Continu ballen in de tuin, hoe los je dit op?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:23

Diddykong schreef:
Ach jawel zo vaak, maar ik maak me niet zo druk om dat soort dingen :D. Het hoort bij een tuin hebben in Nederland. Ik kan me eraan storen, maar wie heb ik ermee? Mezelf toch vooral.

Nee hoor, dat hoort helemaal niet bij een tuin hebben. Als er een schutting om de tuin staat dan blijf je daar weg, heel simpel. En mensen moeten hun kinderen dat ook leren als ze buiten gaan spelen. Net als bij auto's uit de buurt blijven zodat er geen krassen op komen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:52

De kinderen bij onze buren maakten er ook een sport van om van alles over de schutting heen te gooien. In het begin gooide ik het terug zodra ik het zag. Na een tijdje was ik dat zat, dus dan wachtte ik daar een dag mee. Ze bleven er mee door gaan, dus de wachttijd werd steeds langer. Nu gaat alles een enkeltje kliko. En dat wat er nog komt is maar heel sporadisch. Vanwege onze honden durven ze het niet op te komen halen. Had verwacht dat het kwartje wel wat sneller zou vallen maar nu na een jaar of 3 snappen ze het wel.

Amber_anne

Re: Continu ballen in de tuin, hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 18:37

Wij hebben wel eens iets in de tuin gehad bij de konijnen ren. Er kwam een jongetje het ophalen en ik heb hem een preek gegeven over dat het voor de konijnen niet fijn is als er dingen tegen hun hok aan vliegen.
Hij snapte het en beloofde plechtig dat het perongeluk was gebeurd en ze er op zullen letten. Ik heb verder ook nooit last gehad.

Moet ook zeggen dat ik de kinderen hier in de buurt wel eens de konijnen laat aaien en dan uitleg hoe konijnen zijn en waar ze van schrikken bijvoorbeeld. Dat werkt heel goed en het enige wat ze nu doen is door onze heg kijken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:58

lor1_1984 schreef:
Stroomdraad is duidelijk zichtbaar van buitenaf ook, dus geen bordje nodig.

Als je stroomdraad langs openbaar terrein hebt, moet je er een bordje aan hangen.

Ons buurjongetje trapte ook per ongeluk de bal wel eens over de schutting; onze tuin is niet zo bijzonder, geen dierenverblijven of honden erin. Ik heb maar met hem afgesproken dat hij zelf z’n bal mocht ophalen als het weer mis ging.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:05

Jammer dan.
Het zat (in de toekomst zit) aan de binnenkant van mijn schutting, steekt schuin omhoog naar binnen dus als ze het aanraken zitten ze al op mijn terrein ipv openbaar gebied.
Op mijn terrein hebben ze niks te zoeken zonder mijn toestemming.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:07

rien10 schreef:
Onali schreef:
Ga ga vooral een briefje ophangen met; we zijn weinig thuis.

Dat trekt weer een heel andere soort tuig _O-

Ik ben het eens met de ballenslopers.
Als kind zijnde wist je vroeger precies waar de mensen woonde die je bal sloopten of waar je een emmer water over je heen kreeg bij belletje lel.
Die adressen sloeg je dan ook echt wel over.

Bij die mensen hebben wij pal voor de voordeur een twee meter hoge, meter brede sneeuwpop gebouwd. Oudere mensen. Hoe ze het ding weg hebben gekregen weet ik niet eens. Onze wraak was zoet.

Toen ik klein was waren we sneeuwballen aan het gooien in de straat, ouders er ook bij. Eén buurvrouw vond dat blijkbaar niet zo leuk en deed de deur open om te gaan klagen. Gooide m'n vader een sneeuwbal haar kant op. Die wist ze te ontwijken, maar die sneeuwbal vloog vervolgens dus wel bij haar naar binnen. She was not amused :+

Dieuwke_ schreef:
Diddykong schreef:
Ach jawel zo vaak, maar ik maak me niet zo druk om dat soort dingen :D. Het hoort bij een tuin hebben in Nederland. Ik kan me eraan storen, maar wie heb ik ermee? Mezelf toch vooral.

