Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:37

Ik denk dat dit wel te kwalificeren is als oneerlijke handelspraktijk (want ze lokken mensen met een lage prijs, je krijgt er al helemaal zin in en als je dan later reactie krijgt dat de prijs verhoogd is ben je toch sneller geneigd om het toch te doen). Je zou daar melding van kunnen maken bij de ACM, mocht je hier graag nog iets mee willen doen

germie

Re: Bijzondere prijsstijgingsargument, gekocht voor lagere prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 15:43

Ik lees wel reviews van bedrijven ja. En begin altijd met de laagste, puur om te weten wat er staat en wat de klachten zijn. Kijk, als een bedrijf netjes levert en je geeft 5*, prima. Maar vaak ontstaan klachten over retouren bijvoorbeeld. Dat kan bij kleding belangrijk zijn.
Dus ja, een review is zeker belangrijk.

Soms reageert een eigenaar van een bedrijf ook nog en lijkt het of er een oplossing geboden wordt, maar dan moet je goed lezen wat de oplossing is. Ik had in Frankrijk bij een mc Donalds wat besteld en het werd onjuist, te weinig en veel te traag (50 minuten) geleverd. Dat je een foutje maakt kan gebeuren, maar als je het dan niet wilt herstellen, dan krijg je mij wel boos. Dus dat werd ook een lager review, met het bestelnummer er bij op google. Dan lees je dat er de laatste maanden alleen maar 1* reviews gegeven zijn met dezelfde klachten als ik had, en dat overal de eigenaar reageert met: zou u via fb contact met ons willen opnemen samen met uw bon om het op te lossen? Dat klinkt heel plausibel, maar allereerst bewaar ik een bon niet (maar ik onthoud best makkelijk nummers, dus had het bestelnummer onthouden en ook het tijdstip, daarmee konden ze natuurlijk echt al nagaan wat ik besteld had). En ze hebben helemaal geen fb site. Ik heb dus ook de review aangepast met onder mijn ervaring: de zgn. geboden oplossing is een onzinoplossing, want ik vermeld hier al de bon en de klacht en ze hebben helemaal geen fb pagina.
Een dag later zijn we bij een pizzeria beland in hetzelfde stadje, dat was geweldig, en die reageerden ook netjes op de positieve review.
Dus reviews doen zeker wel wat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:45

Oh wow :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:59

germie schreef:
Ik lees wel reviews van bedrijven ja. En begin altijd met de laagste, puur om te weten wat er staat en wat de klachten zijn. Kijk, als een bedrijf netjes levert en je geeft 5*, prima. Maar vaak ontstaan klachten over retouren bijvoorbeeld. Dat kan bij kleding belangrijk zijn.

Soms reageert een eigenaar van een bedrijf ook nog en lijkt het of er een oplossing geboden wordt, maar dan moet je goed lezen wat de oplossing is. Ik had in Frankrijk bij een mc Donalds wat besteld en het werd onjuist, te weinig en veel te traag (50 minuten) geleverd. Dat je een foutje maakt kan gebeuren, maar als je het dan niet wilt herstellen, dan krijg je mij wel boos. Dus dat werd ook een lager review, met het bestelnummer er bij op google. Dan lees je dat er de laatste maanden alleen maar 1* reviews gegeven zijn met dezelfde klachten als ik had, en dat overal de eigenaar reageert met: zou u via fb contact met ons willen opnemen samen met uw bon om het op te lossen? Dat klinkt heel plausibel, maar allereerst bewaar ik een bon niet (maar ik onthoud best makkelijk nummers, dus had het bestelnummer onthouden en ook het tijdstip, daarmee konden ze natuurlijk echt al nagaan wat ik besteld had). En ze hebben helemaal geen fb site. Ik heb dus ook de review aangepast met onder mijn ervaring: de zgn. geboden oplossing is een onzinoplossing, want ik vermeld hier al de bon en de klacht en ze hebben helemaal geen fb pagina.
Een dag later zijn we bij een pizzeria beland in hetzelfde stadje, dat was geweldig, en die reageerden ook netjes op de positieve review.

Oh ja, soms doen reviews zeker wel wat. Heel regelmatig zelfs.

Maar ik geloof niet dat een gevestigde gigant als Mc Donalds ook maar 1 klant zal mislopen door een negatieve review van jou, Germie. De mensen gaan er toch wel massaal naar toe. Al die moeite, zelfs tijdens je vakantie.

