Woning naast varkensstal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:28

Wij wonen met een varkensstal achter ons huis. Was eerst huis + stal samen maar tegenwoordig gesplitst.
Wij hebben misschien 2 dagen per jaar last van stank, als de wind verkeerd staat.
Verder hooguit wat meer last van vliegen maar dat valt ook nog wel mee.

Als ze varkens komen laden of lossen hoor je wel wat geluid uiteraard. Van de wagens,het werk en de dieren. Of als vrachtwagens komen om de silo's te vullen of mest te halen, of, of.
Ooit ook wat gegil maar dat val best mee. Er wordt iig van hoe ik gezien heb goed met de dieren om gegaan.
Wij ervaren dit allemaal niet als storend. Ook onze honden zijn er aan gewend geraakt.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:31

Ook wij wonen in de buurt van een varkenshouderij en soms kom ik er langs met de paarden op buitenrit.

Ze vinden de geur niet zo prettig maar thuis merken we er nagenoeg niks van.

Wel eens de sirene als de temperatuur te hoog is en het gegil van het laden,lossen maar verder prima te doen en de varkenshouderij staat binnen 900mtr bij ons vandaan.

Verder hebben hun grote ventilatoren,ruimtes boven het dak dus ze doen er wel wat aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik vind het echt verbazingwekkend dat sommige mensen op een steenworp afstand van een varkensbedrijf wonen en (bijna) niets ruiken :wow:
Ben je er dan misschien aan gewend of hebben die bedrijven een geweldig management/bedrijfsvoering waardoor er zo min mogelijk te ruiken valt voor de omgeving?
Er zitten hier in de omgeving ook varkensbedrijven en wanneer de wind onze kant op staat, dan ruiken we het echt wel.
Ik vind het niet zo vervelend trouwens, maar er vlak naast wonen hoeft van mij dan ook weer niet :+
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-04-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

_Reneee schreef:
Afgezien van de geur, is het natuurlijk niet echt bepaald een gezonde omgeving om te wonen. Ik zou het echt niet doen.

Het gaat hier om een afstand van bijna een kilometer. Ik vind de titel ook erg misleidend en overdreven, naast een varkensstal.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:34

Cayenne schreef:
Ik vind het echt verbazingwekkend dat sommige mensen op een steenworp afstand van een varkensbedrijf wonen en (bijna) niets ruiken :wow: *knip* we het echt wel.
Ik vind het niet zo vervelend trouwens, maar er vlak naast wonen hoeft van mij dan ook weer niet :+

Denk dat die bij ons in de buurt zit ook redelijk wat afzuiging etc heeft. Er staan meerdere woningen vlakbij en niemand die klaagt, misschien in het verleden wel maar tegenwoordig ruik je ze bijna niet behalve als je op straat loopt want de stallen staan nog geen 15 mtr van de weg af.

De kippen boerderij andere kant van een dorp vind ik meer stinken. :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:35

Daan13 schreef:
Cayenne schreef:
Ik vind het echt verbazingwekkend dat sommige mensen op een steenworp afstand van een varkensbedrijf wonen en (bijna) niets ruiken :wow: *knip* we het echt wel.

Denk dat die bij ons in de buurt zit ook redelijk wat afzuiging etc heeft. Er staan meerdere woningen vlakbij en niemand die klaagt, misschien in het verleden wel maar tegenwoordig ruik je ze bijna niet behalve als je op straat loopt want de stallen staan nog geen 15 mtr van de weg af.

De kippen boerderij andere kant van een dorp vind ik meer stinken. :o

Eens! Kippen vind ik veel erger stinken! :=
Dat is echt een hele scherpe geur die in je neus blijft hangen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:37

Het is echt compleet afhankelijk van het stalsysteem, management en diercategorieen. Sommige stallen zul je op korte afstand ruiken en verderop niet, anderen ruik je minder maar daar draagt de geur wel op grote afstand.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:40

Moestuin schreef:
Ik heb hier echt waar nog nooit een varken horen gillen. Ook niet als ze geladen worden. Af en toe zie je wel rendac eens. Maar ik kan niet zeggen dat er hier veel wordt gegilt.

Het maakt wat dat betreft niet uit wat voor stal je in de buurt hebt maar de Rendac is vreselijk! Dat stinkt pas echt.
Volgens mij worden hier hele nuttige tips gegeven. Ik vind de geur zelf echt vreselijk dus zou het zoveel mogelijk vermijden. Maar buitenaf ruik je sowieso dingen, ik heb naast een koeienboer gewoond en rook het kuilen e.d. ook wel. Nu vind ik dat niet vervelend, net als het nachten dooroogsten omdat het moet maar dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:42

Ik denk dat het er ook wel mee te maken heeft of je de stad bent gewend of het buitengebied. Ik heb ook pal naast een varkensbedrijf gewoond. Echt onze huizen en de stallen op hetzelfde erf zeg maar, wij hadden nergens last van. Maar wij woonde ons hele leven dus al in het buitengebied. Het enige nadeel eraan waren de vliegen in de zomer. Maar daar zal jij geen last van hebben van zo'n afstand. Zou in TS haar geval even uitzoeken hoe de wind waait, dat speelt ook mee natuurlijk.

