Ik haat mijn verjaardag…

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Ik haat mijn verjaardag…

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 01:26

Ik zeg eerlijk dat ik de "typisch" Nederlandse feestjes niks vind. Onze familie doet dat niet zo, dus ben het van huis uit niet gewend.
Vroeger kwamen we met zijn allen bij oma en was daar volop eten en haalde ze ook bier en fris of wat iedereen wil.

We hebben Italiaanse familie en dan is het in de middag aankomen en staat er van alles op tafel. Daarna altijd samen eten.
Het nadeel; voor ons normaal, maar als mensen voor het eerst komen, denken ze een uurtje zitten met taart en een hompje kaas, dus dan reken je soms voor niks met eten op mensen.

Al komt alleen mn zoon, haal ik alles wat hij lekker vindt en kan dus nog wel een week er van eten. Met pasen waren zoon, schoondochter en mn moeder er. Had daarna nog veel teveel over. Dan geef ik weer wat mee en de rest is elke dag maar opmaken.

Maar als mensen zomaar komen aankakken, dan heb ik alleen wat wij eten. Wel genoeg en ook lekkere dingen, maar niet zoals ik mensen iets aanbiedt als ze langskomen.
En ik wil inderdaad de stofzuiger door het huis halen, haren van de stoelen en bank etc. We proberen het echt schoon te houden, maar hebben dieren en ergste vind ik als anderen in hun haren moeten zitten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 06:49

meisje_ schreef:
Ik vier het al een aantal jaar niet en dan zijn er toch mensen die onaangekondigd langskomen of cadeautje voor de duer zetten. Superlief!! Maar ik word er ongemakkelijk van en voel me dan weer schuldig dat ik niks doe…

Wie nog meer??

Ik begrijp je zo goed. Ik heb ook geen zin om mijn verjaardag te vieren. Taart op het werk en een halve vrije dag zijn wat ik leuk vind. Bij mij willen ze dan ook langs komen. Als dat dan niet mag gaan ze bloemen of cadeautjes sturen. En nee het is niet aardig. Het is de mening en grenzen van een ander negeren. nee is nee. Ook op een verjaardag.

Maar het is elk jaar weer lastig om dit duidelijk te maken.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 08:48

Ik voel me altijd een beetje ondankbaar ofzo.
En gisteren nog uitgebreid met man over gesproken hij vind t vreselijk dat hij me geen cadeautje ‘mocht’ kopen. Maar vind dat gewoon niet zo fijn..

Terwijl ik geef wel graag cadeautjes! :D

@superpony; ik voel me dan altijd ongemakkelijk. Schoonouders doen dit ook en na 8j ben ik dit nog altijd niet gewend :')

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:02

Wij zijn een aantal jaar met mijn verjaardag op vakantie geweest, heerlijk vond ik dat! Ik vier mijn verjaardag gewoon niet. Op werkdagen werk ik gewoon en gaan we in de avond uit eten en op weekenddagen kan het best zijn dat we een dagje op pad zijn of een nachtje weg. Op mijn werk weet maar één collega mijn verjaardag, dus dat valt ook altijd mee.

Thuis hebben we ook de afspraak dat we geen cadeautjes kopen omdat het 'moet'. Toevallig kreeg ik vorig jaar earpods omdat ik die van hem altijd gebruikte. Ook met een aantal vrienden hebben we afgesproken dat we niet steeds weer cadeaus heen en weer slepen, maar dat we het geld voor die cadeaus gebruiken om lekker met z'n allen uit eten te gaan.

Mijn vriend vind het wel leuker om wat te organiseren, alleen hij is een dag voor kerst jarig. Dus dat is al een mega drukke periode. Dat vieren we dus ook lang niet elk jaar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:05

Ik geef alleen een cadeau als ik zeker weet dat de ontvanger er blij mee gaat zijn, dus niet zo'n dullig badschuim setje ofzo. En anders gaan we wat leuks doen samen, een activiteit of inderdaad een lekker etentje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:30

Als je je na 8jr nog steeds ongemakkelijk voelt, moet het toch een keer besproken worden.

