Jullie telefoongewoontes?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Jullie telefoongewoontes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:47

In gezelschap thuis of buiten de deur zit ik niet op mijn telefoon. Hooguit voor een foto, maar verder vind ik het uitermate storend als iemand wel constant op zijn telefoon zit. Echt asociaal gedrag.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:15

Als ik samen met iemand eet (b.v. avondeten of uit eten) dan gebruik ik mijn telefoon niet. Als het uit eten echt lang duurt kijk ik misschien even een of twee keer op mn telefoon om eventuele berichtjes te checken maar meer ook niet.
Als ik alleen eet pak ik m'n telefoon er soms wel bij.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:28

Bij mij thuis ben ik de enige die haar telefoon laat liggen tijdens het avondeten; mijn ouders en broertje zitten regelmatig even (kort) op hun telefoon om iets te checken, appjes te beantwoorden en zij nemen ook op als ze gebeld worden tijdens het eten. Als ik alleen eet wil ik nog wel eens even op mijn telefoon kijken, maar vaak ligt hij dan ook even aan de kant zodat ik van mijn eten kan genieten zonder al die prikkels.

In gezelschap zit ik ook weinig tot niet op mijn telefoon, dat hangt er een beetje vanaf met wie ik ben en wat we aan het doen zijn. Als ik een hele dag met iemand op stap ben, beantwoord ik echt wel even een appje of scroll ik even op Facebook of Instagram, maar ik speel geen spelletjes of ben urenlang aan het appen met iemand. Tijdens het eten zit mijn telefoon in mijn tas of ligt hij op z’n kop op tafel en wordt hij eigenlijk uitsluitend gebruikt om een foto te laten zien of wanneer mijn gezelschap even naar het toilet is o.i.d. Ik vind het ook een stukje fatsoen om aandacht te hebben voor je degene met wie je bent.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:40

Wij eten altijd aan tafel en altijd zonder telefoons. Nu hebben de kinderen die nog niet, maar als ze die wel hebben, mag die ook niet aan tafel. Een heel enkele keer pak ik minn telefoon na het eten als we nog wel aan tafel zitten, om bijv iets op te zoeken, maar ook dat probeer ik niet te doen. Aan tafel is gewoon tijd voor elkaar.

In een restaurant blijft mijn telefoon in mn tas, ik ben daar om gezellig bij te kletsen en van elkaars gezelschap te genieten, op mn telefoon loeren kan ik thuis ook.

Voor de rest zit ik wel echt veel te vaak op mn telefoon, vind het lastig de impuls te weerstaan om tóch nog ff te kijken of er nieuwe berichten zijn etc :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 17:40

Hij ligt op tafel omdat ik bereikbaar wil zijn. De afspraak is dat ik gebeld wordt in geval van nood dus appjes en andere geluiden reageer ik niet op in gezelschap.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:10

Goof schreef:
carineken schreef:
Ik word gek van eetgeluiden, dus zit meestal wel met men telefoon te klooeien zodat ik me ergens anders op concentreer.

Ook als je uit eten gaat?

Ik ga daardoor alleen maar eten met mensen die ervan weten en zich het niet aantrekken, uiteraard als er personeel op ons afkomt leg ik direct telefoon weg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:15

Ineke2 schreef:
In gezelschap thuis of buiten de deur zit ik niet op mijn telefoon. Hooguit voor een foto, maar verder vind ik het uitermate storend als iemand wel constant op zijn telefoon zit. Echt asociaal gedrag.

Precies dit.
Of het moet in het gesprek ergens over gaan met waar was dat ook alweer, of hoe heette dat ook weer dat iemand dan even googled of zo.
Maar dat is dan over het gesprek.

Verder genieten van elkaars gezelschap en lekker kletsen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:23

Wij eten elke avond op de bank, bordje op schoot. Dan pakken wij soms onze telefoon er wel bij.

In gezelschap, op een terras of in een restaurant zit mijn telefoon in mijn tas. Eruit voor een foto, maar niet om te appen oid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 19:18

_Mar3 schreef:
Als ik samen met iemand eet (b.v. avondeten of uit eten) dan gebruik ik mijn telefoon niet. Als het uit eten echt lang duurt kijk ik misschien even een of twee keer op mn telefoon om eventuele berichtjes te checken maar meer ook niet.
Als ik alleen eet pak ik m'n telefoon er soms wel bij.

En waarom dan? Ben je dan bang dat je dingen mist ofzo?
Ben oprecht nieuwsgierig.

carineken schreef:
Goof schreef:

Ook als je uit eten gaat?

Ik ga daardoor alleen maar eten met mensen die ervan weten en zich het niet aantrekken, uiteraard als er personeel op ons afkomt leg ik direct telefoon weg.

Zouden geluidsdempende oordopjes dan niet een betere optie zijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:58

Goof schreef:
Oh echt? Dit herken ik niet eigenlijk. Wat me wel opvalt is dat ouderen wel vaak minder gegeneerd op een terras gaan zitten bellen ofzo. Maar in gebruik zie ik juist het omgekeerde.
Zoals ik zei werk ik in het voortgezet onderwijs en je zou voor de gein eens een rondje moeten lopen in de pauzes; niemand praat nog met elkaar, ze zitten allemaal naast elkaar te gamen. Oprecht allemaal. Dat is de nieuwe generatie en dat is dus ook de generatie die zegt dat ze hun telefoon gebruiken tijdens het eten en dat hun ouders dat ook doen.
Bijzonder.

Ik herken het ook niet, zie vooral dat de jeugd aan hun telefoon geplakt zit.
Wat ik ervaar op het werk en ook hoor van mijn collega's met kinderen, de jeugd is druk met hun telefoon, maar durven niet meer te bellen. Alles gaat via whatsapp

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:18

Ik zat ook best veel op mijn telefoon. Ik heb nu FB en Insta verwijderd. Sinds mijn dochter geboren is gebruik ik hem ook veel minder waar zij bij is.

