Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:56

Je bent verplicht om zoveel mogelijk rechts te rijden dus de opmerkingen hierboven van "irritant rechts blijven hangen" slaan nergens op.

Je hebt als invoeger geen voorrang en bent dus afhankelijk van eventuele goodwill van diegene die rechts rijdt.
Het lijkt inderdaad dat de meeste invoegers persé vooraan willen invoegen en lijken te vergeten dat achter aansluiten óók een optie is. Dat is gewoon vreselijk irritant.
En anticiperen of rekening-houden-met andere weggebruikers wordt precies ook niet meer aangeleerd door de rijscholen, het is voornamelijk 1 egoïstische bende aan het worden op de baan vind ik persoonlijk.

Als ik kan dan ga ik links rijden om de invoegers ruimte te geven.
Net zoals voor vrachtwagens (dat rijbewijs heb ik zelf ook dus weet wat het is om zo een gevaarte rond te moeten sturen), die probeer ik ook zo goed als mogelijk wat meer ruimte te geven.
Laatst bijgewerkt door Roihi op 06-08-22 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:57

Flower033 schreef:
Sunnda schreef:
Het zijn altijd dezelfde types die irritant rechts blijven hangen en nergens in meedenken.
Ik mopper eerst en dan passeer ik ze en kijk naar binnen en dan worden al je vooroordelen weer bevestigd en moet ik er al weer om lachen.
Verkeersinzicht is niet iedereen gegeven. :D

+1

Overigens net als mensen die onnodig links rijden (met een slakkengang), waardoor er uiteindelijk niets anders op zit dan rechts inhalen

Afgezien van het feit dat het irritant is en nie mag, is er vrijwel nooit een reden om rechts in e halen, behalve haast. Dus “er zit niets anders op” is niet helemaal reeel.
Ik ben niet heilig hoor, doe het zelf ook wel eens :o

Maar over het topic:
Maar ik ga wel naar links als het kan. Want het is gewoon vervelend als je te weinig invoegstrook hebt om het te halen. De Caddy trekt wel lekker op, maar de Twingo uit 2008…. Ja, dat gaat echt tergend langzaam. En dan stamp ik hem echt tot de bodem, maar er gebeurd gewoon amper iets. Ook niet in de 4. Ding heeft gewoon super weinig power.
Dan vind ik het echt flauw als het rechts druk is en links vrij. Echt, zoveel moeite is het toch niet?

Ik lees hier dat mensen het irritant vinden als iemand er voor gaat met lagere snelheid. Maar niet iedereen is zo zeker van zichzelf. Veel mensen vinden 100 echt heel erg hard en zijn al opgelucht dat ze het gehaald hebben. Als de linker baan dan vrij is ga ik lekker daarheen, kan iedereen lekker 90 rijden met de vrachtwagens op rechts.
Ik maak ruimte als het kan, maar ga niet op de rem stampen of mezelf voor de auto’s op links gooien, dan is het jammer, maar ik ga anderen niet hinderen voor invoegers, dat is ook niet veilig

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:57

Ik verleen geen voorrang, kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren.
Wél anticipeer ik op tijd wat de mogelijkheden zijn voor mij, de invoeger en de rest van de weggebruikers.
Dat is iets anders dan voorlang verlenen, we moeten met elkaar het veilig houden op de weg en dat houd in dat er ook op de invoegstrook geen file komt te staan, maar zij voegen in dus hebben geen recht op voorrang.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:58

Ik geef alleen ruimte als het heel druk is (wat hier regelmatig voorkomt op de ring Rotterdam)

Maar als iemand vrij voor of achter me in kan voegen is het aan hun om te anticiperen op het verkeer wat er al rijd

Ik geef dus geen voorrang maar anticipeer op de situatie ter plekke.

Bizar hoeveel mensen er voorrang verlenen zonder na te denken blijkbaar.

Dat zijn dus degene die met 90 naar links komen terwijl jij er met 130 aankomt in de avond?
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 06-08-22 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:58

Hoevenkop schreef:
@Nayomie Ik snap je, maar ik kijk natuurlijk altijd wel eerst of het veilig kan.

