Eigen familie liever niet op bruiloft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:45

Je moet gewoon echt alleen mensen bij je bruiloft betrekken waar je oprecht blij van wordt. Je geeft eigenlijk al duidelijk aan dat je goed weet wie je wel en niet erbij wil hebben. Ik kan alleen maar adviseren dat ook precies zo te gaan doen. Je kunt altijd nog een feestje geven ter ere van jullie trouwen met de andere mensen erbij. Maar eigenlijk, als je ze al voor het trouwen niet geschikt vindt waarom zou jij je nog op extra kosten jagen. Je zit eral niet lekker in met deze mensen.

Edit: misschien is het wel goed om na te denken waarom je er niet blij van wordt als ze er wel bij zijn en te onderzoeken wat nodig is dat te veranderen en of dat uberhaupt nog te veranderen is.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:15

gonniee schreef:
He, wat vervelend voor je dat je zo'n trauma hebt meegemaakt. En dat speelt natuurlijk mee in de beslissingen in je verdere leven. Er is geen protocol voor, geen gebruiken die je kunt volgen. Dan blijft er dus alleen jouw eigen beslissing over. Ik hoop dat je die samen met je vriend kunt maken, zodat in ieder geval jullie er hetzelfde in staan. Wellicht heb je daarin ook nog wat aan je broer. Wat je ook besluit, het zal nooit het ideale plaatje zijn. Daar lijkt me teveel voor gebeurd. En dat zal pijn doen. Heel veel sterkte!

Er zijn veel mogelijkheden. Uiteraard wel of niet welkom, maar je zou ook een deel van de dag wel kunnen doen en een deel niet. Bijvoorbeeld de voltrekking wel en het feest waar jij uit je dak wilt gaan, zonder jouw familie. Ik wens jullie vooral een heel liefdevolle dag toe, met mooie herinneringen!

Wat een mooie oplossing zeg!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:24

KimD schreef:
En wat dacht je van gewoon niet uitnodigen? Het kan zo simpel zijn.

"Sorry, ik wil jullie er niet bij hebben." als ze ernaar vragen. Jullie dag, jullie feestje.

Wij zijn inmiddels al zes jaar verloofd en als we trouwen, trouwen we alcoholvrij. Ik vind het verschrikkelijk hoe achterlijk mensen zich gaan gedragen door alcohol en maar blijven hijsen zonder rem, dat wil ik niet meemaken omdat ik me daaraan stoor. Dus trouwen wij alcoholvrij, hebben gasten daar een probleem mee? Blijven ze maar thuis!

Ik zou vleesvrij willen trouwen. Je hebt het volste recht om op jouw feest alleen jouw keuze aan consumpties aan te bieden.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 15:26

Ik lees al veel goede tips en ideeen om over na te denken.

Ik merk dat er wat misverstand ontstaat over de redenen. De traumatische jeugd en het saaie en degelijke is los van elkaar te zien.

Qua trauma kun zit het in de richting van emotionele en psychische verwaarlozing en huiselijk geweld. Om even kort samen te vatten: ik ben op mn 16e van huis weggelopen omdat het uit de hand liep. Heb 5 jaar geen contact gehad met mn ouders en intussen intensieve hulpverlening en traumatherapie gehad. Onveilige hechting etc. Nu inmiddels redelijk hersteld op wat dwanghandelingen na.

Qua overige familie die benoemd word moet je denken aan ooms/tantes en neefjes en nichtjes. Hier heb ik oppervlakkig contact mee en weten niet van de gebeurtenissen uit onze jeugd.

Om een duidelijker beeld te schetsen van een eventueel bruiloft idee. We zouden het graag ik de grote tuin van mijn schoonouders vieren, plaatjes draaien en een playlist voor de muziek. Een bbq en lekkere drankjes en hapjes. Een ceremoniemeester inhuren om ons daar te trouwen als dat mogelijk is, en eventueel een fotograaf/videograaf. Mooie versierde tuin, en ik wil graag mijn eigen trouwjurk naaien.

Iemand zei dat ik wellicht wat puberaal overkwam (ik ben 26), maar dat komt misschien door een stukje onverwerkte boosheid over iets wat mijn ouders hebben gedaan tegenover mijn broer vroeger. Alles wat ze tegenover mij hebben gedaan heb ik verwerkt/vergeven maar dit stukje zit nog heel diep.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:50

Je geeft aan dat ze jou niet accepteren, maar eigenlijk accepteer je hen ook niet zoals ze zijn. Ik zou er voor de bruiloft op focussen dat je zelf wat sterker in je schoenen staat en wel jezelf durft te zijn bij je ouders en dan zou ik ze wel uitnodigen. Misschien ben je er nu nog “niet klaar voor” om echt jezelf te zijn bij je ouders maar ooit komt die dag wel en dan denk ik dat je het best jammer zult vinden dat je ze niet hebt uitgenodigd.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:00