Mijn man komt ook meer uit de standaard verjaardagen en hij vindt het eigenlijk wel leuk bij goed gezelschap om mensen te ontvangen of zelf op visite te gaan. Daarom hebben we zijn verjaardag laatst ook niet zo voorbij laten gaan.

Maar als mensen rond een verjaardag beginnen dat ze zouden willen langskomen, hou ik het wel af. Al die andere dagen heb je daar geen reden voor en rond een verjaardag gaan zeuren?

Kadootjes ook zoiets. Kan je ook over discussieren......

Als ik niks doe, hebben mensen daar respect voor te hebben. Maar mensen nemen het persoonlijk ofzo.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:01

Sommige mensen kunnen het gewoon niet begrijpen denk ik, zowel mijn moeder als schoonmoeder vieren de verjaardagen in een aantal dagen. Eigen familie, aangetrouwde familie en dan nog een keer vrienden en kennissen. Vooral aan mijn schoonmoeder moest ik wennen, die riep al weken dat ze het niet ging vieren, maar puntje bij paaltje werd toch verwacht dat we voor een taartje langs moesten komen, in de avond nog even gezellig met elkaar uiteten en dan op een ander moment de familie langs kwam en wij toch ook geacht werden om te komen. We proberen daar nu wat op voor te sorteren, door of haar te verrassen of duidelijk aan te geven dat we op één bepaald moment komen. Zij zijn met pensioen en hebben alle tijd (net als familieleden en vrienden), maar wij werken fulltime en kunnen niet altijd zomaar door de week even een aantal keren langs komen.

En omdat zij het zo leuk vinden om te vieren en in het middelpunt te staan, gaan ze er ook vanuit dat anderen dat willen en leuk vinden. Met corona was het lekker rustig, maar ik vrees dat ik dit jaar weer kan uitleggen dat ik mijn verjaardag niet ga vieren. Het valt ook midden in de week en ik ga gewoon werken en in de avond naar een restaurant.

Meestal helpt het om duidelijk aan te geven dat je er geen behoefte aan hebt. Vanuit je eigen gevoel/behoeften/wensen praten, dat heeft een ander het gewoon te respecteren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:07

Nog gefeliciteerd met je verjaardag, hoop dat je toch een leuke
dag hebt gehad :)

Zelf heb ik ook niet zoveel met mijn verjaardag vieren, voornamelijk door
familie ... :o

Dit jaar pak ik het lekker anders aan, select gezelschap heb ik uitgenodigd
voor een lunch in een tof restaurant, en op mijn verjaardag zelf ga ik lekker weg
met mijn gezin. Dikke doei allemaal :D

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 12:38

Sakura; super irritant! Schoonmoeder ook: nee doe niks voor verjaardag bla bla. Vervolgens jullie komen morgen toch ook? Terwijl ik een week eerder al had gevraagd wanneer we kwamen. Maar dat hoefde niet. :o?

Dankje bloem! Ja het was heerlijk rustig een dag als alle andere. Maar ik vond t prettig zo haha

Superpony; dát heb ik al gedaan… maat oudere mensen zijn beetje eigenwijs in ons geval

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:42

Ik ben 7 augustus jarig, wanneer bijna iedereen op vakantie is.
Zo leuk als jong kind dat je dan hooguit een kaartje krijgt of bij de verjaardag van je zusje (ong een maand later) tussen neus en lippen een 'oh ja, jij ook nog gefeliciteerd met je verjaardag' krijgt van een enkeling terwijl datzelfde zusje aan alle kanten overladen wordt met visite en cadeaus. -O-
Zogauw ik het huis uit was ben ik gestopt met het vieren van mijn verjaardag en toen ik 28 was ook de feestdagen, werd het eerste jaar nog semi-ontvoerd met kerst maar het jaar erop woonde ik verder weg en heb ik mijn huis hermetisch afgesloten: niemand welkom. :Y)
Tegenwoordig vier ik mijn verjaardag en de feestdagen wanneer ik daar zin in heb en met de mensen die ik wil zien, heb ik er geen zin in dan doe ik er ook niks aan.
En weet je, sinds ik het voor mezelf bepaal vind ik de feestdagen ook weer leuk te vinden.
Ipv constant stress, ruzie en dan de schone schijn ophouden bij de familie doe ik nu dingen die ík leuk vind.
Kan een spelletjesavond zijn, top2000 kijken met mijn ex, gourmetten/fonduen oid, een borrelavondje maar ook lekker op de bank liggen onder een dekentje met een film/serie op ofzo.
De feestdagen zijn hier dan ook omgedoopt naar nietsmoetallesmag dagen. :') *\o/*

