Staking NS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:11

Ik zou morgen ook reizen van Apeldoorn naar Rotterdam. Helaas is dat niet mogelijk en betekend dat dus ook dat ik daardoor niet op tijd bij mijn werk kan zijn op woensdag.

Ik snap de staking heel goed, het is alleen zeer vervelend voor de mensen die hun reis echt niet kunnen uitstellen.

Gelukkig brengt mijn vader mij woensdag naar Schiphol zodat ik gewoon kan werken. Voor heel veel mensen is dat helaas geen optie.

beenjesshar

Re: Staking NS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:29

Ik hoop dat ze woensdag ochtend weer rijden
Van Vlagtwedde naar Heemskerk

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:17

Mijn vriend moet morgen voor de derde dag vrij nemen door de staking. Hij moet van Alkmaar naar Den Haag, dus zowel Noord- als Zuid Holland en regio midden. Snap dat ze betere arbeidsvoorwaarden willen maar op deze manier duperen ze de reizigers, niet de NS zelf |o

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:22

Ik moest vandaag met de trein, had om 10uur een 1e sollicitatie gesprek. Mijn vader heeft me heen met de auto gebracht en terug moest ik eerst van Zaandam > Amsterdam > Purmerend > Alkmaar.
Aangezien ik nooit eerder in Purmerend ben geweest en ik toch al voor de bus in het centrum moest overstappen heb ik rond de middag maar even een rondje door de staf gelopen en toerist gespeeld. Wel jammer dat meer dan de helft van de winkels daar op maandag dicht is. Normaal ben ik iets meer dan 20min onderweg met de trein en nu ruim 2uur met bussen. Voor zover ik weet heeft er de hele dag geen een trein gereden. Weet iemand of NS ook bus kosten vergoed?

Achteraf had ik het beter op een andere dag kunnen plannen maar ik kom er net achter dat er morgen weer geen treinverkeer is dus of het veel uitgemaakt had... Weet iemand wanneer de stakingen voorbij zullen zijn?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:29

E4D schreef:
Ik moest vandaag met de trein, had om 10uur een 1e sollicitatie gesprek. Mijn vader heeft me heen met de auto gebracht en terug moest ik eerst van Zaandam > Amsterdam > Purmerend > Alkmaar.
Aangezien ik nooit eerder in Purmerend ben geweest en ik toch al voor de bus in het centrum moest overstappen heb ik rond de middag maar even een rondje door de staf gelopen en toerist gespeeld. Wel jammer dat meer dan de helft van de winkels daar op maandag dicht is. Normaal ben ik iets meer dan 20min onderweg met de trein en nu ruim 2uur met bussen. Voor zover ik weet heeft er de hele dag geen een trein gereden. Weet iemand of NS ook bus kosten vergoed?

Achteraf had ik het beter op een andere dag kunnen plannen maar ik kom er net achter dat er morgen weer geen treinverkeer is dus of het veel uitgemaakt had... Weet iemand wanneer de stakingen voorbij zullen zijn?

Als NS en de bonden het eens zijn geworden met elkaar. Volgens mij als ze na deze stakingen hun zin nog niet hebben dat ze dan stakingen gaan doen waar alles plat ligt. maar of het zover zal komen weet niemand nog volgens mij

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:35

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:42

Vandaag, op mijn vrije dag, gespamd door drie collega's die zich afvroegen of ik morgen wel naar werk kan komen. Ze wilden me allemaal wel van huis komen halen, terwijl dat tientallen kilometers om is. We hebben morgen een testdag waarin ik een belangrijke rol speel en ze kunnen me blijkbaar echt niet missen. (Wil er zelf overigens ook heel graag bij aanwezig zijn.) Vanuit huis aansluiten is ook echt geen optie. Uiteindelijk heeft mijn vriend me vanavond naar een collega gereden, zodat ik daar kan overnachten en morgen met haar mee kan rijden naar werk. Hetzelfde riedeltje doen we morgen weer andersom. Ik rijd met mijn collega mee naar haar huis, waar mijn vriend mij weer ophaalt. Heel fijn dat het zo kan, maar wat een gedoe. En ik nog denken dat ik met het traject Leiden - Rotterdam wel veilig zat als midden Nederland staakte... :roll:

Naar die stakingsregeling ga ik zeker wel even kijken.
Laatst bijgewerkt door Chanen op 29-08-22 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:43

kimmie1 schreef:
Mijn vriend moet morgen voor de derde dag vrij nemen door de staking. Hij moet van Alkmaar naar Den Haag, dus zowel Noord- als Zuid Holland en regio midden. Snap dat ze betere arbeidsvoorwaarden willen maar op deze manier duperen ze de reizigers, niet de NS zelf |o

Dus de NS loopt hierdoor geen inkomsten mis? }:0

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:47

Nanne schreef:
kimmie1 schreef:

Kunnen ze beter dagen niet controleren op kaartjes etc, dan lopen ze mis en heb je de reiziger er niet mee.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:51

Dat zou je denken, maar de focus van NS ligt niet op controle. De focus ligt op treinen laten rijden, dat is ook waar ze op afgerekend worden door de overheid.

Ik snap je echt, dat het heel vervelend is, maar als personeel is er bijna geen andere mogelijkheid om onze onvrede te uiten. Laten we allemaal hopen dat deze estafette staking voldoende is om tot een overeenkomst voor het CAO te komen. :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 00:22

Citaat:
Waarom niet gratis reizen toestaan in plaats van staken?
Het is een vraag die veel mensen zich afvragen: zijn er geen andere manieren dan een OV-staking waar zoveel mensen last van hebben. Kan bijvoorbeeld niet gratis reizen worden toegestaan in plaats van staking door het NS-personeel. Deze optie is in het verleden via de rechter verboden dus nu geen optie meer. Daarnaast is door de komst van toegangspoortjes dit ook niet mogelijk; NS werknemers hebben daar geen invloed op. Een staking van NS-personeel is daarom de enige mogelijkheid om daadkracht te tonen naar de werkgever.
https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/spo ... taking-ns/

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:09

Vjestagirl schreef:
Dat was te verwachten. Niet alleen komt ongeveer iedere trein langs of door het stakings gebied, maar ook het regelcentrum wat personeel aanstuurt (waar ik werk), de helpdesk die machinisten bellen voor defecte treinen, het regelcentrum wat businzet en taxi's regelt bij uitgevallen treinen etc: alles zit in Utrecht en mag morgen staken. Aangezien er nu nog niet bekend is wie er precies gaan staken en of de andere collega's bereid te zijn besmet werk te doen, is het niet te voorspellen of er morgen nog gereden kan worden als er ook maar het kleinste dingetje gebeurt. Het risico is gewoon te groot.

Maar als men dus weet dat dit soort situaties kunnen ontstaan wanneer het treinverkeer op een ander moment wordt ontregeld waarom dan pas een halve dag van te voren dit aangeven?
Ik bedoel dit had men zo al zien aankomen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:09

Ik begrijp het staken en gun het NS-personeel ook echt betere arbeidsvoorwaarden, maar irritant is het wel :')
Morgen en donderdag zijn de introductiedagen van de 1e jaars op de universiteit. Eindelijk weer een jaar dat we alles fysiek kunnen starten. Nu door de staking moeten we het alsnog hybride gaan organiseren, en hybride is echt waardeloos. Dan is helemaal online handiger, maar je wilt niet alle studenten de kans ontnemen om elkaar te ontmoeten. Komend jaar ben ik mentor van een aantal 1e jaars en vind het echt sneu voor degene die vanachter hun laptopje moeten mee luisteren.