Nee hoor, dat hoort helemaal niet bij een tuin hebben. Als er een schutting om de tuin staat dan blijf je daar weg, heel simpel. En mensen moeten hun kinderen dat ook leren als ze buiten gaan spelen. Net als bij auto's uit de buurt blijven zodat er geen krassen op komen

Volgens mij doelde Diddykong op kattenstront in de tuin. Katten leren niet dat een schutting een no-go zone is :P

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:13

Serendipity1 schreef:
Als de ballen er nog liggen als je thuis komt zal het wel meevallen met dat over de schutting klimmen toch?
Dan kan je ze gewoon bij je houden tot ze aanbellen om 'm terug te vragen en ze dan aanspreken?

Ik vind schrikdraad en camera's wel een beetje ver gaan hoor, het zijn buitenspelende kinderen :o
Zitten ze een keer niet achter de Ipad...

Die niéts in TS tuin te zoeken hebben, ook hun eigen bal niet, moeten ze maar leren mikken of ergens anders tegen die bal gaan trappen.
Dit zou ik opvatten als halvelings een inbraak, donder op, mijn tuin. En al helemaal als blijkt dat die ballen de dierenverblijven beschadigen.

TS, glashard beweren dat die ballen niet in jouw tuin liggen. Niet meer terug geven.

En ik zou echt wel schrikdraad/pennen durven plaatsen hoor haha.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:31

Wat je in ieder geval niet moet doen, is dit hek plaatsen als je ze buiten wil houden :')

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:24

Ik vind het bizar dat sommige mensen dit blijkbaar normaal vinden. Natuurlijk spelen kinderen maar in jouw tuin hebben ze niks te zoeken. Keertje kan gebeuren, twee keer ook nog maar iedere dag vind ik heel vreemd.

Wij wonen inmiddels 7 jaar direct naast een speeltuintje en ik heb in al die jaren 1 keer kindjes aan de deur gehad of ze hun bal mochten pakken. Prima, kan gebeuren :) Het is dus zeker niet ‘normaal’ in mijn omgeving.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:36

Susanne schreef:
Ik vind het bizar dat sommige mensen dit blijkbaar normaal vinden. Natuurlijk spelen kinderen maar in jouw tuin hebben ze niks te zoeken. Keertje kan gebeuren, twee keer ook nog maar iedere dag vind ik heel vreemd.

Wij wonen inmiddels 7 jaar direct naast een speeltuintje en ik heb in al die jaren 1 keer kindjes aan de deur gehad of ze hun bal mochten pakken. Prima, kan gebeuren :) Het is dus zeker niet ‘normaal’ in mijn omgeving.

Dat is denk ik tegenwoordig wel een uitzondering dat ze eerst de moeite nemen om naar de voorkant van het huis te lopen en aanbellen. Het merendeel zal gewoon direct proberen om over een schuur-schutting-poortdeur heen te klimmen en zo zonder vragen de bal proberen terug te krijgen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:44

Toen we hier kwamen wonen, hebben we er 2 week last van gehad.

Toen was het niet leuk meer, omdat de honden de ballen meteen kapot beten :+

Toen bedachten ze het spelletje om de honden uit te lokken, maar nadat ik ze vriendelijk heb verteld dat het niet verstandig is, ivm dat het getrainde politiehonden zijn(hebben nooit knpv getraind, alleen ipo :+ ). Hebben we daar ook geen last meer van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:11

Aangeven dat ze ze de volgende dag lek terug kunnen halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:12

meggiemeg schreef:
Susanne schreef:

Dat is denk ik tegenwoordig wel een uitzondering dat ze eerst de moeite nemen om naar de voorkant van het huis te lopen en aanbellen. Het merendeel zal gewoon direct proberen om over een schuur-schutting-poortdeur heen te klimmen en zo zonder vragen de bal proberen terug te krijgen.