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:46

Ik ben op mijn 13de al gestopt met familie uitnodigen. Ik heb nog jaren lang een paar hardnekkige tantes en nichten gehad die toch even langskwamen... :roll: Op het laatst brachten ze zelfs geen cadeautje meer mee, want ja.. ik vierde het tenslotte niet. 8)7

Vanaf mijn 13de ben ik het altijd gaan vieren met een klein groepje vrienden en vriendinnen. Toen ik jong was gingen we lekker stappen met elkaar en werd ik getrakteerd omdat ik jarig was. Op latere leeftijd is het meestal een etentje. Voor een klein gezelschap wil ik ook zelf nog wel koken.

Gewoon vieren met de mensen die je leuk vind en anders maar niet. Ik vier het ook niet perse op de dag zelf. Even een bakje koffie met enkel mijn ouders met een taartje, trakteren op mijn werk en verder niets. Zeker niet iets gaan doen waar je zelf geen zin in hebt. Dat moet je al te vaak in het dagelijks leven, dus op je verjaardag moet je dat zeker niet willen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:22

Tja ik ben er een van een drieling en heb dus nooit mijn eigen verjaardag echt alleen kunnen vieren.
Toen we nog jong waren kwam de hele familie en kennisen kring langs om zich te vergapen aan de drieling. Zodra wij oud genoeg waren om te praten kwam niemand meer.

Ik ben 3 januari jarig en kreeg eigenlijk nooit een cadeautje want sinterklaas en zo was net voorbij en waren genoeg verwend. Of familie zei ja het zijn er wel drie dat wordt te duur,en het waren al zulke dure maanden.

Mijn moeder is 9 januari jarig en het wordt al vanaf mijn 12de gevraagd goh kunnen jullie het niet samen vieren nu ben ik twee avonden kwijt.

Maargoed ik heb ook nooit kinderfeestjes gehouden want dat vonden mijn ouders te duur voor drie apart :\
Daarbij heb ik geholpen met spandoeken voor zowat de hele familie als ze 50 werden of 80, voor trouwdagen en dergelijke. Heb altijd van die rijmpjes moeten verzinnen, slingers moeten kopen en zo'n opblaaspop. Maar voor onze 16e niks, 18e niks, 21 niks. :')
Dus het liefst vier ik het helemaal niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 02:09

alice0cullen schreef:
Tja ik ben er een van een drieling en heb dus nooit mijn eigen verjaardag echt alleen kunnen vieren.
Toen we nog jong waren kwam de hele familie en kennisen kring langs om zich te vergapen aan de drieling. Zodra wij oud genoeg waren om te praten kwam niemand meer.

Ik ben 3 januari jarig en kreeg eigenlijk nooit een cadeautje want sinterklaas en zo was net voorbij en waren genoeg verwend. Of familie zei ja het zijn er wel drie dat wordt te duur,en het waren al zulke dure maanden.

Mijn moeder is 9 januari jarig en het wordt al vanaf mijn 12de gevraagd goh kunnen jullie het niet samen vieren nu ben ik twee avonden kwijt.

Maargoed ik heb ook nooit kinderfeestjes gehouden want dat vonden mijn ouders te duur voor drie apart :
Daarbij heb ik geholpen met spandoeken voor zowat de hele familie als ze 50 werden of 80, voor trouwdagen en dergelijke. Heb altijd van die rijmpjes moeten verzinnen, slingers moeten kopen en zo'n opblaaspop. Maar voor onze 16e niks, 18e niks, 21 niks. :')
Dus het liefst vier ik het helemaal niet.

Kan toch niet anders zeggen dan heel origineel; wat mooi en bijzonder. Ken echt niemand van een drieling.

