Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:41

Wat verschrikkelijk Reneee.
Hoe zie jij dat dan mbt de overheid? Wat zou de overheid moeten doen hieraan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:44

Jeetje Reneee, wat erg dat jij het van zo dichtbij meemaakt. Wat sneu eigenlijk. Wat gebeurt er eigenlijk als ze geen belasting meer betalen? Dan krijgen ze dwangsommen etc toch?
Ervaart ze problemen met haar keuze? En wat zijn de gevolgen? Word je op een gegeven moment opgepakt en vastgezet?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:22

Wat heftig Renée. Moeilijke situatie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:25

Het is wel sneu.. en het is het ergste nog dat mensen willens en wetens over de rug van deze mensen veel geld verdienen..

En dan kan je zeggen dat het 'eigen keus' is, maar in hoeverre is het eigen keus als je het in je hoofd niet meer op een rijtje hebt?

Ik kan me voorstellen dat wanneer iemand niet supersterk in zn schoenen staat, en zich onzeker voelt en voelt alle grip op t leven te verliezen, dat je dan door een slim verhaal van een manipulator je aan strohalmen gaat vastgrijpen..
Sommige mensen vinden steun in religie, sommige mensen gaan emotie eten, en sommige mensen verklaren zich autonoom.. zoiets...

Citaat:
Ergens vraag ik me soms af of onze maatschappij bewust op deze manier wordt ontwricht.

Goeie vraag...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:28

Jeetje reneeee wat een vervelende en moeilijke situatie! Eigenlijk verlies je iemand gewoon en helemaal als dat directe familie is , is dat hartstikke moeilijk.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:46

Kinke schreef:

In Duitsland is er een hulplijn voor familieleden en vrienden van complotdenkers. Zoiets zou in Nederland denk ik ook goed zijn.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:57

Kinke schreef:

Het vertrouwen in de overheid is bizar laag en in mijn ogen doen ze er niets aan om dat te verbeteren. Daarnaast denk ik dat ze ook een informatieve rol kunnen hebben, zorg dat mensen bij betrouwbare bronnen komen en probeer het gesprek aan te gaan. Nu worden deze mensen een beetje uit de samenleving geduwd.

Suzanne F. schreef:
Jeetje Reneee, wat erg dat jij het van zo dichtbij meemaakt. Wat sneu eigenlijk. Wat gebeurt er eigenlijk als ze geen belasting meer betalen? Dan krijgen ze dwangsommen etc toch?
Ervaart ze problemen met haar keuze? En wat zijn de gevolgen? Word je op een gegeven moment opgepakt en vastgezet?

Ze zit nu nog in de fase dat ze vooral brieven schrijft naar de Belastingdienst, dus (hopelijk) heeft ze nog geen schulden. Maar inderdaad, uiteindelijk ben je gewoon de sjaak, betalen zul je.

Mijn moeder ervaart alleen nog echt persoonlijke gevolgen. Ze is veel vrienden kwijt en haar relatie is hierdoor stuk gelopen. Ook merk je dat er toch wel klanten zijn die niet meer in haar zaak komen.

Ik vraag me ook echt af wat er gaat gebeuren mocht er weer een lockdown komen, want dan gaat ze dus gewoon niet dicht en ze denkt ook echt dat ze dat niet hoeft. Afgelopen december ging ze ook niet dicht, maar toen er gedreigd werd met een boete van 4000 euro werd ze toch ineens heel snel :Y)

Cer schreef:
Het is wel sneu.. en het is het ergste nog dat mensen willens en wetens over de rug van deze mensen veel geld verdienen..

En dan kan je zeggen dat het 'eigen keus' is, maar in hoeverre is het eigen keus als je het in je hoofd niet meer op een rijtje hebt?

Ik kan me voorstellen dat wanneer iemand niet supersterk in zn schoenen staat, en zich onzeker voelt en voelt alle grip op t leven te verliezen, dat je dan door een slim verhaal van een manipulator je aan strohalmen gaat vastgrijpen..
Sommige mensen vinden steun in religie, sommige mensen gaan emotie eten, en sommige mensen verklaren zich autonoom.. zoiets...

Dit is het echt precies. Ze zoeken ook echt steun bij elkaar en raken verstrikt in hun eigen werkelijkheid. De Telegram groep waar zij in zit staat ook gewoon openbaar (dat is volgens mij met alle Telegram groepen zo :') ) en ik ben echt verbaasd wat voor verhalen daar voorbij komen. Het begon ooit met vaccineren, maar nu zijn er mensen die denken dat regen wordt gemaakt door vliegtuigen.