Dat is natuurlijk helemaal prima, en op zich ben ik zeker van het ruimte geven voor anderen, zeker als er rechts weinig ruimte is. :D Maar heb nu zelf intussen heel vaak gehad dat mensen zonder te spiegelen opschuiven en meestal ook nog eens waar het niet nodig is. Heeft al op regelmatige basis gevaarlijke situaties opgeleverd. Ook zeker wanneer er sprake is van een snelheidsverschil. En anticiperen werkt 2 kanten op natuurlijk.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:01

chanicha schreef:
Mkango schreef:
Als er plek is schuif ik op, zo niet dan probeer ik of die auto voor te laten of er voorbij te gaan, net wat makkelijker is.

Dit inderdaad!
Ik vind het ook fijn als ik normaal in kan voegen.

idd doe ik ook

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:06

Ik ga ook naar links als er plek is. Mocht ik niet naar links kunnen blijf ik een constant tempo rijden, zodat degene die wil invoegen mijn snelheid weet en kan inschatten. Ik heb altijd geleerd dat je juist niet vaart moet gaan minderen omdat de invoegende partij dan niet goed kan inschatten waar hij/zij uitkomt. Mocht het heel druk zijn zorg ik natuurlijk wel dat er genoeg ruimte is voor de invoeger, maar over het algemeen pas ik mijn snelheid niet aan.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:12

Citaat:
Ik geef alleen ruimte als het heel druk is.
Maar als iemand vrij voor of achter me in kan voegen is het aan hun om te anticiperen op het verkeer wat er al rijdt.

Dit dus.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:12

Is afhankelijk van de situatie. In de basis niet, maar als er bijvoorbeeld sprake is van een korte invoegstrook of het erg druk is wel. Als er voor en/of achter me genoeg ruimte is, blijf ik gewoon rijden waar ik rij, behalve bij een hele korte invoegstrook.

Veel mensen schuiven een baan op maar kijken daarbij niet of schatten het volkomen verkeerd in. Zie regelmatig iemand opschuiven die vervolgens weer achter de invoegende auto komt omdat die natuurlijk versnelt, of die juist niet op zij hadden gehoeven omdat de invoegende auto nog niet eens bij het begin van het invoegstuk was toen zij daar voorbij reden. Kan met enige regelmaat op de rem omdat iemand zo'n actie uithaalt, en dan vaak zonder te kijken :x

pillow schreef:
Evi84 schreef:
Ik heb neen geantwoord: als het rustig is en ik kan opschuiven: geen probleem, maar als het druk is en ik kan niet opschuiven heeft een invoeger geen voorrang en fa ik ook geen gevaarlijke manoevres uithalen.

Maar als iemand op de invoegstrook op snelheid is en jij houd de deur dicht, waar moet diegene dan heen. Vol in de remmen met als gevolg dat de invoegstrook vol komt te staan, want je kunt dan niet meer op snelheid komen. Niet heel handig dus.

Gas een paar seconden los en eventueel heel licht bijremmen, dan kun je er achter. Als je een paar seconden 80-90 rijdt en degene naast je rijdt 100, rij je er al niet meer naast en kun je invoegen.

Los daarvan, moet iemand op de snelweg met 100 km/u levensgevaarlijke toeren uithalen als er geen ruimte is om uit te wijken omdat iemand anders in moet voegen? Want dat geeft Evi84 aan. ("als het druk is en ik kan niet opschuiven")

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:13

... ik hou mij in principe aan de regels: degene op de snelweg heeft voorrang op de invoeger.

Als ik weet dat er een korte invoegstrook is, stel ik me zo soepel mogelijk op -
en uiteraard is het verkeer een sociaal proces.

Maar altijd voorrang verlenen terwijl ikzelf voorrang heb - nee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:18

Alvaron schreef:
Citaat:
Ik geef alleen ruimte als het heel druk is.
Maar als iemand vrij voor of achter me in kan voegen is het aan hun om te anticiperen op het verkeer wat er al rijdt.

Dit dus.

Ik doe dit en ga dus niet standaard maar naar links.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:19

Als je moet stoppen omdat ze je er niet tussen laten vind ik veel linker.
Wat is er mis met een beetje sociaal handelen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:21

Als het kan, ga ik naar links. Ook met de vrachtwagen. Dan kan je als automobilist doorrijden i.p.v. gas te geven op de invoegstrook en dan weer te moeten remmen en 85 te rijden.

