financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:52

_Denise_ schreef:
fokfanaat schreef:
wij hebben vanaf het begin van samenwonen alles op 1 hoop/rekening laten storten en doen het 25 jaar later nog steeds zo. nooit gedoe over

Same. Ook gezamenlijke spaarrekening.

We hebben nog wel ieder een eigen rekening, deze gebruiken we bijna alleen nog maar als we een uitgave doen waarbij we niet van elkaar willen zien waar het naartoe gaat, zoals voor cadeaus voor elkaar.

Tot voor kort verdienden wij behoorlijk gelijk, hij gaat met zijn nieuwe baan binnenkort meer verdienen, maar we gaan het niet anders regelen met onze rekening.

Hier hetzelfde, een gezamenlijke waar alles op gaat, en ieder een eigen rekening voor cadeaus, of iets persoonlijks.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:58

Wij hadden heel lang een gezamenlijke rekening en verdeelde alles naar rato. Sinds eind vorig jaar worden onze inkomsten gestort op de gezamenlijke rekening en krijgen wij 'zakgeld'. We hebben per uitgave/categorie besproken wat uit het gezamelijke budget komt en wat uit persoonlijk budget. Denk b.v. aan kado's voor vrienden/familie, nieuwe telefoon/laptop, abonnementen (kranten, Netflix, Spotify). Als één van ons meer verdient, zullen we allebei meer zakgeld krijgen. Dit vinden wij beiden inclusiever en zo gaan we tegen dat één van ons meer spaart dan de ander. Onze spaardoelen zijn veelal samen, natuurlijk. Op het moment dat één van ons minder gaat werken of even werkeloos is (ik momenteel) neemt dit ook een hoop gedoe weg, en daarnaast namen wij hierin ook mee dat als er eventueel kinderen komen over een paar jaar dit ook een betere manier is voor ons. Mijn vriend stelde het voor, en in het begin was ik heel sceptisch en vond ik het lastig om echt alles te delen. Nu geeft het eigenlijk vooral rust en openheid over onze financiën, wat ik altijd een erg stressvol onderwerp vond

Thorn2006

Re: financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:01

Al zolang we samen zijn alles op 1 rekening. We hebben zeer lastige tijden gehad en ik heb sinds 5 jaar een eigen zaak dat gaat wel allemaal apart. Daar betaal ik de paarden van en mijn studie. De rest gaat allemaal in overleg. Erg prettig zo.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:54

Wij hebben beide een eigen rekening en hebben de posten verdeeld. Zo betaalt hij bijvoorbeeld de hypotheek en ik gas, water en licht. Wel naar ratio want zijn inkomen is veel hoger.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:09

Wij boekten in het begin beide 70% van ons inkomen over naar de gezamenlijke rekening. Hij betaalde meer en hield ook meer over.

Na de kinderen werd die verhouding anders en na ons trouwen en nu we beide zelfstandig zijn is het allemaal nog ingewikkelder en moeten we jaarlijks vastleggen wat gezamenlijk is en wat niet, dit ivm pensioenopbouw.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:12

Wij storten beide een vast percentage (70%) van ons salaris op onze gezamenlijke rekening. Daar betalen we alle vaste lasten van en andere dingen die voor ons samen zijn. We houden beide 30% over voor onszelf om mee te doen wat we willen. Op deze manier betaalt degene die meer verdient ook wat meer, maar houdt ook meer over voor zichzelf.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:51

Wij hanteren ook de zakgeldmethode. Voelt fijn dat we na het betalen van de vaste lasten allebei evenveel te besteden en te sparen hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:53

Hier alles op een rekening en daar betalen we alles mee.
Ik zou gek worden van de berekeningen die ik hier zie.

Wij hebben geen ‘jouw’ en ‘mijn’, alles is van ons samen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:59

verootjoo schreef:

En zo worden er ook veel mensen gek als ze achteraf gek worden omdat ze financieel genaaid worden. Er is niets mis met een plannetje bedenken zodat alle partijen er goed bij zitten én blijven zitten. Maar het is na 3 pagina's wel duidelijk dat mensen er heel verschillend in zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:08

Wij hebben elkaar leren kennen als student, toen was het meteen al zo dat wie iets van geld had, betaalde :) super lief als ik er nu aan terug denk.

We hebben gelukkig nooit discussie gehad om geld en het is nog steeds zo dat al het geld 'ons' geld is.