Deze mensen plaatsen zich buiten de maatschappij, maar er wordt tegelijktijd ook niks meer gedaan om ze enigszins te betrekken. Al vraag ik me af of er nog een weg terug is als je eenmaal zo diep in het konijnenhol zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:03

Het vervelende is dat deze mensen niets meer geloven buiten hun telegram groep om, dan kun je als maatschappij er 1000 goede en ware artikelen tegenover zetten, werkt niet. Er zijn enkele telegramgroepen verwijderd maar dat zou nog meer moeten gebeuren. Maar dan kom je aan de vrijheid van meningsuiting.
Vroeger had je bepaalde sektes met vaak een charismatische leider, nu is dat vervangen door internet en enkele opruiers die dagelijks het vuurtje opstoken. En die doen dat heel bewust, Engel,Baudet,Blommesteijn, Vlaardingenbroek enzenz.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 19-07-22 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:06

Ik vraag me af of dat toch ook komt door het ontbreken van zorg, het missen van vangnetten (GGZ vermindering enzo) ..
Het is echt lastig om aan informatie te komen (en dat kan je als weldenkend iemand niet voor een ander bagataliseren) en het is heel makkelijk om aan verkeerde informatie te komen (want iedereen heeft recht van vrij spreken bijvoorbeeld en met internet is alles nog bereikbaarder geworden)

En ik vraag me af of de overheid mensen nog kan betrekken, want daar begint de eerste achterdocht.. dus dat gaat ze niet meer lukken. En, de overheid helpt zelf ook niet altijd mee om geloofwaardig te zijn, met alle schandalen... :+

Het volwassen leven kan voor sommige mensen best heel ingewikkeld zijn..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:17

Het is als overheid bijna niet te doen om mensen die in hun eigen werkelijkheid zitten en totaal geen vertrouwen meer in die overheid heeft anders te doen laten denken.
Ze zitten er zo diep in en krijg ze dan maar eens zover dat ze weer open gaan staan voor andere geluiden en ideeën. Het is wel triest dat ze de ideologie van vreemden wel als waarheid aannemen en niet meer luisteren naar degenen die het dichts bij ze staan. Die vreemden laten deze mensen waarschijnlijk vallen zodra het vervelend wordt en de naasten mogen dan de rotzooi opruimen.

Het is wel in en in triest dat er dan weer bedrijven oppoppen die daar schaamteloos gebruik van maken zodat die mensen nog dieper in de problemen komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:23

Ik snap er niet zo veel van, maar ik weet wel dat het idd vaak doorgedraaide wappies zijn die een complottheorieën-bingokaart hebben. Maar goed, wij zijn juist degenen die dom zijn en niet zelf kunnen denken :)

Ik vind het ergens wel echt achterbaks dat ze wel de lusten (je hebt overal nog recht op) maar niet de lasten (je kan niets gedwongen worden) willen dragen van de regering... Als je dan zo anti bent, doe het dan allemaal lekker zelf...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:31

Tancreda4: ik denk dat een aantal (of misschien best veel) van die mensen niet zo goed meer weten hoe de wereld werkt..

De echte schuld ligt bij de mensen die willens en wetens deze mensen 'van t pad' brengen..
maar goed, met social media tegenwoordig is dat heel eenvoudig... en, zoals al aangegeven is, vrijheid van meningsuiting is een groot goed..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:37

:(:) renee zo naar om te lezen.

En wat kun je er als buitenstaander nog aan doen.

Ik zie van redelijk dichtbij een vriendschap van pakweg 30 jaar verloren gaan door dergelijk gedrag. Verdrietig om te zien. Ik ken de mensen ook maar nog niet zo lang. Maar van bang voor covid via ik ent niet, vertrouw op weerstand. Via chip in enting, bezittingen worden afgepakt, satanische rituelen met kinderen, nu de boeren erbij en de grote reset enz. Ze zakken steeds dieper weg in het moeras van complotten.v -O- en je staat erbij, kijkt ernaar en kunt er niks tegen doen. :n Ze dobberen steeds verder weg van de "normale" wereld. Ook van hun kinderen nemen ze steeds verder afstand want die zijn makke schapen in de ban van de overheid. Gewoon zo naar om te zien. ;(

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:40

truus1957 schreef:
Soms denk je: het kan niet gekker, maar……. dat blijkt toch altijd nog te kunnen :D

Kennis van een kennis kreeg een appje van zijn vader dat hij autonoom geworden was. Hij had een ambassadebordje op zijn deur, diplomaten stickers op zijn auto en gaat nu als autonoom persoon door het leven.

