Niet al te groot, jong paard met blonde, halflange manen. Van nature een atletische, slanke bouw maar houdt heel erg van eten, dus moet eigenlijk op rantsoen.
Is een echte knuffelkont, als je eenmaal bij haar in de buurt mag komen. Kan goed in een kudde maar staat het liefst buiten met max. 3 andere paarden. Overdag buiten houden, ‘s nachts lekker binnen met een goed pak stro.
Kan totaal niet met kleine kinderen over weg. Dieren daarentegen wel. Is leuk om rustige, ontspannende wandelingen te maken. Niet geschikt voor de sport (vindt ze absoluut niet leuk en laat ze duidelijk merken). Zou fysiek door de keuring komen, mentaal is de vraag. Ook totaal niet geschikt om mee te fokken. Daarnaast is ze snel overprikkeld, heeft daarbij ook een rustige benadering nodig.
Eenmaal vertrouwd, gaat ze voor je door het vuur. Lief, aanhankelijk met een eigen wil. Met een goed luisterend oor en samenwerking, valt er veel met dit paard te bereiken!
Paard met Twentse bloedlijnen en nuchter karakter. Zware botten en liefde voor eten roodharig. Graag op zichzelf maar een vaste kudde kan ze waarderen. Ziekte van lyme door tekenbeet en houd van wandelingen door het bos. Niet geschikt voor het zware werk gezien knie blessure.
ikkedus
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 18:07
linoleum schreef:
Tinkermerrie met 1.73 stokmaat, vachtkleur veranderd regelmatig gedurende het jaar. Nog geen nakomelingen, maar laat zich wel gewillig dekken. .
Oooo veeg me op! Iets met; iets teveel informatie!
Dit begint razendsnel één van mijn favoriete topics te worden...
Ga vooral door allemaal
maralyn
Geplaatst: 13-03-22 18:39
Hyperactief sportpaard, alleen voor gevorderde ruiter. Niet makkelijk op stal. Heeft rust, regelmaat en respect nodig. Ga je schreeuwen, schopt ze.
Ongeschikt voor kinderen.
Let op. Echte rode merrie. Durft ook te bijten!
Dioxide
Geplaatst: 13-03-22 18:41
32 jarige roodschimmel merrie, 1.83m hoog. Geschikt voor beginners, lief en werkwillig karakter. Paard is een echte grapjas en knuffelkont. Moet elke dag buiten komen! Niet geschikt als fokmerrie. Ondanks leeftijd en gebreken nog steeds mogelijk om lekker dagelijks te berijden.
J_emma
Geplaatst: 13-03-22 19:22
Stevige compacte gebouwde ponymerrie, wordt dik van lucht dus alleen met graasmasker de wei op en hooi uit een slowfeeder. Goede fokmerrie, geeft grote ranke veulens met een fijn maar niet heel werkwillig karakter. De ideale kinderpony, bomproof en zeer geduldig met beginnertjes. Volwassenen en handige ruitertjes geeft ze het niet cadeau, die hebben wat meer overredingskracht nodig.. Kan fanatiek worden voor de sprong of als een andere pony haar voorbij gaat, maar is over het algemeen redelijk flegmatiek. Denk dat ze clickertraining heel leuk zou vinden, kan venijnig bokken als je te hard been geeft of je zweep gebruikt.
(OMG,ik ben onze shet, los van die veulens want hij is een ruin)
GabberGill
Geplaatst: 13-03-22 19:55
Captain schreef:
Shetlander. Wil niet aangeraakt worden, wordt blij van voer. Geen kindervriend.
Ik sterf
Snippergroen
Geplaatst: 13-03-22 19:57
Grote haflinger die in de sport loopt. Moet sober gehouden worden, maar pikt graag wat lekkers mee als de kans zich voordoet echte merrie, met alle bijkomende moodswings. Heeft een zachte, eerlijke hand nodig en gaat in protest als de benadering haar niet zint. Vindt haar weg in elke kudde, maar gaat er makkelijk alleen op uit. Staat 's nachts graag op stal, om de prikkels van de dag te verwerken, maar is daarna altijd weer blij om anderen te zien. Harde werker met doorzettingsvermogen en gaat door het vuur voor iedereen die haar lief is. 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' mentaliteit. Geen elegant dressuurpaard, wel een stoere crosser. Soms wat onzeker, maar enorm krachtig als de zelfverzekerdheid goed zit.
Als ik het zo lees vind ik mezelf best een leuk paard
GabberGill
Geplaatst: 13-03-22 20:00
Deense Warmbloed merrie. Palomino kleur 1.78m Zeer veel behang ook aan de benen Rank gebouwd
Deze merrie is een echte merrie! Ze wordt blij van eten en is een harde werker. Zolang je haar met respect behandelt zal ze voor je door het vuur gaan.
Sporen en zweep worden afgeraden aangezien deze alleen een negatieve reactie uitlokken.