Dat koppels elkaar betaalverzoeken sturen heb ik altijd erg modern gevonden :D het zou voor ons niet werken in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:10

Die berekening maak je 1 keer en als dan wat wijzigt pas je gewoon een getal aan en zie je wat de verdeling wordt. Weinig gedoe :)

Wij betalen vaste lasten (huur, verzekeringen, internet etc) naar rato. Dat bedrag + helft boodschappengeld gaat op de gezamenlijke rekening. Gwl sparen we elk hetzelfde bedrag (we betalen dat 1x per jaar). Grotere uitgaven of uit eten gaat dynamisch. Soms ieder de helft, soms gewoon degene die nog het meeste budget over heeft of perse uit eten wilde. Stellen die elkaar op de cent tikkies sturen snap ik totaal niet.. maar ieder z'n ding.

Ik vind het zo ideaal, ik kan met mijn eigen geld smijten zonder gezeur en hij met het zijne. Ik heb afgelopen maand bijna €500 uitgegeven aan een plantenterrarium. Had ik plots zin in. Fijn dat je daar dan geen toestemming voor nodig hebt, omdat het geld op 1 berg gegooid is.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:18

Bij ons is alles voor iedereen, alleen merk ik dat we er de laatste tijd erg veel ruzie? (Meningsverschillen) over hebben. Dus wie weet wordt het wel gewoon tijd om de financiële rommel is na te kijken.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:24

Dit moet ik waarschijnlijk aan het einde van het jaar gaan bespreken. Er zit een groot verschil tussen mijn inkomen en dat van mijn vriend.

Bij mijn ex betaalde ik de helft (als starter), terwijl hij een leidinggevende functie had en veel meer verdiende dan ik. Toen vond ik het best, maar achteraf niet helemaal eerlijk. Zo betaalde ik mee aan zijn hypotheek.

Ik ben bijna 8 jaar single geweest en sindsdien financieel zelfredzaam. Vaste baan, eigen huis etc. Altijd hard voor gewerkt en dat wil ik ook niet kwijt raken.

Nu gaat het goed tussen mij en mijn vriend. En we denken al wat vooruit. Het feit dat hij bij een huisjesmelker heel veel geld kwijt is voor een klein hok maakt dat een en ander misschien wat sneller gaat verlopen. Feit is wel dat hij 1/4 à 1/3 verdiend van mijn salaris. En ik wil dat hij ook gewoon leuke dingen kan doen. Samen wonen zou hem financieel veel meer lucht moeten geven.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:41

idinn schreef:
Die berekening maak je 1 keer en als dan wat wijzigt pas je gewoon een getal aan en zie je wat de verdeling wordt. Weinig gedoe :)

Wij betalen vaste lasten (huur, verzekeringen, internet etc) naar rato. Dat bedrag + helft boodschappengeld gaat op de gezamenlijke rekening. Gwl sparen we elk hetzelfde bedrag (we betalen dat 1x per jaar). Grotere uitgaven of uit eten gaat dynamisch. Soms ieder de helft, soms gewoon degene die nog het meeste budget over heeft of perse uit eten wilde. Stellen die elkaar op de cent tikkies sturen snap ik totaal niet.. maar ieder z'n ding.

Ik vind het zo ideaal, ik kan met mijn eigen geld smijten zonder gezeur en hij met het zijne. Ik heb afgelopen maand bijna €500 uitgegeven aan een plantenterrarium. Had ik plots zin in. Fijn dat je daar dan geen toestemming voor nodig hebt, omdat het geld op 1 berg gegooid is.

Ik heb van de week een apple watch gekocht van 500+ euro, maar daar heb ik echt geen “toestemming” voor gevraagd hoor. Nu moet ik ook wel zeggen dat wij financieel wel zo zitten dat dat ook gewoon kan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:47

Toestemming is sowieso een raar woord. Je overlegt gewoon als je iets haalt, vind ik heel normaal en gaat hier ook zonder probleem

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:47

Ik zou me bezwaard voelen als ik een groot bedrag van 'ons' geld aan iets wat 100% voor mezelf is zou besteden. Voor mij is het fijner om mijn eigen spaarpotje te hebben.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:01

AMCM schreef:
Wij hebben elkaar leren kennen als student, toen was het meteen al zo dat wie iets van geld had, betaalde :) super lief als ik er nu aan terug denk.

We hebben gelukkig nooit discussie gehad om geld en het is nog steeds zo dat al het geld 'ons' geld is.

