Hoeveel wordt er gespaard per huishouden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel spaart jouw huishouden gemiddeld per maand?

<€50
31 (8%)
€50-€100
21 (5%)
€100-€250
45 (12%)
€250-€500
77 (20%)
€500-€750
63 (16%)
€750-€1000
43 (11%)
€1000-€1500
48 (12%)
€1500-€2000
27 (7%)
€2000-€3000
14 (3%)
€3000-€5000
2 (0%)
>€5000
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 374

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:39

Ik zou willen dat ik iets kon sparen, hou helaas niks over aan het eind van de maand.
Sterker nog ben al blij als ik het red.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Hoeveel wordt er gespaard per huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:43

Op dit moment niets, als er een te hoog bedrag op de lopende staat maak ik over naar de spaarrekening. Voorheen was ik daar wat strikter in, maar sinds een spaarrekening niets meer opbrengt ben ik daar niet meer zo strikt in. Eind van het jaar gaat een deel naar extra aflossing van de hypotheek.
Rekening loopt wel iedere maand op, dus per saldo sparen we wel. :))

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:44

Ik spaar per maand tussen de 400 en 800 euro. Beetje afhankelijk van hoe duur de maand is. 250 gaat sowieso direct bij salaris een mix fonds in. Dat is wat ik effectief spaar. De rest gaat gedurende het jaar meestal al snel weer van de rekening om samen met het vakantiegeld te worden gespendeerd aan uitjes en reizen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:58

Wij hebben een leuk inkomen, maar ook vrij hoge lasten met 2 kleine kinderen en een fikse hypotheek. Door dat leuke inkomen geen toeslagen en weinig kinderopvangtoeslag waardoor die lasten best drukken.
We sparen sowieso 100 per maand voor de kinderen en 200 voor onszelf. Daar bovenop nog 100 euro op een beleggingsrekening die vrij komt als we rond de 60 zijn.
Verder gaat alles boven een bepaalde drempel automatisch naar de spaarrekening, maar dat gebeurd niet maandelijks zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:55

Ik ben nu 47 en heb nog nooit van mijn leven gespaard..
Heel soms hou ik geld over aan het einde van de maand.
Zo nu en dan zijn er situaties dat ik even wat rustiger aan moet doen met mijn geld, dan doe ik dat.
Maar heb geen geld op mijn spaarrekening ' voor niets'.

Ik heb vanaf mijn 14de 3x een paard gehad, heb nu 4 katten, huurhuis, en geen nieuwe auto.

Ik zal jullie eerlijk zeggen, ik zou willen dat ik kon sparen... Het lukt niet, als het moet, apk of zoiets, soit. Maar doelloos geld opzij zetten... neuh...

Moet er wel bij zeggen dat ik een leuk netto bedrag vang, maandelijks.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:21

Nielojram schreef:
Ik ben nu 47 en heb nog nooit van mijn leven gespaard..
Heel soms hou ik geld over aan het einde van de maand.
Zo nu en dan zijn er situaties dat ik even wat rustiger aan moet doen met mijn geld, dan doe ik dat.
Maar heb geen geld op mijn spaarrekening ' voor niets'.

Ik heb vanaf mijn 14de 3x een paard gehad, heb nu 4 katten, huurhuis, en geen nieuwe auto.

Ik zal jullie eerlijk zeggen, ik zou willen dat ik kon sparen... Het lukt niet, als het moet, apk of zoiets, soit. Maar doelloos geld opzij zetten... neuh...

Moet er wel bij zeggen dat ik een leuk netto bedrag vang, maandelijks.

Wat grappig om dit te lezen, mijn gedachtegang is namelijk totaal het tegenovergestelde van die van jou. Ik zie sparen niet als 'doelloos geld opzij zetten', maar juist als geld opzij zetten voor een doel wat je wilt bereiken. Een bepaalde hoeveelheid spaargeld achter de hand hebben, geeft mij een enorm gevoel van veiligheid en zekerheid. Want ik kan daardoor altijd geld uitgeven op het moment dat ik het echt nodig heb. Dierenartskosten, kapotte wasmachine, reparatie auto, noem het maar op. Maar ook leuke dingen, als ik op vakantie wil of eens een nieuwe bank wil kopen, dan kan dat gewoon. Kun jij dat soort dingen dan direct betalen van het geld wat maandelijks binnen komt?

