Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
E4D schreef:Ik moest vandaag met de trein, had om 10uur een 1e sollicitatie gesprek. Mijn vader heeft me heen met de auto gebracht en terug moest ik eerst van Zaandam > Amsterdam > Purmerend > Alkmaar.
Aangezien ik nooit eerder in Purmerend ben geweest en ik toch al voor de bus in het centrum moest overstappen heb ik rond de middag maar even een rondje door de staf gelopen en toerist gespeeld. Wel jammer dat meer dan de helft van de winkels daar op maandag dicht is. Normaal ben ik iets meer dan 20min onderweg met de trein en nu ruim 2uur met bussen. Voor zover ik weet heeft er de hele dag geen een trein gereden. Weet iemand of NS ook bus kosten vergoed?
Achteraf had ik het beter op een andere dag kunnen plannen maar ik kom er net achter dat er morgen weer geen treinverkeer is dus of het veel uitgemaakt had... Weet iemand wanneer de stakingen voorbij zullen zijn?
kimmie1 schreef:Mijn vriend moet morgen voor de derde dag vrij nemen door de staking. Hij moet van Alkmaar naar Den Haag, dus zowel Noord- als Zuid Holland en regio midden. Snap dat ze betere arbeidsvoorwaarden willen maar op deze manier duperen ze de reizigers, niet de NS zelf
Nanne schreef:kimmie1 schreef:Mijn vriend moet morgen voor de derde dag vrij nemen door de staking. Hij moet van Alkmaar naar Den Haag, dus zowel Noord- als Zuid Holland en regio midden. Snap dat ze betere arbeidsvoorwaarden willen maar op deze manier duperen ze de reizigers, niet de NS zelf
Dus de NS loopt hierdoor geen inkomsten mis?
Citaat:Waarom niet gratis reizen toestaan in plaats van staken?
Het is een vraag die veel mensen zich afvragen: zijn er geen andere manieren dan een OV-staking waar zoveel mensen last van hebben. Kan bijvoorbeeld niet gratis reizen worden toegestaan in plaats van staking door het NS-personeel. Deze optie is in het verleden via de rechter verboden dus nu geen optie meer. Daarnaast is door de komst van toegangspoortjes dit ook niet mogelijk; NS werknemers hebben daar geen invloed op. Een staking van NS-personeel is daarom de enige mogelijkheid om daadkracht te tonen naar de werkgever.
https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/spo ... taking-ns/
Vjestagirl schreef:Dat was te verwachten. Niet alleen komt ongeveer iedere trein langs of door het stakings gebied, maar ook het regelcentrum wat personeel aanstuurt (waar ik werk), de helpdesk die machinisten bellen voor defecte treinen, het regelcentrum wat businzet en taxi's regelt bij uitgevallen treinen etc: alles zit in Utrecht en mag morgen staken. Aangezien er nu nog niet bekend is wie er precies gaan staken en of de andere collega's bereid te zijn besmet werk te doen, is het niet te voorspellen of er morgen nog gereden kan worden als er ook maar het kleinste dingetje gebeurt. Het risico is gewoon te groot.
Nanne schreef:kimmie1 schreef:Mijn vriend moet morgen voor de derde dag vrij nemen door de staking. Hij moet van Alkmaar naar Den Haag, dus zowel Noord- als Zuid Holland en regio midden. Snap dat ze betere arbeidsvoorwaarden willen maar op deze manier duperen ze de reizigers, niet de NS zelf
Dus de NS loopt hierdoor geen inkomsten mis?
kiki1976 schreef:Maar spenk, er is echt lang niet overal voldoende parkeer mogelijkheden in de grotere steden. Of juist enorm duur. Waardoor het met de auto gaan zowat onbetaalbaar wordt.
En van dat soort bedrijven ontmoedigen het met de auto en vergoeden dat niet, openbaar vervoer wel.
Marije_jiplover schreef:Ik zou, als ik normaal met het OV naar mijn werk kan, maar nu dus alternatieven moet zoeken, zeker aan mijn werkgever om een vergoeding voor de hogere kosten vragen.
Dit zijn uitzonderingen, voorlopig althans, je werkgever wil toch ook gewoon dat je wel komt?
Of misschien is thuiswerken in overleg dan de betere optie, als met het OV niet kan vandaag/deze week?
Spenk schreef:kiki1976 schreef:Maar spenk, er is echt lang niet overal voldoende parkeer mogelijkheden in de grotere steden. Of juist enorm duur. Waardoor het met de auto gaan zowat onbetaalbaar wordt.
En van dat soort bedrijven ontmoedigen het met de auto en vergoeden dat niet, openbaar vervoer wel.
Maar nee kunt ook de auto op een pr zetten buiten de stad en dan met een bus of tram gaan. Het is ja niet elke dag ze staken?
kiki1976 schreef:Maar spenk, er is echt lang niet overal voldoende parkeer mogelijkheden in de grotere steden. Of juist enorm duur. Waardoor het met de auto gaan zowat onbetaalbaar wordt.
Spenk schreef:Precies. En dan neem je de auto toch? Met alle personeels perikelen is het in mijn ogen sowieso heel onhandig om compleet afhankelijk van het OV te zijn.