Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ladyson schreef:Gevonden, neus hier eens in TS
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=2048597&hilit=Toekomst+hypotheek
Citaat:FloortjeM @ [HTT] Een eigen huis en een intrekkende partner
Uiteraard heeft de rechtspraak hier ook een mening over;-)
Als de woning van de ene partij is, is het de bedoeling dat die ene partij de aflossingen op de lening betaalt en het groot onderhoud. De rente-component van de lening (wat jullie 'de hypotheek' noemen), behoort tot de kosten van de gemeenschappelijke huishouding en moet dus door de gemeenschappelijke huishouding worden gedragen. Ook kosten van regulier onderhoud (kosten die je als huurder voor je huurwoning zelf zou moeten dragen) horen tot de kosten van de gemeenschappelijk gevoerde huishouding. Alleen de kosten van onderhoud dat de waarde van de woning (positief) beïnvloedt, kosten die de verhuurder zou moeten maken als het een huurwoning zou zijn etcetera, behoren door de eigenaar (alleen) gedragen te worden. betaalt de ander daaraan mee, dan heeft diegene in principe een recht op teruggave van die kosten (en onder omstandigheden nog wat meer, maar dan gaat het echt om serieuze investeringen in het goed van de ander.
Zekerheidshalve zou ik zeggen: ik betaal alle woonlasten, jij betaalt mee aan g/w/e (dat zijn 'kosten van de gemeenschappelijk gevoerde huishouding) en een redelijke bijdrage in de woonlasten (in mijn optiek hoeft een partner niet voor niets te wonen omdat hij/zij niet (mede) eigenaar is van het dak boven zijn/haar hoofd. Maar als je duurzaam gaat samenleven, zou ik me na een paar jaar wel kunnen voorstellen dat je het financieel zo regelt dat je in gelijkwaardige mate iets opbouwt.
Ten aanzien van huwelijkse voorwaarden: leg de dingen gewoon netjes vast, ook als je wil dat alles van allebei is, moet je daar tegenwoordig voor naar de notaris. Maar in mijn beleving zorgt het goede gesprek over (ook) dit onderwerp voor betere compatibiliteit en ook betere verwachtingen over en weer, en dat verkleint dan weer de kans dat je er op enig moment achter komt dat je toch niet goed genoeg bij elkaar paste.
LWDaisy schreef:Ik snap zijn standpunt wel hoor - ik vraag me af hoe een topic vanuit zijn naam er zou uitzien. Dan zouden we het snappen, dat hij zijn huis op zijn naam wilt houden.
Maar - dan vind ik idd ook dat jij, TS, niet moet meebetalen aan updates van dat huis. Dat is echt niet fair naar jou toe!
GekOpFjorden schreef:Ik zou ook zaken vastleggen
Dat hij wil dat het huis van hem is en blijft kan ik nog inkomen maar dan heb ik de gedachte dat alle verbeteringen ook uit zijn portomonee moeten komen
WenK schreef:Edit; ik zie dat posters boven mij het gek vinden om dingen te regelen voor als je uit elkaar zou gaan. Iets regelen wil niet zeggen dat je ervan uitgaat dat het misloopt. Je hebt je verzekering toch ook niet omdat je ervan uitgaat dat je heftig ziek wordt, maar voor het geval dat?
Tiggs schreef:WenK schreef:Edit; ik zie dat posters boven mij het gek vinden om dingen te regelen voor als je uit elkaar zou gaan. Iets regelen wil niet zeggen dat je ervan uitgaat dat het misloopt. Je hebt je verzekering toch ook niet omdat je ervan uitgaat dat je heftig ziek wordt, maar voor het geval dat?
1 op de 3 huwelijken en nog meer samenwoonrelaties stranden. Het is geen doemdenken maar juist realistisch zijn om daar iets voor te regelen zolang je op goede voet staat met elkaar.
Spenk schreef:Dus je vriend gaat er van uit dat de relatie vroeg of laat toch wel strand?
Wat een bizarre ongezonde situatie dat jouw geld erin gaat en je er niks van weer ziet
Ik ga mee met hierboven , ik zou hier een goed gesprek aan gaan.
Soepblik schreef:Spenk schreef:Dus je vriend gaat er van uit dat de relatie vroeg of laat toch wel strand?
Wat een bizarre ongezonde situatie dat jouw geld erin gaat en je er niks van weer ziet
Ik ga mee met hierboven , ik zou hier een goed gesprek aan gaan.
Dit. Dit klinkt niet gelijkwaardig en als je echt voor elkaar gaat, dan ga je er niet vanuit dat het uit gaat. Geen gezonde situatie.
Marije_jiplover schreef:Ik vind het niet gek om dingen vast te leggen, juist omdat je niet in de toekomst kunt kijken.
Maar dan moet het wel gelijkwaardig zijn, niet dat de een zn geld ziet verdampen en de het ander ziet groeien, terwijl degene van wie het geld verdampt ook het risico loopt op dakloos worden, dat is niet gelijkwaardig.
Needje schreef:Ik vind ook niet dat TS moet investeren in het huis als daar niets tegenover staat als ze uit elkaar gaan.
Iets voor haarzelf opbouwen zou ze met haar huurhuis ook niet natuurlijk. Maar daar worden dingen als de keuken door de verhuurder betaald. Dus in hun geval, kosten voor r vriend dan.