Erfenis regelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Erfenis regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:34

Ik ken je kind uiteraard niet, wellicht heeft ze die bescherming nodig, dat kan natuurlijk.
Ik zou het echter persoonlijk (voor mij dus) vreemd vinden als mijn ouders mij als gewone gezonde volwassene met een hogere opleiding mij ongeschikt voor het regelen van mijn eigen financiele zaken inschatten in hun testament :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:34

chevax schreef:
Je bent er niet meer om je eraan te storen. Dus stel dat je kind, in het extreme, wordt kaalgeplukt, dan is dat oké? Ik wil graag dat mijn dochter een goed leven heeft door hetgeen wij opbouwden.

Dit kan je nooit helemaal tegengaan. Je kan haar niet voor alles behoeden. En ze zal ook haar eigen fouten maken. Wie weet belandt ze wel aan de drugs of vergokt ze alles. Of geeft ze het zelf weg aan een man waar ze van houdt. Je kan niet alles dichttimmeren en vanuit het graf regeren. Beter breng je haar bij leven zoveel mogelijk bij en vertrouw je op haar als jullie je ogen sluiten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:54

Suzanne F. schreef:
chevax schreef:
Je bent er niet meer om je eraan te storen. Dus stel dat je kind, in het extreme, wordt kaalgeplukt, dan is dat oké? Ik wil graag dat mijn dochter een goed leven heeft door hetgeen wij opbouwden.

Dit kan je nooit helemaal tegengaan. Je kan haar niet voor alles behoeden. En ze zal ook haar eigen fouten maken. Wie weet belandt ze wel aan de drugs of vergokt ze alles. Of geeft ze het zelf weg aan een man waar ze van houdt. Je kan niet alles dichttimmeren en vanuit het graf regeren. Beter breng je haar bij leven zoveel mogelijk bij en vertrouw je op haar als jullie je ogen sluiten.

Oh, maar ik vertrouw mijn dochter wel. Zeer zeker.
In onze familie is een onbekend koppel met een erfenis van €400.000,- gaan lopen. De reden? Ze hadden flink werk gemaakt van de persoon in kwestie.

Ik snap niet dat jullie het over het algemeen zo vreemd vinden dat je bij een aanzienlijke erfenis alles goed probeert te regelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:58

Als je haar vertrouwt en je brengt haar normen/waarheid/wijsheid bij dan is het na jullie dood toch wat zij ermee wilt doen? Ze kan het ook allemaal geven aan de zielige ponystichting of vergokken.
Het belangrijkste is dat ze bij aankoop van een huis of huwelijk altijd haar deel laat beschrijven. Haar als volwassene geen zeggenschap geven over haar vermogen vind ik inderdaad wat vreemd en niet getuigen van vertrouwen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:03

Suzanne F. schreef:
Als je haar vertrouwt en je brengt haar normen/waarheid/wijsheid bij dan is het na jullie dood toch wat zij ermee wilt doen? Ze kan het ook allemaal geven aan de zielige ponystichting of vergokken.
Het belangrijkste is dat ze bij aankoop van een huis of huwelijk altijd haar deel laat beschrijven. Haar als volwassene geen zeggenschap geven over haar vermogen vind ik inderdaad wat vreemd en niet getuigen van vertrouwen.

Ik zeg toch niet dat ze geen zeggenschap over haar vermogen heeft? Je haalt twee dingen door elkaar. Ze kan doen en laten wat ze wil. Als ze het vergokt of aan de ponystichting geeft, is dat háár keuze (oké, behalve het gokken dan). Ik wil niet dat waar ik jaren voor werkte in handen valt van iemand die denkt "mooi, daar maak ik werk van en dan zit ik goed". Je kunt dat overdreven noemen, ik vind het naïef dat je denkt dat dat niet gebeurt.
Ik heb, naast het voorbeeld dat ik gaf van de €4000.000,- zelf ook iets dergelijks meegemaakt. Verliefd worden op de verkeerde, de alarmbellen niet willen zien en vervolgens geconfronteerd worden met iemand die zegt "zo, ik heb mijn baan opgezegd, mijn bedje is gespreid". Ik stop nu met uitweiden over mijn persoonlijke situatie, want het roept allemaal maar meer vragen op en ik ga niet mijn hele hebben en houwen op Bokt zetten.
Mijn dochter kan doen wat ze wil met haar erfenis. De partner van mijn dochter kan dat niet. En daar zie ik niks vreemds in.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:07

Er bestaan echt mensen (m/v) die met iemand aanpappen omdat ze er geld van willen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:09

Ik begreep het ook eerst anders Chevax, maar je laatste zin is heel duidelijk en helemaal logisch.

