Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:51

Lau07 schreef:
daantjuhhh schreef:
Maar dat avg is ook wel iets wat ze mogen aanhalen bij de R.K.
Ik ben geboren in een Rooms-katholiek gezin.
Inmiddels hebben mijn ouders net als hun kinderen (ik dus ook) afstand gedaan van de kerk.
Maar die lui weten je altijd te vinden.
Ik woonde nog geen 3 weken op mijn nieuwe adres of ik had al een acceptgiro in de bus.

Gewoon even een mailtje sturen dat je gegevens moeten verwijderen. Ze zijn verplicht zo’n verzoek in te willigen op basis van de AVG.

Dat weet ik.
Maar het is belachelijk dat ik actie moet ondernemen.
Het zou andersom moeten zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:55

daantjuhhh schreef:
Inmiddels hebben mijn ouders net als hun kinderen (ik dus ook) afstand gedaan van de kerk.
Ik woonde nog geen 3 weken op mijn nieuwe adres of ik had al een acceptgiro in de bus.

Dat is wel sterk,als je niet zelf je nieuwe adres hebt doorgegeven. Want wegens de wet op de persoonsgegevens mogen gemeenten geen verhuizingen meer doorgeven.Dus mensen die dat niet zelf doen verdwijnen uit beeld van de R.K.Kerk.Daardoor werden ook weer mensen kwaad dat ze (na een verhuizing bijv. naar een verzorgingstehuis) ineens niets meer hoorden van de Kerk waar ze wel altijd bijgeweest waren.Ik heb hiervoor in het verleden als vrijwilligster heel wat speurwerk verricht om uit te zoeken wat er met mensen gebeurd was die ineens verdwenen waren.Soms konden ze zelf niet veel meer en de familie was vaak tegen de Kerk en ging daarom geen adreswijziging doorgeven.Lidmaatschap is overigens gratis al wordt er wel om vrijwillige donaties gevraagd. Trouwens,als je geen contact meer wilt kun je je officieel laten uitschrijven en dan zul je ook geen post meer ontvangen want dan ben je uit de kaartenbak waar iedereen die door zijn\haar doop lid is geworden van de Kerk inzit.

daantjuhhh

Re: Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:58

Dat is dus niet waar.
Binnen eigen gemeente heeft een kerk meer mogelijkheden
Afbeelding

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:28

Met "gemeente" bedoelde ik de stad waar iemand woont.Deze geeft dus bij verhuizing niet automatisch het nieuwe adres van een persoon door aan de Kerk. De Kerkgemeente, dat is de groep gelovigen,weet dan vaak niet waar een gemeentelid van hen is gebleven,die eerst aan het gemeenschapsleven van de (Kerk)gemeente (parochie) deelnam.En dan bijv. in een ziekenhuis of verpleegtehuis is beland en dan eventueel geestelijke bijstand wil.Als iemand dat niet wil dan wordt het echt niet opgedrongen want de geestelijken en vrijwilligers hebben het al veel te druk met degenen die wel willen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:32

Nou geloof mij. Ik heb echt niks doorgegeven.
Ben al 4 gemeentes door verhuisd. En ze weten mij altijd te vinden.
Zij hebben toegang tot de gemeentelijke Basisregistratie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:33

Babootje schreef:
Voordat Poetin aan de macht kwam was er enige mate van godsdienstvrijheid in Rusland. Een doorn in het oog van Kyrill, de leider van de orthodox Russische staatskerk, inmiddels nog de enige kerk in Rusland. Alle andere geloofsovertuigingen worden door het Russisch regime weggezet als terroristen ondanks internationale veroordeling hiervan. Zo ook Jehovah's getuigen. Alle bezittingen van hun organisatie, bijkantoor, koninkrijkszalen, bankrekeningen werden in beslag genomen. Huizen van getuigen werden in brand gestoken. Getuigen werden naar strafkampen gestuurd.
Het predikingswerk van Jehovah's getuigen gaat door, maar 'ondergronds'.
https://www.jw.org/nl/nieuws/juridisch/ ... -20180523/

Bij het uitbreken van de Coronapandemie was de organisatie van Jehova's Getuigen de eerste van alle religieuze groeperingen die besloot alleen nog online te vergaderen. En hadden dit ook als eerste geregeld, via Zoom. Toen werd ook besloten niet meer langs de deur te prediken om mensen geen risico's te laten lopen en het predikingswerk alleen nog via telefoon of brief te doen. Dat is tot op heden nog steeds het geval, alhoewel vrijwel alle restricties m.b.t. Corona zijn opgeheven. Het is niet uitgesloten dat Corona in het najaar weer oplaait. Er wordt mondjesmaat weer in koninkrijkszalen bijeengekomen verder nog steeds via Zoom, zeker tijdens de herdenkingsdienst van Jezus dood was het aanmoedigend elkaar weer te zien.

Wat betreft onze wat Friezenfan noemt "verstoorde kijk op de wereld" wil ik benadrukken dat Jehovah's Getuigen al vele jaren de komst van Gods Koninkrijk prediken. Een werk dat Jezus zijn volgelingen opdroeg te doen. Dat hemelse koninkrijk van God zal vrede brengen over de hele aarde en het paradijs op aarde weer herstellen. Dit koninkrijk is in de hemel al opgericht en zal binnenkort zich uitbreiden over deze aarde.
Deze boodschap is enorm belangrijk omdat we nu een keuze moeten maken: Het loskoopoffer van Jezus aanvaarden dat ons zal bevrijden van ziekte en dood, hetgeen ook betekent een keuze voor God en zijn koninkrijk. Of een keuze maken voor de huidige (werkelijke) heerser van deze wereld en zijn demonen die zoveel mogelijk mensen in hun vernietiging mee wil slepen.
De bijbel heeft tekenen gegeven zodat wij kunnen zien wanneer dit zou gebeuren. Niet precies dag of uur maar wel een tijdsperiode. In de evangelien Mattheus, Markus en Lukas staan deze gebeurtenissen omschreven: oorlogen, voedseltekorten, aardbevingen, wetteloosheid, pestilentiën (wereldwijde ziektes) zouden zich binnen 1 generatie snel opvolgen en toenemen. Jezus volgelingen zouden worden uitgeleverd, onderdrukt en gedood en vanwege Jezus' naam door alle volken worden gehaat. In diverse andere profetieën in de bijbel wordt naar deze tijd gewezen als een tijd dat God een einde zal maken aan alle ellende in de wereld.
Maar ook, dat het goede nieuws van Gods koninkrijk over de hele wereld wordt gepredikt tot een getuigenis voor alle natien. Jehovah's Getuigen prediken de komst van Gods Koninkrijk inmiddels over de hele wereld in meer dan 1000 talen.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/tijds ... dbevingen/
Maar er zijn er nog meer profetieën in de bijbel. De boeken Daniel en Openbaringen zijn heel belangrijk om te weten wat er in de nabije toekomst gaat gebeuren. Profetieën in de bijbel die al hun vervulling hebben gehad geven ons vertrouwen in de vervulling van profetieën die over de toekomst gaan.

Wat ons ook vertrouwen geeft is dat de bijbel aangeeft dat God niet zal toestaan dat 'zijn' aarde wordt vernietigd, maar dat hij "zal verderven die de aarde verderven".
Ik hoef denk ik niet te vertellen wat er met de aarde zal gebeuren als God niet ingrijpt; alle goede voornemens m.b.t. klimaatdoelen van regeringen "aan de ene kant van de aarde" wordt teniet gedaan door de zucht naar macht en geld van regeringen "aan de andere kant van de aarde". Mensen gaan de aarde niet redden.

We leven in een uiterst belangrijke tijd. Een tijd die het verschil gaat maken tussen leven en dood. We voelen ons dan ook verantwoordelijk om deze boodschap te brengen. Dat doen we - net als Jezus dit heeft gedaan - uit liefde voor mensen.

Waarbij ik wil benadrukken dat iedereen het recht heeft op een eigen keuze, het recht om een brief in de kliko te gooien, het recht om deze boodschap niet te lezen en hopelijk straks ook weer om de deur te sluiten als wij weer aanbellen. Maar houd in gedachte dat wij uit liefde voor mensen - ook voor jou- onze tijd geven om deze boodschap te brengen.
Dus een beetje respect zou best fijn zijn.

Van wanneer dateren deze geschriften die jullie moeten helpen om het paradijs te zien komen?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:47

anjali schreef:
Met "gemeente" bedoelde ik de stad waar iemand woont.Deze geeft dus bij verhuizing niet automatisch het nieuwe adres van een persoon door aan de Kerk. De Kerkgemeente, dat is de groep gelovigen,weet dan vaak niet waar een gemeentelid van hen is gebleven,die eerst aan het gemeenschapsleven van de (Kerk)gemeente (parochie) deelnam.En dan bijv. in een ziekenhuis of verpleegtehuis is beland en dan eventueel geestelijke bijstand wil.Als iemand dat niet wil dan wordt het echt niet opgedrongen want de geestelijken en vrijwilligers hebben het al veel te druk met degenen die wel willen.

Jawel hoor, verhuizingen worden automatisch doorgegeven.

Hier kreeg ik ook weer na elke verhuizing een acceptgiro in de bus en geloof me, ik geef mijn verhuizingen echt niet door aan de kerk.

Het wordt echt tijd dat ze die link doorsnijden. Dat m'n ouders ooit besloten dat er als baby water over me gestrooid moest worden, resulteert er blijkbaar in dat al m'n adreswijzigingen automatisch worden doorgegeven tenzij ik aangeef dat dat niet mag. Dat zou toch echt andersom moeten zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:51

Ayasha schreef:
Babootje schreef:
Voordat Poetin aan de macht kwam was er enige mate van godsdienstvrijheid in Rusland. Een doorn in het oog van Kyrill, de leider van de orthodox Russische staatskerk, inmiddels nog de enige kerk in Rusland. Alle andere geloofsovertuigingen worden door het Russisch regime weggezet als terroristen ondanks internationale veroordeling hiervan. Zo ook Jehovah's getuigen. Alle bezittingen van hun organisatie, bijkantoor, koninkrijkszalen, bankrekeningen werden in beslag genomen. Huizen van getuigen werden in brand gestoken. Getuigen werden naar strafkampen gestuurd.
Het predikingswerk van Jehovah's getuigen gaat door, maar 'ondergronds'.
https://www.jw.org/nl/nieuws/juridisch/ ... -20180523/

Bij het uitbreken van de Coronapandemie was de organisatie van Jehova's Getuigen de eerste van alle religieuze groeperingen die besloot alleen nog online te vergaderen. En hadden dit ook als eerste geregeld, via Zoom. Toen werd ook besloten niet meer langs de deur te prediken om mensen geen risico's te laten lopen en het predikingswerk alleen nog via telefoon of brief te doen. Dat is tot op heden nog steeds het geval, alhoewel vrijwel alle restricties m.b.t. Corona zijn opgeheven. Het is niet uitgesloten dat Corona in het najaar weer oplaait. Er wordt mondjesmaat weer in koninkrijkszalen bijeengekomen verder nog steeds via Zoom, zeker tijdens de herdenkingsdienst van Jezus dood was het aanmoedigend elkaar weer te zien.

Wat betreft onze wat Friezenfan noemt "verstoorde kijk op de wereld" wil ik benadrukken dat Jehovah's Getuigen al vele jaren de komst van Gods Koninkrijk prediken. Een werk dat Jezus zijn volgelingen opdroeg te doen. Dat hemelse koninkrijk van God zal vrede brengen over de hele aarde en het paradijs op aarde weer herstellen. Dit koninkrijk is in de hemel al opgericht en zal binnenkort zich uitbreiden over deze aarde.
Deze boodschap is enorm belangrijk omdat we nu een keuze moeten maken: Het loskoopoffer van Jezus aanvaarden dat ons zal bevrijden van ziekte en dood, hetgeen ook betekent een keuze voor God en zijn koninkrijk. Of een keuze maken voor de huidige (werkelijke) heerser van deze wereld en zijn demonen die zoveel mogelijk mensen in hun vernietiging mee wil slepen.
De bijbel heeft tekenen gegeven zodat wij kunnen zien wanneer dit zou gebeuren. Niet precies dag of uur maar wel een tijdsperiode. In de evangelien Mattheus, Markus en Lukas staan deze gebeurtenissen omschreven: oorlogen, voedseltekorten, aardbevingen, wetteloosheid, pestilentiën (wereldwijde ziektes) zouden zich binnen 1 generatie snel opvolgen en toenemen. Jezus volgelingen zouden worden uitgeleverd, onderdrukt en gedood en vanwege Jezus' naam door alle volken worden gehaat. In diverse andere profetieën in de bijbel wordt naar deze tijd gewezen als een tijd dat God een einde zal maken aan alle ellende in de wereld.
Maar ook, dat het goede nieuws van Gods koninkrijk over de hele wereld wordt gepredikt tot een getuigenis voor alle natien. Jehovah's Getuigen prediken de komst van Gods Koninkrijk inmiddels over de hele wereld in meer dan 1000 talen.
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/tijds ... dbevingen/
Maar er zijn er nog meer profetieën in de bijbel. De boeken Daniel en Openbaringen zijn heel belangrijk om te weten wat er in de nabije toekomst gaat gebeuren. Profetieën in de bijbel die al hun vervulling hebben gehad geven ons vertrouwen in de vervulling van profetieën die over de toekomst gaan.

Wat ons ook vertrouwen geeft is dat de bijbel aangeeft dat God niet zal toestaan dat 'zijn' aarde wordt vernietigd, maar dat hij "zal verderven die de aarde verderven".
Ik hoef denk ik niet te vertellen wat er met de aarde zal gebeuren als God niet ingrijpt; alle goede voornemens m.b.t. klimaatdoelen van regeringen "aan de ene kant van de aarde" wordt teniet gedaan door de zucht naar macht en geld van regeringen "aan de andere kant van de aarde". Mensen gaan de aarde niet redden.

We leven in een uiterst belangrijke tijd. Een tijd die het verschil gaat maken tussen leven en dood. We voelen ons dan ook verantwoordelijk om deze boodschap te brengen. Dat doen we - net als Jezus dit heeft gedaan - uit liefde voor mensen.

Waarbij ik wil benadrukken dat iedereen het recht heeft op een eigen keuze, het recht om een brief in de kliko te gooien, het recht om deze boodschap niet te lezen en hopelijk straks ook weer om de deur te sluiten als wij weer aanbellen. Maar houd in gedachte dat wij uit liefde voor mensen - ook voor jou- onze tijd geven om deze boodschap te brengen.
Dus een beetje respect zou best fijn zijn.

Van wanneer dateren deze geschriften die jullie moeten helpen om het paradijs te zien komen?

Het Boek der Openbaringen van Johannes? Iets na het jaar 33 waarin Jezus gekruisigd werd en opgestaan. De 4 evangelien van het Nieuwe Testament zijn daarna geschreven.Dat was immers het begin van het Christendom.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:56

Shae schreef:
anjali schreef:

Jawel hoor, verhuizingen worden automatisch doorgegeven.

Hier kreeg ik ook weer na elke verhuizing een acceptgiro in de bus en geloof me, ik geef mijn verhuizingen echt niet door aan de kerk.

