Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Nala schreef:Mijn andere vrienden zijn er uiteraard ook nog. Alleen wonen zij bijna allemaal (ondertussen) verder weg. Dus als ik dan echt iets actiefs wil gaan doen moet ik toch proberen andere vrienden te maken die dichterbij wonen.
Maar waarom heb je per se iemand nodig om iets actiefs te gaan doen?
Mijn ene beste vriendin woont nota bene naast me, maar ik ga vaak genoeg een stuk (5-10 km) in mijn eentje lopen. Net zoals zij regelmatig in haar eentje gaat shoppen en dan ook gerust in haar eentje ergens een tafeltje pakt om uit eten te gaan.
Je bent helemaal niet verplicht om iets met iemand anders te gaan doen toch?
Mijn andere beste vriendin woont 100km verderop, die zie ik ook heel weinig. We bellen zelfs amper. Maar we weten van elkaar dat het altijd 'gewoon goed' is tussen ons. Als we de ene dag een dikke discussie hebben kunnen we elkaar de volgende dag huilend opbellen om een probleem voor te leggen of gewoon om even uit te huilen.
Waarom niet, in het kader van heel worden, jezelf ten doel te stellen om minimaal een keer per week iets actiefs alleen te doen. Veel gezonder als ik het zo lees, dan meteen moedwillig vrienden te maken. Zoals ik zei, vriendschappen groeien gewoon en ze floreren als je gewoon jezelf bent en je eigen grenzen weet te stellen in plaats van de willen voldoen aan het ideaal van een ander.
Nala schreef:Mijn ex zei altijd "ga toch wat met je vrienden doen, zet mij niet op plek 1", maar ik wachtte altijd zo vol verwachting of hij niet tóch zou appen om iets te doen, dat ik uiteindelijk iedere avond alleen zat. Ik wilde namelijk ook koste wat kost vermijden dat hij het uiteindelijk wél zou vragen en ik hem dan een nee moest verkopen. Vanuit paarden-oogpunt: Ik wilde positief gedrag belonen
MyWishMax schreef:Ik heb ook een beetje het idee na de laatste reacties dat jouw vriend in een relatie de vervanging moet zijn voor de vriendschappen die je niet hebt of niet in de buurt hebt? Of de vrienden juist vervanging voor de relatie die over is. Want na elke relatie ga je op zoek naar nieuwe vrienden en wil je allemaal dingen samen gaan doen. En als ik dan lees dat je niet met vrienden af wil spreken in een vorige relatie wantnwat als vriend wel ineens wil afspreken. Dat zijn eerlijk gezegd wel dingen waar ik aan zou gaan werken. Een relatie moet inderdaad een aanvulling zijn en geen invulling. Net als vriendschappen eigenlijk.
Kan je wel dingen alleen doen of alleen zijn?
Nala schreef:Ik ga ook alleen wandelen, alleen geocachen, alleen buitenrijden met mijn paard, maar vriendschap en gezelligheid is ook gewoon leuk.
Ik plan ook zeker veel met vrienden, alleen des te meer mijn partner afstand gaat nemen en des te sporadischer de voorstellen worden, des te meer wil ik daar dan prioriteit aan geven en tijd voor vrij houden.
BrittS schreef:Ik snap je heel goed, misschien ligt het aan het feit dat ik ook vanaf jonge leeftijd non-stop in relaties heb gezeten en we dus gewend zijn om samen te zijn. Zodra het bij mijn vorige relaties uitging was er steeds een bestaande vriendschap die dan uitbloeide tot een nieuwe relatie. Ondanks dat ik goed alleen kan zijn, mijn eigen hobby's heb, vriendinnen heb, heb ik echt wel heel veel behoefte aan het zien van mijn partner. Mijn laatste relatie duurde bijna 11 jaar, waarvan we zeker 9 jaar samengewoond hebben. Mijn huidige scharrel/relatie-zonder-naam heeft nooit eerder samengewoond is gewend veel alleen te zijn, dus ik was best een beetje bang voor een groot verschil in behoefte hierin, maar dat blijkt gelukkig erg mee te vallen. Ondanks onze onregelmatige werktijden zien we elkaar vaak, en ik hoef echt niet persee meerdere dagen per week hele dagen samen door te brengen, maar éven tijd voor elkaar maken; al is het maar even tussen werk door samen lunchen, of samen avondeten voordat hij nog moet werken, of als we tussen de middag wat langer de tijd hebben samen een wandeling maken door het bos bijvoorbeeld.