Waar ik benieuwd naar ben:
Wij hebben een testament opgesteld, daarbij krijg ik alles van hem en hij van mij. Als wij tegelijk overlijden hebben we een andere verdeling (want geen kinderen) dan 'standaard'.

Mag mijn partner deze verdeling aanpassen, na mijn overlijden?

Dus stel wij hebben nu:
Samen overlijden: alles gaat naar de Dierenbescherming en niets naar de nabestaanden.

Mag dan als ik overlijdt, hij daarna het aanpassen naar: alles gaat naar Tante Truus?
Of moet hij mijn testament respecteren wettelijk?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:26

anjali schreef:
Er bestaan echt mensen (m/v) die met iemand aanpappen omdat ze er geld van willen.

Oh zeker. Maar daar ben je zelf toch ook bij?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:33

Suzanne F. schreef:
anjali schreef:

Oh zeker. Maar daar ben je zelf toch ook bij?

Sommige mensen zijn erg geraffineerd en kunnen misbruik maken van een kwetsbare periode van iemand.Of ook ,bij jonge onervaren mensen, van iemands hormoongestuurde verliefdheid.Dus ik vind het geen slecht idee van vermogende ouders om testamentair ervoor te zorgen dat hun kinderen niet door geldbeluste partners kunnen worden uitgebuit en kaalgeplukt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:40

Even volledig los van of iemand dat wel/niet een goed idee vind (is immers persoonlijk).
Wat zijn precies de rechten van de ontvanger van het geld? En wat mag niet? Komen er kosten bij om de „bestemming“ te veranderen?
Stel dat een erfenis ontvanger een flinke som in een start-up van de partner wil investeren, dan gaan andere regels in neem ik aan? En hoe zit het met een simpele overschrijving?
Als ik mijn partner een dure auto cadeau geef van mijn „geblokkeerde“ erfenis, blijft de auto dan toch van mij omdat de erfenis dat zegt?
Met andere woorden: hoe bindend is zo‘n testament nadat het eenmaal bij iemand op zijn bankrekening staat?

Ik weet daar heel weinig van

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:45

Sizzle schreef:
Kan ze dat dan zelf niet weer veranderen in haar eigen testament? Of mag haar man het wel krijgen bij haar overlijden (enkel niet bij scheiden)?
Hoe zit het dan als het huis verkoopt en de overwaarde in iets gezamelijks investeerd?

Sizzle schreef:
Even volledig los van of iemand dat wel/niet een goed idee vind (is immers persoonlijk).
Wat zijn precies de rechten van de ontvanger van het geld? En wat mag niet? Komen er kosten bij om de „bestemming“ te veranderen?
Stel dat een erfenis ontvanger een flinke som in een start-up van de partner wil investeren, dan gaan andere regels in neem ik aan? En hoe zit het met een simpele overschrijving?
Als ik mijn partner een dure auto cadeau geef van mijn „geblokkeerde“ erfenis, blijft de auto dan toch van mij omdat de erfenis dat zegt?
Met andere woorden: hoe bindend is zo‘n testament nadat het eenmaal bij iemand op zijn bankrekening staat?

Dit zijn dus situaties die het ingewikkeld maken en waarom het goed is om direct na het aanvaarden van zo'n erfenis dingen op papier te zetten.
Maar in het geval een erfenis samen is uitgegeven en er daarna een scheiding volgt, kan er sprake zijn van een vergoedingsrecht van de expartner aan de partner die de erfenis heeft gekregen.

Hoe het zit bij overlijden ligt ook weer aan de situatie. Als je googled op "uitsluitingsclausule erfenis" kom je veel interessante passages tegen, ook over hoe dit bijvoorbeeld weer te omzeilen is. Het kan dus zijn dat je toch nog recht hebt op het geld terug van die auto bij een scheiding.

Hier o.a. een voorbeeld hoe ingewikkeld het soms kan zijn:
https://www.willemsensmeets.nl/nl/nieuw ... schoonkind.

hier staat meer over het vergoedingsrecht:
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/ni ... egeven-is/
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-08-22 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:48

Sizzle schreef:

Ik vermoed dat degene die de erfenis op zijn\haar bankrekening krijgt daar verder mee kan doen wat hij/zij wil tenzij er beperkende bepalingen waren opgenomen in het testament.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:05

Aan een vermoeden heb je niets. Ik kan me daar namelijk juist niets bij voorstellen want dan zorgt zo‘n intimiderende partner gewoon dat je het overmaakt lijkt mij.

Secricible, thanks.
Het lijkt me behoorlijk ruk als je uitelkaar gaat op vriendschappelijk voet (geen vechtscheiding) en je ex-partner zit ineens in de schulden omdat hij jouw geerft vermogen moet terugbetalen dat je samen uitgegeven hebt :=
Mag hopen dat je dat dan kunt „kwijtschelden“ zonder dat je daar ineens weer schenkingsbelasting met terugwerkende kracht moet betalen of zo.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:26

Mijn oma had het ook geregeld in de erfenis maar na haar overlijden waren er 5 kinderen met een had ze ruzie. Die mocht niks krijgen.

Toch kreeg die een kindsdeel van de erfenis. Dat is schijnbaar een wettelijke regeling ?

Ze heeft het weggegeven aan een van de andere zussen nadat ze het had gekregen. (In overleg met de andere te zussen ) ze wou het zelf ook niet.

Er komt soms veel bij kijken.
En gaat ook veel tijd overheen.
Ook wat op de bank staat kan je niet bij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:54

Christiene schreef:
Mijn oma had het ook geregeld in de erfenis maar na haar overlijden waren er 5 kinderen met een had ze ruzie. Die mocht niks krijgen.

Toch kreeg die een kindsdeel van de erfenis. Dat is schijnbaar een wettelijke regeling ?

Ze heeft het weggegeven aan een van de andere zussen nadat ze het had gekregen. (In overleg met de andere te zussen ) ze wou het zelf ook niet.

Er komt soms veel bij kijken.
En gaat ook veel tijd overheen.
Ook wat op de bank staat kan je niet bij.

Ja dit is inderdaad wat anders. Dit is bij wet zo geregeld dat je een kind nooit helemaal kunt onterven. Die hebben altijd recht op hun kindsdeel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:00

Maar je mag hem wel weigeren, dus in het geval van dat kind is aannemen en het dan aan 1 van je zussen schenken niet de handigste manier, of je moet 1 zus hebben, die je meer gunt dan de rest.
Want over giften moet ook nog eens flink belasting worden betaald boven de 2274 euro tussen zussen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:15

Sizzle schreef:
Ik ken je kind uiteraard niet, wellicht heeft ze die bescherming nodig, dat kan natuurlijk.
Ik zou het echter persoonlijk (voor mij dus) vreemd vinden als mijn ouders mij als gewone gezonde volwassene met een hogere opleiding mij ongeschikt voor het regelen van mijn eigen financiele zaken inschatten in hun testament :o

Het is heel normaal hoor dat ouders de koude kant uitsluiten in het testament. Wel zo handig bij scheiding etc. dan heb je die strijd in elk geval niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:38

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:

Het is heel normaal hoor dat ouders de koude kant uitsluiten in het testament. Wel zo handig bij scheiding etc. dan heb je die strijd in elk geval niet.

Dank je, Jan, (en nog een aantal mensen hier) dat je het begrijpt. Ik vind het raar dat zoveel mensen het vreemd vinden dat wij deze clausule toepassen. Als het om geld gaat, veranderen de meeste mensen. Zelfs helaas meestal zij die zeggen dat nooit te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:55

janderegelaa schreef:
Sizzle schreef:

Ik denk dat er een misverstand is (?)
Ik snap helemaal dat de erfenis naar ALLEEN je kind gaat en niet naar diens partner.
Ik snap echter niet precies hoe je kunt uitsluiten dat dit geld nooit met een (nog niet bestaande) toekomstige partner gedeeld gaat worden. Ergens maakt dat bij mij kortsluiting uit gebrek aan kennis.
Ik vind het zo‘n apart idee dat je kunt vast leggen dat je kind 10 jaar na je dood het vermogen niet (deels) kan delen met een levenspartner.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:05