Vind het trouwens wel grappig al die verschillen hier. Zag zelfs iets over dat het ongezond is om naast zo'n bedrijf te wonen. Mij lijkt het juist ongezond om in de stad te wonen maar goed, gelukkig leven we allemaal nog. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-22 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:42

Kookaburra schreef:
Het is echt compleet afhankelijk van het stalsysteem, management en diercategorieen. Sommige stallen zul je op korte afstand ruiken en verderop niet, anderen ruik je minder maar daar draagt de geur wel op grote afstand.

Hier jaren een kippenbedrijf gehad wat je echt niet rook, kwestie van goed management. Staat echt in de stad (Meppelers zullen het wel kennen) en er wonen gewoon mensen omheen. Als je er nu langs rijdt ruik je het niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:45

Ik denk dat sommige mensen er ook van zichzelf wel gevoeliger voor zijn.
Zo ken ik iemand die in Friesland onder de rook van het Rendac woont.
Die lucht kan ik dus echt niet hebben terwijl zij het niet eens ruikt :=
Koeien, varkens etc geen probleem, maar kippen en het Rendac, no way.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-04-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: Woning naast varkensstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:52

Ik zou er prima (op afstand) naast willen wonen, maar dan wel met de wind de "juiste" kant op, dan zal je het echt maar een paar dagen per jaar ruiken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:59

Je kan trouwens ook in het buitengebied wonen zonder boerderijen in je directe omgeving hoor. Het is heus niet of dit of de stad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:02

uniekhorse schreef:
idinn schreef:
Handhaving bellen dan als die er geen vergunning voor heeft.

Wauw.. Als je met deze instelling al zou gaan verhuizen, dan pas je niet in het buitengebied.
Dan weet je zeker dat je niet lekker in de buurt ligt.

Zoals onze buren die netjes vragen of de koeien ergens anders kunnen lopen want ze trekken vliegen aan..

En of we niet willen bemesten want er komt visite.
Ga dan lekker in de stad wonen.

Eh, dan moet je even de context lezen, in welke deze opmerking werd geplaatst, dan zul je zien dat jouw opmerking niet ok is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:02

Rendac vind ik wel stinken.

Maar gillen?
Met laden eens eentje maar echt niet zoals hier gesteld word.
Gestommel van het lopen dat is wat we hoorde.

En nee het ruiken echt niet.
Ook bijrijders of pensioners uit het dorp klaagde er niet over.

Ik denk idd dat het het management zal zijn.
De buren hier op nog geen 100 meter zijn hele precieze en rustige mensen.
Alles zuiver en ook nooit gehaast met de dieren.

Maar het beste advies is denk ik er verschillende dagen langs te wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:05

naomiiiii schreef:
Ik denk dat het er ook wel mee te maken heeft of je de stad bent gewend of het buitengebied. Ik heb ook pal naast een varkensbedrijf gewoond. Echt onze huizen en de stallen op hetzelfde erf zeg maar, wij hadden nergens last van. Maar wij woonde ons hele leven dus al in het buitengebied. Het enige nadeel eraan waren de vliegen in de zomer. Maar daar zal jij geen last van hebben van zo'n afstand. Zou in TS haar geval even uitzoeken hoe de wind waait, dat speelt ook mee natuurlijk.

Vind het trouwens wel grappig al die verschillen hier. Zag zelfs iets over dat het ongezond is om naast zo'n bedrijf te wonen. Mij lijkt het juist ongezond om in de stad te wonen maar goed, gelukkig leven we allemaal nog. :D

Als je je leven lang naast koeien woont, dan ben je die lucht gewend, maar dan hoef je niet per definitie varkenslucht ook gewoon of prettig te vinden? Als ze koeienmest uitrijden, heb ik nergens last van, maar ik vind kippenmest en varkensmest weer enorm stinken. Als buitenmens of plattelandsbewoner hoef je niet alle geuren maar fijn te vinden immers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:08

Mijn collega zegt het altijd mooi als zijn kinderen heel hard roepen dat het stinkt: het stinkt niet, het ruikt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 20:17

Moestuin schreef:
Dat is echt de mentaliteit vandaag de dag helaas. Toen wij aan het verhuizen waren zijn er mensen gestopt om te zeggen dat wij meteen de politie moesten bellen als wij de stal roken want dat mag niet. Euh… Die stal staat daar al lang voor dat wij het huis kochten. Het is niet dat wij dat niet hebben gezien ofzo, dus hoezo klagen? :?