Ik zou niet blij worden van een relatie waarbij je elkaar de hele week niet ziet, als het een keer een week niet anders is dan is dat zo, maar dan verwacht ik wel dat iemand na die week weer heel veel zin heeft om mij te zien![]()
Dus nee, ik vind niet dat je verwachtingen te hoog liggen. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je goed blijft communiceren: mannen blijven mannen, hints werken over het algemeen niet. Zeg gewoon dat je iemand graag wilt zien, vraag bij vertrek wanneer jullie elkaar weer zien, dan weet je waar je aan toe bent.
Nala schreef:Bij mijn vrienden kan ik er redelijk goed tegen, maar zoek in beide “groepen” inderdaad mensen die me dat “wederzijdse” gevoel wel kunnen geven.
Nala schreef:Nou he, Janine, dat zijn wel een heel aantal aannames over mij die kant noch wal raken.
Janine1990 schreef:Nala schreef:Nou he, Janine, dat zijn wel een heel aantal aannames over mij die kant noch wal raken.
Sorry, welke aannames? Ik heb alleen een voorbeeld over mezelf gegeven.
Wil het graag even verduidelijken als iets niet helemaal duidelijk is. Ik leg graag uit aan de hand van voorbeelden, waar anderen de zaken veel mooier kunnen samenvatten in een paar zinnen of woorden (Suzanne, Wildgirl)
Biks2 schreef:Lieve ts,
Ik reageer vooral even op de beginpost.
Zo te lezen doet jouw laatste ex wel graag dingen samen. Bij de ex hiervoor zou ik zeggen, het is een verschil in persoonlijkheid en de behoeftes in een relatie.
Maar omdat je huidige ex eerst wel graag initiatief nam en dit daarna steeds minder werd is het interessant om te kijken waar dit aan ligt.
Zoals ik het lees heb je prima je eigen leven en is dat het probleem niet.
Het is wel zo dat mannen anders zijn dan vrouwen en vaak het gevoel willen hebben dat ze vrij zijn. Dit is ook een cultuur dingetje.
Dus, voor de volgende keer, wacht de initiatieven van de ander gewoon af. Leg geen druk, geef geen hints. Reageer eens een dag niet als hij wat wilt. Dit klinkt misschien destructief maar is het niet. Mannen willen geen vrouw die altijd beschikbaar is.
Nala schreef:Biks2 schreef:Lieve ts,
Ik reageer vooral even op de beginpost.
Zo te lezen doet jouw laatste ex wel graag dingen samen. Bij de ex hiervoor zou ik zeggen, het is een verschil in persoonlijkheid en de behoeftes in een relatie.
Maar omdat je huidige ex eerst wel graag initiatief nam en dit daarna steeds minder werd is het interessant om te kijken waar dit aan ligt.
Zoals ik het lees heb je prima je eigen leven en is dat het probleem niet.
Het is wel zo dat mannen anders zijn dan vrouwen en vaak het gevoel willen hebben dat ze vrij zijn. Dit is ook een cultuur dingetje.
Dus, voor de volgende keer, wacht de initiatieven van de ander gewoon af. Leg geen druk, geef geen hints. Reageer eens een dag niet als hij wat wilt. Dit klinkt misschien destructief maar is het niet. Mannen willen geen vrouw die altijd beschikbaar is.
Dit heb ik bij alle relaties geprobeerd, maar kan ik niet. Dat is niet destructief voor de relatie maar voor mij. Want ik zit dan de hele tijd bewust ermee dat ik hem negeer, zeg maar. Ik vergeleek het laatst met dieten, als je bewust iets laat liggen of wilt negeren is het alles waar je nog aan kunt denken. Ik zou het wel heel graag willen kunnen.
Ik heb gewoon die rust nodig van de planning, wat hiervoor inderdaad ook aangehaald werd als "gewoon weten waar je aan toe bent, en weten wanneer je elkaar de volgende keer ziet, al is het pas over een week".
Nala schreef:“ die constant van jou wil horen dat ze er leuk uit ziet, die zelf niets onderneemt maar wel van jou verwacht dat je haar ergens meer naar toe vraagt, die jou voor heel veel dingen nodig heeft, maar geen oprechte interesse heeft in jou als persoon”
Dit hele stuk lijkt geschreven alsof je mij wilt beschrijven vanuit het oogpunt van mijn vrienden, maar geen enkel punt klopt.