@kimmie1 die paar mensen die zwart rijden (wat alleen makkelijk is bij stations zonder toegangspoorten, zowel erin als eruit) maken het verschil niet hoor, dat kan de ns met gemak opvangen (hebben ze waarschijnlijk zelfs ingecalculeerd, want veel controles zijn er tegenwoordig al niet). Desastreuse acties waarbij er niets rijd maakt pas echt een impact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:12

Nanne schreef:
kimmie1 schreef:

Precies. En dan neem je de auto toch? Met alle personeels perikelen is het in mijn ogen sowieso heel onhandig om compleet afhankelijk van het OV te zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:36

Maar spenk, er is echt lang niet overal voldoende parkeer mogelijkheden in de grotere steden. Of juist enorm duur. Waardoor het met de auto gaan zowat onbetaalbaar wordt.
En van dat soort bedrijven ontmoedigen het met de auto en vergoeden dat niet, openbaar vervoer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:38

kiki1976 schreef:
Maar spenk, er is echt lang niet overal voldoende parkeer mogelijkheden in de grotere steden. Of juist enorm duur. Waardoor het met de auto gaan zowat onbetaalbaar wordt.
En van dat soort bedrijven ontmoedigen het met de auto en vergoeden dat niet, openbaar vervoer wel.

Maar nee kunt ook de auto op een pr zetten buiten de stad en dan met een bus of tram gaan. Het is ja niet elke dag ze staken?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:39

Je moet ook maar net 2 autos hebben als je beide werkt.

Normaal hebben wij die echt niet nodig maar nu heb ik geluk dat mijn vriend nog vrij is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:40

Ik zou, als ik normaal met het OV naar mijn werk kan, maar nu dus alternatieven moet zoeken, zeker aan mijn werkgever om een vergoeding voor de hogere kosten vragen.
Dit zijn uitzonderingen, voorlopig althans, je werkgever wil toch ook gewoon dat je wel komt?
Of misschien is thuiswerken in overleg dan de betere optie, als met het OV niet kan vandaag/deze week?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:41

Marije_jiplover schreef:
Ik zou, als ik normaal met het OV naar mijn werk kan, maar nu dus alternatieven moet zoeken, zeker aan mijn werkgever om een vergoeding voor de hogere kosten vragen.
Dit zijn uitzonderingen, voorlopig althans, je werkgever wil toch ook gewoon dat je wel komt?
Of misschien is thuiswerken in overleg dan de betere optie, als met het OV niet kan vandaag/deze week?

Precies! Ipv maar verlof opnemen. Dat zou ik echt niet doen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:42

Spenk schreef:
Precies. En dan neem je de auto toch? Met alle personeels perikelen is het in mijn ogen sowieso heel onhandig om compleet afhankelijk van het OV te zijn.

Dan moet je maar een rijbewijs en auto hebben, en dat is dus niet het geval.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:44

Ok duidelijk, ze mogen dus niet eens mensen 'gratis' laten reizen. En ik begrijp ook echt wel dat er iets moet veranderen, maar balen is het wel dat het hem weer een vrije dag kost.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:47

Spenk schreef:
kiki1976 schreef:

Maar nee kunt ook de auto op een pr zetten buiten de stad en dan met een bus of tram gaan. Het is ja niet elke dag ze staken?

Nee ze staken niet iedere dag.
Maar als je werkgever enkel het openbaar vervoer vergoed en niet de auto rit.
En je moet ook maar net een auto kunnen betalen natuurlijk. Ook niet iedereen heeft die luxe of heeft een rijbewijs.

Kijk mijn dochter is ook afhankelijk van het openbaar vervoer als ze naar school moet.
aar haar werk gaat ze op de brommer omdat openbaar vervoer geen optie is ( eerste bus gaat om 7.45 u en ze moet om 8.00 u beginnen, met openbaar vervoer is ze pas op zijn vroegst om 9.20 op haar werk) dus ben echt geen voorstander van het openbaar vervoer hoor.
Met de auto is voor haar echt geen optie, puur omdat ze geen rijbewijs heeft. Daarboven op, de kosten hiervan zijn ook al echt enorm gestegen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 08:58

kiki1976 schreef:

Ach dan gooien ze de auto wel in de woonwijken waar je niet hoeft te betalen voor de parkeerkosten , ten koste van de bewoners

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:59

Ik moet naar ziggo dome vanaf Amersfoort, dan toch maar met de auto vandaag :’)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:39

Spenk schreef:

Door examenstress al meermaals gezakt voor mijn rijbewijs. Terwijl ik prima kan autorijden. En ik moet toch echt van locatie A naar B. En om nu dik 6 uur te fietsen op 1 dag... ;) Dus het 'onafhankelijk zijn van het OV' is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend.