Niet veilig voelen in eigen huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eretria

Re: Niet veilig voelen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:10

Als ze weer begint zou ik is aan dr vragen of ze de koningin is. Wat een bevelen zeg. Had dr ook gezegd dat ze maar naar een bejaardentehuis moest.
Sjongejonge. Heeft ze hoorapparaten? Dan zou ik dat voor dr poten gooien, dat ze die maar uit moet zetten als ze last heeft van geluiden. Of een koptelefoon op dr kop moet doen.
Verder aangifte doen wegens laster. Bah. Wij hebben ook geen hele leuke buren maar zie zijn lang niet zo erg als die van jou. Maar die hadden ook last van ‘het kletterende water van de vijver’ dus maar gelijk gezegd dat ze in t bejaardentehuis moeten. Overigens geen oude mensen. Maar was wel vrij snel over met dat gezeur.
Het is ontzettend lastig. Maar zij bepaalt niks hoor. Niemand kan jou kwaad doen omdat je iets wil stofzuigen ofzo. En als jouw honden er prima uitzien hoef je je om je honden ook geen zorgen te maken. Dat dat mens niks beters te doen heeft zeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:27

Het is heel lastig voor je maar een eerste stap is haar te blokken op de app. Laat haar maar kletsen.
Wat betreft je vriend? Ik weet niet of jij therapie hebt maar zo ja, neem hem eens mee en laat een expert eens vertellen wat dit met je doet. En verder, wanneer zij het nodig vind om alles van je bij te houden, laat haar. Ze komt niet binnen en in de buitenwereld mag iedereen helaas lieten zoveel ze willen. Met je moeder heb je het ook opgelost dus moet dat met een buurvrouw ook lukken .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:42

Ik wilde net hetzelfde zeggen als bigone…

Als je nou eens begint met haar telefoon nummer te blokkeren. Dan hoef je dat laffe ge-app van haar kant in ieder geval niet meer te lezen of uberhaubt te weten dat ze iets stuurt.

De eisen die ze stelt zijn echt absurd.

Maar gezien de toch wat complexere situatie met PTSS zou ik toch kijken of je hierin hulp kan krijgen van een psycholoog. Die kan dan met jou aan je triggers en weerbaarheid werken.

Vanuit online zeggen “gewoon negeren” is heel makkelijk roepen, maar dat “gewoon” is dus overduidelijk niet gewoon voor jou.

Maar… dat telefoon nummer sowieso blokkeren. Maak het haar onmogelijk om je uberhaubt een bericht te kunnen sturen.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 23:52

Het kost je duidelijk veel energie en hoe "goed" jij het ook doet iets postiefs ga je er niet uit krijgen dus zonde.

Blokkeren
Negeren
Als ze je direct aanspreekt over zulke nonsense oefenen op één vast antwoord terug: Gerda dat zijn niet jouw zaken, Gerda zorg voor je eigen huis en leven. Daarna loop je weg er is geen normaal geprek en redenatie mogelijk alleen afkappen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 07:24

Je zou eigenlijk die foto van de dame met de middelvingers een keer of 20 uit moeten printen en her en der in je tuin ophangen, zodat de buurvrouw daadwerkelijk een uitzicht heeft om over te klagen :=

En als ze mekkert over even je tuinset stofzuigen, terugsturen dat als ze niet ophoudt met zeuren, je elke dag de hele tuin gaat stofzuigen :=

Als het je stoort wat de buurt denkt, zou je nog een mooi papier achter je raam kunnen hangen, goed zichtbaar voor de buurt, met daarop kort en bondig geschreven hoe het leven van je honden er uitziet.

En wil je echt ventileren, zet je erbij wat je allemaal niet "mag" van de buurvrouw. Dat je per *datum* hiermee gaat stoppen, en de buuf dan waarschijnlijk nog lelijker over jullie gaat praten :=

Nee alle gekheid op een stokje. In mijn beleving moet je even met je vriend in gesprek gaan hierover, zodat hij goed beseft hoe zwaar dit op jou drukt. Even samen bespreken in hoeverre je tegemoet kan komen aan de wensen van de buurvrouw. En welke dingen gewoon echt te ver gaan.

En de dingen (eisen van de buuf) die te ver gaan, ook echt los gaan laten. Of aan gaan pakken met een tegen-offensief, door eerst nog 1 keer met de buuf te gaan praten. Op vriendelijke, maar duidelijke toon. Dat jullie haar duidelijk maken dat je op veel manieren rekening met haar houdt, maar dat bepaalde dingen echt niet gaan gebeuren. Dat je haar verwijderd van de app (als je dat wilt) of dat ze beseft: hoe meer ze onredelijk zeurt - hoe MINDER rekening jullie met haar gaan houden.

