Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:29

SusanH schreef:
Ik hoop het toch niet. Ik ben heel blij dat ze hier grotendeels weg zijn. Zie er eigenlijk nooit meer iemand mee lopen. Ook op het werk hoeven we ze niet meer op.

Ik vind dat er uberhaupt ook wel gekeken kan worden naar het effect van mondkapjes op het verloop van het aantal besmettingen. Is de piek echt veel lager uitgevallen of de golf langer over de tijd uitgesmeerd door het dragen van kapjes? Zijn er daadwerkelijk minder mensen besmet geraakt? Ik vind het trouwens best een eng idee dat er via CCTV is onderzocht of mensen hun gedrag aan zouden passen na het invoeren van de mondkapjesplicht. Dat laatste is overigens niet gebeurd, mensen gingen niet ineens meer afstand nemen: https://maurice.nl/2022/04/21/wob-docum ... randering/

Ik bedoel ook niet als een verplichting
Maar meer dat mensen er zelf voor kiezen om er een te dragen.
Ik kijk er niet raar van op. Als iemand een mondkapje wil dragen dan doet ie dat lekker

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:31

Daar heb ik ook geen problemen mee. Als het een ander maar vrij staat om er geen te dragen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:32

Huertecilla schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik bedoel meer waarom zou je je zo opwinden omdat iemand voorbij loopt met een mondkapje op? Als je je daar al zo druk om gaat maken.

Dus meer als mensen dat willen is het hun eigen keus en dat is toch prima? Of drukken ze jouw ook een mondkap op de neus?

Overdreven reactie weer maar dat zijn we immers wel gewend dat je zo hysterisch doet om een mondkapje die je niet eens op hebt

Je mist de kern weer vollédig.
Beetje vervelend dat het bij velen zo is en die dus (willen) missen dat het vrijheid beperken, rechten van anderen schenden betreft op een glijdende schaal met China als perspectief.
Maar goed; dat is wat het is; waar geen wil is, is geen weg en ik vind mijn weg naar *\%/* tóch wel :j

Vanmorgen in de stam´kroeg´ eigenaar en meeste personeel masker op. De kok en één ober niet. Ik weet dat daar spanning over is.
Van de klanten niemand op vier huppeltutjes na die een beetje schuchter deden naar al dat risico en ook uitgebreid handen ontsmetten bij binnenkomst.
Een groooote groep langzaam keutelende natuurstampers met loopstokken op het pad langs de boerderij allemaal met masker :=

Wat kun jij je medemens toch altijd vriendelijk en empathetic omschrijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:34

Hóóp dat ze blijven Purny. Schreef ik zomer 2020 al (met zoals gebruikelijk hameren op mij _O- want toén was ik gek) en verschillende keren daarna. Gaat echter blijkbaar WOESSSSJJJJ.....

Wederom is het probleem van het zwart/wit onbegrip een vruchtbare bodem voor weer een verplichtingsgolf van het najaar. Daar wringt inderdaad de schoen SusanH.

Maar goed, míjn *\%/* remt het niet en gaat het komende winter ook niet: Niet alleen een slimme meid is op de toekomst voorbereid *D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:35

bigone schreef:
Wat kun jij je medemens toch altijd vriendelijk en empathetic omschrijven.

Wat ben jij weer on topic :P

En dan te bedenken dat ik vanwege lange tenen net al niet schreef wat ik dénk over het handige van wel/geen maskerdragenden _O-

Karl66

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:42

HC er is helemaal geen glijdende schaal en zeker geen glijdende schaal die met China te vergelijken is. Alle maatregelen zijn ondertussen afgeschaft en het parlement wil de wetgeving niet meer verlengen. Dat glijdende schaal verhaal is gewoon gelul, want het gaat om de vrijwillige keuze van mensen, die zelf, uit eigen beweging voor een maatregel kiezen. Als je over vrijheid hebt, dan is het dan wel. De vrijheid om zelf te mogen kiezen wat je wil, zonder dat een HC, of iemand anders, je komt vertellen dat dit niet mag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:39

Karl66 schreef:
HC er is helemaal geen glijdende schaal en zeker geen glijdende schaal die met China te vergelijken is. Alle maatregelen zijn ondertussen afgeschaft en het parlement wil de wetgeving niet meer verlengen. Dat glijdende schaal verhaal is gewoon gelul, want het gaat om de vrijwillige keuze van mensen, die zelf, uit eigen beweging voor een maatregel kiezen. Als je over vrijheid hebt, dan is het dan wel. De vrijheid om zelf te mogen kiezen wat je wil, zonder dat een HC, of iemand anders, je komt vertellen dat dit niet mag.

De coronawet is onlangs wel verlengd tot 1 juni

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:17

Nou ja, glijdende schaal...ik geloof nooit dat we het najaar in gaan zonder beperkingen. Nu hebben we idd geen maatregelen. Maar er is een hele grote kier in de deur voor " wat als ". Ik hoop echt wel dat de tijd die er nu is gebruikt wordt om terug te kijken en lessen te trekken uit wat er tot nu toe gedaan is, en hoe zinvol dat echt was. Plus wat kunnen we nu al doen om ervoor te zorgen dat buiten proportioneel grote maatregelen zoals lockdowns niet meer nodig zijn (zoals vol inzetten op ventilatie, en dan wel meer doen dan het alleen noemen, en andere maatregelen om virussen in binnenruimtes zoveel mogelijk te beperken).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:20

Nou nee hoor, kabinet houd wat als wel achter de hand maar zorgen voor een duidelijk beleid wanneer wat als gebeurd is er niet en zal er ook niet komen. Dan zie je berichten dat er miljoenen vaccins weggegooid gaan worden( waarschijnlijk ) maar de griepprik groep onder de 60 mogen ze alleen wanneer ze met hun arts overleggen. Hoe jaag je de gezondheidszorg op kosten denk ik dan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:30

De enige glijdende schaal die ik meemaak is mijn ovenschotel die wegschoof. Verder niks.
Ik krijg toch sterk de indruk dat de meeste mensen hier helemaal niet bang zijn, maar zoiets hebben van "ach als jij dat wilt, dan doe je dat toch; een mondkapje op" Lijk mij dat HC de enige is die bang is. Bang van glijdende schalen, bang dat wij zijn gebod Léés! niet opvolgen, bang dat wij Wéderom niet begrijpen.
Vind het ook wel hilarisch dat HC op een berg in Spanje vertelt aan Nederlanders dat het in China fout gaat. En dat het "dus" ook hier gaat gebeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 17:55

purny schreef:
Karl66 schreef:

De coronawet is onlangs wel verlengd tot 1 juni

En of we in de twee afgelopen jaren niet beperkt zijn. Alweer vergeten/verdrongen dus is het niet gebeurd?

Wij hier in Spanje hebben meer dan een maand huisarrest gehad. Leger op straat!
Verder máánden van dorps-/regioarrest en alleen verplaatsen toegestaan met schriftelijk onderbouwde goede reden.
De Politie en Guardia Civil waren daarbij niet mals.
Ík noem dat een glijdende schaal met China als de bodem.

Heel opvallend trouwens hoe hier op Bokt in covid draden met twee maten gemeten wordt over wat er door wie hoe geschreven mag worden inclusief persoonlijk worden. Lijkt wel of ik chum in het water gooi voor de haaibaaien _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:59

Het is meer dat jij je druk blijft maken over zaken waar je weinig aan kunt veranderen. En je kleinerende uitingen in het algemeen maar misschien heb je dat zelf gewoon niet door, het kan.
Je wekt bij mij de indruk van als ik maar kan leven zoals ik wil dan interesseert de rest mij geen reet.
En ook je opmerking dat je door iedereen verketterd word sinds het begin van de pandemie slaat gewoon nergens op. Iedereen heeft goede en minder goede en slechte dingen gezegd. Jouw opmerking over het niezen en proesten over levensmiddelen in winkels ben ik het 100 % mee eens, ik denk iedereen maar nee zelfs dat haal je erbij.
Ik snap werkelijk niet waar jouw woede en verontwaardiging weg komt maar de omslag leek te gebeuren toen je zoon moest vaccineren om naar de uni te kunnen. Wij hebben in Nederland niet zo’n plicht gehad dus tja.
Misschien wat meer in het nu gaan leven ipv je zo kwaad over de afgelopen twee jaar te maken, daar verander je niets meer aan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:39

Het is gewoon geen glijdende schaal. Het zou een glijdende schaal zijn als de tijdelijke maatregelen om een pandemie te bestrijden daarna structurele maatregelen zouden worden, zelfs als dat voor de pandemie niet meer nodig zou zijn. Nu waren het gewoon tijdelijke maatregelen om een pandemie te bestrijden, die daarna weer opgeheven zijn. Dit heeft helemaal niks met een glijdende schaal te maken, maar alles met goed bestuur. Je kan namelijk als overheid niet je schouders ophalen, je kop in het zand steken en niets doen als er een pandemie gaande is.

Het is gewoon angst zaaien wat je doet en dan ook nog eens angst zaaien wat nergens op gebaseerd is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:05

Karl66 schreef:
Het is gewoon geen glijdende schaal. Het zou een glijdende schaal zijn als de tijdelijke maatregelen om een pandemie te bestrijden daarna structurele maatregelen zouden worden, zelfs als dat voor de pandemie niet meer nodig zou zijn. Nu waren het gewoon tijdelijke maatregelen om een pandemie te bestrijden, die daarna weer opgeheven zijn. Dit heeft helemaal niks met een glijdende schaal te maken, maar alles met goed bestuur.

Toch... er mankeert wel degelijk wat aan dat bestuur. Want er is toch best wel geregeld gekozen voor het invullen via een (niet zo goed onderbouwde) noodwet in plaats van dat te vervangen door betere wetgeving. En de discussie over de inhoud is een aantal keer uit de weg gegaan.

Het is een beetje onzin om te doen alsof de maatregelen nu zo draconisch zijn, want die maatregelen zijn er niet. Maar er is ook niet geprobeerd om de invulling beter onderbouwd en met meer democratische controle te regelen, en dat is wel zorgelijk.

Dat vind ik denk ik nog het vervelendste aan al dat gestook door halve of hele wappies... dat ze alle nuance zo overschreeuwen dat ze het juist veel makkelijker maken voor autoritaire en slecht-onderbouwde besluiten. Want als er een lockdown is schreeuwen ze tegen de lockdown, maar als er vervolgens geen maatregelen zijn behalve een mondkapje dragen in ziekenhuizen dan schreeuwen ze daartegen... en de regering zegt "zie je wel, er zullen altijd mensen ontevreden zijn, dus het maakt helemaal niet uit wat we doen/ niet doen."
En dan heb je dus de ene keer een slecht onderbouwde maatregel als de avondklok (die nergens behoorlijk is onderbouwd of geevalueerd) en aan de andere kant het afschaffen van eigenlijk alles ongeacht hoeveel mensen er ziek zijn, hoe erg de zorg nog overbelast is of wat dan ook.

Zo moeilijk. Ik heb echt geen zin dat HC met mijn woorden aan de haal gaat om zijn eigen obsessies te promoten. Maar de vraag over de legitimiteit van de beslissingen speelt wel, en die kunnen we toch niet zomaar overslaan alleen maar omdat er wat wappies, fascisten en roeptoeters graag mee aan de haal gaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:32

Mooie genuanceerde reactie, Shadow. Voor mij hoort HC tot degene die zichzelf graag horen en proveceren. Dat maakt zijn bijdragen aan de discussie voor mij van geen waarde.

Het paniekvoetbal van de overheid, hier in Spanje, in Nederland en waar dan ook, begrijp ik nog wel. Wat we er uit geleerd hebben, dat is de vraag. Als ik zie hoeveel problemen van persoonlijke aard er alweer zijn in Den Haag, geeft me dat weinig vertrouwen. En hier in Spanje is het nooit anders geweest naar mijn idee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:45

Ik vind de leersignalen die ik af en toe meekrijg niet slecht. Er is in de eerste golf geleerd dat men perse de basisscholen open wilde houden indat er te veel huiselijk geweld problemen waren en door een goed testbeleid is dat ook gelukt. Het noodplan is daar ook op aangepast.
Er is recent ook gecommuniceerd dat het zeer onwaarschijnlijk gaat zijn dat buitenlocaties (terrassen, skipistes e.d.) deel gaan zijn van een eventuele toekomstige lockdown.
Het open houden van de skigebieden heb ik als zinvol ervaren, eveneens het stimuleren van samenkomsten buiten (amper kontakt begrenzing buiten, wel binnen).
Er is destijds ook besloten om geen paniek sluitingen te doen en maatregelen niet korter dan een maand in stand te houden om mensen duidelijkheid en houvast te geven. De route-kaart is eigenlijk altijd precies nagekomen.
Er zijn zorgen geuit over toegenomen geweld en ik hoop dat daar ook iets zinvols mee gedaan kan worden.
Al met al kan er denk ik nog veel meer zinnigs geleerd worden en gaat het leerproces klassiek traag helaas maar ik ben op zich niet teleurgesteld in het beleid waar ik mee te maken heb met uitzondering wellicht van de erkenning van chronisch zieken. Dat laatste moet echt beter kunnen, dat schijnt een universeel probleem te zijn helaas.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:22

Klinkt alsof ze het in Zwitserland goed voor elkaar hebben.

Dat alles wat buiten is hier dicht moest heb ik ook nooit begrepen. En de scholen zouden na de eerste lockdown nooit meer dicht gaan. We weten allemaal hoe heilig die belofte was :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:38

Klopt er zijn meerdere malen dingen “beloofd” die niet nagekomen zijn. Of aangegeven dat iets nooit zou gebeuren, wat vervolgens toch ingevoerd werd. Of kromme regels en adviezen waardoor je bijv. binnenshuis met meer mensen mocht zijn, dan dat je buiten in de openlucht mocht wandelen. Net als het sporten tot uiterlijk 20:00 (meen ik) wat ook voor kinderen en jeugd opgelegd werd. Het vroeg er al snel om of erg creatief te gaan worden met de maatregelen of om gewoon simpelweg af te haken.

En het is natuurlijk moeilijk, want mensen wilden weten waar ze aan toe waren. Maar ik heb echt een duidelijke routekaart gemist hier. Ik heb in het begin alles netjes opgevolgd en werd er al snel een stuk slechter door.

Ik vraag me af of mensen nog bereid zijn zich in het najaar aan regels te gaan houden. Ik denk dat heel veel mensen binnenshuis en buitenshuis onderling met vrienden of familie ervoor kiezen om het niet op te volgen. Ik begin er niet meer aan. Mondkapjes weer verplicht in winkels …. aan dergelijke regels zal ik me weer houden, maar afstand van vrienden en familie of een beperking van bezoek of aantal mensen waarmee je je op straat of in je auto mag begeven … daar begin ik niet meer aan.

Ik denk dat maar weinig mensen nog bereid zijn weer terugtrekken gaan naar zulke maatregelen. Helemaal als onduidelijk is wat er na 2,5 jaar nu concreet is gedaan om de zorg er bovenop te helpen. Is er moeite gedaan om het werken in de zorg aantrekkelijk te maken en te belonen? En hoe dan? Is er gekeken om de zorg beter in te richten en hoe? Dat soort dingen vraag ik me af. En ik weet echt wel dat er geen blik opengetrokken kan worden met nieuwe frisse mensen die goed opgeleid zijn. En ik weet ook dat er veel personeel is uitgevallen of is opgestapt. Maar wat is er nu concreet ondernomen om te pogen de zorg weer goed te krijgen?

En daarnaast mis ik nog steeds keiharde cijfers en duidelijkheid in hoeverre vaccinaties besmette mensen uit het ziekenhuis hebben gehouden. Want als blijkt dat vaccineren enorm daarin heeft bijgedragen, ben echt klaar met maatregelen wanneer dit een gevolg is van een te grote groep ongevaccineerde mensen. Ik sta niet te springen om weer wat prikken, maar alsmaar de manier is om me grotendeels te beschermen tegen ziekenhuisopname en de kans dus enorm verkleind dat ik de zorg belast …. graag! Maar dan geen maatregelen meer voor mij.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-04-22 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:40

Morrie schreef:
Needje schreef:
Er bestaat dus ook long Q koorts
https://nos.nl/l/2426214

En long griep en long gordelroos, daar kan je levenslang last van houden. En wie weet wat nog meer.

Ik blijf mensen vermijden en houd m’n ffp2 masker op buiten m’n huis. Er komt niemand bij mij binnen, behalve hoogst noodzakelijke werklieden en ik ga nergens op bezoek. Ben er helemaal aan gewend na 2 jaar. Prima zo.
Ik ga wel een weekje weg in juni, met eigen caravan en privé sanitair. Daar spreek ik ook niemand. Even een ander uitzicht dan mijn balkonnetje. Boodschappen laat ik van tevoren thuis bezorgen en neem ik mee.

Toch is het niet gezond zo geïsoleerd te leven. Vooral geestelijk niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:50

Nee dat vind ik ook. Natuurlijk snap ik dat het in sommige gevallen zeer verstandig is voorzichtig te zijn. Maar ergens moet het ook los kunnen laten om niet een groot deel kwaliteit in te leveren denk ik.

Mijn oom die verzwakt is door chemotherapie is voorzichtig geweest. Hij was immers behoorlijk risicopatient. Helemaal omdat hij vanwege behandeling slechts één vaccinatie heeft mogen halen. Uiteindelijk kreeg hij Corona. Hij heeft het prima doorstaan. Iets wat je nu steeds meer ziet onder risicogroepen. Hij is goed hersteld ervan en blij dat hij het gehad heeft. Hij komt gewoon weer gezellig naar feestjes zonder afstand of enige beperking en geniet vooral ondanks zijn ziekte.

Ik denk dat zware maatregelen op den duur heel veel meer kwaad doen dan goed. Mentaal, maar ook voor ons immuunsysteem. Ik heb nog nooit meegemaakt dat tijdens flinke griepgolven mensen dergelijke zware maatregelen namen. Toen was er een stuk acceptatie dat dat risico er was en vond men een griepprik afdoende.