Ook aan jou, lees even de context ;)

Ik leg het nogmaals uit, dan zie je waarom Idinn de opmerking plaatste.
We hebben hier in het dorp (midden in het dorp) een boerderij, die 3 jaar terug gestopt is met koeien. De boer heeft het pand verkocht aan een akkerbouwer. De akkerbouwer gebruikt alleen de grond, het voorhuis is verhuurd, de akkerbouwer woont aan de andere kant van de provincie. Aangezien de akkerbouwer niets met de lege ligboxenstal doet en mestopslag, slaat hij daar varkensmest van derden op. Hij heeft hier geen vergunning voor en aangezien hij ook geen vee heeft en de boerderij midden in een dorp staat, krijgt hij die ook niet. Erg vaak worden in de schuur dus vrachtwagens varkensmest gelost, totdat de mestput helemaal vol is. Er ligt landbouwplastic over tegen de stank, maar dit is niet voldoende en sommige delen zijn helemaal niet afgedekt. De meeste inwoners hebben geklaagd. De meters van de RUD sloegen uit. Als dat zonder vergunning door gaat, dan moet men idd handhaven. Ga maar eens met je hoofd in een gierput hangen, zo erg was het hier, niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:07

Mindim schreef:
naomiiiii schreef:

Als je je leven lang naast koeien woont, dan ben je die lucht gewend, maar dan hoef je niet per definitie varkenslucht ook gewoon of prettig te vinden? Als ze koeienmest uitrijden, heb ik nergens last van, maar ik vind kippenmest en varkensmest weer enorm stinken. Als buitenmens of plattelandsbewoner hoef je niet alle geuren maar fijn te vinden immers?

Oké, maar dat zeg ik ook nergens? :+ Ik zei dat ik denk dat dat er mee te maken heeft gezien wat reacties hier. Ik zeg niet dat iedere plattelandsbewoner ervan geniet. :D

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:53

Geluid en stank is per bedrijf heel verschillend, persoonlijk zou ik niet bij een kippen of varkensboer willen wonen. Misschien valt dit in de praktijk wel erg mee maar ik ben van ie geur gewoon echt niet gecharmeerd, heel erg smerig? Nee zeker niet maar als je 1x in de maand een dag of meer in die geur zou zitten bedankt ik.
Mooi voorbeeld is dat wij pas zijn verhuisd en nu een koeien boer (140koeien)letterlijk als buurman hebben en bij ons vorige huis zat de koeien boer(78 koeien) op 300m, raad eens welke boer meer geluid geeft en geur? Jep de 78 koeien... ik was paar weken terug helemaal teleurgesteld dat ik het gier rijden amper rook, bij het andere huis rook je de gier behoorlijk. Ik vind het persoonlijk echt lekker als ze het aan het uitrijden zijn en geeft het wen gevoel van voorjaar en zomer. Nu dit jaar rook ik dis weinig tot niks, zelfs een corona test gedaan maar nee het ruikt hier minder :+
Koeien heb ik sinds we hier wonen 1keer gehoord en dat was dat ze voor het eerst het land op mochten haha, verder zijn ze muisstil. Grappige is dat het huis waar we nu wonen in het funda topic aardig wat commentaar kreeg dat je je wel moest realiseren dat je pal naast een boer zou wonen wat voor overlast kon zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 00:34

Heerlijk die loeiende koeien in de nacht :D
Een van de mooiste dingen op het platteland, de nacht geluiden. Uilen, koeien, paarden soms, herten, merels en verder niets, enkel in het oogstseizoen, de trekkers in de nacht <3

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 05:36

Ik ben als huishoudhulp werkzaam geweest op een varkensstal. De boer zorgde voor de varkens, de boerin voor de kippen (die werden daar gefokt voor de slacht). De varkens rook ik eigenlijk niet (ook in de zomer niet als ze in de wei mochten), de kippen daarentegen rook je van op een afstand al.

Zelf woon ik nu helaas in de stad, maar ik mis al die plattelandse geuren/geluiden ontzettend hard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:42

Wij wonen hemelsbreed op 400 meter van een varkensstal. Ik heb ze nog nooit geroken. Dat komt omdat de wind in 99,9 % van de tijd uit het zuidwesten komt. Daar moet je dus goed naar kijken.

Als ik er langs af rijd ruik ik ze precies tot dat ik ze voorbij ben, door die zuidwestelijke wind. Nog 100 meter verderop liggen kalkoen-stallen. Ook die ruik ik hier nooit door de zuidwestelijke wind.

2 km verderop liggen mega varkenstallen. Ook die kan ik hier niet ruiken ivm de windrichting. Dat is wel langs een openbare weg. Omdat ik daar alleen met een auto voorbij kom, weet ik niet of je ze ruikt of niet. Misschien dat modernere stallen minder ruiken? Want ze zijn echt pas vorig jaar gebouwd.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:12

Ik denk niet dat je dat zo kunt zeggen. Een moderne (en vaak grotere) stal met een goede luchtwasser zal je niet ruiken. Daar ruik je nog niks als je ernaast staat. Een oudere, kleine stal zal je wel ruiken. Maar 900 meter is ver hoor. Wij wonen op 1.200 m van een oude varkensstal vandaan, die ruiken wij echt niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:31

Ik woon in het Rijnmond gebied ik ruik niks maar mensen die komen ruiken het echt wel. Is echt een kwestie van er aan wennen dat zal ook zo zijn met de varkens lucht.