verootjoo schreef:paars schreef:Goed initiatief TS! Het is goed om iets te geven, leren ontvangen van iemand is ook een kunst. Al dat anonieme gedoe. Ik snap dat het juist nog meer voldoening kan geven als je weet aan wie je het geeft. En voor de ontvangers ook om jou, jouw situatie en beweegredenen te leren zien. Beide gezinnen kunnen leren van elkaar. Denk aan dat tv programma bijvoorbeeld. Als je je dat realiseert dan wordt het een win win voor beiden.
Geef je dan vooral voor de voldoening die je er zelf van krijgt? Dat je er zelf een goed gevoel van krijgt? En dat de ontvanger dan ziet dat het van jou is? Zo van: ‘kijk mij eens goed zijn voor deze mensen.’
Dat is het gevoel dat ik ervan krijg, en juist daarom zou ik dus altijd anoniem geven.
Het geeft ook hele scheve verhoudingen als ze weten van wie ze het krijgen, want wat als de gever ziet dat ze niet zo met de spullen omgaan als de gever had verwacht? Daar krijg je gelijk oordelen van.
Natuurlijk mag je zelf een goed gevoel krijgen van iets goeds doen.Overigens,geven is zaliger dan ontvangen.Veel mensen hebben problemen met iets te krijgen.Met charme een cadeautje ontvangen is voor velen al moeilijk.Overigens denk ik wel dat echt substantiele hulp bij armoede een taak is voor de overheid. Maar anderen op weg helpen en blij maken,dat is naastenliefde en zou iedereen naar vermogen wel een beetje kunnen doen.