Om nog maar niet te spreken van wat zware maatregelen op langere termijn mentaal doen met groepen die amper risico lopen en ook nog eens gevaccineerd zijn. Ik denk dat het testen en het daardoor zichtbaar maken van besmettingen, quarantaine en isolatie natuurlijk goed is geweest maar zeer zeker ook een erg grote keerzijde heeft.

Alleen al in het topic met coronapatienten waar door sommige zo gefocust werd op ieder klein klachtje en wat bijna een dagboek werd van wat je dagelijks voelde. Ik denk dat dergelijke maatregelen ook ervoor gezorgd heeft dat we ons soms echt gek maakten. Endstra merkte ik zelf ook hoor. Bij griep of een vaccinatie nooit zo stil gestaan wat ik voelde, maar bij Corona en de vaccinaties tegen Corona wel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:57

Nou Vayo, ik ken mensen die bij ieder kriebeltje, kuchje of steekje meteen in de paniek slaan. Ook voor Corona. Dat is echt van alle tijden. Corona heeft het denk ik meer aan het licht gebracht, maar het bestond al hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:59

Ik ben „blij“ dat mijn vader inmiddels covid gehad heeft. Hij was ook al 2 jaar echt buiten de maatschappij en wilde niets meer. Nu mijn ouders beide covid achter de rug hebben is hij weer helemaal uit het schulpje gekomen en onderneemt nu ook gewoon weer dingen gelukkig. Hij zegt ook zelf dat het hem goed gedaan heeft om van die angst af te komen. Natuurlijk had het ook anders kunnen lopen, dat weet je nooit.

Wel merk je inderdaad dat zoeken naar: misschien komt het door…
Zo zit er in mijn vaders kant veel trombose in de familie, eigenlijk zijn alle mannen aan die kant vroeg gestorven daardoor. Zelfs mijn jongste broer heeft al een trombose gehad voor zijn 35e destijds.
Mijn vader leeft heel ongezond en nu heeft hij ook een trombose. Dan wordt er nu gelijk gezegt: misschien nog een vertraagd effect door covid. Maar come-on guys, zwaar overgewicht, niet bewegen, vet eten en een familiaire factor. Je kunt ook te ver gaan met covid voor alles schuldig maken denk ik dan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:40

Hypochondrie had ik al voor corona dus dat is niet gekomen door deze tijd. Meestal hebben mensen dat ook al wat langer. Kan wel plots ontstaan maar vaak zit dat al een beetje in je om daar gevoelig voor te zijn. Ik heb het al vanaf kinds af aan blijkbaar.

Ik ben er door corona juist wat vanaf gekomen helemaal nu ik het net heb gehad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:25

Er is gewoon nog steeds geen back up plan mocht er weer een pandemie komen. Of als het virus daadwerkelijk zo erg wordt als eerst.
En dat snap ik dus ook niet. Wederom heeft het kabinet geen plannen klaar liggen hoe ze om moeten gaan met een nieuwe crisis.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:25

Ik denk dat mensen met oa hypochondrie dit idd al wel hadden. Wel denk ik dat heel deze Corona periode dat versterkt heeft. Maar ik zie om me heen toch wel mensen die voorheen geen angst hadden om ziek te worden en/of geen plaatsen of mensen mijdde. Maar nu zie ik dat soms wel.

En soms las ik hier ook wel eens berichten van gezonde mensen van in de 20-30 die alle vaccinaties gehaald hadden en nog mensen en plaatsen mijden. Dat vind ik wel schrijnend. Het risico is dan zo extreem laag. Persoonlijk denk ik dat het risico op een ongeluk in je huishouden of in het verkeer groter is. Nu is het misschien makkelijk praten als je totaal geen angst voelt om ziek te worden, maar ik ben wel geschrokken van sommige uitspraken/gedachten.

Verder vind ik het erg heftig dat sommige mensen verplicht geïsoleerd werden. Denk aan mensen ineen verzorgingshuis of ziekenhuis. Mensen die moesten sterven zonder hun geliefden bij zich. Of maar slechts één persoon bij zich helemaal ingepakt. Dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd met de dag leven en kunnen sterven is iets om te kunnen accepteren, maar de omstandigheden waarin met Corona vond ik niet oké. Als mensen het risico willen lopen en samen met hun geliefde hadden willen zijn op de laatste momenten had dat gewoon toegestaan moeten worden.

We moeten gewoon accepteren en steunen dat mensen zelf maatregelen nemen, maar heel dat verplichte moet er af en het mag ook niet van je verwacht worden vind ik.