Het wordt echt tijd dat ze die link doorsnijden. Dat m'n ouders ooit besloten dat er als baby water over me gestrooid moest worden, resulteert er blijkbaar in dat al m'n adreswijzigingen automatisch worden doorgegeven tenzij ik aangeef dat dat niet mag. Dat zou toch echt andersom moeten zijn.

Heb je je wel officieel uitgeschreven dan?

Ik zit ook bij een kerk en zolang je ingeschreven staat is dit zo, maar als je uitgeschreven wordt ben je ook echt weg uit het systeem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:04

@Shae: Inderdaad zoals Verootje zegt, laat je dan officieel uitschrijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:06

anjali schreef:
Ayasha schreef:

Het Boek der Openbaringen van Johannes? Iets na het jaar 33 waarin Jezus gekruisigd werd en opgestaan. De 4 evangelien van het Nieuwe Testament zijn daarna geschreven.Dat was immers het begin van het Christendom.

Dus gedurende al die keren in die 2019 jaar (om en bij) dat oorlog, ziekte en natuurrampen samen voorkwamen was het paradijs nog niet af of hoe moet ik dat zien?

Ik bedoel. We zijn niet de 1e generatie die dit meemaken. Hoe moeten de getuigen bepalen wanneer het een keer tijd is?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:09

Wat ik zeg: het wordt doorgegeven tenzij ik actief doorgeef dat ik vind dat de kerk niet automatisch mijn gegevens door moet krijgen. Dat is waar ik een probleem mee heb, omgekeerde wereld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:34

Shae schreef:
Wat ik zeg: het wordt doorgegeven tenzij ik actief doorgeef dat ik vind dat de kerk niet automatisch mijn gegevens door moet krijgen. Dat is waar ik een probleem mee heb, omgekeerde wereld.

In mijn (stads)gemeente krijgt de R.K.Kerk die gegevens niet .Hier moet de gelovige dat zelf doorgeven.Bij jou is dat kennelijk anders en jij vindt dat vervelend.Dat kan,maar schrijf je dan toch uit want deze situatie is vervelend voor jou en kost tijd,geld en energie aan de Kerkgemeenschap.Ik krijg hier trouwens ook veel ongevraagde post van allerlei loterijen en bedrijven die ik niet kan afzeggen.En waar ik nooit voor ingeschreven ben.Die doe ik dan gewoon bij het oud papier.No problem.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:40

RKK doet gewoon mee aan SILA hoor en dat is landelijk geregeld. Ik weet ook hoe het uitschrijven werkt, maar als je goed leest dan zie je dat ik het een probleem vind dat kerken automatisch mijn nieuwe adres doorkrijgen, tenzij ik wat doe. Dat is gewoon niet meer van deze tijd.

De loterij krijgt echt m'n adreswijziging niet door hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:44

Shae schreef:

Nee, ik bedoel je bent lid van een kerk, geworden omdat je ouders je lieten dopen, als je je uitschrijft geef je aan dat je geen lid meer bent en dus niet elke keer achtervolgd worden als je verhuist.
Als je wel ingeschreven blijft gaat men ervanuit dat je wel een binding met de kerk hebt of wilt hebben en bieden ze je dus een andere gemeente aan als je verhuist, dat is een soort ‘service’.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:03

@Shae, dit is een zinloze discussie. Je kunt je gewoon laten uitschrijven bij je Kerkgenootschap en dan ontvang je niets meer.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:20

anjali schreef:
@Shae, dit is een zinloze discussie. Je kunt je gewoon laten uitschrijven bij je Kerkgenootschap en dan ontvang je niets meer.

Nogmaals: ik weet dat ik me kan láten uitschrijven, maar ik vind het onzin dat als het om de kerk gaat privacy opeens niet meer belangrijk is. Ik wil ook niet dat de ponyclub waar ik een binding mee heb van de gemeente hoort dat ik ben verhuisd.