Ik kan snappen dat je ze er niet bij wil hebben, maar ik vraag mij af in hoeverre ze ook uit je hoofd blijven op zo'n dag (en dus toch energie vragen). De oplossing om ze voor een deel bij zo'n dag te hebben is misschien het meest elegant?

superpony

Re: Eigen familie liever niet op bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:09

Het is te begrijpen hoe je erin staat. Maar ik denk dat als het nu zo speelt, het ook rond de bruiloft iets blijft wat steeds weer door je hoofd gaat spelen. Doe ik het wel goed? Gaat alles wel naar onze wens? Is niemand boos straks?

Je bent pas 26. Is het niet verstandig om wat langer te wachten? Soms hebben dingen echt meer tijd nodig. En ook al ben je nu volwassen, over een paar jaar kan je weer wat verder zijn met verwerken en je rust vinden.

Eerst kijken hoe het bij je broer gaat is een goed idee.

Ik wilde eigenlijk nooit trouwen, maar mn man wilde opeens wel graag, dus dan vond ik dat prima en mooi, maar ik wilde het klein houden.
We hebben een kleine familie en ik trouwde als eerste van mijn generatie, dus er waren toch verwachtingen. Ik heb me toch wat laten overhalen hier en daar en omdat we het losjes wilden zijn mensen toch wat gaan "overnemen" en was het voor mij niet de mooiste dag. Was het sws niet geweest omdat ik niks met trouwen heb, maar was ook wel iets geirriteerd.
Nu waren we 10jr getrouwd en zeiden mensen, feestje? Toen gelijk gezegd hoe het voelde en zat, dus nee, 1x getrouwd en nooit meer.
Ik heb er verder geen trauma van overgehouden, want ik vind het niet belangrijk genoeg. Maar moet het je grootste dag worden, kan het nauw kijken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:20

Je kan je ouders toch uitnodigen voor het officiële gebeuren. Persoonlijk zou ik ze dan ook uitleggen dat ze voor het feest niet zijn uitgenodigd. Omdat jullie onderlinge relatie niet een is van samen een feestje vieren. Wel zou ik met hun dan iets doen zoals pre wedding diner.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:25

Wat me nog triggerde in je openingsbericht. Je geeft aan je verplicht te voelen bij je familie te zitten en te denken dat het de sfeer beïnvloed.

Hoe zou het zijn als je alleen je ouders uitnodigt en geen ooms/tantes ed en er aan gaat werken dat je die verplichting niet zou voelen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:31

Als jij aangeeft dat je jezelf niet kunt zijn bij jouw ouders/familie vind ik dat een zeer gegronde reden (voor hoe ver je redenen nodig bent) om ze niet uit te nodigen.
Als er iets belangrijk is op je eigen trouwdag is dat je volop kunt genieten en dat kan alleen als je je vrij en jezelf voelt.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:33

SnuitjeLove schreef:
Iemand zei dat ik wellicht wat puberaal overkwam (ik ben 26), maar dat komt misschien door een stukje onverwerkte boosheid over iets wat mijn ouders hebben gedaan tegenover mijn broer vroeger. Alles wat ze tegenover mij hebben gedaan heb ik verwerkt/vergeven maar dit stukje zit nog heel diep.

Als ik dit lees, denk ik dat je dag misschien wel veel leuker is als je het lekker zonder je ouders viert en ze desnoods achteraf een mandje met lekkernijen ofzo toe zou sturen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:42

Mavelle schreef:
Je geeft aan dat ze jou niet accepteren, maar eigenlijk accepteer je hen ook niet zoals ze zijn. Ik zou er voor de bruiloft op focussen dat je zelf wat sterker in je schoenen staat en wel jezelf durft te zijn bij je ouders en dan zou ik ze wel uitnodigen. Misschien ben je er nu nog “niet klaar voor” om echt jezelf te zijn bij je ouders maar ooit komt die dag wel en dan denk ik dat je het best jammer zult vinden dat je ze niet hebt uitgenodigd.

Of je kijkt de rest van je leven naar je trouwfoto's en denkt: was ik toen maar sterk genoeg geweest om voor mezelf te kiezen... Who knows :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:43

Ik denk dat wat ik zou doen het volgende is:

's Morgens met alleen je getuigen trouwen. Ook geen schoonfamilie er bij (tenzij die je getuigen zijn uiteraard).

's Avonds dat grote spetterfeest bij je schoonfamilie waarbij je geen eigen familie uitnodigt. Niet benoemen als trouwfeest, gewoon 'een feest van en bij je schoonfamilie'. Dat je schoonfamilie hun tuin omtovert tot feestpaleis om jullie in het zonnetje te zetten is niet jullie pakkie-an.

