Wil jij leven na de dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wil jij dat er leven is na de dood?

Ja
177 (47%)
Nee
172 (45%)
Ja indien: (toelichting in bericht)
26 (6%)

Totaal aantal stemmen: 375

NatasjavE

Re: Wil jij leven na de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:06

Ik zou wel willen dat er leven is na de dood. Maar nee ik geloof er niet in. Dit is het en daarna houdt het op.

Maar jammer is het wel. :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:08

Heel oude mensen zeggen niet zelden "het is goed zo" als hun einde in zicht komt en het leven wel zo'n beetje klaar is.

Ik hoop dat ook te kunnen zeggen als mijn tijd daar is. Dat je op dat punt komt. Het leven was lang en mooi, met ups en downs, en het is volbracht. Tevreden. Het einde iets natuurlijks waar je naar toe groeit.

Ik ga niemand terugzien in een hemel of wat dan ook. Dood is dood.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:10

Ibbel schreef:
Zitten we straks met z'n allen 'in the cloud' :))

Bij nader inzien denk ik dat we dan toch in de hel zijn _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:20

Ik geloof wel dat er meer is, mede door verhalen uit mijn familie dat bijvoorbeeld één van mijn overgrootouders overleed en toen ze weg viel zeg maar Mama! zei. Ik geloof dus best dat als je overlijd dat je geest blijft bestaan ofzo, maar ik zie dat niet echt als leven na de dood ofzo, en ik geloof sindsdien dus ook wel dat als je overlijd het kan zijn dat je dus een geliefde ziet die ook al overleden is, hoe of wat en in welke vorm dat dan moet zijn gaat me een beetje te diep dus verder geen flauw idee.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:29

Nee alsjeblieft zeg, heb er al lang meer dan genoeg van maar wil mijn dieren niet achterlaten. Ik heb ze beloofd ze te overleven en die belofte wil ik houden zodat ze niet uit elkaar gehaald worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:45

fransje23 schreef:
Je "geest/ziel" is energie en energie gaat nóóit verloren dus...
Er moet nog iets hierna zijn, denk ik. :)

Ik zie daar ineens een gat in de markt voor de aandrijving van toekomstige auto‘s :)*

Mijn Tesla rijdt vandaag op tante Annie _O-

(Grapje uiteraard)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 17:50

Ja, ik zou dat wel willen. Ik vind het een gek idee dat er echt helemaal niets meer zou zijn, dat al die persoonlijkheden /zielen van al die eeuwen gewoon vervliegen?

Ik hoef niet direct terug naar aarde, een hemel lijkt me ook niet alles, want wat is gelukkig zijn als je nooit een tegenslag te verwerken krijgt? En ik realiseer me ook dat ik als witte, Nederlandse vrouw met een behoorlijk gouden lepel in de mond geboren ben. Terug naar aarde kan bijna alleen maar minder mooi worden.

Misschien een kijkje in een ander universum, op een andere planeet. Het heelal is oneindig groot, er is vast elders ook leven. Wellicht mogen we wel planeet hoppen :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:02

Als je leven dan opnieuw begint,zijn dan jou geliefden ook al hun leven opnieuw begonnen en ontmoet je elkaar weer.En krijg je dan hetzelfde leven weer terug.Dat is de vraag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:04

@boras
Zelfs niet oude mensen ook.
Mijn vader zei het ook bij zijn overlijden. 38 jaar oud.
Niet om hem huilen het was goed zo.
Hij ging weer gelukkig worden. (is gestorven aan kanker. Was niet depri, maar was wel zijn zus en moeder al verloren)
Hij is gestorven op de "verjaardag" van zijn moeder.

Dit kwam volgens de huisarts heel vaak voor dat mensen stierven op een belangrijke dag van een al overleden persoon.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:23

Sizzle schreef:
fransje23 schreef:
Je "geest/ziel" is energie en energie gaat nóóit verloren dus...
Er moet nog iets hierna zijn, denk ik. :)

Ik zie daar ineens een gat in de markt voor de aandrijving van toekomstige auto‘s :)*

Mijn Tesla rijdt vandaag op tante Annie _O-

(Grapje uiteraard)

Als je weet hoe mijn tante Annie reed toen ze nog in leven was, zou je dat niet schrijven
Stel je voor dat haar geest de boel aan gaat sturen :')

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 18:47

Mijn ouders zijn al heel wat jaren dood, veel vrienden. Ik leef al jaren in geleende tijd. Ik hoop op een hereniging, maar geloof het niet zo.
Dood is dood voor mij. Ik heb al 3 keer een bijna dood ervaring gehad. De eerste op m’n 5 e. Ik heb niets gezien, geen licht, geen deur, niks. Mijn opa daarin tegen zag de hemelpoort. Snap d’r geen snars van. Zo’n bravers was hij niet. En ik met m’n 5 jaar zag niets.
Nee ik zou best willen geloven dat ik bv een heks was in 1735 of zo. Iets met hoopvolle gedachtes, maar helaas. Toen niet, nu niet, vast nooit. Het lijkt me gaaf om terug te keren, maar dat zou ( in mijn ogen) ook betekenen, dat je je dierbaren die je nu moet missen, ook daarboven niet tegen zou komen omdat ze alweer op een nieuwe missie zijn.
Dus, willen ja best wel, geloven, nee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:10

Nee, nee, nee alsjeblieft niet. Lekker slapen, en dan niets...