Dat koppels elkaar betaalverzoeken sturen heb ik altijd erg modern gevonden :D het zou voor ons niet werken in ieder geval.

Wij doen dus betaalverzoekjes aan elkaar voor de vaste lasten e.d.
Betalen ieder onze eigen auto, man het huis (ik wel mee aan GWL enzo, ik woon er ook)
Boodschappen en etentjes gaan eigenlijk om en om.
We zijn onder zeer strikte huwelijkse voorwaarden getrouwd maar het heeft ook nogal een geschiedenis en wij hebben geen hele standaard situatie qua achtergrond zeg maar.
Mijn man verdiend een heel stuk meer dan mij en heeft nog wat andere inkomsten dan uit werk maar ik heb dan weer een huis verkocht en daar leuk op gecasht. Ik voel niet de behoefte dat te delen en hij hoeft zijn andere inkomsten niet te delen met mij, dat is prima voor ons.
Belastingaangifte doen we ook individueel (wel fiscaal partners) wat elk jaar weer feest is. :Y)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:11

Wij doen nu ieder 50/50 qua vaste lasten maar gaan dit ook omgooien. Nu komt alles op onze eigen rekening binnen en word er dus van ieder de helft gestort naar de EN/OF rekening.

Ik ben nu hoogzwanger en wij gaan het na de bevalling anders doen, mijn man verdient al een stuk meer maar ik ga van fulltime naar 3 dagen werken en dan zou ik dus niks meer kunnen uitgeven aan mezelf terwijl ik “voor het gezin” mijn carriere op on hold zet en dus twee dagen voor ons kind zorg en het hele huishouden draaienden hou. Mijn man blijft fulltime werken en za dus qua inkomen ook grotere stappen kunnen maken in de toekomst.

Wij vinden het dan allebei eerlijker om alles op de EN/OF te laten storten. Het is dan gewoon ons gezamelijke inkomen en ook paardlief gaat dan onder de vaste lasten vallen.

Als we iets “groots/duurs” willen kopen voor onszelf word dat gewoon overlegd en we sparen beide dan evenveel in gevallen van nood zodat ik niet met lege handen kom te staan mocht er iets gebeuren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:20

Doubtless schreef:
verootjoo schreef:

En zo worden er ook veel mensen gek als ze achteraf gek worden omdat ze financieel genaaid worden. Er is niets mis met een plannetje bedenken zodat alle partijen er goed bij zitten én blijven zitten. Maar het is na 3 pagina's wel duidelijk dat mensen er heel verschillend in zitten :D

Ik zeg zeker niet dat er iets mis mee is, elk stel moet vooral doen wat het beste bij hen past.

En bij ons is dat alles op 1 rekening om overzicht te houden, meerdere rekeningen bijhouden vind ik ingewikkeld en het lijkt dan ook of je meer geld hebt wat bij mij niet goed zou gaan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:25

Qimm schreef:
Ik zou me bezwaard voelen als ik een groot bedrag van 'ons' geld aan iets wat 100% voor mezelf is zou besteden. Voor mij is het fijner om mijn eigen spaarpotje te hebben.

Nou ja, dat bedoel ik inderdaad. Het is niet zozeer dat ik dan 'toestemming' zou moeten vragen als we die constructie aanhouden. Maar random een fiks bedrag van een gezamenlijke rekening plukken voor iets helemaal voor mezelf.. daar hoort toch wel iets van een "joh ik ga dat kopen" aan vooraf dan vind ik. Al bulkt de rekening van het geld. En op deze manier hoeft dat niet :+

Als je bv je partner alles laat betalen en daar geen moeite mee hebt, ook helemaal prima toch? Ik zou daar zelf dan weer de kriebels van krijgen. Uiteindelijk moet iedereen het zo doen dat ze er zelf tevreden mee zijn en de partner ook :j

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:30

Wij hebben altijd alles op 1 hoop gegooid.
We willen samen een toekomst opbouwen en zijn samen financieel verantwoordelijk.
Toen we gingen samenwonen en ons eerste huis kochten verdiende ik het meeste. Nu is het andersom.
Ook zware financiële periodes gehad. Maar nooit ruzie om geld.
Laatst had mijn vriend biscuits gekocht waarvan ik meteen al zei dat het een slechte investering was. Toen wees hij mij op wat hier in de wei staat en dat die paarden qua rendement al helemaal een bodemloze put zijn. (Wat klopt want die kosten alleen geld, maar geven mij vreugde)
Inmiddels ben ik minder gaan werken ivm kinderen en is zijn salaris echt veel meer als dat van mij.
Ieder jaar maken we een lijstje met onze wensen mbt grote uitgaven. Die prioriteren we dan. En dan gaan we het kopen of maken.
Hier komen we altijd wel uit.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:34

Captain schreef:
Wij hebben een gezamelijke rekening waar we beide een bedrag op storten en alles van betalen. Hypotheek, gwl en boodschappen etc. Mijn vriend legt iets meer in dan ik omdat hij iets meer verdiend.