Volgende dag een kaartje naar je eigen familie met: verrassing, we zijn stiekem getrouwd.
En dan je eigen ouders uitnodigen voor een high tea oid, als je dat ziet zitten. Of niet, als je daar eigenlijk gewoon geen behoefte aan hebt.

Maar ik zou het 'technische' deel, het trouwen, ook qua timing, volledig loskoppelen van het 'spetterfeest' en op dat feest vooraf helemaal die lading niet leggen van: ja maar het is ons trouwfeest.

En lekker een hele middag 'niets' tussen trouwen en feest is héél erg fijn, anders heb je de puf niet eens meer voor dat feest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:46

Ik ben om 10.00 ‘s ochtend getrouwd met beide familie’s. Daarna foto’s. Om 13.00 kaas en vleesplank op restaurant met een bruidstaart (laag 1 van de 2) Om 16.30 doorgereden naar locatie 2, daar warm eten en laag 2 (opnieuw gedecoreerd ondertussen) van de bruidstaart. Werkte prima en was heerlijk relaxed. Beide familie’s vonden de splitsing ook ok en wij hebben gewoon netjes uitgelegd waarom. Mijn familie was ‘s middags en schoonfamilie ‘s avonds.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:52

Misschien een lunch met je eigen familie ergens, smiddags de huwelijksvoltrekking, en dan de bbq en feest voor schoonfamilie en vrienden. Leugentje om bestwil misschien 'om het intiem te houden en locaties zijn niet zo groot'. En vooral denken aan hoe jij het zelf wil, maar op deze manier stoot je de minste mensen voor het hoofd misschien

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:00

Lieve TS, je hebt aan niemand verantwoording af te leggen over wie je al dan niet uitnodigt op JOUW trouwdag.

Ik heb een goede band met mijn familie, zowel ooms, tantes, neven en nichten maar niemand was op onze trouw of tuinfeest, behalve onze ouders, mijn oma,mijn broer en voor mij 2 sets goede vrienden waren uitgenodigd op ons kleine tuinfeestje.
Onze trouw zelf was enkel op het gemeentehuis met voor zowel mijn man als ik 1 getuige (dus we waren maar met 4)
De rest van de familie wist gewoon niet eens af dat ik zou trouwen omdat ik het, samen met mijn man, erg klein wou houden.
Het was perfect zo, ik heb er totaal geen spijt van.

Ik zou me geen zorgen maken (alhoewel ik kan begrijpen dat het ongemakkelijk aanvoelt) en gewoon regelen zoals jij het wil.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 17:04

Ja jullie geven echt goede ideeen. Het is niet dat onze plannen al vast staan, maar meer dat we er over fantaseren en het wel heel leuk zouden vinden om onze liefde met een huwelijk te bevestigen. Ik zou het leuk vinden de achternaam van mijn vriend te dragen etc. Vandaar dat we er soms al wat over fantaseren hoe we het zouden willen, en dan komt altijd het onderwerp ouders weleens aanbod. Natuurlijk kan het een en ander in de toekomst veranderen, maar ik weet dat mijn ouders zo zullen blijven als ze zijn.
Het is fijn om ervaringen van anderen te kunnen lezen die ook geen ouders hebben uitgenodigd op hun huwelijk, dat geeft mij al een beter gevoel dat ik daarin niet de enige zou zijn.
Verder houden we het voorlopig op fantaseren en zijn we nu nog vollop van onze studententijd aan het genieten.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:11

ruitje schreef:
Mavelle schreef:

Of je kijkt de rest van je leven naar je trouwfoto's en denkt: was ik toen maar sterk genoeg geweest om voor mezelf te kiezen... Who knows :)

Ja dat hangt er vanaf hoe sterk je zelf in je schoenen staat op zo’n dag. Als je jezelf niet bent vanwege je ouders is dat zonde. Vandaar dat ik zeg dat het misschien verstandig is daar eerst aan te werken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:12

TS, en als je dit nu eens uitspreekt naar je ouders? Oké, dat is moeilijk en wrs geen leuk gesprek, maar je ouders niet op de hoogte brengen, gaat jouw situatie ook geen goed doen. Eerlijk zijn en zeggen "pa/ma, we willen trouwen. Maar door ons verleden zit ik er nogal mee in m'n maag hoe we dit samen op een leuke manier kunnen doen. Wat vinden jullie er zelf van? Ik wil heel graag een lekker uitbundig feest en eens goed het leven vieren. Ik weet dat jullie niet zo van het feesten zijn, dus toen dacht ik dat het misschien een idee is dat jullie wel bij het huwelijk en het diner zijn, maar dat jullie niet persé bij het feest hoeven te zijn".