De beste man is ervan overtuigd dat:
- hij nu in een ambassade woont
- hij diplomaat is
- hij geen belasting meer hoeft te betalen
- wetten en regels niet voor hem gelden
- hij door politie niet mag worden aangehouden
- hij geen bekeuringen hoeft te betalen
- hij aanspraak kan maken op 1,5 miljoen euro,
dit is zijn geboortetrust

Het fijne snap ik er ook niet van, maar ik kan me echt niet voorstellen dat er mensen zijn die dit doen en er nog in geloven ook. Er is niet het meeste van te vinden op internet, maar wat ik vind is toch wel vrij extreem ( in mijn ogen ).
De belastingdienst is een trustfonds van de koning, of de belastingdienst is een ANBI en je bent helemaal niet verplicht hieraan te betalen
Ik ken verder geen mensen die dit gedaan hebben, maar ik kan jullie verzekeren dat deze man bloedserieus is. Heb voorzichtig geïnformeerd of hij wellicht zwakbegaafd is, maar nee, dat zeker niet.

Wat wil ik met dit topic? ( dat hopelijk goed staat ). Ik had hier echt nog nooit van gehoord en vroeg mij af of er bokkers zijn die dit wel kennen of zelfs iemand kennen die hier ook in gelooft en zich ook autonoom heeft verklaard.
Ik kan er gewoon niet bij dat er mensen zijn die hier heilig in geloven en ook geld insteken.
Ik vind het sneu en toch ook wel weer een beetje grappig. Iemand die dit kent?

Verslikt zich spontaan in haar ijsje.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:45

Vreselijk Renee!

Nederland is legt als overheid weinig in de weg in dit soort situaties.
Daarbij is er geen vertrouwen in de overheid dus alles wat ze doen zal verkeerd zijn.

Het is feitelijk gewoon een sekte waarbij mensen vast zitten in een gedachtenloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:50

Wat betreft Donald Duck daar zitten wel meer wijze "lessen" in. Je moet ze alleen kunnen herkennen.
Maar och och wat zijn er toch rare mensen op deze wereld.
Weet je ik doe nog wel eens een kwartiertje Tweakers ipv FB.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:27

Vjestagirl schreef:
bigone schreef:
Geloven in chemtrails is van compleet andere orde dan 150 euro betalen om je trust van 1,5 miljoen veilig te stellen en jezelf autonoom verklaren. En dus alle rekeningen een aanmaningen aan de kant gooit. Tot je er zo diep inzit dat onder de brug het enigste is wat er bij wijze van spreken nog over is. Ik weet het, eigen schuld dikke bult , hadden ze Thierry en consorten maar niet moeten geloven maar toch.

Aan de andere kant... Is het zo anders dan je blauw betalen aan waterfilters of flessen water omdat je gelooft dat het drinkwater vol met bewust toegevoegde medicijnen zit? Is het zo anders dan een vaccinatie weigeren omdat je denkt dat je gechipt wordt?

Dat soort dingen zijn nog vrij onschuldig, want ook al ben je veel geld kwijt aan flessen water, je komt er over het algemeen niet door in de schulden. Je kunt gewoon naar je werk ed, alleen je moet je eigen water meenemen.
Idem voor niet willen vaccineren. Je kunt gewoon je werk blijven doen, en toen je niet zomaar overal binnen mocht, mocht je gewoon niet naar binnen, maar wel gewoon je werk doen.

Voor degenen die geloven autonoom te zijn, zijn er dus wel gevolgen. Als je de Nederlandse Staat als schuldeiser hebt, dan heb je echt de meest lastige ever aan je broek hangen. Dat gaat gewoon wel gevolgen hebben, want die gaan door tot ze hun geld terug hebben. En een vordering loop ongelofelijk stel op door boetes, dwangsommen ed. Dus mensen lopen echt het risico om op straat te komen staan. Als ze dan ook nog eens niet meer hun huur, hypotheek, zorgverzekering en andere lasten gaan betalen, dan gaat het heel snel.

_Reneee, wel apart dat ze er wel aan ging voldoen toen het 4000 euro ging kosten om open te blijven. In hoeverre gelooft ze het dan echt? Want als ze in de vorige lockdown het spoor bijster is geraakt en niet de belastingen betaalt, dan heeft ze mogelijk al best schulden!!

