Hoe kom je als single nog aan een huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:17

Inschrijven bij de woningbouw inderdaad zo vroeg mogelijk doen. In Drenthe hebben we geluk dat alle woningbouwverenigingen samenwerken en je dus maar op 1 centrale site hoeft in te schrijven. Als je geen specifieke regio hebt zal je je soms wel bij veel verschillende in moeten schrijven, dat is ook geen doen.

Eerlijk gezegd snap ik wel dat er studenten zijn die maximaal lenen en daar een deel van beleggen bijv.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:19

Ik heb na 2 jaar af en aan zoeken (burn-out, baan kwijt... dan lukt een huis kopen niet :+ ) vorig jaar juli in de Drentse Hoofdstad een huisje kunnen kopen. Was ruim 220.000 kwijt. Was toen 32 en had een eigen inbreng van 50.000. Ik hoef daarom bij lange na niet maximaal te lenen. Zat destijds nog een ton tussen. Heb gelukkig altijd goed kunnen sparen en geen studieschuld. Mijne eerste fulltime baan had ik op mijn 23ste.

Met de huidige rente van nu had ik mijn woning waarschijnlijk niet kunnen kopen zonder maximaal te moeten lenen. En het aanbod in vergelijkbare woningen is ook eigenlijk vrijwel nul hier momenteel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:53

Ik heb het zelf ook ooit (15 jaar geleden) eens nagevraagd en destijds was dat toen al gedoemd te mislukken in een OV bereikbare regio en niet direct naar een metrostation waar de naalden naast de ingang liggen zullen we maar zeggen.
Dat zal dus nu niet beter zijn geworden.

Mijn broer heeft wel als single gekocht overigens, een 3 kamer appartement in een stadt waar mensen niet voor in de rij staan. Daar zit nu inmiddels een overwaarde op dus op zich kan hij daarmee wel verder. Let wel dat we het over een 40+ er hebben, geen starter.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 09:58

Ik krijg wel heel lief van makelaars huizen die binnen mijn zoekopdracht passen. Elke dag krijg ik trouw hetzelfde object toegestuurd, een parkeerplaats ergens in de middle of nowhere. Wel attent! :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:08

Ik heb bijna 3 jaar geleden een klein appartement gekocht, had zelf echt veel eigen geld en kon meer dan de helft van de waarde van het appartement lenen van de bank eventueel.. Maarja alsnog, zonder hulp van mn ouders had ik het niet kunnen kopen. Tegen de stijgende prijzen van toen was ook niet op te sparen.

Echt drama allemaal

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:08

Ik heb vorig jaar alleen gekocht in de Randstad. Heb daarvoor na mijn afstuderen 7 jaar elke cent gespaard, plus een bijdrage van paps en mams. Ik woonde niet thuis, maar in een klein studiootje, zal rond modaal hebben verdiend.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:20

Eve_16 schreef:
Dit is wel makkelijk gezegd.. ik was allang klaar met studeren, op kamers is nooit een optie geweest en heb ik dichtbij gedaan. Mijn ouders willen kleiner gaan wonen ivm beginnende mankementen en een zieke ouder. Dan is thuis wonen ook geen optie. Daarnaast zit niemand erop te wachten, tot z’n 35/40e.

Een andere omgeving moet je wel werk zien te vinden dus eerst een contract hebben voor langere periode ivm je hypotheek én dan laat je dus ook alles daar achter. Brabant, utrecht, Gelderland had ik allemaal naast de randstad geen probleem gevonden: is alsnog helemaal oliebol mbt de huizenmarkt.

Ik hoefde geen 3kamer appartement. Toevallig heb ik die nu als huur, door zeer veel geluk. En daar betaal ik nog heel veel geld voor elke maand - absurd veel.

Maar zelfs met mijn salaris (en “ weinig eigen geld, noem het 20k) was het onmogelijk om ook maar iets te kopen binnen 60 kilometer vanaf hier. Zelfs een garagebox in rotterdam was boven het haalbare.

Ik betaal elke maand een hele hoop huur, heb een 3 kamer appartement, zit nog zeker 20 min van een snelweg af dus woon buitenaf/buiten de populaire regio en het is dus absoluut verre van ideaal. Maar iets anders is onmogelijk.

Hoezo makkelijk gezegd?
Ze vraagt hoe anderen dat doen/gedaan hebben, en ik geef opties aan.