Gelovigen hebben mij weleens proberen bekeren met de belofte van een eeuwig leven met God/Jezus na je dood... Maar daar krijg ik dus serieus paniek van dat idee... een eeuwig leven. Wat moet je in vredesnaam gaan doen al die tijd? Hebben we dan een baan en rekeningen en dat soort zaken of zitten we dan eeuwig een beetje gelukzalig voor ons uit te grijnzen? Lijkt me beiden niks.

Als ik mag kiezen doe mij dan maar een soort droomloze slaap na de dood.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:24

Nee, bedankt. Ik heb heel wat te klagen over dit leven, maar goed beschouwd heb ik het nogal luxe. Het kan echt zoveel slechter in een volgend leven. Straks reïncarneer ik als vrouw in Afghanistan onder Taliban regime of kindhoertje in Thailand of whatever.
Bovendien vind ik 1 leven al ingewikkeld genoeg. Laat mij maar lekker dood zijn.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:34

Aan de ene kant wel, ik zou dolgraag mijn vader en dieren terug zien.
Maar aan de andere kant... Eeuwig is lang hé. Zelfs een paradijs gaat op enig moment vervelen.

Een paar jaar rondhangen in "het paradijs" lijkt me wel wat, maar voor eeuwig? Nee, dan ben ik liever dood.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 01-08-22 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:35

Lastige vraagstelling misschien.. bedoel je inderdaad reïncarnatie? Of een hiernamaals, of geesten die blijven hangen?

Want reïncarnatie lijkt me echt niks :') (aan de andere kant, je hebt toch geen flauw idee meer, en ik doe waarschijnlijk gewoon weer dezelfde domme dingen), een beetje blijven spoken lijkt me even leuk, maar daarna rete irritant .. maar een “hiernamaals”.. ja, waarom niet?
Als dat het idee is van bijv een ayawaska (?) ervaring (en een soort endorfine dump-mix) en je snapt dan ineens het zijn van alles.. nou, als ik in goede gezondheid 90+ kan worden en dan naar daar, prima :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:36

fransje23 schreef:
Als je weet hoe mijn tante Annie reed toen ze nog in leven was, zou je dat niet schrijven

Ik heroverweeg het nog even :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:55

Sizzle schreef:
fransje23 schreef:

Aan de andere kant, wat kan je gebeuren? Je bent tóch al dood :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:56

Dood lijkt mij zo saai.
Ik hou niet van saai, dus kom maar op met 'iets erna'.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 19:57

Nee, klaar is klaar :). Ik zie er niet tegenop, ik hoop alleen dat het nog even duurt :D.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:06

Laurora schreef:
Aan de ene kant wel, ik zou dolgraag mijn vader en dieren terug zien.
Maar aan de andere kant... Eeuwig is lang hé. Zelfs een paradijs gaat op enig moment vervelen.

Een paar jaar rondhangen in "het paradijs" lijkt me wel wat, maar voor eeuwig? Nee, dan ben ik liever dood.

Daar schreef ooit een bekende auteur over: "Stel nou dat vissen je hobby is op aarde, dan mag je straks voor de eeuwigheid aan de waterkant zitten. Dat lijkt mij eerder de hel dan de hemel."

Oftewel: zien wij onszelf voor de eeuwigheid onze hobbies uitoefenen? Hoeveel je er ook hebt, dat gaat toch vervelen? :))

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:15

Nou ja, een keer heb ik alle series op Netflix wel een keer gezien dan inderdaad. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:16

Dat ligt er helemaal aan of er überhaupt besef van tijd is… ?

(Plus, dan hoef ik een keer niet te haasten en heb ik misschien wel een keer alles af :') )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:27

Ibbel schreef:
Sizzle schreef:

Aan de andere kant, wat kan je gebeuren? Je bent tóch al dood :))

Nee, tante Annie is dood, haar ziel zit in de benzine tank :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:31

Het lijkt me vreselijk, eeuwig en oneindig een ziel hebben. Dat is dus niet eens in jaren uit te drukken.
Dan blijft iedereen de komende biljoenen en biljoenen jaren en dat x 10 en nog veel meer een beetje rond dolen in een soort van hemel (of hel voor degenen die hierin geloven).
Zelfs al zou het zo zijn, dan niet met een bewustzijn zoals je nu hebt, dat bestaat niet.

Ook alle zielen van dieren waar we van houden (honden , katten, paarden en andere huisdieren) zouden daar ook nog tussen zweven.
Maar goed, het universum is oneindig groot dus dat is misschien het probleem niet.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 21:07

Het lijkt me heerlijk meerdere levens te hebben. Maar wel een goed leven dan, geen oorlog, armoe of ziektes. Het leven gaat zo snel en ik wil nog zo veel. Dus nog een aantal keer geboren worden is prima.

Of ik denk dat er leven na de dood is, nee dat verwacht ik niet.