Ik schrijf dit en besef dat ik mijn eigen paard ben op de kleur na
tones
Geplaatst: 13-03-22 20:04
Oude fokmerrie die sinds een jaar weer is opgepakt. Inmiddels enigszins in “sportmodel”. Makkelijk om te kopen met snoep, heeft een hekel aan getut en gefrut. Kan niet 24/7 op de wei ivm insuline resistentie.
marleen_88
Geplaatst: 13-03-22 20:18
Merrie zonder merriegedrag, nuchter en ontspannen type met gevoel voor humor. Zal afgekeurd worden voor de sport wegens slijtage in de rug, maar kan zeker mee voor een wandeling aan de hand. Is zeer geschikt met kinderen, maar absoluut geen fokmerrie. Heeft geen stalgebreken en ligt 's nachts het liefst samen met haar hengst onder de wol.
Let op: heeft glutenvrije brok nodig. Anders kun je dagelijks staart en benen wassen.
Juut
Geplaatst: 13-03-22 20:21
Geniaal topic, dit
15 jarige Sobere E-pony, recreatie. Vindt alles leuk, behalve drukte. Erg voorzichtig met kinderen, angstige ruiters en mensen met beperking, heeft het echter nodig om te kunnen ontladen bij een handige ruiter.
Houdt ervan om haar eigen plan te trekken in kudde en onderweg. Regelt gang van zaken in de kudde en onderweg zonder dominant op te stellen.
Beperkt zicht, vooral kippig in schemer. Vraagt dan meer begeleiding. Moet schraal gehouden worden. Niet geschikt voor de ruiter met win-mentaliteit op wedstrijden. Slaat dan om in rodeo-pony. Niet geschikt als fok-merrie. Vindt het ok om af en toe enkele uren op het veulen van een ander te passen. Loopt weg wanneer ze te lang bij het veulen moet blijven. Heeft haar rust nodig, wordt anders nukkig.
Dressuur: B Springen: B Cross Country: weigerd de vaste hindernissen, en waterhindernissen tenzij zomer. Zal dan een route om betreffende hindernis vinden, met of zonder ruiter. Trec: T2. Toont zeker potentie, vraagt echter conditietraining. Aangespannen: enkel en tweespan. Wordt gereden zonder oogkleppen. Weigert vierspan.
Sterk dier, nooit de dierenarts nodig gehad.
Zoek je die all round pony die een dagtocht kan lopen, sprongetje maken, maar waar je in de sneeuw ook een slee achter kan hangen? Dan is dit het geschikte dier!
Jonge eenkennige merrie. Als je der eenmaal kent heel leuk paard en heel knuffelbaar maar heeft soms opeens veel ruimte nodig. Houd van afwisseling in training maar buitenritten staan op 1. Slechte concentratie, wil alles om zich heen zien en soms veel stress. Als je goed rijdt loopt ze goed, behalve als ze een slechte dag heeft dan zou ik niet opstappen. Hekel aan drukke kinderen. Eet veel maar komt niet snel aan.
Cavaletto
Geplaatst: 13-03-22 20:35
Wat oudere gelderse vosmerrie, 1,70 m.Heeft twee veulens gehad. Als je haar eerlijk behandeld gaat ze voor je door het vuur. Ze heeft echter even tijd nodig om je te vertrouwen. Kan wegens oude blessures niet meer in de sport lopen maar kan recreatief nog goed een paar jaar mee. Kan goed met kinderen en honden. Is braaf bij smid en veearts. Bij de tandarts moet ze wel gesedeerd worden. Kan alleen samen met oudere, Friese ruin verhuizen. Merrie kan niet langer dan enkele dagen zonder de ruin, je kunt dan niets meer met haar. De ruin is de vader van de twee veulens, is op latere leeftijd geruind maar is zo mak als een lammetje. De ruin is vooral een weidemaatje, kan niet meer gereden worden, je krijgt hem er gratis bij.
Anoniem
Geplaatst: 13-03-22 20:36
Loopt weg wanneer ze te lang bij het veulen moet blijven
Plop1997
Geplaatst: 13-03-22 20:37
Zeer eenkennige merrie met een wisselend knuffelbaar karakter. Wit met een roze neus die snel verbrand in de zon. Manen zijn wat aan de dunne kant.
Extreem voorwaarts en druk in haar hoofd. Schrikt van haar eigen schaduw. Niet geschikt voor de sport wegens rugproblemen en fokken is ook geen mogelijkheid vanwege een beschadiging aan de eierstokken. Verhoogde kans op koliek, heeft reeds een maagzweer gehad. Grotendeels afgekeurd maar werkt wel voor snoepjes.
Een rommelmaker op stal maar als je haar buiten zet wil ze ook weer direct naar binnen. Als ze dan vervolgens te lang binnen staat wordt ze depressief dus zorg dat ze genoeg afleiding heeft. Kan het beste in een kleine kudde gehouden worden. Ook is ze een enorme koukleum en heeft ze een talent voor dekens slopen dus ben bereid om meerdere 400 grams dekens aan te schaffen.
