Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CoonArt schreef:MAAR..... hoe zit het met de paarden in het weiland?![]()
Snippergroen schreef:Ik haal geen stekkers uit het stopcontact. Ik acht de kans dat mijn huis door bliksem geraakt wordt erg klein. Laagbouw tussen hoogbouw, normale huizen en bomen. Ik maak mee eerder zorgen om die bomen![]()
Ik was gisteravond de hele avond onrustig, in afwachting van het onweer. Vervolgens als een blok door alle onheil heen geslapen
Ibbel schreef:Het gaat niet om inslag in je eigen huis. Het gaat om inslag in een verdeelkast of transformatorhuisje 'ergens' in je netwerk. Die overspanning komt dat via je gewone aansluiting je huis binnen. Daar gaat je zooi van kapot.
Als het ergens in de buurt inslaat vliegt je aardlekschakelaar er uit en gebeurt er verder heel weinig.
Vroeger kwam het veel vaker voor, omdat er toen bovenleiding was naar de huizen toe én aardlekschakelaars bestonden niet. Daarom werd het vroeger altijd gedaan.
Ibbel schreef:Het gaat niet om inslag in je eigen huis. Het gaat om inslag in een verdeelkast of transformatorhuisje 'ergens' in je netwerk. Die overspanning komt dat via je gewone aansluiting je huis binnen. Daar gaat je zooi van kapot.
Als het ergens in de buurt inslaat vliegt je aardlekschakelaar er uit en gebeurt er verder heel weinig.
Vroeger kwam het veel vaker voor, omdat er toen bovenleiding was naar de huizen toe én aardlekschakelaars bestonden niet. Daarom werd het vroeger altijd gedaan.
Sellyxx schreef:KimD schreef:Ja hoor, hier heb ik een kerel die dit heel serieus neemt. Zelfs de broodrooster e.d. gaan van de stroom.
Oh hahaha faal, ik blijk net zo’n kerel te hebben als KimD. Mijn man had door het hele huis heen alle stekkers uit de stopcontacten gehaald, inclusief die van de WiFi router![]()
. En ik nog zo van: huh we hebben geen WiFi meer. Zou er iets ingeslagen zijn? En hij nog gewoon mee met mijn verhaal ook
rien10 schreef:Tiggs schreef:Nee, al mijn stopcontacten zijn geaard dus ik denk dat het goed zit en zo niet dan koop ik het wel nieuw.
Volgens mij heeft dit met piekbelasting te maken en niet met aarding.
Ik heb wel een aantal van die overbelastings dingen. Geen idee hoe dat heet.
Ibbel schreef:Als het ergens in de buurt inslaat vliegt je aardlekschakelaar er uit en gebeurt er verder heel weinig.
Citaat:De meeste schades worden veroorzaakt door overspanning (inductie). De bliksem slaat dan niet direct op je woning in, maar bijvoorbeeld in een boom in de buurt. Via leidingen in de grond kan de spanning zich dan naar jouw huis verplaatsen en doorslaan op je elektrische apparaten. Bliksem kan ook direct op je huis inslaan. Dat kan leiden tot brand, ontzette muren of schade aan je dak of dakpannen.