Maar ik laat iemand die achter mij de invoegstrook op komt en dan als een aso gas gaat geven om voor mij te komen met mijn normale auto, er niet tussen. Heel eerlijk, ik rijd altijd te hard, dus dan hoeft er echt niet iemand nog voor mij nog harder te gaan rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:21

Je kan hem ook omdraaien. Invoegend verkeer moet zelf anticiperen, ruim vooruit en achteruit kijken waar de ruimte is en daar de snelheid op aanpassen. Dat doe ik zelf en het past daardoor altijd, en ja dan zit je soms achter een vrachtwagen. Probleem is dat veel mensen dat onvoldoende doen imo en dan een plek opeisen, ook als het echt niet druk is en er een hele lange invoegstrook is. Ik wil best wat ruimte maken als het drukker is. Maar als het rustig is ga ik niet aan de kant. Soms reageren mensen heel geprikkeld, maar zij kunnen vanaf de invoegstrook niet zien of er net iemand in mijn dode hoek zit waardoor ik niet naar links kan. En als er sowieso al plek genoeg was, dan hadden ze zelf beter kunnen anticiperen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:22

chanicha schreef:

Dit heb ik inderdaad wel eens zien gebeuren op een autoweg en schrok wel van het feit (gezien deze autoweg geen opschuifmogelijkheden heeft) dat niemand diegene er tussen liet.
Snelweg mag je gelukkig doorrijden op de vluchtstrook én je mag invoegen met 130 (zolang je daarna je snelheid weer aanpast) op een snelweg. Van 2 partijen anticiperen lijkt me altijd goed, zolang het veilig kan.

Wat LB ook zegt, heb vaak savonds gehad dat mensen met 90 onnodig naar links schuiven terwijl je dan 130 mag.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:27

Ik heb een keer gehad dat ik in wilde voegen en dat er bij die korte invoegstrook daadwerkelijk 1 auto op de hele snelweg reed. Die bleef stoïcijns rechts rijden.
De strook was te kort om er voor langs te knallen en m’n snelheid was gelijk aan de andere auto. ‘Even het gas los’ kan ook niet op een korte oprit, dat is niet voldoende. Plus dat ik elektrisch rij, dus dan moet ik echt vol op de rem.
Anticiperen gaat volgens mij twee kanten op. Als ik aan de kant kan, ga ik aan de kant iig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:28

chanicha schreef:

Ik heb wel eens moeten remmen naar 60 voor invoegend verkeer, dat is heel link voor achterop komend verkeer. Dus deze geldt net zo hard voor de andere kant. Ik laat meestal gewoon het gas los en hou mijn voet bij de rem. Ik ben afgelopen weken toen ik veel langs de in/uitvoegstrook moest wel een stuk of 5 keer plat op de rem gegaan omdat mensen dus verwachten dat ik m wel ff naar links gooi. Terwijl ik juist op dezelfde strook als hun moet en ook keurig de knipper naar rechts heb uit staan op dat moment. Maar alsnog moeten ze hem zo awkward voor mijn neus gooien. Dus dan trap ik op de rem en ga ik achter hun naar rechts. Sommigen blijven soms ook verwachtingsvol naast me rijden eerst.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:32

Ja dat, rechts naast je blijven hangen en kijken. Dan ga ik dus juist niet aan de kant. Je moet niet opzij kijken. Maar ver naar voor, achter en over je linkerschouder. Anders zie je toch niet waar je in kan voegen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:36

Sannens schreef:
Ik heb een keer gehad dat ik in wilde voegen en dat er bij die korte invoegstrook daadwerkelijk 1 auto op de hele snelweg reed. Die bleef stoïcijns rechts rijden.
De strook was te kort om er voor langs te knallen en m’n snelheid was gelijk aan de andere auto. ‘Even het gas los’ kan ook niet op een korte oprit, dat is niet voldoende. Plus dat ik elektrisch rij, dus dan moet ik echt vol op de rem.
Anticiperen gaat volgens mij twee kanten op. Als ik aan de kant kan, ga ik aan de kant iig.

