Gezin in armoede helpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:50

verootjoo schreef:
paars schreef:
Goed initiatief TS! Het is goed om iets te geven, leren ontvangen van iemand is ook een kunst. Al dat anonieme gedoe. Ik snap dat het juist nog meer voldoening kan geven als je weet aan wie je het geeft. En voor de ontvangers ook om jou, jouw situatie en beweegredenen te leren zien. Beide gezinnen kunnen leren van elkaar. Denk aan dat tv programma bijvoorbeeld. Als je je dat realiseert dan wordt het een win win voor beiden.

Geef je dan vooral voor de voldoening die je er zelf van krijgt? Dat je er zelf een goed gevoel van krijgt? En dat de ontvanger dan ziet dat het van jou is? Zo van: ‘kijk mij eens goed zijn voor deze mensen.’
Dat is het gevoel dat ik ervan krijg, en juist daarom zou ik dus altijd anoniem geven.
Het geeft ook hele scheve verhoudingen als ze weten van wie ze het krijgen, want wat als de gever ziet dat ze niet zo met de spullen omgaan als de gever had verwacht? Daar krijg je gelijk oordelen van.

Natuurlijk mag je zelf een goed gevoel krijgen van iets goeds doen.Overigens,geven is zaliger dan ontvangen.Veel mensen hebben problemen met iets te krijgen.Met charme een cadeautje ontvangen is voor velen al moeilijk.Overigens denk ik wel dat echt substantiele hulp bij armoede een taak is voor de overheid. Maar anderen op weg helpen en blij maken,dat is naastenliefde en zou iedereen naar vermogen wel een beetje kunnen doen.

verootjoo

Re: Gezin in armoede helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:53

Dat is iets heel anders dan ik beschrijf anjali.

Geven is noodzakelijk en heel goed als het uit een goed hart komt, maar je hoeft jezelf er niet mee op de borst te kloppen.
Als het je om het geven gaat, kan het ook prima anoniem ipv het gezin te laten weten van wie het komt ;)

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 19:00

verootjoo schreef:

Geven is noodzakelijk en heel goed als het uit een goed hart komt, maar je hoeft jezelf er niet mee op de borst te kloppen.
Als het je om het geven gaat, kan het ook prima anoniem ipv het gezin te laten weten van wie het komt ;)

Bijzonder dat je van iets wat zo goed bedoeld is, iets negatiefs kan maken.

Nee ik hoef mezelf niet op de borst te kloppen maar bij instanties weet je simpelweg niet waar en hoe en of het goed terecht komt.
Ik geef dus liever gericht een gezin wat kleinigheden zodat ze er zeker van kunnen genieten.

Daarnaast is 1 gezin helpen wat anders dan de voedselbank een hele koe doneren. Het gaat om hele andere hoeveelheden.

Voor mij is het een kleinigheid voor een ander een groot gebaar. Dat was mijn input….

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:01

Morganlefay schreef:
Hoe meer mensen zich bewust worden van de ongelijkheid, onmacht, scheefheid in onze maatschappij hoe eerder er op andere niveaus de o zo noodzakelijke veranderingen kunnen worden doorgevoerd.
Zeker mensen in de Bijstand en mensen met schulden zitten gevangen in het systeem.

Dat zeker, maar dat lijkt me een andere discussie.
TS is zich immers al bewust dat anderen het moeilijk hebben.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:04

verootjoo schreef:

Mee eens.
Zo sta ik er in principe ook in.

Probleem hierin is dat je misbruik helemaal niet kunt uitfilteren, ik heb inmiddels wel al een paar staaltjes gezien die mij wel een heel stuk voorzichtiger hebben doen worden hierin.
Mensen van een weggeefgroep, waar de zogenaamde "hulpgevers" van een groep of stichting meer in eigen zak gestoken hebben, dan dat er daadwerkelijk bij een behoeftig gezin je hulp terecht komt.

De tip van Mkango vond ik in dit topic nog een van de beste!

@TS, super dat je mensen zo wil helpen, maar geef duidelijk grenzen aan.
Er zijn ook wel mensen die manipuleren.

Heb het ooit voorgehad dat iemand nadat ze tassen vol boodschappen gehad hadden, binnen een uur begonnen vragen voor blikken verf, een stofzuiger en noem het maar op.
In een direkt contact een op een zul je stevig in je schoenen moeten staan.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 19:15

Balko schreef:
Nou dit lijkt me dus inderdaad super leuk.

We hebben paarden, pony’s, veulens, koeien, konijnen, trekkers, een mega tuin en veel dingen voor kinderen als leuk uitje.
Ik zou inderdaad liever zoals jij verteld dingen doen voor het gezin. Liever geen geld geven oid. Wil ook zeker zijn dat het dan goed terecht komt.

Maar merk dat het een lastig ding is…
Ik ga eens kijken of ik inderdaad via via een gezin kan vinden.

Ik zie regelmatig oproepjes voorbij komen van Buurtgezinnen, denk dat dat wel eens heel goed zou kunnen passen (als die ook in jouw gemeente actief zijn).

https://www.buurtgezinnen.nl/

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 20:05

Mjelleke schreef:
Balko schreef:
Nou dit lijkt me dus inderdaad super leuk.

We hebben paarden, pony’s, veulens, koeien, konijnen, trekkers, een mega tuin en veel dingen voor kinderen als leuk uitje.
Ik zou inderdaad liever zoals jij verteld dingen doen voor het gezin. Liever geen geld geven oid. Wil ook zeker zijn dat het dan goed terecht komt.

Maar merk dat het een lastig ding is…
Ik ga eens kijken of ik inderdaad via via een gezin kan vinden.

Ik zie regelmatig oproepjes voorbij komen van Buurtgezinnen, denk dat dat wel eens heel goed zou kunnen passen (als die ook in jouw gemeente actief zijn).

https://www.buurtgezinnen.nl/

Wat een mooi initiatief! Hier ga ik me is in verdiepen!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 20:34

ruitje schreef:
Stap verder, maar ik denk ook wel eens aan weekendpleegzorg, dat je een gezin ontlast door 1 weekend per maand oid een kind een leuke tijd te geven. Misschien nog een brug te ver? Maar veel persoonlijker word het niet :)

Deden wij vroeger! Vanuit de kerk georganiseerd. Kinderen uit armoede gezinnen uit Amsterdam kwamen een week op vakantie bij ons op het platteland. Kinderen vonden dat fantastisch!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 21:26

Shadow0 schreef:
Maar dat draait heel erg om de wensen en behoeften van de gever, minder om die van de ontvanger. Anonimiteit is niet per se nodig, maar mensen die met problemen kampen (financieel of anderszins) hebben niet altijd zin of energie om precies uit te leggen wat er allemaal speelt. Omdat dat op zichzelf al heel naar is namelijk. Maar ook omdat er vaak een oordeel van de ander mee moet worden bereikt, dat je wel 'goed genoeg' bent om inderdaad hulp te ontvangen. Of je wel aardig genoeg bent, en wel verstandig genoeg gehandeld hebt, genoeg je best doet etc. Dat benadrukt dus ook hoe afhankelijk iemand blijft - je krijgt nu wel iets, maar het kan altijd weer afgepakt worden om allerlei redenen. Dat geeft al het begin van een hele scheve verhouding.

Maar het is dan toch ook een scheve verhouding?
Uiteindelijk is er iemand die zijn geld wil geven aan een ander. Dan is het toch niet gek om daar voorwaarden aan te stellen?
Een echte patronus-cliensrelatie zoals in het oude Rome zal het niet worden, maar enige vorm van 'wie betaalt, bepaalt' is toch niet vreemd?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 15:43

oomens schreef:
Uiteindelijk is er iemand die zijn geld wil geven aan een ander. Dan is het toch niet gek om daar voorwaarden aan te stellen?

