Hoe is het bij jullie financieel verdeeld?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:01

madeliefw schreef:
Ik denk eigenlijk dat ik het niet heel tof zou vinden als we naar rato zouden inleggen en dan ieder een spaardeel over zouden houden waardoor mijn vriend veel meer zou overhouden. Ik heb heel cliché mijn 'carrière' op een lager pitje gezet toen we gingen samen wonen en kinderen kregen ben ik ook minder uren gaan maken en mijn vriend heeft hierdoor meer kunnen doorgroeien. Dan is het oneerlijk als hij opeens luxe vakanties kan houden bij wijze van spreken, terwijl ik thuis de boel draaiende houd. Wij hebben onze inkomsten en uitgaven gelukkig op een hoop gegooid. Hele grote uitgaven overleggen we met elkaar, maar we denken allebei hetzelfde over bepaalde uitgaven en kunnen dit ook zonder overleg doen.

Ik heb geen paard maar als dit wel het geval zou zijn zou die ook van de 'hoop' betaald worden.

Ik bedoelde met naar rato eigenlijk misschien iets anders, hij legt meer in omdat hij meer verdient en ik minder omdat ik minder verdien, maar we doen het zo dat we dus allebei precies hetzelfde voor ons zelf onderhouden

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:02

Mijn vriend verdiend maandelijks bijna het dubbele en daarnaast heeft hij nog winst (als die er is) uit het bedrijf.
Wij vinden dat het al het geld van ons samen is. Ook toen ik meer verdiende.
Wij hebben samen een huis, samen kinderen en samen leningen afgesloten en terug betaald.
Dus alles samen.
Kleine uitgaven doen we gewoon. Als we dit nodig vinden of graag willen.
Grote uitgaven meestal in overleg.
Dat zijn vooral uitgaven van meer dan 1000 euro.
We hebben nog nooit ruzie over geld gehad.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:02

Spaansepony schreef:
Maar waar valt bij jullie dan je paard onder? Mijn vriend wilt toch echt niet mijn hobby sponseren. Dus wij hebben beide onze eigen loon behouden en rekeningen. Zo is hij beter in sparen als mij :+

Dat zijn mijn uitgaven, van mijn eigen betaal-/spaarrekening. Ik wil absoluut geen 'gedoe' over de paarden. Hij weet dat ze veel tijd kosten en dat ik er altijd rekening mee moet houden. Op onze eerste date ging ik al heel snel naar huis, omdat er een nieuw trainingspaard stond en ik niet te lang van huis wilde zijn. :P Dus hij wist hoe de vlag erbij ging en hij vindt het allemaal prima. Maar als hij elke dierenartsrekening of elk nieuw dekje zou moeten (mee)financieren, dan werd het waarschijnlijk wel een 'dingetje'... :7

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:11

Spaansepony schreef:
Maar waar valt bij jullie dan je paard onder? Mijn vriend wilt toch echt niet mijn hobby sponseren. Dus wij hebben beide onze eigen loon behouden en rekeningen. Zo is hij beter in sparen als mij :+

Hier gewoon samen een paard gekocht :+

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:25

_Lorette_ schreef:
Spaansepony schreef:

Dat zijn mijn uitgaven, van mijn eigen betaal-/spaarrekening. Ik wil absoluut geen 'gedoe' over de paarden. Hij weet dat ze veel tijd kosten en dat ik er altijd rekening mee moet houden. Op onze eerste date ging ik al heel snel naar huis, omdat er een nieuw trainingspaard stond en ik niet te lang van huis wilde zijn. :P Dus hij wist hoe de vlag erbij ging en hij vindt het allemaal prima. Maar als hij elke dierenartsrekening of elk nieuw dekje zou moeten (mee)financieren, dan werd het waarschijnlijk wel een 'dingetje'... :7

Nouja dat dus, een paard hebben is een kostenpost wat maandelijks terug komt. Dus in feite kan je deze op de hoop vaste lasten gooien. Maar vriendlief is niet zo dierenfan als mij en wilt dus ook niet meebetalen aan mijn hobby of dierenartskosten oid.

Voor ons werkt het beste dat ieder z’n eigen rekeningen betaald en hobby’s. Ik woon “gratis” in, want het huis komt niet op mijn naam zolang we niet verhuizen. Dus ik vind ook niet dat ik hoef mee te betalen daaraan. Ik betaal gewoon alle leuke uitjes en etentjes want dat is wel een gezamenlijke hobby.

Yvette81

Re: Hoe is het bij jullie financieel verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:42

Wij betalen alles samen. Dus het paard wordt door ons beide betaald. En als hij een biertje gaat drinken wordt dat door ons samen betaald.
Bij grote onkosten hebben we al besloten zo goed mogelijk voor onze dieren te zorgen. En dus ook voor ons paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:43

Hier nog naar rato, straks 50/50. Over een paar maandjes verdien ik bijna net zoveel als hij dus dan kunnen we het verdelen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 07:54

Paarden vallen bij ons onder huisdieren, net als de honden en katten. Motor valt onder auto's, moet ook onderhouden worden ;)

Grote uitgaven worden overlegd vantevoren (alles gezamenlijk).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:00

Ik had eerst altijd het hoofd inkomen. Toen was het ongeveer 60/40.
Nu is het volledig de pan uit geëscaleerd vanuit zijn kant :') En is het 5/95 geworden ben ik bang :(:)
Wat voor mij soms erg gek voelt aangezien er bij mijn salaris niks minder is geworden _O-

Wij hebben een eigen rekening en gezamenlijke rekening. Van de gezamenlijke gaat alles af qua vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, boodschappen etc).
Wij leggen in naar ratio van salaris.
Dus eerst deed ik meer inleggen, nu doet hij meer inleggen.

Paard gaat van mijn privé rekening af trouwens dat valt onder mijn hobby :P Kart/auto/Sim shizzle van hem is dan weer zijn hobby.
Andere huisdieren zijn dan weer gezamenlijk.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:10

Wij zaten altijd dichtbij elkaar in de buurt. Ik werkte fulltime, hij startte een bedrijf, ook fulltime.
Onlangs een kind gekregen waardoor we beide minder zouden gaan werken maar door een verandering is hij fulltime blijven werken en ik ipv 32 naar 28 uur.
Nu liggen we erg ver uit elkaar, ik geloof 85/15. Hij draagt (veel) meer bij. Komt ook omdat we wat luxer zijn gaan leven. Ik betaal overigens gewoon net zoveel mee aan de vaste lasten als voor deze verandering. Vind ik ook prettig. Wat ik weleens lastig vind is dat hij veel meer kan uitgeven aan zichzelf dan ik. Ik neem ook niet graag iets luxe aan want ik kan het niet terug geven. Dat is wel wennen en ik vind het ook niet altijd prettig.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:12

Wij hebben elk onze eigen (spaar)rekening en een gedeelde gezamenlijke (spaar)rekening.

We verdienen nu ongeveer evenveel en maken allebei evenveel over voor vaste lasten + gezamenlijk sparen. Daarnaast hou ik dus genoeg over voor m'n eigen aankopen, hobby en spaargeld. Zo hoef ik me niet schuldig te voelen aan uitgaven aan 't paard/tuig/stal. Grote uitgaven halen we van de gezamelijke spaarrekening en vullen we indien nodig 50/50 aan.

M'n vriend zal straks een stuk meer gaan verdienen als hij eenmaal is afgestudeerd. Dan wordt het naar rato verdeeld.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:15

Het grootste basisinkomen wordt verdient door mijn vriend, maar dan zitten we op ongeveer 49/50, want we verschillen weinig. Bovenop mijn salaris komt echter onregelmatigheidstoeslag en daarmee schiet het grootste deel naar mij toe. We gooien alles op één grote hoop en betalen daar alles van. Ook onze hobby’s en onze uitjes apart van elkaar. Ben heel dankbaar dat geld tussen ons nooit een issue is en hij het prima vindt (me aanmoedigt meer := ) als ik 250 euro aan mijn kleding zou willen uitgeven en andersom is dat precies zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:16

Ja dat is denk ik het aller belangrijkste... Ondanks dat er bij ons in de jaren best wat veranderd is, is geld ook nooit een discussiepunt geweest.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:16

Lisitano schreef:
Wij zaten altijd dichtbij elkaar in de buurt. Ik werkte fulltime, hij startte een bedrijf, ook fulltime.
Onlangs een kind gekregen waardoor we beide minder zouden gaan werken maar door een verandering is hij fulltime blijven werken en ik ipv 32 naar 28 uur.
Nu liggen we erg ver uit elkaar, ik geloof 85/15. Hij draagt (veel) meer bij. Komt ook omdat we wat luxer zijn gaan leven. Ik betaal overigens gewoon net zoveel mee aan de vaste lasten als voor deze verandering. Vind ik ook prettig. Wat ik weleens lastig vind is dat hij veel meer kan uitgeven aan zichzelf dan ik. Ik neem ook niet graag iets luxe aan want ik kan het niet terug geven. Dat is wel wennen en ik vind het ook niet altijd prettig.

Ben wel benieuwd hoezo de bijdrage niet naar rato worden verdeeld. Vind je dat niet fijn? Lijkt mij juist heel ongemakkelijk om zo groot verschil te ervaren en zelf krap te zitten terwijl je partner alle ruimte heeft.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:27

freetorun schreef:
Lisitano schreef:

Ben wel benieuwd hoezo de bijdrage niet naar rato worden verdeeld. Vind je dat niet fijn? Lijkt mij juist heel ongemakkelijk om zo groot verschil te ervaren en zelf krap te zitten terwijl je partner alle ruimte heeft.

Terechte vraag hoor. Iets waar ik ook wel mee bezig maar nog niet klaar voor ben. Ik vind dat ik dan wel heel weinig van mijn loon bij zou moeten dragen. Dan houd ik wel heel wat over voor luxe uitgaven (ik heb gewoon een modaal inkomen) en voel ik me dan niet zo prettig bij. Het is nog even wennen :+

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:47

Hier ook al jaren alles op 1 bult/rekening, 1ste van de maand gaan alle vaste lasten hier van af en gaan er diverse bedragen naar diverse spaarpotjes(sorry ik ben van de verschillende spaarpotjes :o )

Maar er gaat ook 250 naar zijn rekening en 250 naar mijn rekening, eigenlijk kom ik nooit aan die rekening en er komt maandelijks ook nog eens 375 aan stallingsgeld op van onze 3 pensionklanten, dus best veel. Maar als er grote uitgaven zijn wbt de dieren dan betaal ik die, zoals 6000 euro voor een kruisbandoperatie van onze hond afgelopen december.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:02

Spaansepony schreef:

Die betaal ik zelf.
Hij heeft zelf ook een geld sluperende hobby (auto's) dus dat betaald hij ook zelf.

Ik ben zelf iets beter in sparen dan mijn vriend. Hoewel.. het laatste jaar niet omdat mijn paard denkt dat de dierenarts gratis is ofzo :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:04

Hier een huishouden van 2 personen, niet getrouwd.

We krijgen allebei het salaris op onze eigen privé rekeningen.

Vanuit onze privé rekeningen storten we beiden een vast bedrag op een gedeelde rekening waar we allebei een bankkaart van hebben. Die gedeelde rekening is voor alle gedeelde uitgaven, inkopen, dieren etc. Die gezamenlijke rekening heeft ook een spaarkonto waar iedere maand een vast bedrag op gaat voor gezamenlijke vakanties/ uitjes, noodgevallen etc.

Het bedrag dat op de gezamenlijke rekening gaat is voor beiden trouwens hetzelfde ookal verdienen we niet hetzelfde. We wonen immers allebei in het huis, eten en drinken beiden en gebruiken allebei water en elektriciteit.

De rest, dus persoonlijke hobby's, persoonlijke uitgaven en uitjes die niet gezamenlijk ondernomen worden betalen we met ons eigen geld. Zo blijft het eerlijk, hij die bv. niks met paarden heeft hoeft zo niet voor mijn hobby te betalen. We hebben ook beiden een privé spaarkonto waar ieder maand een vast bedrag op gaat.

Misschien dat we dit veranderen als we gaan trouwen maar op het moment loopt het fijn zo. Al het gezamenlijke is geregeld en diegene die meer verdient kan toch ook nog profiteren van het geld wat hij/zij zelf verdient heeft zonder het volledig te moeten delen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:07

Cchanny schreef:
Spaansepony schreef:

Die betaal ik zelf.
Hij heeft zelf ook een geld sluperende hobby (auto's) dus dat betaald hij ook zelf.

Ik ben zelf iets beter in sparen dan mijn vriend. Hoewel.. het laatste jaar niet omdat mijn paard denkt dat de dierenarts gratis is ofzo :')

Ja sommige paarden zouden echt wat meer prijs bewust moeten zijn _O-

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:20

Hier gingen de gezamelijke kosten 50-50.
Ex verdiende bruto ongeveer 2x zoveel, maar onze gezamelijke kosten waren gebaseerd op wat ik verdiende. Dus zelfs na afdracht van mijn 50% kon ik er prima van leven en goed sparen.

Hier niet alles op één hoop, omdat ik het gewoon fijner vind om eigen baas te zijn over mijn eigen inkomen/geld. Daarnaast hadden we allebei andere ideeën over waar we ons geld aan uitgeven, hoe te sparen enz. Als hij wielen voor zijn fiets wilde kopen van 700 euro, geen discussie, want eigen geld. Als ik voor 400 euro aan hobbyspullen kocht, dan ook geen discussie, want eigen geld.
En nu gaven we makkelijk geld uit aan de eigen hobby, zonder het idee te hebben, het geld van een ander op te maken, want geen van beiden wilden van de ander 'profiteren'. :+

Het is wel belangrijk dat je het eens bent, want het maakt niet uit wat je kiest. Als je het niet eens bent, is het de verkeerde manier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:22

Getrouwd in gemeenschap van goederen dus alles op de grote hoop

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:55

c_alsemgeest schreef:
Cchanny schreef:
Die betaal ik zelf.

Ja sommige paarden zouden echt wat meer prijs bewust moeten zijn _O-

Echt hoor!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:10

Maartje1990 schreef:

Dat is wettelijk inderdaad zo bij bv scheiding, overlijden etc.
Betekend niet dat je het in de tussentijd samen anders vorm kan geven.
Ik ben ook in gemeenschap van goederen getrouwd, maar wel hebben beide wel naast de gezamenlijke rekening ook een eigen rekening.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:25

c_alsemgeest schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat is wettelijk inderdaad zo bij bv scheiding, overlijden etc.
Betekend niet dat je het in de tussentijd samen anders vorm kan geven.
Ik ben ook in gemeenschap van goederen getrouwd, maar wel hebben beide wel naast de gezamenlijke rekening ook een eigen rekening.

Dat kan maar doordat we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd gooien we alles op de grote hoop, want alles is toch van ons samen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 10:27

Alles op 1 hoop en we keren onszelf per maand een bedrag uit voor “troep”
Dus we kunnen hetzelfde uitgeven aan spullen voor onszelf de rest word gespaard of in het huis gestopt.
Hebben wel ook samen een koophuis