Daar zou ik voor kiezen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:30

chevax schreef:
TS, en als je dit nu eens uitspreekt naar je ouders? Oké, dat is moeilijk en wrs geen leuk gesprek, maar je ouders niet op de hoogte brengen, gaat jouw situatie ook geen goed doen. Eerlijk zijn en zeggen "pa/ma, we willen trouwen. Maar door ons verleden zit ik er nogal mee in m'n maag hoe we dit samen op een leuke manier kunnen doen. Wat vinden jullie er zelf van? Ik wil heel graag een lekker uitbundig feest en eens goed het leven vieren. Ik weet dat jullie niet zo van het feesten zijn, dus toen dacht ik dat het misschien een idee is dat jullie wel bij het huwelijk en het diner zijn, maar dat jullie niet persé bij het feest hoeven te zijn".

Daar zou ik voor kiezen.

Dit inderdaad. Hoe lastig ook maar ik zou ook openheid erin brengen. Persoonlijk zou ik mij niet fijn voelen bij feesten / trouwen in het geheim.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:30

Ts wil haar familie niet op de bruiloft. En hoeft zichzelf daarvoor niet veranderen of te verantwoorden.

Ik herken mezelf in veel dingen die ts omschrijft. Heb nog heel lang contact proberen te houden zo goed en kwaad mogelijk. Misschien lukt het te en haar familie ooit om wel in harmonie met elkaar om te gaan.
Maar voor nu wil ts en haar partner gewoon genieten van die mooie dag en zoals ik het lees lukt dat niet met haar familie erbij.

Ik denk wel dat als ze moeilijk kunnen doen achteraf als ze horen dat schoonfamilie wel geweest is. Ze wel te laten weten dat jullie gaan trouwen (dat zou ik zelf doen gewoon om gezeur achteraf te vermijden) maar dit is ook helemaal zoals je er zelf bij voelt.

Ook is het wel handig om de consequenties te overdenken (ik heb geen contact meer en wil dat ook niet meer als in nooit meer) maar als je wel je familie in je leven wil houden dan heb je daar nog zoveel gevoel bij en zou het idd later wel eens ook bij jezelf heel veel pijn kunnen doen dat je moeder je niet heeft gezien in mooie zelf gemaakte jurk. Dat als je in je fotoboek kijkt en bij de familie foto je schoonouders staan maar niet jou ouders ;) als het contact wel weer goed wordt en er komen bijvoorbeeld kinderen dan kunnen zij hier ook naar gaan vragen en dat kan best ook pijnlijk zijn.

Het zijn allemaal dingen die alleen jij zelf in overweging kunt nemen. Niemand weet precies hoe het zit. Maar het is en blijft jullie dag en daar hoef je aan helemaal niemand verantwoording voor af te leggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:34

Je laatste post ia duidelijker en dan verandert mijn vorige reactie.
Als er ook al een periode van 5 jaar is geweest zonder contact en de thuissituatie was zoals je beschreef zou ik inderdaad helemaal mijn eigen plan trekken.
Je idee van een feest in de tuin klinkt helemaal leuk. Lekker doen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 17:48

Beste advies wat ik gehad heb als het om familie gaat.... Bij twijfel niet doen!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:32

Imre schreef:
Wat als je het omdraait? Dus organiseren hoe jullie het willen met een uitbundig feest en dan tegen je ouders zeggen dat dat het plan is en je het prima vindt als ze dat deel overslaan omdat het niet hun ding is?

Dit vind ik nog de slimste plan van aanpak. Willen ouders niet overslaan? Prima, hun keuze. Maar het is jouw keuze of jij lekker gaat dansen of bij je ouders gaat zitten. Je bent niemand wat verplicht. Praat met je broer en met schoonouders hier ook over: kunnen zij ingrijpen als je je uit een plichtsbesef maar terug houdt? In de vorm van zij maken een praatje met je ouders, en sturen jou de dansvloer op :D

Het voorkomt passeren, het voorkomt toch ongemakkelijkheid voor jou. Lijkt me lastig geheim houden namelijk, een besloten feest.

Maar je kunt dus ook nog spieken hoe je broer het aanpakt, en wat daar de uitkomst van is.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:07

Verschillende mensen zeggen dat het jouw dag is en je dus aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Dat is op zich ook zo, in de zin dat je over je eigen keuzes gaat. Maar anderen gaan ook over hun keuzes. Je ouders kunnen (en mogen) gekwetst zijn en daar consequenties aan verbinden. Bijvoorbeeld door ook (veel) minder contact te willen.

Ik zit dus meer in het kamp 'bedenk goed hoeveel het je waard is'.