Zeg maar gerust dat als ze niet ophoudt met zeuren over de tuin, je dan overal *noem iets vreselijks* op gaat hangen. Zodat ze beseft dat het echt véél erger kan!

En dat dat idiote filmen echt klaar moet zijn!

Je kan het filmen een (paar?) keer vastleggen als bewijsmateriaal voor de wijkagent of wie dan ook die je er bij haalt om de situatie voor te leggen. En je zorgt voor een direct contact dat je kan bellen zodra die camper weer daar staat, waar ze al voor gewaarschuwd zijn dat die daar niet mag staan.

Buuf moet echt even de grenzen leren kennen hoor.....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:29

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:23

chanicha schreef:
Is het geen optie om een gehandicaptenparkeerplaats aan te vragen? https://www.sociaalwijkteamwijchen.nl/g ... keerplaats
Je hebt al een kaart en je slaat twee vliegen in een klap :D

Dat loopt al volgens mij :)

candalisa schreef:
Er komt binnenkort een vaste plek voor mij maar als ze hun camper ervoor parkeren kan ik er niet in of uit.

Wat betreft deze opmerking, als ze een parkeervak blokkeren kun je sowieso de politie bellen :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:07

Wat een ontzettend vervelende situatie TS. Dan denk je aardig te zijn voor je buren, maar dan krijg je het driedubbel terug.
Je kunt niet zo goed je grenzen aangeven (wilt aardig zijn), en deze dame maakt daar ernstig misbruik van.
Mijn advies zou zijn om een gesprek met de wijkagent of wijkcoach te vragen om te kijken wat nodig is om dit op te lossen. Zorg ervoor dat je het niet alleen hoeft te doen. Grenzen stellen is al moeilijk, het terug eisen van gezonde grenzen bij deze manipulatieve dame nog meer.
Zoek hulp. Dat is juist sterk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 11:27

Ik begrijp dat je vriend er geen last van heeft en ze wel kan negeren. Maar je zou hem kunnen uitleggen hoe dit voor jou is. Dan zou hij met ze praten voor jou, zijn vriendin, om de rust terug te krijgen. En als hij maling aan ze heeft, komt dat misschien ook gelijk goed over bij de buren dat ze moeten stoppen.

Heb je nog familie of vrienden die van je PTSS afweten en je misschien willen helpen? Dat ze af en toe langskomen en jij je ding doet waar zij bij zijn? Met de steun van iemand bij je, durf je ze misschien te negeren of je te verweren. Als de buren dat door krijgen, stopt het waarschijnlijk ook.

En de rest van de tijd met oordopjes en een lekker muziekje je ding doen. Dan hoor je ze niet en kan je ze ook negeren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:29

Het ding is: je kunt niet controleren wat er gebeurd om je heen, maar je kunt wel beheersen hoe je daarop reageert.

Ook met ptss. Het is namelijk helemaal je eigen probleem, alleen jij kunt daar mee dealen, dat kan een ander niet voor je oplossen. Alleen TS kan iets veranderen aan hoe de situatie op TS weegt.

Filmen, wijkagent, blokken.... helpt allemaal niets. Het enige wat gaat werken is wanneer TS een betere manier vindt om hier mee om te gaan.

Helaas gaan treiterburen niet stoppen als "ze eenmaal weten dat ze je raken met hun gedrag".

De oplossing ligt helemaal bij jezelf, TS. Jij laat ze bij je binnenkomen (figuurlijk). Verander dat en de situatie verandert.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:47

Dees schreef:
Filmen, wijkagent, blokken.... helpt allemaal niets. Het enige wat gaat werken is wanneer TS een betere manier vindt om hier mee om te gaan. .

Niet mee eens. De wijkagent aanspreken of de buurvrouw blokkeren kan weldegelijk helpend zijn. Enerzijds voor het veiligheidsgevoel van TS en TS wat meer (zelf)vertrouwen te geven, anderzijds als boodschap naar de buurvrouw toe.
Eigenlijk zeg je: anderen kunnen grensoverschrijdend gedrag stellen en daar kan je niets aan doen en moet je ook niet melden bij de wijkagent. Het enige wat je kan doen is zorgen dat je het niet meer als grensoverschrijdend ervaart (oftewel: de “schuld” ligt bij TS want die ervaart het als grensoverschrijdend).