Ik had laatst met een vriendin afgesproken, we wonen best ver van elkaar en zien elkaar zo’n 3x per jaar. Toen we de stad inliepen ging ze gelijk FaceTime met de dochter (7) van haar vriendin, omdat ze oorbellen had. Nou dat vond ik ook echt heel raar.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:02

Ik ben hier 21 en dus ermee opgegroeid.

Ik vind het zelf fijn om mijn telefoon te checken met opstaan en tijdens ontbijt gebruik ik hem voor spelletjes en voor filmpjes. Maar ookal ben ik bij mijn vriend, we eten meestal niet samen ontbijt. Dus ik ben dan meestal toch alleen.

Ik kan heel goed een hele dag zonder mijn telefoon. Ik gebruik hem bij her avondeten meestal niet. Maar ik en mijn vriend kijken meestal filmpjes op youtube via de tv samen. Maar ook toen ik nog bij mijn ouders was, was mij geleerd om niet de telefoon constant aan tafel te hebben. Het enige kromme eraan was dat mijn ouders soms wel echf veel hun telefoon gebruikte maar ik mocht dat dan niet. Dat was niet altijd zo, maar toch. Als ik ga uiteten ofzo of met bordspellen of wat dan ook gebruik ik hem ook bijna niet.

Ik kan wel eens checken of ik niet belangrijke berichtjes heb of bijvoorbeeld iets opzoeken waar we het op dat moment met zijn alle over hebben en nieuwsgierig naar zijn. Maar nier om spelletjes te spelen.

Ik heb dat wel een tijdje gedaan, maar daar heb ik nu fidget speeltjes voor. Met mijn ADHD moet ik gewoon iets in mijn handen hebben en wat jaren geleden snapte ik niet dat de telefoon in mijn handen dat dus was. Dat was niet verslaving maar dus gewoon iets in mijn handen nodig hebben. Dat is dus nu ook opgelost :))

Verder op werk wordt hij ook niet echt gebruikt (mag logischerwijze ook niet) en op kampen heb ik hem vaker een hele week moeten missen. Allemaal zonder moeite.

Ik ben totaal niet superhard gebonden aan mijn telefoon. Ik kijk er eigenlijk niet zo heel veel op. Vooral bij her opstaan en voor her slapengaan even, maar de rest van de dag niet echt. Behalve als ik ergens in mijn eentje moet wachten en ik me verveel :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:40

Aan tafel zit ik niet op m'n telefoon maar hij ligt wel altijd op tafel. Zeker als ik op stap ben wil ik bereikbaar zijn, maar ik ga geen spelletjes spelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:52

Ik heb geen kids , dus thuis hoef ik geen voorbeeld te geven. En geen partner. Dus thuis kan ik mij uitleven zonder dat ik iemand negeer. Of nou ja.... Ik moet hem soms echt wel bewust wegleggen als mijn kat in een kroelfase is, want dan moet ik hem wel even aandacht geven vind ik, anders is het zo sneu. Ik ben al zoveel van huis, en als ik dan thuis ook alleen maar met de telefoon bezig ben.....

Tijdens het eten thuis en bankzitten, is mijn moment dat ik alle apps van de dag ga beantwoorden. Over de dag lees ik wel veel, maar antwoord ik lang niet alles. Daar ga ik later pas rustig voor zitten.

Samen zijn, ligt eraan welk gezelschap, maar dan kijk ik wel eens tussendoor op mijn telefoon of ik geen belangrijke app heb (paarden), maar het geluid probeer ik uit te hebben en antwoorden en andere apps lezen doe ik dan niet.

Uiteten zit hij in mijn tas vaak (soms op tafel :o) maar dan wel met geluid aan. En dan neem ik 'm mee als ik toch naar het toilet moet, om daar hem even te checken. Idem antwoorden van normale apps , en FB checken doe ik thuis als ik weer op de bank zit.

Spelletjes spelen tijdens uit eten in groot gezelschap vind ik echt not done. Ik zou daar echt wel wat van zeggen als iemand dat zou doen. Maar misschien was het voor haar een verplicht nummertje met (voor haar) allemaal 'stomme mensen' en verveelde ze zich dood? Als aanhangsel mee zijn terwijl het alleen maar over onderwerpen gaat van werk waar je niets mee hebt, kan ik het mij nog ergens - heel ver weg - voorstellen dat ze zich zo afzonderde. Maar dan denk ik nog 'blijf dan thuis...'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:01

Als ik uit eten ben pak ik hem er slechts af en toe bij voor idd een fototje of een keer een berichtje lezen. Vriendin van mij kan zich ook helemaal verliezen in dr telefoon en zit dan uitgebreid te facebooken en instagrammen, zelf heeft ze dat dan echt niet door, gesprekken gaan compleet langs haar heen. Ik spreek haar daar steeds weer op aan, vind het echt bloedirritant. Dan legt ze hem even weg, maar graait er al vrij snel weer naar, ze heeft echt niet door hoe erg het is :n

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:42

Ik was altijd best afgeleid dooe mijn telefoon al deed ik het met eten echt niet. Niet netjes en respectvol en ik vind meestal degene waar ik mee ben interessanter :)
Ik heb vanwege die afleiding alle pingeltjes en trildingen en schermactivatiedingen uitgezet.
Ik krijg van 3 mensen een app en die komt in beeld (als mn scherm aan is) en de rest staat zeg maar gearchiveerd dus dat zie ik pas als ik in de app zit.
Ook fb enzo geven geen voelbare of zichtbare melding.
Zo kan ik mn telefoon gebruiken wanneer ik wil.