Dan is de opvoeding van kinderen tegenwoordig zwaar ondermaats, als dat de normale gang van zaken is. Het is net of bij kids alles maar moet kunnen tegenwoordig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:17

Kinderen worden inderdaad vaak wel gezien als prinsen en prinsesjes die niks fout doen. Hier in de buurt een meisje wat zelf een secreet is en met stenen en takken gooit maar altijd de grote onschuld thuis uithangt en huilend thuiskomt waardoor de ouders boos verhaal gaan halen bij de andere kinderen. En ja: maar zij begon, werkt dan niet natuurlijk. Dus hun dochtertje is altijd de zielige en altijd het pispaaltje.
Tja… het is moeilijk om objectief naar je kind te kijken natuurlijk maar toch.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:21

Suzanne F. schreef:
Kinderen worden inderdaad vaak wel gezien als prinsen en prinsesjes die niks fout doen. Hier in de buurt een meisje wat zelf een secreet is en met stenen en takken gooit maar altijd de grote onschuld thuis uithangt en huilend thuiskomt waardoor de ouders boos verhaal gaan halen bij de andere kinderen. En ja: maar zij begon, werkt dan niet natuurlijk. Dus hun dochtertje is altijd de zielige en altijd het pispaaltje.
Tja… het is moeilijk om objectief naar je kind te kijken natuurlijk maar toch.

Zo'n meisje hebben wij ook, maar ze wordt door de rest van de kinderen genegeerd. Mag bij ons ook niet binnenkomen bijvoorbeeld want ze vreet dingen uit waar ze mijn dochter van toen 2 de schuld van gaf. En als je het met de ouders probeerde te bespreken dan kwam er een 'ons kind doet dat niet'.

Maar met de rest van de buurt hebben we onderling afgesproken dat we elkaars kinderen ook aanspreken op ongewenst gedrag.

Hier geen schuttingklimmers. Echt nog nooit gezien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:27

Je kan een bordje ophangen dat ze 1x per week de ballen terug kunnen komen ophalen en dan een tijd er bij.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:31

Mindim schreef:
Dan is de opvoeding van kinderen tegenwoordig zwaar ondermaats, als dat de normale gang van zaken is. Het is net of bij kids alles maar moet kunnen tegenwoordig.

Bij onze buren wil al geen enkel kind meer komen spelen, daar begint spelen de eerste paar minuten leuk, vervolgens begint het gegil, dan geschreeuw, dan janken omdat ze hun zin niet krijgen van de kinderen die komen spelen, vervolgens rennen ze gillend-jankend-snikkend naar hun moeder omdat ze daar wel hun zin krijgen. Ook met verjaardagen zie je er zelden een kind wat geen familie is, dus kinderen van buitenaf zoals school ofzo. Zelfs de andere buurkinderen willen er niet meer gaan spelen. Zegt wel wat.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:54

Ik woon direct aan een speeltuin en dat al 23 jaar en als ik voor elke bal in de tuin een euro kreeg dan was ik rijk geweest.
Terwijl er 100 meter verder een voetbal veldje ligt.

Ik leg de ballen tegenwoordig op de container neer want als ik thuis ben met mooi weer lopen mijn honden er en daar zijn kinderen vaak weer bang voor.

Meestal let ik wel op als er kinderen met de bal bezig zijn want mijn auto staat vlakbij op de parkeerplaats en zit al wat schade op.

Ik vind de ballen in de tuin nog niet zo erg als tegenwoordig de taal uit de kinderen komt.
Als ik dat vroeger had gezegt zat ik met een schop onder mijn kant op mijn kamer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:01

Je tuin beter omheinen met scherpe punten bovenop. En ballen ook niet zelf teruggeven. Ze gaan maar ergens ballen buiten de woonwijk.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:56