Maar wat een teleurstelling van de omgeving. Je zou denken dat mensen het mooi vinden om jullie te zien opgroeien. En wat maakt het uit? 1x 3 kinderen of 3x 1 kind jarig??

Dat samenvoegen ken ik dan weer wel. Mijn vader en ik waren een week naar elkaar jarig en dan zei mijn vader ook; ik hoef mijn verjaardag niet te vieren, kom dan maar gelijk voor ons samen.

En in Sept was de halve fam jarig; 10, 12, 17, 20, 27. Mijn broertje was gehandicapt en de 17e en iedereen probeerde wel apart te komen, maar dan zag je elkaar vaak dus op zaterdag in ene huis en zondag in het andere huis.

Ik moest ingeleid worden voor onze zoon. Kreeg toen nog keus; wil je 29 april of 1 mei? 30 april was alleen spoed. Ik zei nog; doe maar 29e, dan kan iedereen feesten en dag daarna lekker vrij. Was dat even raar toen WA koning werd :+ Heel mijn planning in duigen.

Hij doet ook een drankje met vrienden meestal.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:48

Forcalquier schreef:
Ik stond altijd 2 dagen in de keuken als er weer een verjaardag gevierd werd. Mijn vriend en ik waren nogal van het uitpakken: champagne om te toasten, flinke taart laten maken, cocktails, dure hapjes, lopend buffet of bbq. Visite van 14.00 tot middernacht.

Bij ons is de knop omgegaan toen we de verjaardag van mijn stiefdochter (door omstandigheden) klein moesten vieren. Heel basis met wat kleine hapjes, koffie & fris en voor 1x een eindtijd.
Daar is dus ruzie uit ontstaan :')
Het was in 1x duidelijk dat ze niet voor ons kwamen maar voor het gratis vreet & zuipfestijn.

Dit jaar verwacht iedereen een flink feest vanwege mijn 40e verjaardag. Ik overweeg serieus een verjaardags vakantie met zijn 4en.

Doen! Is sowieso leuk!

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:01

Hier nog een die haar eigen verjaardag haat(28 juli) heel veel mensen zijn dan al op vakantie en er word altijd van je verwacht dat je het viert ongeacht of je dat wilt of niet.

Ook dit jaar word er niks aan gedaan

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:12

Ik ben 30 jaar geleden gestopt met iedere vorm van sociale of familiaire verplichtingen.
Heerlijk....ik bepaald zelf wat hoe waar en wie. Zijn er mensen op de tenen getrapt ging het ze zowieso niet om mij maar om zichzelf..

Je gaat naar een verjaardag% om de jarige een plezier te doen en geluk toe te wensen.Niet vanwege de gratis bar.... Dan gaat het niet meer om de jarige maar om vreten en zuipen op andersmans kosten. Dat zijn geen goede vrienden, fijne kennissen of liefdevolle familie. Weg ermee. Wat overblijft heb je echt wat aan....

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:13

Mkango schreef:
Kinke schreef:
nee, niet omdat je niet altijd bier in huis hebt, dat zeg ik toch niet?
Ik heb al wel vaker op bokt gezegd dat het beeld dat Nederlanders niet gastvrij zijn, wel wordt bevestigd op bokt :)
De hele bezoekcultuur in Nederland is ook de reden dat ik in Nederland meestal ook niet zo op bezoek zit te wachten, maar ook niet graag op bezoek ga. Ik ben van huis uit gewend (Brits-Caraïbische moeder) dat het eerste drinken wordt ingeschonken en daarna duik je maar lekker zelf de voorraad- of ijskast in als je ergens trek in hebt. Het gros van mijn Nederlandse vrienden blijft dan stilletjes zitten wachten tot ik ineens bedenk dat men hier in Nederland gewend is "bediend" te worden door de gastheer/-vrouw, dus ik zit dan nooit ontspannen. Ook als ik dan bij iemand anders vrijwel automatisch de waterkoker aanzet en dan een beetje raar wordt aangekeken en ik me realiseer dat dat hier idd nogal not done is. _O- In de UK en Zuid Afrika is dat veel relaxter, daar ben ik dus ook een heel stuk makkelijker in gasten ontvangen en zelf op bezoek gaan.