Sizzle schreef:
Ik snap helemaal dat de erfenis naar ALLEEN je kind gaat en niet naar diens partner.
Ik snap echter niet precies hoe je kunt uitsluiten dat dit geld nooit met een (nog niet bestaande) toekomstige partner gedeeld gaat worden. Ergens maakt dat bij mij kortsluiting uit gebrek aan kennis.
Ik vind het zo‘n apart idee dat je kunt vast leggen dat je kind 10 jaar na je dood het vermogen niet (deels) kan delen met een levenspartner.

Nee, dat hebben wij niet gedaan. Het kan allemaal wel hoor, je kunt een testament zo uitgebreid maken als je wilt. Wat ze doet, moet ze zelf weten. Alleen kan haar partner niks opeisen bij scheiding, tenzij het indd is verkocht en ze het geld samen opmaken. We hebben bijvoorbeeld een paar dure kunststukken. Als ze die verkoopt en het geld uitgeeft, is dat haar keuze. Als ze deze houdt, zijn ze echter ook van haar en worden ze niet verdeeld bij scheiding. Idem met een aantal juwelen die al decennia in de familie zijn. Daar vertrouw ik wel op haar gezond verstand dat ze die niet verkoopt. En als ze ze houdt, tellen ze nooit mee bij een verdeling.

Maar ik heb inmiddels zo’n beetje het topic van TS gekaapt en dat is niet de bedoeling. Zullen we hoe ik mijn erfenis regel nu laten voor wat het is?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 15:13

Sizzle schreef:
janderegelaa schreef:

Natuurlijk mag je je vermogen wel delen met je partner. Het is jouw geld. Alleen jij erft het. Niet je partner. En met uitsluiting van de koude kant wordt bedoeld dat in geval van scheiding of overlijden het geld niet naar niet-bloedverwanten gaat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 16:00

MarliesV schreef:
Maar je mag hem wel weigeren, dus in het geval van dat kind is aannemen en het dan aan 1 van je zussen schenken niet de handigste manier, of je moet 1 zus hebben, die je meer gunt dan de rest.
Want over giften moet ook nog eens flink belasting worden betaald boven de 2274 euro tussen zussen.

Ik meen dat het zo was gegaan of na het tehuis/stichting waar die zus begeleid woont.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:53

Sizzle schreef:
Secricible, thanks.
Het lijkt me behoorlijk ruk als je uitelkaar gaat op vriendschappelijk voet (geen vechtscheiding) en je ex-partner zit ineens in de schulden omdat hij jouw geerft vermogen moet terugbetalen dat je samen uitgegeven hebt :=
Mag hopen dat je dat dan kunt „kwijtschelden“ zonder dat je daar ineens weer schenkingsbelasting met terugwerkende kracht moet betalen of zo.

Mijn kennis houdt hier een beetje op, maar ik kan me voorstellen dat als je gewoon vriendschappelijk uit elkaar gaat, het geld al is uitgegeven en je niet bij een rechter laat toetsen dan zal geen haan daar naar kraaien.
Het gaat er om dat je er recht op hebt, maar dat lijkt me geen gedwongen recht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:08

secricible schreef:
Sizzle schreef:
Secricible, thanks.

Mijn kennis houdt hier een beetje op, maar ik kan me voorstellen dat als je gewoon vriendschappelijk uit elkaar gaat, het geld al is uitgegeven en je niet bij een rechter laat toetsen dan zal geen haan daar naar kraaien.
Het gaat er om dat je er recht op hebt, maar dat lijkt me geen gedwongen recht.

Vriendschappelijk uit elkaar gaan is helaas heel zeldzaam. Vechtscheidingen komen veel meer voor.Je gaat immers niet zomaar uit elkaar. En dan probeert men nog wel eens om elkaar flink te plukken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:10

Nee hoor. 80 procent van alle echtscheidingen gaan in goed overleg.
Je weet alleen niet of je bij die 20 of de 80 uitkomt, dus je kan het maar beter goed regelen.