Wat is volgens jou dan wel een goede manier om ermee om te gaan?

Je kan de buurvrouw inderdaad niet veranderen, maar dat wil niet zeggen dat je niets kan ondernemen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:07

Dees schreef:
Het ding is: je kunt niet controleren wat er gebeurd om je heen, maar je kunt wel beheersen hoe je daarop reageert.

Ook met ptss. Het is namelijk helemaal je eigen probleem, alleen jij kunt daar mee dealen, dat kan een ander niet voor je oplossen. Alleen TS kan iets veranderen aan hoe de situatie op TS weegt.

Filmen, wijkagent, blokken.... helpt allemaal niets. Het enige wat gaat werken is wanneer TS een betere manier vindt om hier mee om te gaan.

Helaas gaan treiterburen niet stoppen als "ze eenmaal weten dat ze je raken met hun gedrag".

De oplossing ligt helemaal bij jezelf, TS. Jij laat ze bij je binnenkomen (figuurlijk). Verander dat en de situatie verandert.

Maar deze buurvrouw gaat gewoon te ver dus ik vind jou post te kort door de bocht. Tuurlijk valt erbij ts nog heel wat winst te halen maar dat wil niet zeggen dat de buurvrouw maar door kan gaan met der stalking gedrag!

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:15

Ik zou niet over me heen laten lopen ondanks ik zelf ook meestal overdonderd ben bij dit soort dingen. Zou echt aan haar vragen of ze het normaal vindt dat ze zoveel op een ander zit te letten. Je zou toch bijna moe van jezelf worden.. (hiermee bedoel in de buurvrouw he, niet jou!)
Je kan haar ook eens vragen of ze bij de politie heeft gewerkt ofzo. 8)7

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 00:44

Zodra TS zichzelf beter in acht neemt en buuf niet meer over haar heen laat lopen, zal ze assertiever zijn in het stellen van haar grenzen. Let maar op, vanaf dan zal buuf haar gedrag gaan inbinden.

Een wijkagent kan helpen bij echt gevaarlijke situaties, maar in dit geval lijkt het vooral de overgevoeligheid van TS die haarzelf parten speelt.

Een keertje lik op stuk richting de 70 jarige buuf zonder leven, zal als de tijd rijp is echt gebeuren. TS moet daar wellicht eerst zelf nog wat in groeien.
Niemand anders kan dat voor haar doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 00:56

Als het zo gemakkelijk was, had ts het al gedaan.
En nee, mensen kunnen en moeten elkaar ondersteunen in lastige situaties. Mensen hebben elkaar nodig.
En soms is hulp vragen het meeste moedige wat iemand kan doen.
Heb je enig idee wat praat inhoudt? Zo te lezen niet.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:21

Dees schreef:
Zodra TS zichzelf beter in acht neemt en buuf niet meer over haar heen laat lopen, zal ze assertiever zijn in het stellen van haar grenzen. Let maar op, vanaf dan zal buuf haar gedrag gaan inbinden.

Een wijkagent kan helpen bij echt gevaarlijke situaties, maar in dit geval lijkt het vooral de overgevoeligheid van TS die haarzelf parten speelt.

Een keertje lik op stuk richting de 70 jarige buuf zonder leven, zal als de tijd rijp is echt gebeuren. TS moet daar wellicht eerst zelf nog wat in groeien.

Naar de wijkagent gaan, buurvrouw blokkeren kan zorgen dat TS “zichzelf in acht neemt”. Daarnaast is steun zoeken en hulp vragen niet gemakkelijk maar wel erg belangrijk.
En ja misschien zal de buurvrouw inbinden als TS “assertiever” reageert, maar dat weet je niet. Allemaal leuk en aardig “gewoon” even je grenzen stellen en duidelijk communiceren, maar in een gesprek ben je altijd met 2. Er zijn mensen die toch over je heen blijven lopen ook al stel je grenzen.

Hoe kun jij weten dat het de “overgevoeligheid” is van TS die haar parten speelt? Wij kennen de situatie niet echt, kennen TS niet persoonlijk en kunnen dan ook niet oordelen. En nogmaals: TS mag zich onveilig voelen en dat gevoel serieus nemen. Het is net door je gevoel toe te laten, serieus te nemen dat je assertief kan optreden.