Uiteindelijk zijn het allemaal individuele afwegingen en het kan nooit kwaad om je bewust te zijn van je eigen beweegredenen en waar het je om gaat.

En daarnaast denk ik ook: als je oprecht mensen iets wilt geven en wilt helpen, dan is het alleen maar fijn om dit soort dingen te horen waar je anders misschien niet bij stil hebt gestaan. Als je erover nadenkt kun je kiezen: vind ik het belangrijk of niet? En dat is een keuze die iedereen uiteindelijk alleen zelf kan maken. Maar als je er niets over hoort en er niet over nadenkt, laat je misschien iets liggen.

(Als de voedselbank bijvoorbeeld een berichtje geeft met: "fijn dat iedereen rijst geeft, maar we hebben veel mensen die erg van pasta houden" helpt het mij alleen maar om iets te geven (de pasta dus) dat goed aansluit bij wat mensen ook willen. Het is geen moeite voor mij, voor mij verandert er eigenlijk niets, maar ik kan beter aansluiten bij wat mensen daadwerkelijk willen als ik het weet.)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:50

Shadow0 schreef:
oomens schreef:

Uiteindelijk zijn het allemaal individuele afwegingen en het kan nooit kwaad om je bewust te zijn van je eigen beweegredenen en waar het je om gaat.

En daarnaast denk ik ook: als je oprecht mensen iets wilt geven en wilt helpen, dan is het alleen maar fijn om dit soort dingen te horen waar je anders misschien niet bij stil hebt gestaan. Als je erover nadenkt kun je kiezen: vind ik het belangrijk of niet? En dat is een keuze die iedereen uiteindelijk alleen zelf kan maken. Maar als je er niets over hoort en er niet over nadenkt, laat je misschien iets liggen.

(Als de voedselbank bijvoorbeeld een berichtje geeft met: "fijn dat iedereen rijst geeft, maar we hebben veel mensen die erg van pasta houden" helpt het mij alleen maar om iets te geven (de pasta dus) dat goed aansluit bij wat mensen ook willen. Het is geen moeite voor mij, voor mij verandert er eigenlijk niets, maar ik kan beter aansluiten bij wat mensen daadwerkelijk willen als ik het weet.)

Dat is natuurlijk altijd het ''pijnlijke'' aan gezinnen in armoede. Zij hebben op zoveel vlakken al niks te kiezen. Dat is een stukje menselijkheid die is afgenomen. Zij móéten dankbaar zijn voor alles, want mensen hoeven je niks te geven...

Aan de andere kant snap ik de kant van de schenker ook: ik wil goed doen: ik geef, dus ik bepaal aan wie/hoe/wat ik wil geven. Oog voor beide kanten van de munt, inclusief het taboe dat erop ligt/schaamte die eromheen heerst is zo belangrijk!

ontopic @TS ik zou opzoek gaan naar kerkgenootschap/buurtinitiatieven met vrijwilligers die pakketten verspreiden. En daar contact mee opnemen, direct geven aan mensen is mooi, maar ook erg grote drempel en kan mensen echt in verlegenheid brengen watbetreft aannemen. Misschien kan je wel zelf vrijwilliger worden?

swartbeessie

Re: Gezin in armoede helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:57

Ik help mensen in de buurt, maar niet alleen met fysieke spullen. Ik zie het als delen in wat je hebt, dat kan ook met een luisterend oor of praktisch door bijvoorbeeld te helpen met een sollicitatiegesprek. Aandacht en gezien worden, dat is voor mij het belangrijkste. En diezelfde buurtgenoten delen ook met mij - met goede raad of relativeren, een lekkere kop koffie en gezelligheid.
Zet de deur de andere kant op ook open, dan kun je elkaar ontmoeten.