Onafscheidelijk van in ander topic genoemde maatje. Maar vanwege alle bovengenoemde gebreken krijg je haar gratis bij aanschaf van haar maatje. Volgt het maatje wel op de voet dus kan zo mee op buitenrit aan een touwtje. Ook verstandiger om ze altijd samen te houden anders krijgt ze verlatingsangst en breekt ze de boel af.
hiphopje
Geplaatst: 13-03-22 21:00
Oudere merrie. Heeft twee veulens gehad welke goed presteren. Lief karakter, geen dominant type. Beetje eigenzinnig en dromerig maar altijd vrolijk. Erg mensgericht. Kan helaas niet zonder achterijzers vanwege afwijkende hoefstand. Vandaar ook niet geschikt voor lange ritten of zwaar dressuur. Kortom gewoon een lieve rustige merrie om je gazon kort te houden
Biscuitje
Geplaatst: 13-03-22 21:25
Schimmel merrie van 6 jaar oud, schofthoogte van 1.73. Heeft lange benen, is gespierd en stevig gebouwd. Heeft problemen met het hanteren van een correcte lichaamshouding, heeft van nature een holle rug en overstrekt haar benen. Er is hoop dat dit met goede training valt te corrigeren. Loyaal, dromerig, eerlijk paard. Merrie heeft een gevoelige huid, snel last van bultjes en moet in de zomer goed beschermd worden tegen de zon. Heeft iemand nodig die haar rust en vertrouwen kan geven, is namelijk onzeker bij het aanleren van nieuwe vaardigheden. Desondanks is ze zeer werkwillig, het maakt weinig uit voor wie, als diegene haar inzet maar waardeert. Is makkelijk te enthousiasmeren en is sowieso over het algemeen goed gehumeurd. Merrie is niet schrikkerig, kan best omgaan met lichte vormen van stress. Merrie is absoluut niet geschikt om wedstrijden mee te rijden, slaat snel dicht en presteert daardoor niet optimaal. Merrie heeft ook slechte eigenschappen... Ze is namelijk ongeduldig, koppig en soms onvoorspelbaar. Ze is wel sterk, haar conditie is op dit moment niet super. Is vorig jaar nog behandeld door de tandarts.
Haflinger. Merrie. Voorwaarts en werkt graag. Heeft potentie voor sport, maar mist soms discipline. Kan prima in de kudde, is heel sociaal. Heeft wel tijd alleen nodig dus gaat graag ook een paar uurtjes op stal. Sober voeren. Hekel aan regen. Schrikachtig type, ziet gevaar als het er niet is. Niet voor beginners.
ikkedus
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-22 22:52
Plop1997 schreef:
Waren paardenadvertenties maar zo eerlijk over gebreken als deze
Dan dalen de prijzen ws heel snel en gaan verzekeraars failliet. Er komt maar 2% door de keuring zo te lezen.
Stevige palomino merrie, 178 hoog stevige benen. Heeft al 2 veulens gehad maar mag niet meer drachtig worden ivm 2x keizersnede. Merrie staat momenteel stil en is hierdoor wat sjagerijnig en futloos. Lijkt ook wat last te hebben van de winter. Wordt van het voorjaar weer opgepakt om wat gewicht te verliezen en weer op conditie te komen. Merrie verzet zich snel bij schrikreactie of onverwachte gebeurtenissen.
LoveGlove
Geplaatst: 14-03-22 00:05
Oehhh interessant.
Hmmm. Ik ben sowieso een koudbloed. waarschijnlijk een haflinger typje. Eigenwijs maar wel heel gevoelig. Heeft duidelijke instructies en veel consequentie nodig. Rijdt heel graag op buitenritten. In de bak moet je uitkijken op mijn spanningsboog. Ik raak snel overspannen. Veel belonen is heeeel belangrijk. Heb veel vrije tijd en ruimte nodig. Is van nature wat steviger en eet heel graag dus op een permanent dieet is niet zo'n probleem. In paardenjaren zit ik waarschijnlijk rond de 7/8 jaar. Heeft wel trauma's meegemaakt waarvan ik vaak bevries als het getriggert wordt. Houdt niet van verteld worden wat gedaan moet worden. Heeft veel vrijheid nodig. Heeft ADHD Is wel avontuurlijk en neemt graag risico's maar breekt niet snel zomaar de regels zonder reden. Zal in de groep of een buitenbeentje zijn of de leider, er vanaf hangend hoe de groep is Loopt graag voorop maar vindt volgen ook niet erg. Komt erg sociaal ovef maar heeft een limiet. Zou goed met kinderen om kunnen gaan en al helemaal met mensen die een beperking hebben vanwege de gevoeligheid.
betadine
Geplaatst: 14-03-22 00:23
Wat een grappig topic. Ik begon te typen en eigenlijk kon het zomaar over mijn merrie gaan... hoezo paarden spiegelen
We onthouden dan vooral het eerlijke karakter en euh atchoum ... de niet zo nette stal