Hier ook buren waar we soms wel 8 ballen (dat is blijkbaar het aantal wat ze hadden) van in de tuin hadden. Leek wel pasen… Ook het hekwerk met klimop tussen onze tuinen werd gebruikt als goal. Heel irritant kan ik je zeggen en het hekwerk verbuigt.
Buurvrouw (alleenstaand, dus geen partner om mee te praten) kwam met argumenten als: “maar het zijn kínderen” en “die ballen zijn van plastic, dus die maken niks kapot”. Niet mee te praten dus. Eerst de ballen steeds langer in de tuin laten liggen. Enkele dag, een week, 2 weken, maar het hielp niet. Eerst vroegen ze nog wel eens of we de bal(len) terug wouden gooien (altijd vanuit de tuin, nooit aangebeld en nooit een dank je wel), maar na de uitspraak van de buurvrouw dat de ballen niks kapot kunnen maken omdat ze van plastic zijn (daar waren verschillende planten het bij mij niet mee eens), hebben we ze niet meer teruggegooid en werd er ook niet meer naar gevraagd.
Nog steeds liggen er 3 ballen in een hoekje van de tuin, maar al jaren niks meer over het hek gekomen. Geef ze graag terug tegen een vergoeding voor de schade. :j
Aan de andere kant ook kinderen waar ooit incidenteel wel eens wat van over de heg vliegt. Gooi het altijd terug, maar het verschil is wel de reactie van de ouders (en kinderen). Die vinden het niet vanzelfsprekend dat het allemaal gewoon maar moet kunnen en dat je niet moet zeuren.
Overigens mag je officieel geen eigendom van anderen, wat perongeluk in je tuin beland, kapot maken of weggooien. Doe je dat wel kan je verantwoord gehouden worden voor de schade. Wat je wel zou kunnen doen is de ballen die je vind binnen leggen en dan een briefje op de poort met als ze de bal terug willen dat ze maar contact opnemen met de wijkagent (wel in overleg met de agent natuurlijk). Kan er gelijk in kaart worden gebracht wat de probleem-mensen zijn en hoe je zelf de discussie niet aan te gaan met ouders die over je heen proberen te denderen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:04

Kinderen die zichzelf toegang verlenen tot een tuin vind ik heel vreemd. Geen idee wat je daar aan kunt doen, anders dan in gesprek met de ouders?

Hier komen de achterbuurjongetjes aan de voordeur als een balletje per ongeluk in onze tuin is beland. Keurig en beleefd vragen of ze hem terug mogenm heel blij mee.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:05

Briefje op de poort: Tuin NIET betreden.Ballen liggen elke zaterdagochtend in de voortuin om af te halen.
Als de kinderen aanbellen dan kan je ze toch zeggen dat ze de bal op een ander moment ophalen.Je hebt dan gelijk een gezicht in beeld dus als de bal weg weet je wie er in je tuin geweest is.
Of een camera ophangen, bij betreffende ouders aanbellen met een rekening van schade aan tuinhuisje/schutting/ dierenren.

Schrikdraad, leksteken enz vind ik wel erg heftig gelijk.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:18

Ik zou de bal laten ophalen door de kinderen mét hun ouders ~~}>

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:59

Brimi_Disa schreef:
Ik zou de bal laten ophalen door de kinderen mét hun ouders ~~}>

Dat zijn de ouders snel zat denk ik dus ook een goede remedie!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:09

Hier al oudere jeugd, die heb ik gewaarschuwd dat de honden wel eens sneller bij de bal zouden kunnen zijn als dat ik dat ben, tja, dan is ie stuk. Pech gehad dan :+
Daarna hebben ze hun goals andersom op hun eigen terrein geplaatst, zodat de ballen niet meer steeds richting ons hek kwamen aanvliegen.

En kom ook maar niet op het idee hier over het hek te klimmen met 5 loslopende snelle honden.
Ze zijn de liefste, maar als ik er niet bij ben als vreemde over het hek? Steek ik mijn hand niet voor in het vuur, hoop ik dat je hard kunt lopen.
En nee, op de 80 meter naar achter zie ik dat echt niet allemaal.
Heb daar een hek van twee meter hoog om mijn honden binnenboord te houden, daarmee heb ik aan mijn verplichting voldaan vind ik ;)