Ik woon ook al sinds mijn puberteit niet thuis dus heb die mogelijkheid ook niet gehad om thuis lekker te sparen. Ik wilde na enige tijd niet meer op kamers wonen, en pony’s houden. Door die keuzes te maken wist ik dat ik niet in staat was dusdanig te sparen om in m’n eentje een huis te kunnen kopen.
Ik heb altijd extra veel gewerkt; om mijn pony’s te kunnen betalen.
Ik had misschien beter zoals een bokker in dit topic een bouwval kunnen kopen en al dat extra geld in het huis steken. Dat zijn keuzes die je maakt. Van mij hoefde dat koophuis toen niet perse.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:27

Ik vind dat mensen soms wat te makkelijk zeggen dat je maar je best had moeten doen.

Zeker als het om zaken gaat zoals bij je ouders in blijven wonen of een schenking krijgen, daar heb je meestal 0.0 invloed op, het zit er soms gewoon niet in, punt.

Ik heb me er weleens schuldig over gevoeld dat ik al het geld in de paarden blijf steken ipv in volwassen zaken zoals aanschaf van een huis. Maar uit het rekensommetje blijkt dat zelfs als ik geen paard zou hebben, en bij wijze van vermaak hooguit thuiis zou zitten te netflixen, het niet haalbaar zou zijn. Want huisprijzen gaan stuk harder omhoog dan men in staat is om door te sparen met modaal inkomen en wat vaste lasten.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:28

Misschien is er nog ergens een koopgarant regeling? Zo ben ik destijds aan mn huis gekomen...voor 75% van de waarde

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:38

Een van mijn vriendinnen is alleen en huurt voor 1100 euro pm een appartement, maar mag inderdaad rond de 200.000 aan hypotheek krijgen. Waarmee bij ons ook zeer weinig te vinden is of er nog alles aan verbouwd worden terwijl ze haar eigen geld nodig heeft om te overbieden/kk te betalen.

Bij verschillende banken schijnt wel een optie te zijn dat als je aan kunt tonen dat als je al jaren een hoge huur betaald je kans hebt op een hogere hypotheek. Zij heeft dat nu laten uitzoeken en dan zou ze iig al 50.000 meer kunnen krijgen. Dat geeft dan dus in ieder geval iets meer ruimte.
Wellicht is dat voor sommige mensen nog een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:29

Zorgen dat je je op je 18e inschrijft bij sociale woningnet in het liefst 6 verschillende regio's.

Dan 10 jaar studentenhuis of bij je ouders blijven wonen.
En als het moment supreme daar is, een dag minder gaan werken zodat je inkomsten precies onder de sociale huurgrens zit. Dan moet je geloof ik wel nog 2 jaar wachten (want ze kijken naar je inkomen van het jaar daarvoor). Maargoed. Dagje minder werken is geen straf.
En dan heb je misschien wel een leuk huisje in een matige buurt *\o/* Zorg meteen dat je er 1 hebt waar je kinderen kunt krijgen of die groot genoeg is voor de a.s. 50 jaar. Want de kans dat je niet meer weg komt is immens.

Ik heb het "per ongeluk" op deze manier aangepakt, en behoor tot de schrijnende minderheid die wél altijd kon wonen. Alleen nu een relatie en tot mijn vader doodging konden we niet weg uit onze huis van 55 m2 (doei kinderwens).
"Gelukkig" ging mijn vader op zijn 59e onverwachts dood en had hij een eigen bedrijf. Dus van zijn pensioen kunnen we nu wel iets kopen (Ja, deze zin is immens ironisch bedoeld).
Dus vandaar de opmerking dat je wel meteen voor een flinke en toekomstbestendige sociale huurwoning moet gaan :+ Het is toch leuker als je kunt wonen en je ouders wel 80 kunnen worden.

Het is wel een strategisch meerjaren masterplan. Mocht ik kinderen hebben zou ik het zo voor ze regelen als ze 18 worden :+ . Als je 30 bent is het banketstaaf, dan kom je pas aan de beurt op je 40e wsl en ik vermoed dat de wachtlijsten nog wel verder op gaan lopen :')

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:35

Gitana schreef:
Als je meer verdient dan 40.7k dan kan je nog wel bij sociale huur terecht, dan zit je alleen verplicht in de huizen met huren boven de 743 ofzo per maand (ofzo). Niet elke woning van een woningstichting is goedkoop :) of heet het dan geen "sociale huur" meer?

Ware het niet dat dat vaak grotere woningen zijn en je daar hier in de regio iig niet in komt als 1 persoons huishouden.. Dus dan houdt het feest weer op. En ook dan noemen ze het ‘privé sector’, maar dat is wellicht regio gebonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:40

Blacky94 schreef:
Zoals mijn voorgangers, niet :')
Ik heb de mazzel gehad dat ik een aantal jaar terug een sociale huur appartement heb kunnen krijgen. Maar als ik nu zou moeten kopen kan ik momenteel zo'n 150-155K lenen.
Nu ben ik weliswaar niet alleen maar mijn vriend studeert nog voltijd. Maar zelfs als hij wel een "normaal" inkomen had gehad zouden we het in deze markt niet redden. De mensen uit de randstad komen steeds verder deze kant op en zelfs rijtjeshuizen gaan hier inmiddels al voor +- 500K weg. Echt niet te doen. Dus ik overweeg over een paar jaar maar naar het buitenland te verhuizen om even een jaartje of 2 jaar te cashen. Studieschuld afbetalen, even flink sparen en dan zien we wel weer verder :')

Buitenland hebben wij ook overwogen :D .

Toch bizar dat je als Nederlander een economische vluchteling of gelukzoeker wordt :D

Zweden stond hier hoog op het lijstje. Daar is het een stuk redelijker, maar werk is toch lastig als je een beroep hebt dat taalafhankelijk is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:42

Gitana schreef:
Ik ben dit jaar 30 geworden, single, maar zit er persoonlijk niet over in dat ik niet kan kopen. Ik zou het op dit moment niet eens willen, dat is toch totaal niet een goede investering die je dan doet? Behalve als je zeker weet dat je er tot je dood wil wonen, maar wie weet dat nou zeker?
Ik heb wel het geluk dat ik me jaren terug bij elke mogelijke woningstichting heb ingeschreven, dus ik huur in de sociale huursector :) ik hoor mensen vaak zeggen dat huren geldweggooiierij is.. Maar ik woon heerlijk en de woningcorporatie komt dingen repareren als ze stuk zijn.
Als ik nu een huis had moeten kopen, had ik ergens in een klein flatje gezeten of in een bouwval :')

Hier ook.
Kwam als 25 jarige vanuit de randstad naar de Veluwe.
Eerst 4 1/2 jaar op kamers gezeten en kreeg toen een woning aangeboden via sociale huur op de UH.
Na een paar maanden van baan verandert en nu verdien ik al 9 jaar meer dan de sociaal huurgrens maar veels te weinig voor überhaupt iets anders.
Geen recht op toeslagen maar kan ook geen kant op. Zolang ze de flat niet gaan slopen blijf ik mooi hier zitten.

Waarom zou een single maar slechts 2 kamers 'mogen'
Oke ik heb er nu 4, maar een extra kamer is altijd handig. Omdat je alleen bent hoef je automatisch ook niet maar klein te wonen.

Oh ja meer werken of werk erbij is leuk gezegd maar ik leef niet om te werken.
Ik verdien nu prima omdat ik nachtdiensten werk. Door de onregelmatigheidstoeslag.
Maar zou ik weer overdag gaan werken dan vervalt de ort en dus mijn inkomen en zit ik weer binnen de sociale huurgrens :+
En hoewel het slechts 1 keer is voorgevallen, als er geen aanvragen zijn is er ook geen (of te weinig) werk en worden wij geacht overdag bij te springen. Dag ort, scheelt zo een paar honderd euro per maand.
Ook de reden dat ik nooit 2 weken vakantie achter elkaar aanvraag.

Het leven is niet makkelijk om in je eentje een huis te kopen of te huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:43

Noukie schreef:
Gitana schreef:
Als je meer verdient dan 40.7k dan kan je nog wel bij sociale huur terecht, dan zit je alleen verplicht in de huizen met huren boven de 743 ofzo per maand (ofzo). Niet elke woning van een woningstichting is goedkoop :) of heet het dan geen "sociale huur" meer?

Ware het niet dat dat vaak grotere woningen zijn en je daar hier in de regio iig niet in komt als 1 persoons huishouden.. Dus dan houdt het feest weer op. En ook dan noemen ze het ‘privé sector’, maar dat is wellicht regio gebonden.

Ik heb om deze reden nog wel een inschrijving, en omdat je niet weet wat er in de toekomst gebeurt. De vrije sector woningen van de woningcorporatie zijn mooie huizen en heel redelijk geprijsd in leuke buurtjes. Het aanbod is echter een stuk beperkter dan "normale" sociale huurwoningen. Bovendien krijg je hier in mijn regio voorrang als je een sociale huurwoning achterlaat én je maximum gezamelijke inkomen mag alsnog 62K zijn.

Al met al, zeker goed om te proberen want het is één van de weinige manieren om betaalbaar te wonen in de randstad. Maar eveneens letterlijk een lot in de loterij (het gaat per loting. Maar met veel voorrangsregelingen).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:44

Menino schreef:
Ik heb het "per ongeluk" op deze manier aangepakt, en behoor tot de schrijnende minderheid die wél altijd kon wonen. Alleen nu een relatie en tot mijn vader doodging konden we niet weg uit onze huis van 55 m2 (doei kinderwens).

Ik vis deze opmerking er wel even uit want het maakt mij wat nieuwsgierig. Ik heb zelf een 70m2 huisje waar vroeger een gezin met 4 kinderen in heeft gewoond. Ik vraag mij dan af wat mensen met een kinderwens maakt dat op 55m2 het niet kan :) (puur nieuwsgierigheid, een reactie hoeft natuurlijk niet)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:45

En het inschrijven is leuk. Heb ik gedaan, maar voor de verkeerde regio. Dus dan kan je opnieuw beginnen, en dan heb ik nu 6 jaar gespaard, dat is bij lange na niet genoeg.
Dus we hadden achteraf andere dingen moeten doen, maar het is nu 15 jaar later, en nu is de markt weer anders. 10 jaar terug leek er erop dat ik wel een huis zou vinden.

Denk dat dat voor de starters lastig is, alles is anders en je zit nu met een probleem. Er zijn te weinig geschikte woningen. Het duurt jaren voor die er zijn.

Hoorde van iemand dat veel mensen twee woningen hebben en niet officieel samenwonen omdat je dan bv gekort wordt op je AOW. Als ze die regeling afschaffen komen er super veel woningen vrij, en netto kost het niets. En dat zijn veel woningen geschikt voor 1-2 personen. Weet niet hoe dat precies zit, maar dat zou een gat in de (woning) markt kunnen zijn.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:46

Bij mij door op mijn 30e een hypotheekadviesgesprek aan te vragen en er achter te komen dat ik eigenlijk meer kon lenen dan ik zelf (conservatief) berekend had. Het was geen vetpot, maar met goed zoeken in de regio waar de huisprijzen wat lager waren, een hoop geluk en wat consessies in 2019 een appartement kunnen kopen in mijn eentje. Met hulp van een fijne hypotheekadviseur goed kunnen berekenen wat nu écht mijn budget was (hoeveel spaargeld kan hierin, welke buffer heb ik nodig voor verbouwing), waar risico zou zitten, en waar de grens zat qua bieden / op wat voor bedrag een taxatie zeker moest uitkomen.

Nou lag de markt 3 jaar terug misschien net wat anders, maar ik vond het verrassend dat na alle "horror verhalen" die er toen ook al rondgingen, het mij uiteindelijk meeviel.

Fly_high

Re: Hoe kom je als single nog aan een huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:56

Ik ken heel wat mensen die het 5-6 jaar gelden nog prima gelukt is :j maar toen was de markt heel anders terwijl je als starter wel bijna hetzelfde salaris kreeg.

Roosch

Re: Hoe kom je als single nog aan een huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:08

Tip: zoek een goede hypotheekadviseur. :)

Ik heb 5 jaar geleden in m'n uppie een huis gekocht. Kwestie van veel geluk, juiste tijd maar vooral de juiste adviseur.

Geen makkelijke tijd om een huis te zoeken nu.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:10

Voor mij ook onmogelijk helaas. En mijn ouders kunnen me wel helpen maar willen niet. Dat maakt het nog wat zuurder maar zoals ze fijntjes zeggen is het hun geld en daar kunnen ze mee doen wat ze willen (of niet willen). Hebben ze gelijk in hoor, dat snap ik ook wel maar emotioneel vind ik het lastig...

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:12

Ik heb het geluk gehad om een woning te krijgen via schenking ... Maar dat is ook deels een vergiftigd geschenk geweest omdat er véél bijkomende werken zijn en problemen die eerst niet direct zichtbaar waren.
(ben bij architecten geweest en die zeiden achteraf letterlijk dat slopen beter was dan renoveren :Y) )

Maar nu, 32, vast contract, stabiele spaar en zichtrekening, eigen woning, krijg ik niet eens een renovatielening :')

Vrienden van mij (hier in BE), wonen samen, betalen nu maar liefst 1200euro kale huur!! Maar zouden niet in aanmerking komen van een lening op 25jaar omdat ze dat zogezegd niet kunnen betalen ... nou huren is tegenwoordig duurder dan die hypotheek hoor :+

Tenzij je OF rijke ouders hebt die kunnen helpen OF al een flinke spaarpot door bvb bij ouders te blijven wonen OF een rijke partner, kom je helaas niet ver meer deze tijden. OF je moet gewoon reteveel geluk hebben OF een extreem dik betaalde job zoals patent advocaat of op een boorplatform ofzo haha maar op die laatste kom je al vrouw zowieso al bijna niet in aanmerking :') Anders had ik dat wel gedaan!

Emigreren staat hier dus ook al jarenlang op de planning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:13

Winged schreef:
Menino schreef:

Ik vis deze opmerking er wel even uit want het maakt mij wat nieuwsgierig. Ik heb zelf een 70m2 huisje waar vroeger een gezin met 4 kinderen in heeft gewoond. Ik vraag mij dan af wat mensen met een kinderwens maakt dat op 55m2 het niet kan :) (puur nieuwsgierigheid, een reactie hoeft natuurlijk niet)

Hier zijn ook 2 kinderen opgegroeid. Dus het kan zeker, maar het zijn heel veel consessies die je moet doen (ook voor de evt. kids zelf). Wij hebben ook 2 honden, en ik werk vanuit huis. De slaapkamers zijn doorgebroken waardoor het nog maar 1 ruimte is, en investeren in een huurwoning om die terug te laten plaatsen is ook een dingetje.

We hebben een relatief grote woonkamer (29 m2) (en ook een grote badkamer of all places :') ) die alle ruimte opslokken en bv. en een keuken van 2m2 . Ik heb koken altijd leuk gevonden, maar hier kun je je kont niet keren. We hebben nu ook maar 2 gaspitjes, dus ik zie me hier niet dagelijks gezonde maaltijden koken. Doe ik nu ook niet :P Iglo ping en klaar is m'n grote held :P .
Ik werk oa als social media manager en moet dus veel foto's en filmpjes etc. maken. Ik heb dus een groot bureau met een kleine studio-opstelling. Die staat nu in de woonkamer in plaats van een eettafel - mijn vriend heeft zijn bureau in wat vroeger de 2e kamer was - Dus het lijkt me ook moeilijk om dat te organiseren met kinderen en het ziet er nu eigenlijk altijd al rommelig uit omdat we teveel meubels in te weinig ruimte hebben. Komt ook nog bij dat we allebei van nature rommelig zijn, dus dat maakt het niet beter.

Komt bij dat we zeker kids in de puberteit het liefst wel een eigen kamer zouden geven. Het lijkt me nogal heftig om op je 13e met een broer of zusje in een stapelbed te slapen in een kamer van 10 m2, en dan ook maar beperkte ruimte te hebben in de leefruimtes. Ze zouden maar een vriendje of vriendinnetje krijgen :oo Wij hebben het kleinste huis van de straat, maar je ziet hier toch ook wel dat de kids voornamelijk op straat leven en het is niet de beste buurt ever zegmaar.

Met passen en meten zou het echt kunnen, als het je grootste droom is, maar ik denk dat het mij niet gelukkig zou maken op die manier en veel frustraties en ergernissen op zou leveren. Zonder het pensioen van mijn pa hadden we ook geen uitzicht -binnen 10 jaar, of ooit- op iets anders, waar ze bv. wel een eigen kamer zouden hebben en dat was toch wel onze grootste bezwaar :j .
Vroegah was de behoefte aan een bureau / thuiswerkplek denk ik er ook kleiner als je gewoon buiten de deur werkte. Dus dat scheelt misschien ook tov de vorige bewoners die hier 50 jaar gewoond hebben en 2 kinderen grootgebracht.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:30

Winged schreef:
Menino schreef:

Inderdaad Winged, ik heb ook altijd met mijn zusje op een kamer gelegen en heb er niets onder geleden.
Mijn dochter woont met drie kinderen in een driekamer appartement dus daar liggen er ook een paar bij elkaar, waar een wil is is een weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:50

chanicha schreef:
Winged schreef:

Inderdaad Winged, ik heb ook altijd met mijn zusje op een kamer gelegen en heb er niets onder geleden.
Mijn dochter woont met drie kinderen in een driekamer appartement dus daar liggen er ook een paar bij elkaar, waar een wil is is een weg.

Dat klopt, maar bij mij is de wil nogal aan ruimte onderhevig aangezien ik ook nog 32 uur in datzelfde huis moet werken, en 's wereld grootste chaoot ben :') .

Dan wil je echt niet met z'n 4'en op 55m2, in elkaars rotzooi, zitten. Geloof mij :D Maar ik zie prima in hoe het voor anderen wel kan werken. Denk ook voor een groot gedeelte mensen echter niet :P
Opzich niets mee, we hebben toch al overbevolking. Maar toch jammer dat een blatante huizenmarkt dat dan voor je zou bepalen }:0 .