Morganlefay, de Donald Duck is heel leerzaam. :D Naast allerlei leuke feitjes, verhalen met historische achtergrond, bekende mythen en legenden en gewoon leerzame/leuke verhalen, volgt het redelijk de echte wereld. Wel eens een artikel in een financieel blad gelezen dat de verhalen in de Donald Duck wel de werkelijkheid volgen en ook financiele tendenties ed.
On topic: Er is ook een verhaal waarbij Dagobert een booreiland buiten de territoriale wateren als eigen land uitroept. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:53

En dat deze mensen zelf in zware problemen komen is nog niet het grootste probleem, helaas nemen ze vaak hun gezin (incl kinderen) mee de afgrond in.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 11:07

Wat ontzettend naar Renee. Ik was er eerst nog wat lacherig over, maar er valt eigenlijk weinig te lachen. Wat ontzettend triest. Wist niet dat het bij velen al zo ver is. Ik dacht gewoon een paar honderd mafjes die het gewoon proberen, maar dat het zo ver voerde had ik niet kunnen verzinnen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:27

bigone schreef:
Dit is bedacht door iemand die snel geld wilde , hij fabriceerde dat zogenaamde trustfonds en via hem kon je dat aanvragen , tegen betaling van 100 of 150 euro geloof ik. Helaas zijn er weer voldoende wappers ingetrapt.
De eerste groep heeft al grote problemen omdat ze hun rekeningen niet betaalden.

150 euro. En als het niet lekker lukte met de brieven, dan wilde ze je nog wel even persoonlijk uitleg komen geven. Maar dat kostte dan 600 euro.

Vreselijk Reneee dat je moeder hier in de ban van geraakt is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:33

truus1957 schreef:
Wat ontzettend naar Renee. Ik was er eerst nog wat lacherig over, maar er valt eigenlijk weinig te lachen. Wat ontzettend triest. Wist niet dat het bij velen al zo ver is. Ik dacht gewoon een paar honderd mafjes die het gewoon proberen, maar dat het zo ver voerde had ik niet kunnen verzinnen

Zeker erg. En de hebberigheid, de inhaligheid van die lui. Schofterig om te profiteren van mensen die geestelijk kwetsbaar zijn.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:37

Cer schreef:
De echte schuld ligt bij de mensen die willens en wetens deze mensen 'van t pad' brengen..
maar goed, met social media tegenwoordig is dat heel eenvoudig... en, zoals al aangegeven is, vrijheid van meningsuiting is een groot goed..

Dit inderdaad. Ik had vroeger een collega die dit voor de grap deed. Die maakte filmpjes over dat de aarde plat zou zijn. Hij vond het hilarisch dat mensen daar intrapten :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:42

Ik heb toevallig deze week nog overwacht gesproken met een kennis van vroeger die van vroeger bedrijfskundige nu zonder identificatie en registratie leeft en zelf zegt de moeder van het einde der tijden te zijn (of zoiets).
Ik stond buiten, savonds, in de schaduw dus had het wat fris, maar dat kwam omdat ik door het kwaad aangevallen werd en bovendien te dicht bij een laadpaal stond of zo. Triest en beangstigend hoe makkelijk er een knopje om kan gaan in je hoofd.

Ik heb helaas al vaker ervaring opgedaan met familie of naasten die in een psychose gekomen zijn. Ik vind dat echt eng hoe makkelijk het mis kan gaan. Dat vind ik enger dan lichamelijk lijden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:04

Maar zal het ook niet allemaal een vorm van een psychose achtig iets zijn ?

Vroeger als je dat soort gedrag vertoonde werd je best snel weggestopt. Het is ook maar goed dat dat tegenwoordig anders gaat , maar ik maak mij zeker wel eens zorgen over dit soort mensen en de toekomst hoe dat dan wel niet gaat.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:15

Zebrastreep schreef:
Maar zal het ook niet allemaal een vorm van een psychose achtig iets zijn?

Vroeger als je dat soort gedrag vertoonde werd je best snel weggestopt. Het is ook maar goed dat dat tegenwoordig anders gaat , maar ik maak mij zeker wel eens zorgen over dit soort mensen en de toekomst hoe dat dan wel niet gaat.

Bij de hele zware gevallen, vraag ik het mij ook af. Maar bij lichtere gevallen... tja.
Genoeg mensen die in niet bewijsbare zaken geloven. Het belangrijkste is nog wel dat ze daar niemand mee kwaad doen, niet zichzelf en niet een ander.