Tja dan moet jij maar remmen dus, dat heet anticiperen. Als er maar 1 auto op de snelweg rijd zie ik ook de noodzaak niet om naar links te gaan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:36

Nayomie schreef:
chanicha schreef:

Dit heb ik inderdaad wel eens zien gebeuren op een autoweg en schrok wel van het feit (gezien deze autoweg geen opschuifmogelijkheden heeft) dat niemand diegene er tussen liet.
Snelweg mag je gelukkig doorrijden op de vluchtstrook én je mag invoegen met 130 (zolang je daarna je snelheid weer aanpast) op een snelweg. Van 2 partijen anticiperen lijkt me altijd goed, zolang het veilig kan.

Wat LB ook zegt, heb vaak savonds gehad dat mensen met 90 onnodig naar links schuiven terwijl je dan 130 mag.

Dan moet die er wel zijn :D De opritten waar ik hier de snelweg op ga, gaan allemaal direct over in brug/viaduct en dus vangrails in plaats van vluchtstrook.

Overigens ga ik, als het kan, ook naar links voor invoegend verkeer. Ik geef in ieder geval ruimte omdat ik het zelf ook prettig vind als iemand dat voor mij doet. Ik heb 1x een issue gehad met invoegen omdat de tut voor mij op de invoegstrook voor de vrachtwagen wilde invoegen (paste prima), maar toen stress kreeg en vol in de ankers ging om vervolgens opnieuw gas te geven en hem strak voor de vrachtwagen te gooien. Daardoor moest alles en iedereen vol in de ankers, vrachtwagenchauffeur was ook not amused. Bovenstaande gebeurde dus op zo'n invoegstrook die overgaat in vangrail dus het scheelde niet veel of ze had zichzelf tussen vrachtwagen en vangrail geplet :=

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:37

pillow schreef:
Evi84 schreef:
Ik heb neen geantwoord: als het rustig is en ik kan opschuiven: geen probleem, maar als het druk is en ik kan niet opschuiven heeft een invoeger geen voorrang en fa ik ook geen gevaarlijke manoevres uithalen.

Maar als iemand op de invoegstrook op snelheid is en jij houd de deur dicht, waar moet diegene dan heen. Vol in de remmen met als gevolg dat de invoegstrook vol komt te staan, want je kunt dan niet meer op snelheid komen. Niet heel handig dus.

Zoals ik al schreef: als ik kan opschuiven, doe ik dat met plezier ( altijd). Als de linker rijstrook te druk is en ik kan niet opschuiven, dan is het niet aan mij om gevaarlijke manoeveres uit te halen. Meestal versnel ik wat zodat er ruimte achter mij is, maar ik ga echt geen ongelukken veroorzaken om iemand er perse op te laten als er nergens ruimte is.

Charlottemv

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:39

Als iedereen 2 seconden afstand houd dan is er voor invoegend verkeer meer dan genoeg ruimte. Het probleem is vaak dat mensen te dicht op elkaar rijden!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:40

Ineke2 schreef:
Sannens schreef:

Tja dan moet jij maar remmen dus, dat heet anticiperen. Als er maar 1 auto op de snelweg rijd zie ik ook de noodzaak niet om naar links te gaan.

Juist met 1 auto op de weg zie ik niet in waarom je niet naar links zou opschuiven. Maakt het voor iedereen makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:41

SusanH schreef:
Ja dat, rechts naast je blijven hangen en kijken. Dan ga ik dus juist niet aan de kant. Je moet niet opzij kijken. Maar ver naar voor, achter en over je linkerschouder. Anders zie je toch niet waar je in kan voegen?
Alleen is het niet op elke invoegstrook mogelijk, zeker als je van onder aan komt rijden en moet invoegen. Dan moet je al flink op snelheid zijn voordat je pas ziet wat de verkeerssituatie is, en 200m is vrij kort om nog je snelheid nog drastisch aan te passen als je zo'n 100 rijdt. Dan is het heel fijn als andere automobilisten ook een beetje anticiperen en ruimte maken waar nodig, helemaal als er ook nog eens veel vrachtverkeer is zoals in de Rijnmond.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:43

Hoezo voor iedereen makkelijker? Vind ik niet. Voor iedereen is het makkelijker als mensen vooruitkijken en nadenken en regelmatig ook gewoon niet alleen maar snel, sneller, snelst willen zijn.