken we of er stekkers uit moeten, maar nu was het vooral genieten van dit prachtige schouwspel!