De rest houden we op onze eigen rekening en doen we mee wat we willen. :)

Zo doen wij het exact. We leggen naar rato in en de rest blijft op de eigen rekening en doen we mee wat we zelf willen.
We sparen samen ook een gedeelte van ons loon op een gezamenlijke spaarrekening, maar sparen ook beide zelf nog. Heb totaal geen moeite om te delen, maar vind het ook wel erg makkelijk dat ik zelf een mooie spaarrekening heb waar ik mee kan doen wat ik wil.

Ik zou er niet aan moeten denken om beide salarissen op 1 rekening te laten storten!
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 23-05-22 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:36

Bij ons komt alles op 1 rekening binnen en daar gaat ook alles weer vanaf.
Verder verdeel ik het geld wat over is na de vaste lasten over verschillende potjes, oa boodschappen, benzine, kleding, zakgeld, auto, sparen etc. Als ik dan benzine tank gaat dat van de lopende rekening eraf en naderhand stort ik het terug vanuit het potje benzine. Zakgeld is bedoeld om onzin van te kopen, al wil ik 20 dekjes ervan kopen dan doe ik dat en is het geld op heb ik pech. Maar hier betaal ik ook mijn privé lessen van of een deken ofzo en wil ik iets heel duurs dan moet ik er eerst voor sparen. Hier ook geen jouw of mijn, alles is van ons samen.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:40

Ik heb om me heen enorm veel ellende gezien van alles op 1 hoop. Iets dat ik in ieder geval zelf nooooooooit zou doen. Maakt niet uit in wat voor situatie. Nooit.

Ik vind het het eerlijkst om beide - ik noem even een percentage - 70% in te leggen van het salaris voor de vaste lasten (hypotheek, GWL, gemeentelijke belastingen, boodschappen etc) en de rest zelf te betalen. Dat ik dan een paard heb, een hond, rook, vaak naar de kapper ga en noem maar op betaal ik dan gewoon zelf. Net als nu. En dan kan mijn partner doen met zijn geld wat hij zelf wil.

Op een andere manier zou ik het ook niet met iemand willen. Nu ben ik alleen, dus is het niet aan de orde.
Ik heb vaak gezien dat mensen maar samen blijven door de financiële situatie, situaties waarin een vriend veel betaald en naar mijn mening dus ook bepaald, mensen die wel echt om toestemming moeten vragen en mensen die misbruik maken van de situatie. Ik kan nu alles ook alleen betalen. Kan ik die hypotheek en overige met iemand delen, zou het me een hoop geld schelen en zou ik dan dus (extra) kunnen sparen. Maar nooit dat ik alles op een grote hoop zou gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:46

flooooo schreef:
AMCM schreef:

Wij doen dus betaalverzoekjes aan elkaar voor de vaste lasten e.d.
Betalen ieder onze eigen auto, man het huis (ik wel mee aan GWL enzo, ik woon er ook)
Boodschappen en etentjes gaan eigenlijk om en om.
We zijn onder zeer strikte huwelijkse voorwaarden getrouwd maar het heeft ook nogal een geschiedenis en wij hebben geen hele standaard situatie qua achtergrond zeg maar.
Mijn man verdiend een heel stuk meer dan mij en heeft nog wat andere inkomsten dan uit werk maar ik heb dan weer een huis verkocht en daar leuk op gecasht. Ik voel niet de behoefte dat te delen en hij hoeft zijn andere inkomsten niet te delen met mij, dat is prima voor ons.
Belastingaangifte doen we ook individueel (wel fiscaal partners) wat elk jaar weer feest is. :Y)

Je moet doen wat het beste voor jullie werkt toch? :) betaalverzoekjes of niet.
Ik denk dat zolang er geen spanningen zijn om geld, je goed bezig bent! Ongeacht de regeling.