Ik denk dat dit ook een beetje van je eigen vriendenkring afhangt. Hier lopen we bij elkaar in en uit en voelen we ons zo vrij bij elkaar dat we wat drinken pakken wanneer we dorst hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 17:10

nardxash schreef:
Hier nog een die haar eigen verjaardag haat(28 juli) heel veel mensen zijn dan al op vakantie en er word altijd van je verwacht dat je het viert ongeacht of je dat wilt of niet.

Hier een dag later jarig, dus herken je verhaal. Er wordt door sommige mensen verwacht dat ik volgend jaar een groot feest organiseer. Gaat niet gebeuren

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 18:44

FriesWytske schreef:
nardxash schreef:

Hier een dag later jarig, dus herken je verhaal. Er wordt door sommige mensen verwacht dat ik volgend jaar een groot feest organiseer. Gaat niet gebeuren

Same hier dit jaar aangezien ik dit jaar 25 word maar houd het mooi bij koffie met taart

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:44

TS, waarom stop je dan niet met het vieren van je verjaardag. Probleem opgelost..

En over de bier-wel-of-niet-in-huis-discussie. Zowel vriendlief als ik drinken dit niet en vinden het vies. Maar het is altijd in huis en mocht ik een keer mensen uitnodigen (al is het voor een verjaardag of dat er gewoon zomaar mensen langskomen)dan is er altijd een biertje of een wijntje. Ik vind eigenlijk wel dat iedereen dat in huis moet hebben, naast koffie :D

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 20:01

Coentjuh schreef:
TS, waarom stop je dan niet met het vieren van je verjaardag. Probleem opgelost..

En over de bier-wel-of-niet-in-huis-discussie. Zowel vriendlief als ik drinken dit niet en vinden het vies. Maar het is altijd in huis en mocht ik een keer mensen uitnodigen (al is het voor een verjaardag of dat er gewoon zomaar mensen langskomen)dan is er altijd een biertje of een wijntje. Ik vind eigenlijk wel dat iedereen dat in huis moet hebben, naast koffie :D

Dit jaar dus ook niet gedaan en het was heerlijk!

Als ik weet dat een bierdrinker komt (niet coor koffietje in de ochtend) maar namiddag of avond zorg ik zeker dat ik het altijd in huis heb. Maar diegene komt niet vaak en dat staat het hier maar te staan.
Als er 2 flesjes of 4 ofzo zijn is ook niet genoeg. Content pas met een halve krat…

Volgend jaar word ik 30; dan wil ik het wel vieren. Maar wel op mijn manier!
Ik wil dan een groot feest en een dj enz.
Dan is het een feestje omdat IK er zin in heb. En omdat ik het idee 30 te worden doodeng vind en dan echt goed wil feesten!

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:47

Coentjuh schreef:

Onverwacht bezoek zou bij mij pech hebben. Maar nu drinkt het meeste bezoek al geen alcohol, vaak thee en die enkele koffiedrinker krijgt oploskoffie en vindt dat best. Dat maakt het ook makkelijk. :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:21

Ah ja, alcohol in huis houden voor de zeer sporadische visite...
Dat gaat hem niet worden want het is al 3x overstuur voor er een tweede keer visite langskomt. :+
Onverwachte visite kan kiezen uit koffie, thee, water en ranja maar eigenlijk zit ik helemaal niet op onverwacht bezoek te wachten. :o
Aangekondigd bezoek is mits het uitkomt met mijn planning altijd welkom en dan zorg ik voor wat lekkers bij de koffie, fris naar keuze, evt wat hapjes/toastjes oid.
Degenen die graag een biertje oid drinken nemen het vaak zelf mee of vragen of ik het in huis heb, dan kan ik evt nog halen maar de restanten geef ik mee wanneer ze weer vertrekken want ik drink bijna niets. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:24

Ik lust geen alcohol en alles komt hier met de auto, wat niet samen gaat met drank. Dat aanbieden gebeurt dus niet, want toch geweigerd en ik koop het dus niet, want het komt toch niet op.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:27

Coentjuh schreef:

Inderdaad, ik vind dit zo'n non-probleem...