Ben ik verplicht de buurvrouw toegang te geven tot mijn tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 06:32

Ik begrijp je frustratie helemaal!

Wij hebben ook zulke buren die menen dat onze tuin en erf ook die van hun is!
Zal jullie het hele lange juridische verhaal besparen :+ , maar wij hebben wel voor de rechtbank en bij het hoger beroep (ja zij vonden ook dat de 1ste rechter het niet goed zag |o )groot gelijk gekregen.
Nou zeker bij het hoger beroep zijn zij helemaal door de rechter weer met beide benen op de grond gezet! Letterlijk zei deze vrouwlijke rechter: Wat dacht u , de buren hebben maar te pikken zoals wij dat willen?!
Heerlijk , dat was ook precies wat wij vaak tegen hen gezegd hebben!

Maar ik denk ook dat je het kadaster in moet schakelen, in eerste instantie de gemeente vragen wat de eisen zijn bij een tuinhuis.Misschien mag er wel helemaal geen tuinhuis geplaatst worden,dat kan ook nog!

Met dit type mens , moet je duidelijk zijn en paal en perk stellen!

Wij hebben geen contact meer met onze buren en geloof me , wij vinden het heerlijk!
Gelukkig zien we ze ook niet vaak

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:55

In hoeverre is het echt duidelijk wat en waar de erfgrens is/loopt? Is dat al eens vast gesteld door het kadaster? Als je dat op papier hebt en de schutting loopt inderdaad precies op de erfgrens is dat klaar.
Ik had er ook niet zomaar genoegen mee genomen dat ze zich maar even toegang verschaft tot je tuin omdat ze het tuinhuis zo heeft geplaatst. Daar had ze best overleg over kunnen plegen met jou. Mag er wel een tuinhuis geplaatst worden? Wat zeggen de regels binnen jullie gemeente daar over?
Wat betreft de takken van de hedera die er aan haar kant uit komen groeien, die mag ze kort snoeien want daar is het haar tuin. Door het gaas heen aan jouw kant kort knippen gaat echter weer te ver want daar is het jouw tuin.
Toen wij onze paardenstal gingen plaatsen hebben we daar ook rekening mee gehouden om deze een meter vanuit de perceelgrens te plaatsen. Dan kan je er altijd vrij omheen lopen en dingen doen als dat nodig is.

Achterom

Re: Ben ik verplicht de buurvrouw toegang te geven tot mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:28

Waarom heeft ze in vredesnaam een dakgoot aan de achterkant van haar tuinhuis? Dat is toch helemaal niet nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:35

Achterom schreef:
Waarom heeft ze in vredesnaam een dakgoot aan de achterkant van haar tuinhuis? Dat is toch helemaal niet nodig?

dakgoten zijn lelijk dus die moeten uit het zicht.(sarcasm) Verder zou het dan zo moeten zijn dat hek dak hellend is naar achteren anders snapt iemand de functie van een dakgoot niet.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:39

Je kan ook al op omgevingsloket.nl kijken wat met vergunning moet en wat niet. Dan vul je een vragenlijst in, je moet wel aanvinken in welke woonplaats je woont. En je kan ook op planvieuwer.nl kijken waar de erfgrens loopt. Rode lijnen zijn de grenzen die vast staan. Als je op planvieuwer ook jou huis/kavel intypt en je klikt er dan op komen ook de bestemmingsplannen naar boven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:07

Morganlefay schreef:
Achterom schreef:

dakgoten zijn lelijk dus die moeten uit het zicht.(sarcasm) Verder zou het dan zo moeten zijn dat hek dak hellend is naar achteren anders snapt iemand de functie van een dakgoot niet.

Misschien moet je eens serieus nadenken over de functie van de dakgoot.
Niet overal hoeft een dakgoot aan, ons huis heeft ze bijvoorbeeld ook niet, zonde schuren aan de achterkant ook niet.
Het water kun je ook gewoon van het dak af laten lopen hè. Er hoeft niemand onderdoor (want het is de achterkant), en het water kan gewoon in de grond wegzakken op die manier.
Tenzij er tegels liggen, dan spat het weer op natuurlijk. En das niet handig voor het behoud van het tuinhuis.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:19

www.perceelloep.nl vind ik ook een fijne om de erfgrens te zien.
Hier kun je geen rechten aan ontlenen, dan moet je echt bij het kadaster zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:31

Achterom schreef:
Morganlefay schreef:

Niet overal hoeft een dakgoot aan, ons huis heeft ze bijvoorbeeld ook niet, zonde schuren aan de achterkant ook niet.
Het water kun je ook gewoon van het dak af laten lopen hè. Er hoeft niemand onderdoor (want het is de achterkant), en het water kan gewoon in de grond wegzakken op die manier.
Tenzij er tegels liggen, dan spat het weer op natuurlijk. En das niet handig voor het behoud van het tuinhuis.

In dit geval niet, omdat het schuurtje mogelijk op of over de erfgrens staat. Dan moet je het regenwater zelf opvangen en mag je dat niet zomaar van het dak op het terrein van je buren lozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:13

Kadaster registreert zaken als erfgrens e.d. Een notaris heeft de contracten en eigendom/gebruikers bepalingen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:36

Ik begrijp dat 500 euro veel geld is, maar ik zou het er wel voor over hebben om dit maar juist te hebben. Zelfs als je straks weet wat wel/niet mag qua tuinhuis, blijft het gezeik opleveren ivm de schutting...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:41

KarenQ schreef:
Ik begrijp dat 500 euro veel geld is, maar ik zou het er wel voor over hebben om dit maar juist te hebben. Zelfs als je straks weet wat wel/niet mag qua tuinhuis, blijft het gezeik opleveren ivm de schutting...

Ja, hier ben ik het ook mee eens. Het is veel geld, maar aan de andere kant, is het echt veel geld wanneer alles dan in 1 klap duidelijk is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 16:05

Achterom schreef:
Morganlefay schreef:

Tenzij er tegels liggen, dan spat het weer op natuurlijk. En das niet handig voor het behoud van het tuinhuis.[/quote]

Er hangt een dakgoot aan omdat anders haar tuinhuis afwatert in mijn tuin, en dat mag niet. Daar was de buurvrouw trouwens ook vrij mondig over, dat ik maar blij moest zijn dat er een dakgoot aan kwam, want eigenlijk zat dat helemaal niet op dit model 8)7 .
Zelf heeft ze bij de vorige eigenaren van mijn huis nogal heibel geschopt over dat ze vond dat een bepaald dakgootje de verkeerde kant op afwaterde, dus ze kon het niet maken om haar dak wel mijn tuin in te laten afwateren.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:07

Als je iemand hebt die een beetje handig is met Rijksdriehoekcoordinaten of het inlezen van veldwerken kun je bij het Kadaster ook alleen een veldwerk bestellen, die kost rond de 40 euro. Daar staan namelijk de grenzen op ingetekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:11

Dat de schuur geen regenwater loost in jouw tuin zegt al iets over het feit dat de buurvrouw weet wat wel of niet mag mbt erfafscheiding recht van overpad, snoeien en meer van dat soort zaken.
Omgaan met erfafscheiding toegang tot en overpad, staat in de koopovereenkomst, dan weet je ook of de buurvrouw het recht heeft om in jouw tuin te komen.