Er is toch ook niemand die zegt dat iemand anders deze situatie moet oplossen voor TS? TS wil haar verhaal doen, steun zoeken, tips krijgen hoe om te gaan met deze situatie. Dat is haar goed recht en zelfs heel goed. Tuurlijk is het TS die er iets mee moet doen, maar soms is het nodig om even te kunnen ventileren en van gedachten te wisselen ipv er alleen mee te blijven zitten. Op die manier kan TS groeien, zoals jij het noemt. Spreek je het niet uit, zoek je geen steun enz, dan is de kans reeel dat je in je eigen patronen blijft zitten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:27

pateeke schreef:
Dees schreef:

Naar de wijkagent gaan, buurvrouw blokkeren kan zorgen dat TS “zichzelf in acht neemt”. Daarnaast is steun zoeken en hulp vragen niet gemakkelijk maar wel erg belangrijk.
En ja misschien zal de buurvrouw inbinden als TS “assertiever” reageert, maar dat weet je niet. Allemaal leuk en aardig “gewoon” even je grenzen stellen en duidelijk communiceren, maar in een gesprek ben je altijd met 2. Er zijn mensen die toch over je heen blijven lopen ook al stel je grenzen.

Hoe kun jij weten dat het de “overgevoeligheid” is van TS die haar parten speelt? Wij kennen de situatie niet echt, kennen TS niet persoonlijk en kunnen dan ook niet oordelen. En nogmaals: TS mag zich onveilig voelen en dat gevoel serieus nemen. Het is net door je gevoel toe te laten, serieus te nemen dat je assertief kan optreden.

Er is toch ook niemand die zegt dat iemand anders deze situatie moet oplossen voor TS? TS wil haar verhaal doen, steun zoeken, tips krijgen hoe om te gaan met deze situatie. Dat is haar goed recht en zelfs heel goed. Tuurlijk is het TS die er iets mee moet doen, maar soms is het nodig om even te kunnen ventileren en van gedachten te wisselen ipv er alleen mee te blijven zitten. Op die manier kan TS groeien, zoals jij het noemt. Spreek je het niet uit, zoek je geen steun enz, dan is de kans reeel dat je in je eigen patronen blijft zitten.

Ik lees nergens dat ts haar gevoel en frustraties niet mag uitspreken. Natuurlijk mag dat. Het kost alleen het probleem niet op. Hoe erg is het dat je je niet veilig voelt in eigen huis. Als ts behandeling krijgt, dit ook zekers meenemen. Grenzen leren stellen en die bewaken is aan te leren, met én zonder ptss. Daarbij wil ik aangeven dat het net nog een stuk lastiger is. Echter niet onmogelijk.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:31

Ergens dacht ik ga hier niet in reageren maar nu doe ik dat toch.
Waarom zou TS zich assertiever moeten opstellen? Is TS niet goed zoals ze is. Het is in de geval echt de buurvrouw die zich moet aanpassen. TS zou gewoon mogen doen in haar huis wat ze wilt. Ik zou de wijkagent bellen en die laten langs gaan. Die buurvrouw moet duidelijk eens horen dat wat ze doet niet kan. Het is niet alsof TS rare dingen doet.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:36

Ts moet zichzelf zeker niet gaan aanpassen in haar gedrag in en om huis. De buurvrouw moet indammen. Vaak helpt dat al door zelf ander te reageren naar de buurvrouw. Lukt dat niet dan wijkagent erbij. Bij de eerste stap zal ts haar gevoel moeten aanpassen naar de buurvrouw. De buurvrouw moet minder grip op haar gevoel krijgen. Makkelijker gezegd/getypt dan gedaan overigens

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:15

Ts allereerst sterkte! Wat een … situatie!

1 ik zou m’n vriend vragen of hij het voor me op wil nemen ongeacht of hij het zelf belangrijk vind of niet. Het geeft jou rust en het gevoel dat hij achter je staat. Vind het nu wel een beetje makkelijk van hem.
2 negeer dat mens.. en als ze zeurt over dingen die jij gewoon mag doen doe het dan twee keer of twee keer zo lang en doe net of je gek bent. Net als bij kinderen, goed gedrag belonen.
3 zorg dat je hulp krijgt, wijkagent, buurtbemiddeling oid. Dit gaat anders de spuigaten uit lopen.

Enne weet niet in welke omgeving je woont maar er zijn vast wel mensen die eens een weekendje willen komen logeren ~~}>

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:08

friezenfan2 schreef:
Ergens dacht ik ga hier niet in reageren maar nu doe ik dat toch.
Waarom zou TS zich assertiever moeten opstellen? Is TS niet goed zoals ze is. Het is in de geval echt de buurvrouw die zich moet aanpassen. TS zou gewoon mogen doen in haar huis wat ze wilt. Ik zou de wijkagent bellen en die laten langs gaan. Die buurvrouw moet duidelijk eens horen dat wat ze doet niet kan. Het is niet alsof TS rare dingen doet.