Dat vacinatiecentrum zet ook geen prik minder door je actie. Waar heb je die review eigenlijk geplaatst? Ik zou niet weten waar mensen reviews zouden gaan checken voordat ze een symposium boeken. Volgens mij doet geen hond dat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:10

Heel simpel: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... 20verkopen.

De webwinkel wil je het bestelde product niet voor de getoonde prijs leveren, omdat er een foute prijs was vermeld.
Als je bestelling is bevestigd mag je ervan uitgaan dat de prijs op de website klopt. Maar ook hiervoor geldt dat dit anders ligt als je redelijkerwijs kon weten dat die prijs niet kan kloppen. Bijvoorbeeld als de prijs die op de website staat veel te laag is. Dan had je kunnen weten dat de verkoper een foutieve prijs heeft aangegeven (kennelijke vergissing). Als daar geen sprake van is, is de koop rechtsgeldig. De verkoper moet dan het product voor die lagere prijs op de website aan je leveren.

Dus aan jou aan te tonen dat je redelijkerwijs niet kon weten dat die prijs niet kon kloppen. Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:11

@Winged
Heel prima hoor, maar hoe krijg je dan alsnog je product als een bedrijf stug zegt: Nope, je krijgt het niet?!
Een rechtszaak gaan beginnen voor 30E prijs verschil?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:18

Dan maar gewoon accepteren en 'it is what it is'.

overigens is het lastig aan te tonen, gezien de entree voor een volwassene al 25,50 is. ofterwijl: redelijkerwijs had je kunnen weten dat het geen 15 euro kon zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:24

Boras schreef:
Het symposium wordt trouwens georganiseerd door Vaccinatiecentrum Travel Clinic Oost (TCO). Een initiatief van de internist-infectiologen van ziekenhuis Rijnstate, waar artsen en verpleegkundigen werkzaam zijn. Dat komt op mij niet over als een louche bedrijfje dat opzettelijk kwalijke dingen doet om er munt uit te slaan.

Ik wilde bij het doorlezen van het topic al een opmerking gaan maken over mogelijke sponsoring als verklaring voor de initiele prijs en toen kwam ik deze post tegen. Dit bedrijf heeft een commercieel belang heeft bij reclame onder hobbyduikers, want voorlichting aan deze groep zal waarschijnlijk ook tot enkele nieuwe consulten leiden.

Daarnaast komen 3 van de 5 sprekers uit hun eigen ziekenhuis en geloof me, die krijgen echt geen sprekersvergoeding. De kans is groot dat ook de dermatoloog uit een naburig ziekenhuis daar staat, omdat hij het leuk vindt om iets over zijn onderzoek te vertellen/expertise op dit vlak te delen. Die maken er met elkaar een mooie avond van en daar zijn echt geen kosten aan verbonden voor de organisatie. En de eerste, niet-medische, spreker zit waarschijnlijk als hoofd van de Ocean al bij de locatieprijs inbegrepen ;)

Ik vind het slordig om de verkeerde prijs op internet te zetten en het had de organisatie gesierd om jullie daarin tegemoet te komen. Zo'n mail met een raar verhaal over grote vraag zou ik ook op ageren (hoewel ik hem waarschijnlijk weg zou klikken en door zou gaan met mijn leven zonder me er nog druk over te maken ;) ). Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas niet altijd hetzelfde en voor deze 30 euro heeft het ook geen zin om verdere stappen te ondernemen en zou ik het er dus gewoon bij laten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:30

@Germie, als je de moeite neemt even op de link te klikken van het Juridisch Loket in mijn eerdere post, dan kan je daar een voorbeeldbrief downloaden om te verzoeken alsnog te leveren tegen de afgesproken prijs.

E.e.a. uiteraard even aan te passen naar je specifieke situatie maar daar ben jij volgens mij slim genoeg voor.

Er staan al de nodige mogelijke argumenten in dit topic. Van jezelf en van anderen.
En een snelle google levert mij een duiksymposium op voor 15 euro:
https://www.duikerslog.nl/12-mei-duikme ... osium/amp/

Ik zou het gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:34

Ik heb het 3 jaar geleden gehad bij cheaptickets met een vliegticket.

Geboekt en betaald via hun site maar ik kreeg een dag later een mail dat de prijs met €25 omhoog was gegaan en hebben ze mijn tickets geannuleerd.

We zouden mijn zoon in de UK gaan verassen met onze komst en mijn geld kreeg ik pas 2 weken later terug.

Cheaptickets wou het niet oplossen dus kreeg van mij ook een slechte review aangezien wij best de €25 bij wouden betalen maar deze kans niet kregen.

We zijn wel naar de UK gegaan maar dan cheap met de bus :+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:49

Roodvos schreef:
@Germie, als je de moeite neemt even op de link te klikken van het Juridisch Loket in mijn eerdere post, dan kan je daar een voorbeeldbrief downloaden om te verzoeken alsnog te leveren tegen de afgesproken prijs.

E.e.a. uiteraard even aan te passen naar je specifieke situatie maar daar ben jij volgens mij slim genoeg voor.

Er staan al de nodige mogelijke argumenten in dit topic. Van jezelf en van anderen.
En een snelle google levert mij een duiksymposium op voor 15 euro:
https://www.duikerslog.nl/12-mei-duikme ... osium/amp/

Ik zou het gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis.

Je beseft dat de het door jou aangehaalde symposium van 15 jaar geleden is? :')

Daarnaast is een symposium in een universiteit heel wat anders dan deze waar TS zich voor opgegeven heeft, op een commerciële locatie met consumpties én een rondleiding.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:04

germie schreef:

Wat heeft jouw review dan gedaan? :+ ik mis de clou.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:06

germie schreef:
Ik heb al een 1* review op google gegeven aan dit bedrijf. Dat doe ik niet zo snel, maar ze willen niet leveren voor 15 euro. Ik heb meer 4 en 5* reviews geschreven. Als iets goed is vermeld ik het ook.
Ze zijn feitelijk verplicht te leveren, maar willen het niet.

Echt, meteen smijten met slechte recensies. Ik snap dit niet hoor.

Een bedrijf heeft een leveringsplicht als er daadwerkelijk een order geaccepteerd is. Dit is zelfde geweest met dat gedoe over die stapelbedden voor een prikkie, fout op de website, kan een keer gebeuren.

Dit zelfde euvel heb ik zelf vorige week meegemaakt met mijn eigen webshop. De avond ervoor (zondag avond) met mijn man gesproken over de prijs van een merk kattenbakvulling. Gezien de vele vele prijsstijgingen overal wilde ik dit de volgende dag meteen nakijken want ik had al een onderbuik gevoel.

En idd, we verkochten de zakken met flink verlies. Er waren die ochtend 2 orders binnen gekomen van betreffende kattenbakvulling, die hebben we geannuleerd met de betreffende reden erbij. Prijzen direct aangepast. De ene klant vond geen probleem en bestelde opnieuw met nieuwe prijs, de andere klant smeet meteen met juridische rechten etc. Daar zijn we de hele dag mee bezig geweest en kregen ook een 1 ster review. Gelukkig is 98% van de review een 5 sterren dus hoop dat toekomstige klanten verder kunnen kijken ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:08

germie schreef:
Simbaa schreef:
Ik zou niet zo moeilijk doen. Dan ga je toch niet als je het te duur vindt? Of denk ik nu te makkelijk :)

Ik ga ook niet voor 45 euro, maar vind het wel een belachelijke verhoging. En dan het argument van belangstelling. Ik ken al meer die zich opgegeven hebben voor 15 euro en ook 45 moeten betalen. Tja, die gaan ook allemaal niet.

nou zo te lezen hebben ze zich flink in de vingers gesneden met die belachelijke stijging. Ik vind de reden om de prijs te verhogen ook belachelijk en noem dit dan ook ronduit hebzucht.
Ik zou gewoon zeggen; 15 euro of annuleer mijn reservering maar, want ik ga geen 45 betalen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:12

mariettek schreef:
Ik lees hem anders: door een typefout (oid) heeft er een verkeerde prijs gestaan. Als er nou 1 persoon zich voor de lage prijs had aangemeld, hadden ze die de korting nog wel gegund. Maar aangezien er heel veel mensen hebben ingeschreven voor de te lage prijs, komt het voor hen niet meer uit.

Ik geef ze groot gelijk. Hoe jammer ook voor jou.

Nou dat klopt dus niet helemaal, want in de daaropvolgende zin vermelden ze dat de prijs op 45 wordt gezet vanwege een grote belangstelling.

Dan kun je je niet meer gaan beroepen op een tikfout als je zelf al toegeeft dat die 45 voorkomt uit de grote mate van belangstelling en niet omdat die 15 euro sowieso al niet klopte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:18

Dus als ik het goed begrijp hebben zij de lezing/symposium oid geannuleerd?
Het is dan waarschijnlijk een typfout geweest.
Dus in feite heb je hem niet gekocht. Je hebt hem nog niet betaald dus het is niet van jou.
Dus heel rot maar neem je verlies er komt vast nog wel iets anders op je pad en misschien nog wel interessanter

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:23

germie schreef:
Ik heb al 3 keer gemaild, ze hebben mijn aanmelding geannuleerd. Tja, dus daarom die review geplaatst. Ook anderen mogen niet komen voor die 15 euro.

Zoiets is een hobby voor velen, het is niet bedoeld voor alleen pro's in het vak (al val ik daar als instructeur wel weer onder natuurlijk). Als ze het netjes hadden gedaan, dan hadden ze gewoon gezegd, ok, die zich aangemeld hebben voor 15 euro mogen komen voor dat bedrag. Nu lopen ze dus al die mensen sowieso mis, want die komen niet. Je kunt toch beter 10 mensen extra hebben voor 150 euro dan die 10 mensen niet? Je krijgt immers ook weer horeca omzet hierdoor.

Ik ben overigens vaker bij lezingen geweest op allerlei fronten waarbij de prijs niet boven de 15 euro uit kwam en wat toch op leuke locaties was. Zo heb ik eens een rondleiding door een Eendenkooi gehad en daarna een lezing van het Groninger Landschap. Dus die 15 euro komt op mij zeker wel als reëel over.

Nee, ik heb niet betaald, want ze schreven dat ik 45 euro moest over maken. Ik zo huh? Er staat 15 op jullie website, kijk maar op deze schermprint. En een half uur later was de prijs aangepast. Maar ik heb toch echt de volledige website en een schermprint van die 15 euro bewaard.

Sorry, maar nu vertel je ook nog dat je zelf een professionele instructeur bent. Dan had je zeker kunnen weten dat €15,- wel een fout moest zijn. Ik vind die review flauw. Je had ook kunnen zeggen "jammer, was mooi geweest, maar nu ga ik er naartoe en betaal €45,- voor een informatieve avond".
Je doet alsof het een gigantische kwestie en een onoverkomelijk bedrag is (ja, voor sommige mensen zal dit veel zijn, tegenwoordig voel ik me verplicht om ook maar meteen disclaimers te plaatsen).

En je berekening over 10 mensen voor €15,- beter dan die 10 mensen niet? Ik denk dat ze terecht liever 10 mensen voor €45,- hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:50

Ik zou lekker goedkoop naar dat symposium in Groningen gaan :D

Dat is wat mij betreft een mooie afsluiter :)

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:56

germie schreef:
Ik heb al een 1* review op google gegeven aan dit bedrijf. Dat doe ik niet zo snel, maar ze willen niet leveren voor 15 euro. Ik heb meer 4 en 5* reviews geschreven. Als iets goed is vermeld ik het ook.
Ze zijn feitelijk verplicht te leveren, maar willen het niet.

Wat flauw. Ze geven aan dat de prijs verkeerd op de site is verschenen, hebben de prijs aangepast, hebben het vervolgens doorgegeven, en dan dit. Volgens mij hebben zij ook het recht de "koop" te ontbinden, toch?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:00

In de winterperiode kan je voor de helft van het normale ticketbedrag de speciale rondleiding krijgen door het aquarium.

Geloof iets van 12 a 13 euro, dus 15 euro voor dit hele evenement is dan wel een beetje to good to be true.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:09

iirrssjjee schreef:
Leen Bakker heeft ook ooit eens zoiets gehad toch? Met een bed/hoogslaper die per ongeluk voor €10,- ofzo te koop stond online. Die prijs is te mooi om waar te zijn, kun je als consument ook weten en dus stond de Leen Bakker heel sterk!

https://www.hln.be/geld/klanten-leen-ba ... ~ab5aae84/

Recent ook nog een keer. Weliswaar van een Belgische site. Maar zelfs met 91% kortingen hebben ze besloten te leveren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:25

Heb je die review geplaatst voor de dierentuin? Zijn zij de organiserende partij?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:41

Ik zou ze aanklagen. Eisen dat je naar het symposium mag voor 15 euro, een gratis drankje regelen en smartengeld claimen. Rechtzaak lijkt mij op zijn plaats. Zal ze leren om ooit nog eens een leuk uitje te plannen. :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:51

Wat flauw, gelijk zo'n review en nog niet eens aan de organisatoren. Neem gewoon je verlies, voor deze prijs kan het niet uit, nou dan ga je niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:23

Liezel1 schreef:
Heb je die review geplaatst voor de dierentuin? Zijn zij de organiserende partij?

Nope, zij hebben niks met de prijs te maken.