Niet sparen en mijn hele salaris elke maand helemaal opmaken zou voor mij juist voelen als 'doelloos geld uitgeven' ;) Maar dus wel interessant om te zien dat iedereen daar anders in staat.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:46

Wij sparen ongeveer 500 per maand. En alle extra's sparen we ook, vakantiegeld, belastingteruggave etcetera.
Ieder jaar maken we een lijstje met onze financiële wensen en dan maken we keuzes. We hebben de luxe dat het allemaal een keuze is. Maar we kunnen niet alles.

Met eem boven modaal inkomen heb je daar ook een uitgave patroon naar. Wij hebbem een groot huis, paarden aan huis en kinderen die naar de opvang gaan. Onze vaste lasten voor wonen en verzekeren zijn hoog.
Daarnaast is alles wat we in en om het huis doen ook duur.
Nieuw hek om de tuin 5000 euro, nieuwe planten 7000 euro etcetera. Ja, dan word sparen lastig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:00

Wij sparen 15% van ons inkomen (huishouden van tweeverdieners). Dat zou wel meer kunnen zijn, maar is het niet. We gaan binnenkort verhuizen, waardoor de vaste lasten veranderen. Ik heb nog geen concreet beeld bij wat dit met ons spaarbudget gaat doen.

Ik heb ergens gelezen dat 50/30/20 een goede verhouding is. (max) 50% vaste lasten, 30% leefgeld, 20% sparen. Dat wil ik wel eens proberen, kijken of dat haalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:05

lalala_20 schreef:
Wat grappig om dit te lezen, mijn gedachtegang is namelijk totaal het tegenovergestelde van die van jou. Ik zie sparen niet als 'doelloos geld opzij zetten', maar juist als geld opzij zetten voor een doel wat je wilt bereiken. Een bepaalde hoeveelheid spaargeld achter de hand hebben, geeft mij een enorm gevoel van veiligheid en zekerheid. Want ik kan daardoor altijd geld uitgeven op het moment dat ik het echt nodig heb. Dierenartskosten, kapotte wasmachine, reparatie auto, noem het maar op. Maar ook leuke dingen, als ik op vakantie wil of eens een nieuwe bank wil kopen, dan kan dat gewoon. Kun jij dat soort dingen dan direct betalen van het geld wat maandelijks binnen komt?

Niet sparen en mijn hele salaris elke maand helemaal opmaken zou voor mij juist voelen als 'doelloos geld uitgeven' ;) Maar dus wel interessant om te zien dat iedereen daar anders in staat.

Oh, maar voor dat soort uitgaves wordt wel gespaard. Bank en auto.
Mijn wasmachine werd na 20 jaar slecht, en heb toen een nieuwe voor vijfhonderd euro gekocht ( AEG)
Maar dat kan ik dan wel missen in een maand.

Ik ga volgend jaar mei naar New York, daar ga ik dan alvast voor opzij zetten, maar ook mijn vakantiegeld instoppen.

Ik vind het echt heel knap dat jullie dat allemaal kunnen, ik zou willen dat ik zo makkelijk dacht, ' dat geld heb ik niet nodig' Ik heb dat gewoon niet.
Ik hecht heel veel waarde aan de dagelijkse dingen die ik gebruik, en dat is zowel eten als non-food.
Kan heel goed met geld omgaan, zeg maar ;-)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:06

Ik denk dat het een betere poll zou zijn als het om het percentage sparen in vergelijking met de netto inkomsten is. Ik kan wel roepen hoe veel ik elke maand spaar, maar zonder inzicht in het totale inkomen zegt dat niet zo veel...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:17

wij sparen met "doelen", en sommige doelen zien wij dan weer niet echt als sparen.
Zo leg ik elke maand een X bedrag opzij voor tripjes/leuke dingen met vriendinnen. Door covid, baby etc is dat bedrag leuk opgelopen. Maar we zien het niet als spaargeld.
Zelfde als "sparen voor vakantie". We weten dat we in Januari op wintersport gaan. Daar zetten we elke maand een X bedrag voor opzij. Dat vliegt erin januari in 1 keer hoppa uit, dus echt als sparen zien we het niet want de dag dat we het gaan uitgeven is ook al ind e planning.

Wel sparen we per maand een leuk bedrag, wordt er een bedrag belegd.
Wij kunnen, als we dat zouden willen, vanavond bedenken dat we een nieuwe *vul in* auto, wasmachine, dakkapel, keuken, fiets, whatever willen deze morgen kopen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:21

Hier gaat heel veel geld in de verbouwing. Momenteel wisselt het iedere maand of we wel of niet sparen.