Het feit dat TS zich aanpast aan die buurvrouw geeft toch aan dat zij zich daarin anders moet leren opstellen. Er staat nergens dat ze niet goed is zoals ze is. Alleen door haar ptts durft ze de confrontatie niet aan te gaan. En daar walst de buurvrouw overheen.
Beetje als een kind die geen grenzen krijgt.
Die buurvrouw gaat uit zichzelf niet stoppen hoor.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:17

Als mijn buurvrouw nog eens de muziek te hard en te lang aan heeft staat (en ja dat gebeurd helaas te vaak) dan bel ik de politie. Met mijn buurvrouw valt geen gesprek aan te gaan. Ik zal me niet assertiever voelen omdat ik zelf aanbel ik voel me daarna vaak juist poedersuiker omdat ze dan zegt dat ik me aanstel. Nou is dit mijn situatie en niet die van TS maar ergens voel ik wel overeenkomsten.
Als ik zou samen wonen met mijn vriend( die ik niet heb), zou ik hopen dat hij uit eigen overweging met de buurvrouw in gesprek gaat. En wat hier al eerder werd gezegd misschien handig dat TS haar vriend eens mee gaat naar de therapie en dat een professional uitlegt hoe TS zich voelt tegenover haar buurvrouw.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 10:32

Ik probeer mij zeker sterker op te stellen maar toch vind ik het heel lastig om van andere te horen hoe ernstig haar woongenot wordt verstoort door “ons” terwijl het echt niet zo is. Ik probeer altijd rekening te houden en altijd te denken bij irritaties laat ze nou gewoon hun ding doen.
In haar ogen is alles wat ik doe fout ik laat de honden niet vaak genoeg uit als ik dat wel doe laat ik ze niet lang genoeg uit. Als ik ziek thuis zit en ze lekker bij mij liggen is het een schande want ze moeten 6 uur per dag lopen. Binnen zijn het hele rustige honden zijn gewend dat ze de ene dag lekker mee kunnen naar mijn werk en ook dagen bij mij op de bank liggen en gewoon hun uitlaat rondje doen. Buiten willen ze af en toe gewoon met elkaar spelen en vliegen de speeltjes door de lucht (in ons eigen tuin)
Het laatste bericht van haar was heel denigrerend ze had al jaren last van ons en ze ging nu stappen ondernemen. Ik zou niet weten wat want onze honden staan netjes aangegeven bij de gemeente en onze tuin ligt er netjes bij.
Afbeelding
Sinds dat moment heb ik haar geblokkeerd omdat ik na z’n bericht zo overstuur kan raken vanwege de oneerlijke opmerkingen.
Daarna is er nog een pakket afgeleverd die ik heb opgehaald (er moest voor getekend worden dus ze kon er niet onderuit dat ze hem had)waarbij ze meteen vroeg kan het kloppen dat ik jou niet meer kan appen?
Ja dat klopt
Ik bedankte haar voor het aannemen van de pakket en ben gegaan. Ik zal altijd netjes en beleefd blijven zo ben ik opgevoed.
Hierna is ze dus begonnen met filmen als mijn honden spelen als ik wat buiten in de kliko gooi enz. Als ze visite heeft hoor ik haar constant tegen iedereen vertellen hoe erg het is dat ik nooit met de honden wandel want ja ik heb de deur de hele dag open.
Ik snap mijn vriend ergens wel en hij weet dat ze bewust alleen mij aanspreekt maar ik zou wel graag willen dat hij idd een keer zou zeggen nu hou je gewoon een keer op en leef je eigen leven.
Ik zat te denken om haar een korte brief te schrijven maar een kennis van mij die haar nog langer kent zegt dat ik haar gewoon moet negeren maar tot nu toe helpt het niet echt.
Ik wil gewoon van deze aapjes genieten zonder mij druk te hoeven maken

Afbeelding

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:45

Je hebt prachtige honden. Geniet ervan. 6 uur per dag honden uitlaten? Nou dan kan iedereen wel z’n hond weg doen. Dat is gewoon weg niet te doen.

Trouwens je kunt hoor ook aanspreken op portretrecht. Ze mag jou niet zonder toestemming filmen, helemaal niet op jouw eigen terrein.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 10:49

Ik denk dat jouw vriend eens voor jou op moet gaan komen en de buurvrouw eens uit gaat leggen dat ze jou met rust moet laten, en dat hoeft helemaal niet onvriendelijk.