Ik snap dat het vrij zinloos is om die discussie te voeren met mensen die de kerk belangrijker vinden dan de AVG. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:22

Ik vind dat niet belangrijker, ik begrijp alleen niet waarom je je niet bij een club uitschrijft als je verhuist. Dat doe je bij de ponyclub toch ook? Anders blijven die ook incasseren.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:33

Nou een pony club vind ik wel wat anders.

De kerk is door mijn ouders geregeld toen ik geboren werd.
De ponyclub mag toch ook niet in een gemeentelijke registratie om mijn adres te achterhalen?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:42

absque_dubio schreef:
Ik krijg dus nooit jehova getuigen aan de deur. Jammer. Lijkt me leuker dan die zonnepanelen mannetjes. :+

Ook Jehova's getuigen heb je in meerdere modellen. Sommigen wil je echt niet aan je deur hebben (heb wel eens een groepje gezien waarvan ik dacht dat ze naar een begrafenis gingen, hadden ze een deur aan deur aktie) en zijn totaal niet aanspreekbaar, en sommigen lijken zelfs op normale mensen.
Zelfde geldt voor andersoortige gelovigen en aanhangers van voetbalclubs/postduivenverenigingen. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:11

daantjuhhh schreef:

De ponyclub mag toch ook niet in een gemeentelijke registratie om mijn adres te achterhalen?

Nee maar ze blijven wel incasseren als je niet opzegt.
De kerk achtervolgt je ook als je niet opzegt en niet aan te geven dat je niet bij een kerk wilt horen. Dan denken ze dat je er wel bij wilt en het fijn vindt om op de hoogte gehouden worden waar een kerk in je buurt zit als je verhuisd bent.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:24

daantjuhhh schreef:

De ponyclub mogelijk niet, maar de scouting kennelijk wel, of het na de AVG nog zo is durf ik niet te zeggen, maar de gemeenteraad mocht voordat de AVG ingevoerd was, beslissen met welke maatschappelijke instanties persoonsgegevens gedeeld werden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:17

daantjuhhh schreef:

Bij de gemeente je adres op 'geheim' laten zetten. Heb ik ook gedaan, precies om die reden. Ik vind het echt waanzin dat de kerk bericht krijgt als je verhuist.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:19

anjali schreef:
Shae schreef:

In mijn (stads)gemeente krijgt de R.K.Kerk die gegevens niet .Hier moet de gelovige dat zelf doorgeven.Bij jou is dat kennelijk anders en jij vindt dat vervelend.Dat kan,maar schrijf je dan toch uit want deze situatie is vervelend voor jou en kost tijd,geld en energie aan de Kerkgemeenschap.Ik krijg hier trouwens ook veel ongevraagde post van allerlei loterijen en bedrijven die ik niet kan afzeggen.En waar ik nooit voor ingeschreven ben.Die doe ik dan gewoon bij het oud papier.No problem.

Ik vind al die ongewenste post dus wél een probleem, ik ben geen oud-papierverzamelpunt.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:01

Ik ben zelf opgegroeid binnen deze geloofs gemeenschap en mijn ouders zitten hier nog altijd in.
De reden dat ze nu brieven sturen is omdat ze vanwege Corona niet langs de deuren gaan. En ook oude/zieke Jehovah's getuigen doen dit al langer zo.
Ze proberen mensen in hun geloof te betrekken omdat ze echt denken dat het de waarheid is en iedereen die hun geloofs overtuiging deelt heeft recht om in het volgens hun toekomstige aardse paradijs te komen. Ze zien het als een misdaad om mensen niet te vertellen over hun geloof omdat ze er van overtuigd zijn dat dit mensen redt. Er wordt hierbij vaak vergeleken met een kind dat op een gevaarlijke autoweg speelt en dreigt aangereden te worden. Dat zou je toch ook weg trekken? Het is in elk geval niet onaardig bedoelt en juist liefdevol.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 24-04-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt